A közösségi élmény fals, egyre inkább tőkések bankszámláját hizlaló ideájánál sokkal többet jelent, milyen impressziók születnek a pszichében. Tudat alatt, melyhez kisképernyőn és - álszentség nélkül valljuk be - kalózkodással sokkal hamarabb és korszerűbben lehet dörgölőzni. (Moziba csak akkor teszem a lábam, ha a produkció máshogy és gyorsabban nem hozzáférhető.) Folyton az egyén saját értékrendszere dönt. Sosem valamiféle matematikai szigorral kialakított, fekete-fehér ítélet, amely egyre gyakrabban kényszerít progresszív gondolkodásúakat is nézeteik mások fölé helyezésére. Javallott egyedül maradni. Csak te vagy és a Film. Tabudöntögető vagy avantgárddal szemező idei, tavalyi és több évtizedes gyöngyszemeket kutattam.
FRISS HÚSOK:
Kolonizációbírálatként és emigránsdrámaként eleve csúcs, de hogy ezen felül még bűntudatot, identitásnélküliséget, férfimelodrámát is képes a cinéma pur eszközeivel ábrázolni, attól Joseph Conrad és Claire Denis is ujjat nyalnak.
Közel tökéletes, moralitásjátékként is értelmezhető, lélekgyilkos zajokkal operáló, civilizált viselkedés és tabu összefonódását vizsgáló pszichothriller. Tárgyalótermi filmként és dark web-tudósításként is helytáll.
Visszatért a Király. Öregkor, memória, tudatalattiban rejlő identitás, plusz a transzcendens mozi Aranypolgár-struktúrájú, lírai realista, melankolikus párlata. Scorsese erről beszél 4 éve.
Precízen fejti ki és szövi tovább a rövideredeti témáit. Visszafogottságában, lassúságában döbbenetes, a grooming és bármilyen manipuláció fázisait bőr alá kúszóan ábrázoló, kegyetlen zárszavú anti-coming-of-age story.
Szocio-és karaktertanulmányként is tűpontos, vizuális metaforákban, mélyszegénységben, nihilizmust kiemelő hőségben, állatiasságban pácolt bolíviai tragédia maszkulin felsőbbrendűségről, önsorsrontásról.
EMLÉKMŰVEK:
Karcos fekete-fehér snittekből, kép és hang leválasztásából, artikulálatlan üvöltésből, halandzsázásból születő lettrista-alkímia, Isou mozirombolás és új formanyelv melletti ultraradikális kiállása. Jöhetett volna 4,5 órában.
Szuperközelin vett hímvessző, ejakuláció és vagina, non-stop fülledt, gőzölgő, diszkófényes hardcore. Művészi szintre fejlesztett pornográfia, horny cinema-hívők és amerikai pornóaranykor-rajongók ide jöjjenek.
Módszeresen válik egy háborúk értelmetlenségét lefestő epizódfilmből kibírhatatlan sokkjelenettel, igazságtalanságokkal és elidegenítő effektusokkal tűzdelt Vietnam-allegóriává. George Stevens kapja be, Makavejev király arc.
Fragmentált, drámaiatlan, hihetetlenül nyers queer drama és cinéma vérité-tanulmány elidegenedéssel, identitászavarral, kábítószermámorral, teenage angsttel, az MTV/grunge-nemzedék depresszív antitézise, Sam Levinson alighanem kőkeményen lenyúlta.
Retinába égő experimentális sátánista futam, izzóan vörös összefoglalása saját korának és a múltnak rengeteg tömény jelképpel meztelen férfiaktól szvasztikán át Vietnamig.
Ugyanebből tripla adagot 2024-ben... Viszonthallásra.