A német filmművészetben egyedi Heimatfilm műfaját az évtizedek során gyakran aktualizálták és számos változáson ment keresztül. A Goethe Intézet online-projektjének keretében március 18-21. között a Távmoziban négy friss, aktuális német film lesz látható, melyek új megvilágításba helyezik a haza fogalmát.
A haza sokrétű fogalom. Gyakran dicsfénybe vonják, felstilizálják, a legkülönfélébb értelemben használják, vagy visszaélnek vele. A legtöbb ember azt a helyet nevezi hazának, ahol úgy érzi, biztonságban van, odatartozik és elfogadják. Mások számára a haza csak egy földrajzi helymeghatározás. És gyakran gyűjtőfogalomként használják bizonyos kulturális értékek és hagyományok összességére. A 20. és 21. század nagy témái és áramlatai – múltfeldolgozás, globalizáció, migráció és a társadalom polarizálódása – szükségképpen a hazafogalom változását eredményezik. Nem csoda, ha a képzőművészetben, irodalomban és filmművészetben a kortárs alkotók megint újraformálják „A Hazát”.
A bemutatott filmek:
- Michael Venus (2020): ÁLOM
- Janna Ji Wonders (2020): MINDÖRÖKKÉ WALCHENSEE
- Uisenma Borchu (2020): FEKETE TEJ
- Thomas Heise (2019): A HAZA IDŐBŐL ÁLLÓ TÉR
Két női rendező és két férfi rendező, két dokumentumfilm és két játékfilm. A dokumentumfilmekből (Mindörökké Walchensee, A haza időből álló tér) megtudhatjuk, hogy a saját családtörténettel való szembenézés milyen erősen befolyásolja a hazához való viszonyt. A két játékfilmben az utazás motívuma szolgál arra – legyen szó egy távoli sivatagba vagy az álom révén a tudatalattiba tett utazásról –, hogy kiderüljön, létezik-e haza, ahová eljuthat az ember.
A filmekre jegyek a Távmozi rendszerében válthatók: https://film.artmozi.hu/haza-a-magasban/
Emellett a Goethe Intézet olvasnivalóval is szolgál azoknak, akik szeretnének elmélyedni a haza fogalmának és a Heimatfilmek műfajának aktuális értelmezéseiben:
- Nádasdy Ádám nyelvész a haza és a Heimat szavak eltérő jelentésrétegeiről ír
- Aleida Assmann az egyéni identitás, a krízishelyzetek és a haza közötti kapcsolatokra mutat rá
- és végül Georg Seeßlen filmtörténész a négy bemutatott film egymáshoz való viszonyát elemzi
Ajánlott olvasnivaló: Paár Ádám esszéje a Heimatfilmről.