Filmvilág blog

Így vagy tökéletes - Párkapcsolati tőke

2021. augusztus 24. - Baski Sándor

igyvagytokeletes_jelenetfoto_1_1.jpg

 

Varsics Péter és Csurgó Csaba romantikus komédiája egyszerre követi és tágítja is a műfaj szabályait.


Az Így vagy tökéletesben a humorforrást többek közt egy prosztatavizsgálat, egy obszcén pózban begipszelt középső ujj és némi kutyaszardobálás biztosítja. Ha csak ennyit tudnánk a filmről, akkor látatlanul is beilleszthetnénk az olcsó poénokkal operáló romantikus komédiák vonulatába, de Varsics Péter filmjének szerencsére van még egy rétege.

 

Csurgó Csaba forgatókönyvíró előző nagyjátékfilmje, a Megdönteni Hajnal Tímeát is hasonló regiszterekben mozgott, a különbséget többek közt az élményanyag átéltsége jelenti. Csurgó húsz éven át dolgozott a reklámszakmában, ismeri a copywriterek és a marketingesek világát kívülről és belülről is, így a szépírói ambícióktól fűtött kreatív igazgató figurájába alighanem a saját vágyait és tapasztalatait is beleírta. Hasonló háttérből érkezett az elsőfilmes rendező, Varsics Péter is, aki mindezidáig brand reklámokat, televíziós promókat és trailereket készített főállásban.

 

Veterán reklámosokként nyilván mindketten tisztában vannak azzal, hogy a megrendelő, illetve a célközönség igényeinek kielégítése mellett a személyes víziók megvalósítása csak korlátozottan lehetséges, és mindvégig ezt a szűk határmezsgyét próbálják belőni. A külsőségeket illetően követik a hazai romkom-hagyományokat, de közben hol feltűnőbben, hol diszkrétebben próbálják tágítani is a műfaj határait. Történetük legüdítőbb momentuma, hogy a két főszereplő, a meg nem értett szépíró pózában tetszelgő, kiégett reklámos és az ezoterikus bestsellereket gyártó, Instagram-sztár írónő elsősorban nem az igaz szerelmet keresik, az csak járulékos haszon lehet. A romantikus komédiák tipikus huszonéves vagy kora harmincas naiv figuráival ellentétben a negyvenhez, illetve ötvenhez közelítő Katának és Andrásnak jóval kevesebb illúziója, de annál több múltja van. Személyiségük, habitusuk látszólag teljesen ellentétes, verbális és fizikai összezördüléseik a klasszikus screwball comedyk civakodó párosait idézi.


A történet nézőpontkaraktere András, az ő cinizmusa pedig meghatározza a film hangvételét is. Hiányoznak a műfajra jellemző, émelyítően szentimentális pillanatok, a romantikus giccs áradását folyamatosan ellenpontozzák a főszereplők szarkasztikus megjegyzései, beszólásai. Varsics és Csurgó még a műfaj legnagyobb csapdáját is kikerülik: úgy vezénylik le a romkomok kötelező „nagy futását” – ez az a pillanat, amikor az egyik szereplő ráébred, hogy mégsem tud a másik nélkül élni, és a reptérre, pályaudvarra, esküvőre rohan megvallani az érzelmeit a másiknak –, hogy se hatásvadásznak, se kínosan érzelgősnek nem tűnik a zárlat. 

 igyvagytokeletes_jelenetfoto_3.jpg


Az alkotók bátorsága a műfaji panelek kilazítását illetően azonban csak egy bizonyos határig terjed. Az alapötlet alkalmas arra, hogy rámutassanak, mennyire hazug a közösségi média által teremtett (ön)kép, ezeket a ziccereket többnyire le is ütik, és példásan figurázzák ki az illúziógyártás másik színterét, a reklámos közeget is – Dér Zsolt tenyérbemászóan ellenszenves asszisztens figurája telitalálat. Kommentár nélkül hagyják viszont azt a lektűripart, amelynek a női főszereplő a sztárja, és amíg az egyértelműen kiderül, hogy András regényíróként kínosan tehetségtelen, a Béres Kata által puffogtatott coelhói életbölcsességek érvényességét nem pellengérezik ki hasonló vitriollal. A nő múltbeli traumájának feltárásakor is megállnak a cél előtt egy lépéssel, nehogy egy túlságosan életszagú, a romkom műfaj safe space-én túlmutató incidens kizökkentse a nézőt. A film alaphangulatától így legfeljebb csak András megelevenedő regényrészletei, illetve drogos hallucinációi ütnek el, azok viszont nagyon. A korábban az HBO-féle Aranyélethez hasonló tónusú promókat készítő Varsics ezeket a betéteket használja fel ahhoz, hogy megvillantsa mesterségbeli tudását, némileg talán öncélúan.


Egyik hazai előképéhez, a Csak szex és más semmihez hasonlóan az Így vagy tökéletes közhelyesebb megoldásai is a kiváló casting miatt válnak bocsánatos bűnökké. A mellékalakok kevésbé vannak kidolgozva – a legkevesebb árnyalatot András lánya (Hais Dorottya) kapja –, de Trokán Nóra és Lengyel Tamás képesek mélységet vinni a szerepükbe, Thuróczy Szabolcs és Hegedűs D. Géza pedig zseniálisan rajzolják meg a tapló vállalkozó, illetve az elitista kritikus figuráját a rendelkezésükre álló néhány percben.


A film azonban elsősorban Fekete Ernő és a filmvásznon még újonc, vajdasági Béres Márta párosa miatt működik. A romkom eleve színészközpontú műfaj, elengedhetetlen hozzá a jó ütemérzék és a főszereplők közti összhang, de Feketének és Béresnek még azt is sikerül elérnie, hogy a kevésbé frappáns mondatok se lógjanak le a filmről – vagy, hogy egy meghitt kutyagumi-hajigálás se legyen annyira kínos, mint amennyire leírva az.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr3216669294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása