Filmvilág blog

Best of 2021 - Az alulértékeltek

2022. január 02. - Szabó G. Ádám

censor.jpg

Gyermetegre hangolt viccelődéssel és szétkenődött masszaként irritáló CGI-ütközetekkel kiszippantották az utolsó levegőt is az általam nemrég szinte bálványozott Marvel Moziverzumból. Régi hősöm, James Bond hatodik Eon-iterációja szintén méltatlan, nézőbőgető közjátékként akasztotta szögre a Walther PPK-t. (Jelen sorok írójának sokkal bátrabb, felkavaróbb és jobb ötletei lennének egy 007-hattyúdalra.) Esetleg a nagy vagy közepes büdzséjű, felnőttorientált zsánerfilmek jelenthettek volna menedéket, de Az utolsó párbaj csúfos pénzügyi bukása ebbéli reményeimet is szertefoszlatta, nem szólva arról, hogy bár minőségére kevés a garancia, a Disneylanddé redukálódott, stúdiókat lenyelő Hollywood az erotikus thriller rehabilitációjának kétségbeesett próbájaként felfogható Deep Water bizonytalan időre halasztásával a szexet is törölte a vásznakról. Ott a Netflix, plusz szét lehet nézni a fesztiválkínálatban, mondhatnánk - csakhogy előbbi tömegtermelést folytat, és mintha az Amazon, Hulu, Apple TV+ is beállnának néha robotolni (vö: CODA), Berlin, Cannes és Velence kritikai slágereinek tételszerű listázását pedig unalmasnak találtam kb. 7 év után. Így nem maradt számomra más, mint a zavarosban halászni és olyan komplex, általában depresszív művek után kutatni, amelyeket méltatlanul alábecsültek / észre sem vettek. 

 

10. A gyilkosok emlékműve 

II. világháborún, antiszemitizmuson is túlnyúló állításokat tesz a kisember gyakorolta erőszakról, amit napjaink Magyarországán különösen rossz nézni. A 444 most csúcsra járatta az oknyomozó újságírást.

9. Rose Plays Julie

Nyugtalanítóan búgó áriákba, rendszeresen indokolt lassításokba kódolt, traumafeldolgozásban, emancipációban, a múlt bűneiben érdekelt, hanekeien pőre #MeToo-bosszúthriller. Jöhet még a Desperate Optimiststől. 

8. Két szerető meggyilkolása  

Szikár, lassú tűzön égő, fagyos totálokból, nyomasztó közelikből álló, harsogó-kattogó indie egy válás feldolgozhatatlanságáról a rehabilitációra méltó Clayne Crawforddal. A nyitott befejezésért jár a pluszpont.

7. Limbo

Monokrómiájában is naturalista, proceduralből döghússzagú, szemétben gázoló, zsigeri feszültségű megváltástörténetbe csévélt thriller. Perifériára hajítottak vagy áldozatok skizoid Hongkongja, közel School on Fire-élmény.

6. Annette

Remekmű Carax-tól? De még mennyire! Stílusok, érzések, zsánerek musical-kötéltánca, hibátlan, Cherbourg-i esernyőket idéző dalrepertoár, valamint a maszkulinitás egyik legeredetibb, operatikus destrukciója. 

5. Quo vadis, Aida?

Akadémikus háborús és családi drámából kérlelhetetlenül vált diktatúrát, bürokráciát bíráló, de leginkább humánumról, kegyetlenségről, részvétlenségről beszélő sokkterápiába piszok erős female gaze-zel.

4. Censor

Tudathorrorként iszonyatosan sokkol, miközben a női perspektívát is ügyesen értelmezi újra, feléleszti a bennünk szunnyadó video nasty-fanatikust, a valóságot, fikciót, múltbéli fájdalmat keverő önreflexiója előtt meg le a kalappal.

3. Drifting

Bárminemű giccset visszautasító, humanista, méltóságot, igazságot zászlajára tűző hongkongi hajléktalandráma, ami csak ritkán mond nyíltan oda a kormánypropagandának, inkább az epizódok, sorsok, helyzetek hatására összpontosít.

2. Legjobb tudomásom szerint

Távolságtartó, abban a jelenetben suspense-magasiskolát nyújtó, morális kétértelműségekkel teli párkapcsolati dráma. Abszolút Cannes-kompatibilis és Farhadi-beütésű, tényleg büszkék lehetünk rá.

1. The Most Beautiful Boy in the World 

Szegény Björn Andrésen... Katalizátor a médiahiszti, valójában ez az év legszomorúbb (dokumentum)filmje instabil gyerekkorból fakadó kihasználtságról, 65 évesen is továbbélő ön-és családsorsrontásról. 

 

Futottak még, a teljesség igényével: @Zola - Egy eszelős hétvége, Strawberry Mansion, Drive My Car, The Green Knight

Honeyland, Az apa, Nagybetűkkel a szabadságért, Hang nélkül 2., Danielle és a süvet, Az ifjú nyomozó, Az igazság bajnokai, A látszat ára, Rengeteg - Mindenhol látlak, Természetes fény, Zsarufilm, Bo Burnham: Benn, Intregalde, Titán, Red Rocket, The Suicide Squad - Az öngyilkos osztag, A kutya karmai közt, Spencer, Utolsó éjszaka a Sohóban, All Too Well: The Short Film 

 

És végül említtessék meg 2021 csúcsszcénája, vagyis a Zűrös kettyintés éles szexjelenetet tartalmazó házipornó-felütése, amelytől nemcsak Gregory Dark és Ulrich Seidl pirulnak el, de túl szellemes, intelligens, tabudöntögető és hardcore ahhoz, hogy elhiggyük. 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr1016801386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paracord 2022.01.03. 12:51:23

A kutya se látta ezeket a filmeket!
süti beállítások módosítása