Filmvilág blog

Mindenki - Naiv tanmese a lázadásról

2017. február 25. - Huber Zoltán

mindenki.jpg

Zenekart a társadalom metaforájaként többek között olyan ikonikus rendezők használták, mint Federico Fellini (Zenekari próba) vagy Andrzej Wajda (A karmester). A különböző hangszereken játszó zenészeknek (indivumoknak) a sikeres előadás érdekében egyéni törekvéseiket a közösség célja alá kell rendelniük, a folyamat koordinálása és összefogása pedig a karmester (vezető) feladata.

A próbák ennyiben a társadalmi szerződés megkötésének és a közélet aktív működésének felelnek meg, az önmagában értéksemleges folyamatot a fentebb említett rendezők pedig alapvetően kritikus fénytörésbe helyezik és aktuális krízishelyzetek leírására használják. A Mindenki nagy dobása, hogy ebből az alapállásból egy szándékosan naiv, épp ezért kimondottan optimista és bizakodó példamesébe fordítja a karnagy és az énekkar konfliktusát. A Trump-hisztéria kellős közepén nem nehéz rájönni, miért harapott rá az Amerikai Filmakadémia a magyar gyerekkórus csendes lázadására.

A gyermeki nézőpont már csak azért is remek döntés, mert egy huszonöt perces rövidfilmben nincs lehetőség ennél árnyaltabb demokrácia-párhuzamot felrajzolni. Erika néni, a rajongott tanárnő sikerre szeretné vinni az iskola énekkarát és megnyerni a versenyt, a nyereményutazást. Nem nehéz megpillantani ebben a fejlődés- és eredményorientált közösségfelfogást, ahol a valamiért rosszabbul teljesítő egyének másodrendű tagokká válnak. A Mindenki válasza erre Rousseau felfogását idézi, nevezetesen még a nem megrontott, nem korrumpált gyerekek ösztönösen fellázadnak a vezetőjük ellen.

A tanárnő persze alapvetően jót akar, csak nem olyan módszerekkel szeretne célt érni, ahogyan ők azt helyesnek érzik. Inkább érezze magát mindenki hasznosnak, a külső mércével megállapított siker helyett saját győzelmüket, az egyenlőséget és a szolidaritást választják. Mindez önkéntelenül is hibátlanul rímel a “Make America great again” Trump-sokkjára adott liberális válaszra (“He Will Not Divide Us” - nem engedjük, hogy megossza a társadalmat).

A Mindenki az “ember embernek farkasa” elve helyett az ember alapvető jósága, erkölcsi érzéke és az összefogás ereje mellett tesz hitet, melyhez sajnos a gyermeki ártatlanság és naivitás passzol igazán. Realisztikusabban, felnőttekkel elmesélve ezt a parabolát valószínűleg nem hinnénk el és pont ez az akaratlan duplacsavarja jelenti a kisfilm keserű iróniáját.


Vetítik:
Duna Tv - február 26. (vasárnap) - 21:05

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr9512275969

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tnsnames.ora 2017.02.25. 21:59:21

Nahát! Valaki blogposztot szánt a témának (rajtam kívül is). És ez nagyon jó hír, azt vélem, van mit beszélgetni a filmről, objektív elemzési céllal is.

"A karmester"-t nem láttam, a Zenekari próbát igen. Életem egyik legnyomasztóbb és azért, mert legértelmetlenebb művészi élményeinek egyike volt. A film célját (meg ürügyét) persze értette az ember, de azt ilyen eröltetett hamis, félresiklott tartalommal lehetetlennek bizonyult elérni (én értelmezésemben).

Magam részéről nekem nem prioritásom a Trumpos meg miegymásos mesterséges, horribile dictu "gondolta a fene" analógia/párhuzam/leképezés találása. Jó ilyet észrevenni, de nem tartom egészségesnek az eröltetését (mondom ezt akkor is, ha Oscar-bukáshoz vezet a dolog). Én annak is örülök, ha egy alkotás "csak" a saját lábán is megáll. Megfordítva a dolgot: az sokkal rosszabb, ha az alkotó az áthallás-belebeszélés érdekében torzít az alapmotívumon, lásd ugye Fellinit.

Én nagyon szerettem a Mindenki-t, minden hibájával együtt: eredetinek, reális problémafelvetésűnek, nagy szerethetőnek, lélekmelengetőnek és mélyen elgondolkodtatónak tartom több problémasíkon is.

Szeretem azért, mert a film zenéje abszolút telitalálat, arányaiban, válogatásában, szerkesztésében. Bodzavirágot megismerni óriási élmény volt. És hány ilyen kincsről fogalma sincs az embernek.

Szeretem azért, mert nem kiszámítható a vég. A gyerekek sokféleképpen lázadhatnak, de amit találtak a maga koncentrált esztétikai tartalmában igazi gyönyörűség.

Szeretem a filmet a mondandójáért/üzenetéért.
(1) A gyerekek a lázadási formájukat úgy találták meg a legütősebben (rászervezéssel), hogy nem érheti retorzió őket (hiszen végül is csalással akart nyerni a tanár). Ez üzenet a mának és a felnőtteknek is. Nem pillanat-léptékben kell nyerni, másikat meggyőzni, hanem időben hosszútávon. A gyerekek kitalálták a "bosszút", majd titokban tartották (konspiráltak), illetve készültek egy olyan énekléssel, amit nem segít a karvezető. Aminek kockázata is volt, hiszen, ha besülnek, az üzenetük is sérül. Ráadásul nem volt tanári részéről "meghackelhető" a lázadás, ami külön nagyon finom vonás.
(2) A rettenetes Virtuózok verseny inkorrektségei és primitívségei miatt én nagyon versenyellenes lettem (zene vonatkozásában). Az a film szól arról, hogy miközben a felnőttek hajlamosak bulvárosítani, x-faktorosítani, versenyt-túlspilázni, azon közben könnyen elfelejtkeznek az emberről, művészetről magáról.
(3) A film szól arról, hogy csak az a versenynyerés élhető át igazán mélyen a pénz/dicsőség síkon túl, amit korrekt, fair play eszközökkel ér el az ember (a strtatégiai szintre emelt tátogás az nem ilyen). Az olimpia, a dopping, a pénz, a hatalomfitogtatás, a zsarolás, susmus, a manipuláció, a csalás világában, hajlamosak vagyunk erről elfeledkezni. Ami aztán kitermeli magának az olyan forma embert, mint Lance Armstrong, aki a buktája ellenére a Tour-kupáival fényképezkedik.
(4) Szól arról, hogy az ember nagyon könnyen tudhat fókuszt veszteni. A verseny javára a szép és közösségi rovására. A svéd jutalomút javára, a gyermeki tisztaság, önfeledtség, egyáltalán pénzben nem kifejezhető öröm kárára.
(5) Szól az (itt tanári) agilitás célratörésének olykor kíméletlenségéről illetve csonkoló mivoltáról.
(6) Szól arról, hogy a gyerek is képes lehet nevelni (pozitívan befolyásolni) a felnőttet, tanárt.
(7) Végül szóljon bármennyire banálisan/nyálasan, az embernek meg kell találni a saját hangját és ez bizony küzdelemmel jár.

Az én blogposztom ez volt egyébként:
liftinstinct.blogspot.hu/2017/01/mindenkising-live-action-short-film.html

Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.02.25. 22:17:23

Számomra a film arra világított rá, milyen álszent világban élünk. Ebben a világban Erika néni semmiképpen nem tud jó döntést hozni.
1. Ha kivágja a kórusból a rosszul teljesítő gyerekeket, akkor kirekesztő és megfosztja a jól teljesítő gyerekeket attól a lehetőségtől, hogy nyerjenek.
2. Ha tátogtatja a rosszul teljesítő gyerekeket, akkor korrupt, rossz ember, viszont a jól teljesítők hátán eljuttatja őket a várva várt utazás lehetőségéhez.

Ha Erika néninek egy őszinte és normális társadalomban lenne lehetősége zenei tehetségeket nevelni, nyilván az 1. pontban írt lehetőséget választaná, de az nem lenne polkorrekt.

Így hülyül el a világ.

A film egyébként aranyos, harmadéves hallgató vizsgaflmjének megfelelő a színvonala. Az, hogy ezzel összefüggésben az Oscar egyáltalán felmerülhet, azt mutatja, hogy az Erika néni által választott módon működik a világ.

Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.02.25. 22:21:56

Csak sikerült elírnom. Helyesen :
1. Ha kivágja a kórusból a rosszul teljesítő gyerekeket, akkor kirekesztő ugyan, de nem fosztja meg a jól teljesítő gyerekeket attól a lehetőségtől, hogy nyerjenek.

tnsnames.ora 2017.02.25. 22:29:36

Szerintem nem
* A gyereket fel kell venni a kórusba, aki jelentkezik és hajlandó erőforrást belefeccölni. Foglalkozni kell vele, fel kell zárkózatni a kórus szintjére (és ezalatt nem kell tátognia) meg a svéd útból is kimaradhat, de legközelebb egy teszem azt finn útra már eljuthat. "Önerőből".
* A film szépen mutatja a Pál, Kata Péternél, hogy a kislánynak nem sok kell a felzárkóztatáshoz (miközben hallható, hogy még nincs a kórus szintjén).
* Nemcsak versenyből áll a világ. A zenét örömért is lehet művelni. Régen vasárnapi délutánokra vonósnégyesek álltak össze örömzenélésre, anélkül, hogy megcélozták volna a pódiumot.
* Technikai értelemben van kifogásolnivaló a filmen. De itt a mi esetünkben szerintem arról van szó, hogy amikor egy Paganini kaliberű hegedűs ríkatja meg a közönséget, miközben egy-két hang félresiklik a hegedűlésében. A sztori, az ötlet, a mondandó annyira erős, szerintem, hogy nagyon sok kimaradt cizellálnivalót elbír.

Ad Dio 2017.02.25. 22:39:34

@tnsnames.ora:

"A gyereket fel kell venni a kórusba, aki jelentkezik és hajlandó erőforrást belefeccölni. Foglalkozni kell vele, fel kell zárkózatni a kórus szintjére (és ezalatt nem kell tátognia) meg a svéd útból is kimaradhat, de legközelebb egy teszem azt finn útra már eljuthat."

Ez a mese kategória. Szép lenne, ha egy kis erőfeszítéssel meg lehetne mindent oldani, de sajnos ez az esetek zömében nem így van. A valódi problémák sem kis, sem komoly erőfeszítéssel nem megoldhatóak "kecske is, káposzta is" alapon. Választani kell: kecske VAGY káposzta.

A dilemma megoldása jelen esetben az, ha a kórusvezető őszinte és nem akar megfelelni mindenkinek. Kimondja szépen nyíltan, hogy versenykórust, avagy "szeretünk együtt énekelni" dalkört akar csinálni. A céljait mind a gyerekek mind a szülők tudják, így nem lep meg senkit, ha a falsul éneklőt egy kis próbálkozás után szépen kivágja a versenykórusból, avagy mindenkit énekeltet, de a városi versenyen sosem jut túl - már ha elindul egyáltalán.

Minden más "megoldás" széplelkű dadogás csupán.

Ad Dio 2017.02.25. 22:42:04

A filmet egyébként megnéztem. Agyzsibbasztóan didaktikus. Oscar? Nemár...

tnsnames.ora 2017.02.25. 22:45:34

@Ad Dio:
Szeretném hinni, hogy az élet nem ennyire fekete-fehér igen-nem. Hogy 10-20%nyi és nem szignifikáns(!) különbség áthidalható. Különben a versenykórusok sem találnak majd tagot, amik férfi-tenorok esetében effektív probléma. Nincs mindenki azonos szinten, a "felzárkóztatás", mint fogaloom nem egy életidegen mesterséges szóképződmény.

Általános iskolai kórusok szerintem nem profi versenykórusok, hanem amatőr örömkórusok.

Azzal egyetértek, hogy aki szignifikánsan rosszabb ÉS versenykórusba jelentkezik azt el kell tanácsolni onnan, segíteni kell neki más beteljesülési utat találni.

Ad Dio 2017.02.25. 22:50:38

@tnsnames.ora:

Nézd, itt az a baj, hogy ez egy tanmese és természetesen mint ilyen, nem egy "kórusról" szól. Ez egy felfogásról, életszemléletről, ideológiáról beszél, ahol a (kórus)vezetők keze meg van kötve. Ahol nem tehetik azt amit szeretnének, nem mondhatják, nem vállalhatják, kénytelenek csalni, látszatot építeni, tök feleslegesen taktikázni és még így is kudarcra vannak ítélve, amennyiben nem elégednek meg a langyos középszerrel.

tnsnames.ora 2017.02.25. 22:52:26

Ha ennyit beszélgetünk ,ennyire parázs a vita, akkor miért is "agyzsibbasztó didaktikusság"-ról van szó? Ha az az alaphozzáállás, hogy minden kompromisszumkeresés "széplelkű dadogás", akkor, hogyan akarja az ország megújítani oktatását teszemazt? Vagy így jó ahogy van?
Hiszem, hogy lehet ésszel, értelmesen optimalizálni, és nem default érték a fürdővízzel a gyerek kidobása.

tnsnames.ora 2017.02.25. 22:57:45

Bocs, félrement az előbb.
A kórusvezető megválogathatja hová megy, alkudozhat feltételeken, fel is mondhat. Nyilván, ha profi versenykórussal versenyeket akar nyerni az más pálya, mint egy gyűlekezeti kórus vezetése.
Én csak annyit mondtam, annyi lett volna az üzenetem, hogy a versenyszempont csak egyetlen szempont - van másik is. Ahogy az életben is választhat az ember a jobban fizető több stresszel járó munka és a kevésbé jobban fizető, de embert jobban kiteljesítő állás között. Mindig vannak prioritások és azoknak sorrendjük, amiket igyekezni kell korrekten kiszolgálni.

tnsnames.ora 2017.02.25. 23:02:39

Egyébként én szeretem kórus-kontextusban tárgyalni ezt a film-témát, pont azért, mert a riasztó példája miatt szeretném elkerülni Fellini csapdáját. Pont a mikrokörnyezetre szűkítésben nehéz a tárgyalás, míg az általánosra kivetítése már sokkal könnyebben adja magát.

Ad Dio 2017.02.25. 23:02:44

@tnsnames.ora:

Persze hogy nem. Csakhogy a film nem erről szól.

Ha ugyanis lehetséges a kompromisszum, akkor meg kell keresni, ezzel senki nem vitatkozik. Csakhogy egy versenykórus az vagy profikból áll, vagy nem ér el eredményt. Egy fahangú kórustag mindenki teljesítményét lehúzza. Itt nincs kompromisszum. Itt vagy-vagy dilemma van.

Zenéltél már profi zenekarban? Ott nincs olyan, hogy sok kitűnő meg egy "kicsit béna" zenész, mert a zenekar PONT annyit ér, mint a leggyengébb tagja. Aki béna, az vagy fejlődik, vagy repül. Ha nem tud fejlődni (ezért, azért meg mert csak), repül, mert mindenki teljesítményét lehúzza.

A film szánalmas didaktikussága a középszert pártfogolja: Erika néninek kötelező középszar kórust csinálnia, mert kutya kötelessége megfelelni a kötelező helyi pc-nek. Erika néni ha maximalista akkor bukásra van ítélve. Ez pedig szörnyű.

Btw a film evidenciaként kezeli, hogy a kórus tagjai nem eredmény orientáltak. Ez megint csak életidegen: a gyerekek pont olyan siker orientáltak tudnak lenni, mint a felnőttek. Egy ilyen esetben pedig nem pátyolgatnák, meg védegetnék a fahangú tagot, hanem maguk is azt követelnék, hogy ha nem tud énekelni, akkor menjen inkább origami körbe és ne húzza le az ő teljesítményüket.

Ad Dio 2017.02.25. 23:05:25

@tnsnames.ora:

Ez igaz lenne, csakhogy a film egyértelműen egy pellengér, amint a kórus vezető áll, akinek csupán az a bűne, hogy teljesítmény orientált. Ha ezt mindenki tudja, aki belép a kórusba, akkor ez miért is bűn? Miért is került ez a nő pellengérre? Miért is lesz hős abból a gyerekből, aki esetleg másik x gyerek teljesítményét lehúzza?

Ad Dio 2017.02.25. 23:15:37

"Realisztikusabban, felnőttekkel elmesélve ezt a parabolát valószínűleg nem hinnénk el és pont ez az akaratlan duplacsavarja jelenti a kisfilm keserű iróniáját."

Gyerekekkel is csak az hiszi el, aki még nem látott igazi gyerekeket... jobb lett volna állatmeseként elmesélni. Mondjuk azt sem hisszük el, de legalább nem forog velünk a világ a didaktikus célú valóságtorzítástól.

tnsnames.ora 2017.02.25. 23:20:49

@Ad Dio: Én elmondtam mindent amit jónak láttam. Újabb felvetéseidre a reakcióm benna vannak korábbi kommentjeimben, azokhoz nem látok mit hozzátenni.

defaultuser (törölt) 2017.02.25. 23:33:29

@Ad Dio: Egyetértek. Én egy versenyekre is járó és sok helyezést elnyerő gyerekkórusba jártam. Minden út (azaz verseny) előtt kemény válogatás folyt. Ennek részben anyagi oka volt, mert csak limitált számú gyerek útiköltségét tudta kitermelni az iskola illetve a szülők,
Aki kimaradt, annak persze nem esett jól. (Nem a kórusból tették ki, de utazni nem utazott a többiekkel abban az évben.)
Amikor több pénz jutott, többen utaztunk. De nem utazhatott volna bárki. Elvégre kórusversenyre mentünk.
És igen, mi is eredményorientáltak voltunk gyerekként. Amellett, hogy szerettük (szeretjük) az éneklést, a zenét, de ez volt a kiindulópont.

Ad Dio 2017.02.25. 23:46:55

@tnsnames.ora:

Én is. Nem kell egyetértenünk.

Ad Dio 2017.02.25. 23:59:49

@tctc:

Van ilyen kórus is meg olyan is. A kórusvezető szabad döntése, hogy milyen céllal működtet egy kórust. Az ő munkája megy bele. Van, aki a közös éneklés szépségéért csinálja és van aki versenyeredményért. Egyik cél sem rosszabb vagy jobb a másiknál.

Az egyik gyermekem olyan sportot választott, ahol az edző kifejezetten versenyeredmény centrikus. A lányom inkább a mozgás öröméért járt volna. Nem egyszer jött haza sírva. Megtehettem volna, hogy kicsit megszorongatom az edzőt és nyomást gyakorlok rá, hogy engedjen a céljaiból. Ehelyett a gyermekemmel ültem le egyet beszélni és megmondtam neki, hogy az edző szíve joga eldönteni, hogy mit miért csinál. Az ővé meg az, hogy akar-e járni avagy sem. Kereshet más sportot is, van lehetőség. Ha viszont úgy dönt hogy marad, akkor kösse fel a nadrágját és adjon bele mindent vagy még többet. Maradt. Versenyeznek, sikeresek. Szerintem egy fontos dolgot tanult meg menet közben az életről.

Tök feleslegesnek érzem azt, hogy pellengérre került ez a kórusvezető. Ahogy azt is, hogy a kórust lehúzó tag áldozattá válik míg a kórusvezetőt megalázó helyzetbe kényszerítő hőssé.

Ad Dio 2017.02.26. 00:03:09

@tctc:

Ha a film egy u13-as fiú foci/kézi/hokicsapatról készült volna, azt hiszem egészen másképp zajlik a cselekmény.

tnsnames.ora 2017.02.26. 00:29:04

Ez egy kisfilm 25 percben.
* Nem lehet célja
- a körülmények teljes specifikálása
- a magyarországi kórusvilág nyitott kérdéseinek megválaszolása, akadémiai szinten
- gyerekhoki-analógiákkal való kompatibilitás
* A kórusvezető
(a) kiemelt egyetlen szempontot és
(b) mindent ennek rendelt alá,
(c) végső soron inkorrekten és ami fő legrosszabbul eljárva
(d) ami korrekcióra szorul.
A probléma nem ott van, hogy nincs kompromisszum abban, hogy a rossz hang lehúzza a versenykórust (hiszen ez trivialitás). Hanem hogy egy másik (tanárnői) kompromisszum rossz.
* A filmbeli sztori effektív megtörtént. Viszont nem Magyarországon, hanem angol nyelvű környezetben. Nálunk vélhetően életidegen a tátogás mint ötlet, így vitatható, hogy mennyiben volt helyes magyar környezetbe átültetni a sztorit. Ez például lehet problémája a kisfilmnek.

tnsnames.ora 2017.02.26. 00:44:54

Nem a teljesítményorientáltsággal van baj a tanárnőnél (ami helyes, ugyanakkor sokféleképpen végezhető) és pláne nem csupán, hanem az általános szemlélettel és hozzáállással, a választott módszerrel, különösen gyerekeknél kirivóan.

tnsnames.ora 2017.02.26. 00:57:33

Egyébként a sokszor érzékelhető PC-erőszakossággal pont én sem értek egyet. És pont az a szép ebben a filmben, hogy PC-feature nélkül is koherensen tárgyalható. Merthogy pont létezik oylan megoldás, ami minden felmerült szempontot lefed (nem kell torzítani hozzá).

tnsnames.ora 2017.02.26. 01:47:05

Az az én alapvető problémám, hogy én blogposztot írtam, jóval több betűvel próbáltam körbejárni a felmerült kérdéseket (mert ennyire fontos nekem a téma). Én meg állandóan a "teljesítményorientált" meg "didaktikus" szavakkal találkozom kijátszva őket minden mással szemben. Marha nehéz így dialógust folytatni.

Egyébként azt is észre kéne venni, hogy a filmben ábrázolt önzetlen altruizmus ritka ám létező dolog. Meg kéne próbálni empátiával közeledni hozzá.

PS: Mivel az itteni kommentjeimet nem tudom javítani, szerkeszteni, az egész dialógust (számomra fontos részekkel) átemeltem update-ként a saját blogposztomba.

tnsnames.ora 2017.02.26. 02:01:12

Még egy dolog eszembejutott. (Ezért imádom ezt a filmet: annyira jól demózza az életet, minden hibájával együtt is).

Nagyon fontos észrevenni, hogy az újonnan érkező tátogásra kényszerített főhős kislány elérte a tátogók _kritikus tömegé_-t, ami robbanásveszélyes szituációt eredményezett. Tanárnő alapvető hibát vétett, hogy hagyta idáig fajulni a helyzetet. És ha bármi hasonlóság észrevehető napjaink közéletével, politikai aspektusaival, az nem feltétlen a véletlen műve. ;)

vuvuvu2 2017.02.26. 08:14:49

@tnsnames.ora:

szerinted mindenkit fel kell venni egy kórusba, még azt is aki hamisan énekel? ez nettó baromság. akinek nincs alapképessége, az fogadja el, hogy nincs alapképessége. keresse meg mindenki azt, amiben tehetséges, és azzal foglalkozzon. mondjuk menjen karatézni.

pont azért (is) működik a világ úgy ahogy működik, mert nagyon sokan mást akarnak csinálni, mint amihez képességük van. egyszerű példa: rengetegen akarnak a médiában dolgozni, tévézni, képernyőre kerülni, ehhez képest a rengeteg 99%-a nem tud helyesen, magyar nyelven beszélni, ráadásul beszédhibás (!!!). régen ezeket a beszédhibásokat kib***ták a tévés-rádiós képzésról, ahol igen komoly felvételi követelmények voltak, és ahol aztán komolyan kellett beszédtechnikát tanulniuk, ahhoz, hogy mikrofon elé vagy képernyőre kerülhessenek vizsgát követően.

vagy: annó 30+ éve nem mindenkit vettek fel az osztályunkból a zeneiskolába. a felvételi 7 éves korban a következőből állt: eltapsoltak pár ütemet, és vissza kellett tapsolni ugyanazt, ugyabban a rimusban + elénekeltek pár egyszerű dallamot és vissza kellett ugyanazt a dallamot énekelni. aki ezt az egyszerű feladatot nem abszolválta, nem vették fel. volt is nálunk egy kislány, akinek sajnos nem sikerült, mert nem volt ritmusérzéke. aki alapban nem felel meg, miért is kellene felvenni? hadd legyen már a kórusvezető meg a zeneiskola vezető döntése kikkel akar dolgozni,

vuvuvu2 2017.02.26. 08:19:37

@tnsnames.ora: ajánlom A kórus c. filmet, ahol Dustin Hoffmann a kórusvezető. nagyon jól bemutatja a kórusversenyek világát.

tnsnames.ora 2017.02.26. 08:39:07

@vuvuvu2:
Elég részletesen kifejtettem posztban, ittteni kommentekben, én hogyan képzelem az integrálást kórus esetén. Aki szignifikánsan kívül esik azt rá kell terelni a saját útjára, aki felzárkoztatható a kórus szintjére avval foglalkozni kell. Ahogy egy foci csapatba is be kell illeszteni egy drágán vásárolt játékost.

Egy általános iskolai kórus nem Metropolitan, ahol válogatnak a földkerekség legjobbjaiból és hatalmas pénzek forognak.Az is életidegen elképzelés, hogy egy hamis, fahangú kisdiák erőszakoskodik, hogy kórusba kerüljön. Ne tekerjük már ki az eredeti gondolatot életképtelenre.

És legfőbbképpen jó lenne nem baromságozni. Én itt egyedül küzdük, mint a partra vetett hal, próbáljuk már meg észrevenni, hogy igyekszem mindenkit komoylan venni.

tnsnames.ora 2017.02.26. 08:48:32

Természetesen nem arról van szó, hogy pc módon a tehetségtelenekkel hígitsunk zeneiskolában. Az egyén érdeke nem lehet előrébb való a közösségénél, még gyereknél sem. Itt a filmnél arról van, hogy a saját iskolába felvett saját kisdiákunkat, akit napközben tanítunk, kóruszakkörbe felveszünk-e. Aki bár még nincs a kórus szintjén símán felzárkoztatható, csak nem a két hét múlva történő versenyre. Én végig azt mondom, hogy felvehető, foglalkozni kell vele, ha nem a soron következő versenyre, akkor az azutánira elvihető. Úgyhogy nem kell tátognia.

tnsnames.ora 2017.02.26. 08:55:59

Nekem a filmből nem zeneiskola jön le, hanem szimpla általános iskola. Az az én mondandóm teljes megcsúfolása, visszájára fordítása, ha valaki azt írja, hogy a kórusvezető és a zeneiskolavezető ellenében amellett kardoskodnék, hogy csak azért fel kell venni a diákot, mert kórusba akar járni.

Vegyük észre azt is, hogy ha mégis zeneiskoláról lenne szó (nem szimpla áltisiről), például azért, mert a filmben a Bakáts téri ének-zene iskola szerepel, a mondandóm akkor is koherens. Ugyanis a főhős kislányt felvették. Zeneileg érett, hiszen diák az iskolában. Csak éppen még nem versenyképes a kórussal.

Ad Dio 2017.02.26. 09:07:16

@tnsnames.ora:

"Merthogy pont létezik olyan megoldás, ami minden felmerült szempontot lefed (nem kell torzítani hozzá)."

Igen. Az, amit a tanárnő választ: lehetsz kórustag, jöhetsz velünk ha nyerünk, külön foglalkozom majd veled, de MOST még nem énekelhetsz hangosan.

Ezt a megoldást állítja durva pellengérre a film. A kórus teljesítményét lehúzó "áldozat" lesz, a kórusvezetőt nyilvánosan megalázó gyerekből "hős" (miért is nem lehetett egy kórus próbán tátogni?).

Vajon ha a film csöpögős záróakkordjai lemennek mi következik? Nyer a kórus? Ha igen, akkor az csak és kizárólag annak köszönhető, hogy a többiek magasabb teljesítményét semmibe véve ideológiai alapon születik eredmény a PC nevében. Ha nem nyernek, akkor vajon a gyerekek boldogok lesznek? Esélyesként vesztettek. Ráadásul szerinted ez a kórusvezető vezet még egyszer az életében kórust? Ha érzékenyebb lelke van, még a pályát is lehagyja és a következő klafa kis szociodrámát róla forgatják majd a híd alatt.

Ez a film bizony igenis a kötelező egyenlősítő PC-ről szól, ami életidegen és torz. Holnap majd én is forgatok egyet. Az lesz benne, hogy egy szegény fiút jól megkínoznak, mert nem engedik forma 1-es versenyen indulni. Jogosítványa ugyan nincs, vezetni sem tud, de ő is ugyan olyan ember mint a Rosberg. Tiszta szemétség...

tnsnames.ora 2017.02.26. 09:08:55

A 2014-es Kórus c. film Dustin Hoffmann-nal, szerintem is szenzációsan remek, minden ízében. Dustin Hoffmann a vezénylést leszámítva nagyon jó (végefelé már abban is jobb). Rachmaninovot nagyon hitelesen játszotta (zongorán). :) A Handel-Hallelujah kórus volt a csúcspont és messze legkomplikáltabb része.

Az én referencia-alkotásom a francia Les Chorists, 2004-ből, ami II.vh után megtörtént sztorin, valós személyeken alapul.
port.hu/adatlap/film/tv/koristak-les-choristes/movie-65716
A filmbeli kóruscsapat koncert-turnét is csinált, DVD-t is kiadott. Amiből az én perszonális kedvencem a film kedvéért írt ezen nóta. Egy korombeli fickó komponálta, megdöbbentő átütő erőt hatást generálva (számomra).
www.youtube.com/watch?v=AbueNVkj-r0

Létezik egy harmadik film is, Almost Angels=Majdnem angyalok, a Bécsi Fiúkórus (Wiener Sängerknaben) szereplésével, utalva arra, hogy bár angyalként tudnak énekelni a fiúk, de mégis kamaszok a csínytevéseikkel. 1962-ben készült, Bécsben játszódó, gyönyörűen fényképezett, remek forgatókönyvvel bíró, kedves Walt Disney-es amerikai film / családi mozi. Természetesen pompásabbnál pompásabb zenékkel. Az id./ifj. Johann Strauss-darabok kórusos verzióira egyenesen hátasokat dobáltam. :) A film elérhető tehát a Youtube-on teljes egészében, meg torrentről szinkronosan (én az utóbbin néztem a jobb képminőség miatt), de a hangja nagyon gyenge, "dobozos" jellegű volt sajnos. Igyekeztem yt-kommentben hozzá time table-t is csinálni, beazonosítva a filmbeli zenéket.
www.youtube.com/watch?v=X0ZzqjmYVVU

Ad Dio 2017.02.26. 09:13:43

@tnsnames.ora:

"Egyébként azt is észre kéne venni, hogy a filmben ábrázolt önzetlen altruizmus ritka ám létező dolog. Meg kéne próbálni empátiával közeledni hozzá."

Szívesen megtenném, ha a film hozzájárulna ehhez... ha pl. szemernyi empátiát is mutatott volna a kórusvezetővel szemben... ha pl. icipicit is hangot adott volna a gyerekek közti véleménykülönbségnek... ha nem a nyilvános megszégyenítés lett volna a dicsőséges záróakkord stb... stb...

Ez így egy életidegen, torzított valóság. Az életben ez nem így megy. Az "értékek" amiket a film bemutat kb. annyira hitlesek, mint a kommunizmus értékei: aki kilóg, azt megnyomorítjuk, ha egy fejjel magasabb, lenyakazzuk. Aki meg akar valamit, az "nehéz ember" és megszégyenítjük.

tnsnames.ora 2017.02.26. 09:17:18

Ha már ennyire belemerültünk akkor talán érdemes lehet az én személyes motivációmat is tisztázni. Nem vagyok zenész, abszolút laikus vagyok a témában. A szüleim zenészek, apám, zeneszerző, zongorista, ütőhangszeres, zeneesztéta-zenekritikus volt alapvetően komolyzene világában mozgott, de álnéven könnyűzenét is komponált. Anyám zongorán és orgonán tanult (utóbbiban a neves, sajnos már meghalt Gergely Ferenc volt a tanára, akinek világrajöttömet - természetesen csak közvetve :) - köszönhetem, hiszen ő hozta őssze a szüleimet a családi legendárium szerint). Ám de azonban, míg szüleim "ászok" voltak a zenében, nekem már nem igazán jutott a tehetségükből, de a zene szeretete végig megvolt gyerekkoromtól kezdve.

A kóruséneklés viszont személyesen mélyen érintve megtalált. Ahol konkréten átéltem az eltanácsolást. Azóta sem tudom egyébként, hogy mennyire helyesen. Nyilván perszonálisan fájt, különösen az átélt módja, de nem a konkrét személyem miatt volt érdekes a kérdés (sosem akarnék teher lenni, sehol sem: nálam ez alapfilozófia része), hanem kívülállóként külső szemmel nézve a történetet.

tnsnames.ora 2017.02.26. 09:18:54

@Ad Dio: Szerintem aki halmozza a tátogást a kórusban az egyéb aljasságra is képes. Pont így koherens a dolog, ahogy a filmben ábrázolódoitt.

Ad Dio 2017.02.26. 09:19:51

@tnsnames.ora:

"Én végig azt mondom, hogy felvehető, foglalkozni kell vele, ha nem a soron következő versenyre, akkor az azutánira elvihető. Úgyhogy nem kell tátognia"

Ugye az megvan, hogy ez volna a "gonosz" kórusvezető megoldása? El is hangzik a filmben. A tátogás nyilván nem cél. Aki fel tud fejlődni arra a szintre, hogy ne húzza le a kórus teljesítményét, az majd nem tátog. Nem került szóba, de minden bizonnyal az iskolai rendezvényeken - ahol nincs tét - sem kell senkinek tátognia. A kórusvezető - akiből a film főgonoszt csinál - a legtökéletesebb megoldást választotta... ami sajna nem felel meg a PC-nek...

tnsnames.ora 2017.02.26. 09:25:47

>>>miért is nem lehetett egy kórus próbán tátogni?
Azért mert versenyen csalás, nem fair play.

>>>szemernyi empátiát is mutatott volna a kórusvezetővel szemben.
Pont az a lényeg, hogy hogy ezt a történetet teljességgel bukta a kórusvezető. A problémafelvetés reális (nem Magyarországon), megtörtént és a filmbeli útja vállalhatatlan.

>>>>Nyer a kórus?
Pont az a lényeg, hogy a film ezt szépen elhallgatja. Az a fontos, hogy lehet találgatni, továbbgondolni és beszélgetni a dologról. N+1 dik adalék, hogy nem didaktikus a film. Annyira összefüggő koherens, ellentmondásmentes az egész. És hozzá még minimális is (külön erény). Abszolút díjat érdemlő. :)

tnsnames.ora 2017.02.26. 09:31:33

@Ad Dio: Sok már a leírt betű és nekem az az érzésem nem olvasol és értelmezel mást, csak a saját gondolatodat erölteted.

>>>>Ugye az megvan, hogy ez volna a "gonosz" kórusvezető megoldása?
Igen a "gonosz" kórusvezető megoldása. Ezt mondom én is. Aki tátogásokra épít az gonosz egy pénzes díjú kórusversenynél. Arra a versenyre ezt a csapatot szigorúan tilos elvinni, gyerekek érdekében is. És ez a filmben szépen van kifejtve. Meg én is próbáltam a magam gyarló módján érzékeltetni ezt a kommentjeimben.

Ad Dio 2017.02.26. 09:33:10

@tnsnames.ora:

"Nyilván perszonálisan fájt,"

Az első kórusfelvételemről engem is eltanácsoltak. Én is nagyon sajnáltam, mert egy lány miatt mentem volna :-), de simán elfogadtam ,mert tudtam magamról, hogy nincs nagy hangom és a kórusvezető személyét is tiszteltem (ez még az az idő volt, amikor a pedagógusokat tiszteltük). Aztán később (mutálás után :-) ) spontán bekerültem egy másik kórusba. Ketten (később 3-an) voltunk a basszus (helyesebben baaaaaaaaaszus :-) ). Ez a kórus nem versenyzett, hanem felvételeket készített. Elmondhatom, hogy nagyon nem mindegy, hogy egy-egy gyengébb teljesítmény mennyire le tudja húznia közösségi munkát. Van egy felvétel, amin egy elrontott levegővétel miatt elfogy a hangom. Utálom ma is, pedig ez egy jó 20 éves történet.

Ad Dio 2017.02.26. 09:37:27

@tnsnames.ora:

" Arra a versenyre ezt a csapatot szigorúan tilos elvinni, gyerekek érdekében is."

Miért is? Adott egy versenykórus, amibe teljesítmény alapján lehet szerepelni. Aki egy adott pillanatban nem adja le a megfelelő teljesítményt, az tátog, de maradhat, hátha később fejlődik.

"az az érzésem nem olvasol és értelmezel mást, csak a saját gondolatodat erölteted."

És mivel az nem egyezik a tieddel, kezd is leged lenni belőle.

Megindokoltam a gondolataimat. Nem egyezik a tieddel? Való igaz. De ugye nem kötelező Veled egyetérteni? Ugye nem?...

Ignorálj. De ameddig válaszolgatsz nekem - még ha nem is nyomsz rá a "válasz erre" gombra, ami azért udvariasabb megoldás - addig talán én is reagálhatok.

Ad Dio 2017.02.26. 09:38:03

@tnsnames.ora:

"Szerintem aki halmozza a tátogást a kórusban az egyéb aljasságra is képes"

Oké. Mi a Te megoldásod?

tnsnames.ora 2017.02.26. 09:44:37

Látom a csalást is bővebben ki kell fejteni. Azért csalás a dolog, mert a több kórustaggal többnek akar látszani. Hiszen egy kórusvezető attól több, ha nagyobb kórust tud minőségibb módon vezetni. Is itt progresszíven (nem csak lineárisan) nő a feladatnehézség. Azért "gonosz" a kórusvezető, mert személyes érdekeit előtérbe helyezi a gyerekekkel szemben.

tnsnames.ora 2017.02.26. 09:46:10

Az új érvekből nincs elegem. Abból van elegem, ha ismételni kell magamat. Szeretném redundánsmentesen ÉS minimálisan tartani a kommentfolyamot, hogy más idetévedő ne dobja el az agyát, azonnal másra lapozva.

tnsnames.ora 2017.02.26. 09:47:48

@Ad Dio: Abban igazad van, hogy illik "válasz erre" gombot nyomni. Ezt én is számon kérem máson :) Itt annyi a mentségem, hogy nagyon nagy a pörgés és azért te is itt vagy láthatóan. Ha akarnám sem tudnám eldugni a véleményemet. ;)

Ad Dio 2017.02.26. 09:47:55

@tnsnames.ora:

"Azért mert versenyen csalás, nem fair play."

Ez csak akkor lenne csalás, ha BÁRMI előny származna belőle. Azonban nem származik. A kórus elindulhatna 20 elit gyerekkel is, és győzne. Ehelyett indul 20 jóhangúval és 10-15 kevésbé jó hangúval, akik tátognak. A kórusverseny szabályzatában nincs leírva, hogy tilos tátogni. Miért is csalás ez?

"Pont az a lényeg, hogy hogy ezt a történetet teljességgel bukta a kórusvezető."

A film torzított valóságában valóban így van. De egy jó beállítás és egy kis hatásos zene bárkiből hőst vagy épp antihőst farag. A film épp ezért rossz. Mert torz és egyoldalú. Még csak nem is naiv, mert a naivitásban van pozitív dolog. Ez a film egész egyszerűen torz valóságot ábrázol. Rossz. A való életben a kórusvezető sokkal inkább példakép, mint főgonosz.

"Pont az a lényeg, hogy a film ezt szépen elhallgatja. Az a fontos, hogy lehet találgatni, továbbgondolni és beszélgetni a dologról. N+1 dik adalék, hogy nem didaktikus a film. Annyira összefüggő koherens, ellentmondásmentes az egész. És hozzá még minimális is (külön erény). Abszolút díjat érdemlő. :)"

Ügyesen átsiklottál a dolog élén de én sajnos nem hagylak meglógni: a kórus a film szerint abszolut esélyesként érkezett. Szerinted nyernek? Ha igen, akkor vajon - feltételezve egy kiegyenlített versenyt - a kórusvezető hiánya okozta versenyhátrányt mi kompenzálja? Csak nem a PC? Ha nem nyernek, vajon mit fognak gondolni a gyerekek? Elképzelhető-e az hogy nincs köztük egyetlen egy teljesítményorientált sem? Vajon a kórusvezető vezet-e még egyszer kórust? Vajon győzött-e bárki is ebben a filmben?

Ad Dio 2017.02.26. 09:51:53

@tnsnames.ora:

"Azért csalás a dolog, mert a több kórustaggal többnek akar látszani. Hiszen egy kórusvezető attól több, ha nagyobb kórust tud minőségibb módon vezetni. Is itt progresszíven (nem csak lineárisan) nő a feladatnehézség. "

Ez egy versenyen nem számít. A teljesítmény a lényeg. Az, hogy 40 taggal vagy jó, vagy 12-vel, nem számít. A nagy kórusok hangzása teltebb, szebb, jobb. Ezért jobbak. De ahhoz persze énekelni is kell mindenkinek. Pusztán azzal, hogy több gyerekkel állsz ki, semmi előnyre nem teszel szert. Ebben semmi csalás nincs.

tnsnames.ora 2017.02.26. 09:53:46

@Ad Dio:
Na ez érdekes kérdés, mi az én megoldásom. :)
(1) Ezt a soron következő versenyt kihagynám. Paradigmát váltanék. Átértékelném a célokat karvezetőként.
(2) A gyerekek nagyon helyesen nem szaladtak beárulni a karvezetőt az igazgatónál. Ezt "házon belül" kell megoldani. Ami paradox módon házon kívüli lett a versennyel.
(3) A gyerekek próbáltak hatni a karvezetőre de nem sikerült. Ezért jogos az erősebb lázadás.
(4) Karvezetőként meg az én megoldásom, hogy a gyerekek érdeke a fontosabb, minden egyéb verseny, karrier miegymásnál. Nehéz a feladat mert egyszerre kell építkezni, bővülni és minőséget tartani (mint az életben is). Lehetnek többféle kóruspróbák. Lehetnek örömzenélések teljesebb körben, lehetnek versenyrekészülősek szűkebb limitált körrel, ahogy egy kommentelő utalt is rá.

tnsnames.ora 2017.02.26. 09:57:12

@Ad Dio:
Hogyne számítana. Presztizsét növeli a karvezető, ami fizetésben, jobb pozicióban is tudhat később látszódni. Pont nemcsak a versenyről van szó, hanem az életben felmerülő problémák modellezéséről.

Igen a tátogás szerintem is észrevehető zenészzsüri szakmai szemmel. Ezt én is írtam régen is. Az a baj, hogy akkor is csaláskísérlet, mert mi van, ha mégsem. Ha egy 100 kórusban van 10 tátogó, ami már lehet határeset észrevehetőségben.

tnsnames.ora 2017.02.26. 10:00:15

Egyszerűen nem szabad elvinni tátogó gyerekeket versenyre (játsszon otthon a szomszéd gyerekkel, mint díszmagyarban tátogjon értelmetlenül egy versenyen), vagy érvelni kellene miért kéne mégis tátogókat elvinni. Van negatív olvasata szerintem, ezt próbáltam fejtegetni fentebb (csaláskísérlet). De nem olvastam pozitív érvet mellette.

Ad Dio 2017.02.26. 10:06:10

@tnsnames.ora:

A Te alapállásod eltér a kórusvezetőjétől. Ez nyilvánvaló. Te soha nem nyernél kórusverseny, ami nem baj, mert nagyon jó kis csapatot szerveznél, amiben öröm énekelgetni (hallgatni nem annyira, de ez nem számít). Ezzel egyébként idáig nincs is semmi baj. De vajon miért akarod a magad habitusát kötelezővé tenni? Miért erőlteted a magad flegmatikus hozzáállását rá egy kolerikus emberre? Jelezném hogy egyikőtök sem tehet arról, hogy ilyen vagy olyan... kis túlzással, ha mindenki olyan lenne mint Te, akkor nem lenne verseny, mindenki Bob Marley-t hallgatna és füvezne egy-egy félkész Buddha szobor előtt. Csakhogy az emberek valamiért nem egyformák. Lehet persze azt mondani, hogy aki másképp gondolkozik mint Te, az téved, vagy épp gonosz, csak kétlem hogy előbbre jutnánk tőle. A valóság az, hogy a különbözőségünk minden konfliktusossága ellenére ELŐRE vezető. A világnak legalább annyit adnak a Londoni Filharmonikusok (nem, nem vesznek be alanyi jogon senki ;-) ), mint a sok kis hobbi/brahi/közösségi amatőr zenekar szerte a világban.

A film beállítása azért torz, mert állást foglal egy olyan kérdésben, ahol az is-is a helyes válasz.

Ad Dio 2017.02.26. 10:10:18

@tnsnames.ora:

"De nem olvastam pozitív érvet mellette."

Pedig elhangzott már, a filmben is benne volt: ha a kórus nyer, mehet Svédországba. Nyilván az mehet Svédországba, aki részt vett a versenyen. Ha otthon hagyod a tátogókat, akkor ők nem jöhetnek, pedig tagjai a kórusnak, még ha az adott pillanatban a teljesítményük nem is elég ahhoz, hogy aktívan vegyenek részt. Ők is dolgoznak, járnak próbákra, lelkesek, iskolai ünnepélyeken éneklenek is, vagyis tagjai a Csapatnak. Csak épp nem elég jók a versenyen.

Ad Dio 2017.02.26. 10:12:21

@tnsnames.ora:

"Hogyne számítana. Presztizsét növeli a karvezető, ami fizetésben, jobb pozicióban is tudhat később látszódni."

Csakhogy erre még csak utalás sincs a filmben. Maradjunk szerintem a konkrét tényeknél, amik a filmben szerepeltek, mert különben a diskurzus tényleg parttalanná válik :-/.

Ad Dio 2017.02.26. 10:15:29

@tnsnames.ora:

"Az a baj, hogy akkor is csaláskísérlet, mert mi van, ha mégsem."

Csalás jelentése egy versenyen: véteni a szabályok ellen. Azt gondolod, hogy a kórusversenyek szabályai közt szerepel egy olyan pont, hogy "aki kiáll a kórussal, annak kötelező hangosan énekelni"? :-) Kétlem. Ha nincs ilyen szabály, akkor meg nem csalás.

tnsnames.ora 2017.02.26. 10:15:37

@Ad Dio:
Na ezt a hozzállásodat nehezményezem, és ezért hagyom abba a veled való diskurzust rövid úton. Meg sem kísérelsz kontextusban maradni, meg megérteni mást, csak szaporítod a betűket, szerintem kognitív disszonancia okán, kényelemesen megmaradva a saját komfortzónádba. Azt felejted el, hogy nekem a téma kedves, nem pedig a te meggyőzésed a fontos. Addi válaszilgatok, amíg merül fel új érv,m amit kötelességem végiggondolni. Arra nem vagyok kiváncsi, hogy milyen véleményt projektálsz rám, mert marhára érdektelen a téma szempontjából.

>>>>A film beállítása azért torz, mert állást foglal egy olyan kérdésben, ahol az is-is a helyes válasz.
Ez vicces. Nem is tudom ki mondta, a kommentelés kezdete elött, hogy "vagy-vagy". És ki próbált meg több szempont szerint optimalizálni a koemmentek során, midnen érvet mérlegre téve.

tnsnames.ora 2017.02.26. 10:17:48

Na úgy látom tényleg végére értünk. Kifújt a dolog. Azért bár rossz a szájízem a végére. De végül sok új szempont merült fel, amiért érdemes volt jönni.

tnsnames.ora 2017.02.26. 10:35:28

>>>>"De nem olvastam pozitív érvet mellette."
>>Pedig elhangzott már, a filmben is benne volt: ha a kórus nyer, mehet Svédországba.
Itt értünk körbe egyébként. Kezdettől fogva erről beszéltem:
* Svédország önmagában nem érv
* Pláne nem pozitív érv
* Na pláne nem az minden másból kiszakítva.
Merthogy az út a fontos elsődlegesen, nempedig a célállapot haszna.

draft22 2017.02.26. 10:36:21

A film nézhető, egészében szerintem jó. azonban, ha egy kicsit belemegyünk a részletekbe több bántó hibát is lehet találni.
1. Nem világos, hogy miért vannak benne a kórusban az énekelni nem tudók ill. kevésbé tudok, akik a "nem énekléstől" nem tanulnak meg énekelni, ott létük felesleges a kórus szempontjából és megalázó nekik is (nehéz elhinni, hogy egy 10-12 éves gyerekek ezt ne éreznék). Félig racionális magyarázat lehetne, hogy a versenyeken van egy alsó létszámkorlát, ezért szükséges a "töltelék". nem valószerű (sőt lehetetlen), hogy a gyerekek nem hallják, hogy sokan nem énekelnek pláne, ha valaki mellette áll és ugyanez vonatkozik a szakértő közönségre vagy a zsűrire. A film mondanivalója, megvalósítása szép, de a forgatókönyv több helyen sántít.

tnsnames.ora 2017.02.26. 10:42:53

Én elfogadom konklúziónak, hogy valaki azt gondolja, Svédország annyira fontos, hogy, pusztán a csapatszellem erősítése érdekében, elküldöm a saját gyerekemet tátogni versenyre, hogy majd a kiválasztott jobbak limitált számban utazhassanak. Hogy ez a tátogosdi rendszerszintű bevett gyakorlatú stratégia legyen.
Viszont én ettől minden ízemben elhatárolódom.

Ad Dio 2017.02.26. 10:44:36

@tnsnames.ora:

"Ez vicces. Nem is tudom ki mondta, a kommentelés kezdete elött, hogy "vagy-vagy". És ki próbált meg több szempont szerint optimalizálni a koemmentek során, midnen érvet mérlegre téve."

Azért ha ezt átgondoltad volna, nem írod le szvsz.

Merthogy épp ezt jelenti avagy-vagy, hogy egyik VAGY másik alapállás, az is-is, pedig, hogy mindKÉT alapállás önmagában helyes és jó, DE olyan pozíció NINCS, ami mindkettőt tartalmazza.

Elejétől végéig koherens véleményt képviseltem és képviselek.

tnsnames.ora 2017.02.26. 10:46:19

@draft22:
- Szerintem azért vannak tátogók, mert versenyt "kell" nyerni és ez egy eszköz hozzá.
- Adott aránynál/tresholdnál, mondjuk 10% nehéz lehet már kiszúrni a tátogást. Én nemérzem esélytelennek, hogy sikerülhet a zsüri átverésének kísérlete.
- Minden másban egyetértek veled.
- Mire gondolsz konkréten sántításnál?

Ad Dio 2017.02.26. 10:46:33

@tnsnames.ora:

A filmben expressis verbis benne van hogy a tátogás átmeneti dolog. A kórusvezető külön foglalkozást ígér a kislánynak, ami ha eredményre vezet, énekelhet.

Ad Dio 2017.02.26. 10:48:25

@tnsnames.ora:

"* Svédország önmagában nem érv
* Pláne nem pozitív érv
* Na pláne nem az minden másból kiszakítva.
Merthogy az út a fontos elsődlegesen, nempedig a célállapot haszna."

Számodra. Merthogy ilyen személyiség vagy. Nem is nyersz versenyt. De nem is kell. Lehet békés, boldog életet élni versengés nélkül is. De miért akarod ezt kötelezővé tenni?

tnsnames.ora 2017.02.26. 10:49:09

@Ad Dio:
Kétféle vagy-vagy van. Kizáró vagy és megengedő vagy. Te végig kizáró vagyot képviseltél, szerintem, míg a megengedő vagyot én képviseltem.
Igen koherens a véleményed, csak leszűkített értelmezéstartományú és nekem vállalhatatlan, amit konklúzióban próbáltam meg összefoglalni.

tnsnames.ora 2017.02.26. 10:51:01

@Ad Dio: Már megint velem jössz. Kit érdekel, hogy én milyen vagyok, akarok-e vagy tudok-e versenyt nyerni? Miért nem tudunk ettől már elszakadni?

Ad Dio 2017.02.26. 10:59:07

@tnsnames.ora:

Az én konklúzióm pedig az, hogy az emberek különbözőek. Ezen különböző embereknek különféle hajtórugóik, indíttatásaik vannak. Van aki teljesítmény-centrikus és van aki közösség-centrikus. Egyik sem tehet róla, hogy ilyen vagy olyan. Egyik alapállás sem jobb, vagy helyesebb mint a másik. Ez a különbözőségünk előre vezet. A film azért rossz mert állást foglal egyik oldalon. Mindezt egy torz valóság bemutatásával teszi, ami az életben soha nem áll össze. Erőszakosan tol egy kötelező véleményt, a másikat pedig démonizálja. Feleslegesen. A teljesítmény orientált profi zenészeket szívesen hallhatjuk koncerteken, felvételeken. A közösségi célú zenélés pedig kohéziós erőt, közösségi élményt, rengeteg örömet adhat. Mindkettőre szükség van, mindkettő jó. Ne tapossuk el egymást feleslegesen...

tnsnames.ora 2017.02.26. 10:59:41

@draft22:
Az "alsó létszámkorlát" gondolatot külön köszönöm neked, mert azt érvnek érzem a saját gondolatmenetemben is. Kidomborítja a csalás feelinget, szabálymegkerülést, egyérteműsíti az egész helyzet fonákságát, visszásságát.

És vajh tényleg miért van a szabály, merül fel jogosan a kérdés. :)

Ad Dio 2017.02.26. 11:03:47

@tnsnames.ora:

Mert nem reflektálsz rá, hogy a magad személyiségét akarod mindenkire ráerőltetni. Te nem vagy versengő, hát senki ne legyen az. Ennek első fele 100%-ban rendben van, vagyis lehetsz Te nagyon boldog, pozitív, hasznos tagja a világnak úgy is, hogy nem vagy versengő alkat... viszont ez miért kell hogy azzal járjon, hogy aki nem olyan mint Te, azt simán démonizálod?... az emberek eltérőek, különbözőek, színesek. Ez alkalmasint konfliktusos, de ez épp az a konfliktus, ami erőre visz bennünket.

tnsnames.ora 2017.02.26. 11:03:47

@Ad Dio:
OK: Itt az "eltaposásnál" hagyjuk abba tényleg kettőnk dialógusát. Mindketten mondtunk konklúziót, a kommentolvasók majd eldöntik ki melyiket választja.

Ad Dio 2017.02.26. 11:08:38

@tnsnames.ora:

"Az "alsó létszámkorlát" gondolatot külön köszönöm neked, mert azt érvnek érzem a saját gondolatmenetemben is. Kidomborítja a csalás feelinget, szabálymegkerülést, egyérteműsíti az egész helyzet fonákságát, visszásságát."

A legtöbb kórus versenyen nincs ilyen szabály. A filmben sem volt szó róla, hogy lenni ilyen motiváció.
Ha már valamire építeni lehet, az az igazgató fél mondata ami valahogy úgy hangzott, hogy "bárki jöhet a kórusba, ez az _alapelvem_". Vagyis a kórusvezető kényszerből mindenkit fel kell vegyen, mert ez a PC, de szépen csendben - az igazgató tudtával vagy sem - úgy alakítja a helyzetet, hogy eredményesek is lehessenek. A film szenvedő hőse a kórusvezető, aki nem alakíthatja még a saját dolgait sem úgy, hogy ne kötné gúzsba a PC.

tnsnames.ora 2017.02.26. 11:10:25

@Ad Dio:
De reflektáltam, csak nem akarod észrevenni. A verseny és közösség szempontok nem egymást kizáró szempontot (lásd hozzá "kizáró vagy"), lehet őket korrekten együtt optimalizálni, nulla mellékhatással a másik kárára (lásd hozzá "megengedő vagy"). A film ehhez mutat egy visszacsatoló önszabályozást.
De mit erölködöm én veled tényleg, nekem teljesen megfelel, hogy ez a véleményed ami. Ha valaki "eltaposásban" gondolkozik e film kapcsán ott a verbalitásnak már nincs terepe (részemről végképp). Nekem az is tökéletesen megfelel, hogy úgy véled az a jó, amit te gondolsz, a másiknak nem lehet igaza semmiben, hogy végig korrekten vitáztál, sikerült mindent mérlegre tenned, végiggondolnod. Hidd el nagyon együtt tudok evvel élni. ;)

tnsnames.ora 2017.02.26. 11:16:21

@Ad Dio:
Itt van egy kórusszámról rendelkező szabályzat.
Google első találat:
www.meeting-music.com/fileadmin/bilder/Budapest_Laurea/BICC_2016_Announcement_HU.pdf

A többiről volt szó, nem ismétlem magamat.

tnsnames.ora 2017.02.26. 11:26:58

@draft22: @Ad Dio:
Alapvetően az a baj, hogy tőlem semmit nem fogadsz el és/vagy én nem tudom érthetően kifejezni magamat. Másokat meg nem érdekel annyira a téma, hogy kommenteljenek. Sokkal megnyugtatóbb lenne a téma szempontjából, ha lenne itt 10 független vélemény, ami az egészet kimozdíthatná a holtpontról.

Mondjuk az valahol jelzésértékű, ahogy draft22 kommentjéhez is hozzáálltál.

Ad Dio 2017.02.26. 11:45:59

@tnsnames.ora:

"A verseny és közösség szempontok nem egymást kizáró szempontot (lásd hozzá "kizáró vagy"), lehet őket korrekten együtt optimalizálni, nulla mellékhatással a másik kárára (lásd hozzá "megengedő vagy"). A film ehhez mutat egy visszacsatoló önszabályozást."

Amire még Te is azt írtad, hogy "naiv". Én erősebben fogalmazok: torz. Vagyis bemutat valamit, ami soha nem jön létre, majd ezt a soha létre nem jövőt felemeled mint bizonyítékot. Nem hiszem hogy előbbre lennénk.

A filmmel PONT az a baj, hogy nagyon egyoldalú, torz és művi. A másik oldal érveit, indíttatásait tökéletesen ignorálja. Egyetlen véleményt tűr meg, aki ezzel nem egyezik, abból főgonosz lesz.

A történetet fel lehetett volna dolgozni úgy is, hogy az valóban előre mutató legyen, amiben nincs gonosz meg jó, hanem EMBEREK vannak, érdekek, elvek, értékek ütköznek, konfliktálódnak, néha küzdenek, majd jutnak valami közösre, vagy épp hullanak szét, amint a valóságban ez megesik. Ezen lenne mit rágódni, értelmezni alkalmasint tanulni... Sajnos nem ez történik, hanem egy torzító filmes látásmóddal nagyon didaktikusan megkapjuk készen a tanítást, aminek az a lényege, hogy... de ezt már írtam...

sdani 2017.02.26. 12:00:05

Gimis koromban szertornázni jártam. Nem is emlékszem pontosan, a csapatba, amivel versenyre mentünk talán befért 6 ember. Nyilván a legjobb 6 embert vitte az edző, aki nem volt elég jó, az otthon maradt, illetve hajtott, mint az állat, hogy a következő versenyre ő férjen a csapatba. Nem látom, hogy egy tornaverseny és egy kórus verseny az ábrázolt aspektusban lényegesen különböző lenne. Inkább csak abban látok különbség, hogy a sportoktól a társadalom már megszokta, illetve elvárja a szélsőségesen kompetitív attitűdöt, a művészetszámba menő komolyzenéről/kórusversenyekről élő sztereotip elképzelés miatt hasonló versenyszemlélet idegenül hat.

tnsnames.ora 2017.02.26. 12:16:00

@Ad Dio:
* Mutass rá kérlek, hogy írtam, hogy "naiv". Ctrl+F-fel rákerestem, de nem találtam. A blogposztban és címében van "naiv", de azt meg nem én írtam, az én blogposztom másutt van.
* Szerintem ne akarjuk előírni, hogy a rendező hogyan gondolkozzon. Főleg, ha már a "didaktikusság" elkerülése is cél. Mindketten kifejtettük, hogy miért jó vagy rossz a kisfilm. Nekünk magunk között ezt már el kell engedni. Lásd be nem akarlak meggyőzni illetve mindent kipréseltem magamból a teljeskörű megvilágítás érdekében, ami emberileg lehetséges volt. Tőlem ennyi telt.Nem akarom elhinni, hogy a kettőnk közötti "dialógus" folytatásában motivált/érdekelt vagy. Nekem már csak annyi maradt (remélem), hogy a még fel nem dolgozott kommentek eszenciájával update-lem saját blogposztomat.
* A többi dologban meg megint nem akarom ismételni magamat.

PS: Azért nagyon elgondolkodtató számomra, hogy adott egy perifériális téma (kórus, film), annyira perirfériális, hogy alig-alig figyel be kommentelő, hiába címlapos a blogposzt. Összeverődik két véletlenül sorsolt ember a netről. És ennyire képtelen valamiképpen konvergálóan (sőt inkább divergálóan) egymást megértetni, hosszú kommenteken keresztül sem (ez mindkettőnk hibája, azt hiszem). Most képzeljük el, mi süketek párbeszéde folyhat ott a magasban Hoffman Rózsáéknál, minisztériunban, ahol diszponálnak milliárdok felett. Ha a mélyben "érdek nélkül" ennyire nem bír konszenzus lenni, hol lehetünk, akkor bármiféle társadalmi konszenzustól. Számomra ez nagyon elkeserítő. Egy esetben tudnám ezt elfogadni jó érzéssel, ha semmiben nincs igazam és rajtam kívül konszenzus van, csak én nem vagyok képes észrevenni. Mert akkor tényleg csak annyi a feladat, hogy engem le kell selejtezni, és egyébként meg happy-ség van.

tnsnames.ora 2017.02.26. 12:21:02

@sdani:
Abszolút egyetértek. Jó az analógia, nagyjából konszenzus is van a kérdésben. A kérdés az, hogy kell-e töltelék tornászt elvinni a versenyre, akit ugyan nem értékel a zsüri, pontszámot nem befolyásol, de azért bemutatja a gyakorlatát a póriumon, amolyan kvázi, mintha alapon.

Ad Dio 2017.02.26. 12:29:57

@tnsnames.ora:

"Nekem már csak annyi maradt (remélem), hogy a még fel nem dolgozott kommentek eszenciájával update-lem saját blogposztomat."

Amennyiben az én komentemet is átemeled innen, kérlek azt ne vágd meg, hanem vagy teljes egészében emeld át, vagy sehogy.

"Szerintem ne akarjuk előírni, hogy a rendező hogyan gondolkozzon. Főleg, ha már a "didaktikusság" elkerülése is cél."

No, ha szépen megnézzük, ez így ebben a formában egy önellentmondás... és igen: a didaktikusság szvsz kerülendő. Persze arról szó nem volt, hogy a rendezőnek bármit is elő akarok írni. Szigorú alapelvem az, hogy mindenki úgy hülye, ahogy csak akar. Viszont ha valami bárgyú módon didaktikus, akkor arra had legyen meg a jogom arra, hogy nem tetszésemet fejezzem ki felette. A didaktikusságot nagyon-nagyon rühellem. Akkor is, ha számomra szimpatikus értéket mutat be, akkor is ha nem.

"Egy esetben tudnám ezt elfogadni jó érzéssel, ha semmiben nincs igazam és rajtam kívül konszenzus van, csak én nem vagyok képes észrevenni."

Tudod ebben az adott esetben 3 féle álláspontot tudok megkülönböztetni: az egyik az, hogy CSAK a verseny szemlélet a jó, aki nem ad le teljesítményt, az értéktelen. Legyen ez mondjuk a libertárius szemlélet. A másik vélemény szerint az egyetlen helyes szemlélet a közösségi szemlélet, aki a verseny érdekében a közösségi szempontokat háttérbe szorítja, az gonosz. A harmadik szemlélet szerint ez IS az IS helyén való, egyiknek IS másiknak IS megvan a helye, haszna, szerepe. Én azon az állásponton vagyok, hogy a harmadik a helyes megfejtés. Te (és a film) számomra egy életidegen, kirekesztő, megbélyegző szélsőséget képviseltek.

Ad Dio 2017.02.26. 12:34:54

@sdani:

Így valahogy. Széplelkű bölcsészek hisznek valamit a versenyről, valamit a kórusokról és akkor kijön egy ilyen torzító alkotás. Értelmetlen. Anno én táncoltam. Volt egy formációs csapat, akik nem versenyeztek, hanem csak élvezték a táncot és néha megmutatták ezt a közönségnek is. BÁRKI mehetett és egy tök jó kis közösség voltak. ÉS voltak a versenyző, a maguk verseny formációival. Egy másik világ. Mindkettőnek helye van, egyik sem jobb vagy rosszabb mint a másik. A film azért ócska, mert egyik alapállást kötelezővé teszi, a másikat démonizálja.

defaultuser (törölt) 2017.02.26. 12:40:27

@Ad Dio: "Egyik cél sem rosszabb vagy jobb a másiknál."
Ebben is egyetértünk.
Énekeltem olyan kórus(ok)ban is, melynek egyáltalán nem volt célja a versenyeredményt - szerettem, szerettük ezt is.
Annyit hozzátennék, hogy a versenyző kórusban sem a helyezés volt az elsődleges motiváció, akkor is énekeltünk volna, ha nem járunk kórusversenyekre. De valóban motivált, hogy ha megdolgoztunk valamiért, volt "hivatalos" eredménye is.

tnsnames.ora 2017.02.26. 12:41:22

@Ad Dio:

Még ebben sem értünk egyet. Én adok linket, mindenki elolvashat téged maradéktalanul, aki kiváncsi rád, nem cenzurázlak. Viszont mint írtam én eszenciát szeretnék írni. A felesleges köröket szándékosan ki akarom hagyni, hiszen, ha duplikálni akarnék, annak semmi értelme nem lenne.

Minden másban nem ismétlem magamat.

Ad Dio 2017.02.26. 12:46:41

@tnsnames.ora:

A szellemi terméket és szerzőséget ebben a világban magukra valamit is adó emberek komolyan szokták venni. Elvileg be is perelhetnélek érte, ha a kifejezett kérésemnek nem teszel eleget, de tudod mit: tegyél ahogy akarsz. Maximum nem tartom fairnek, ha a kifejezett kérésemet nem fogadod meg. Ez a beszélgetés itt ment le. Teljesen felesleges lelopni innen az anyagot a magad blogját dúsítandó. Főleg értelmetlen mindezt úgy csinálni, hogy közben még meg is vágod az anyagot a magad szájíze szerint. Ez nem egy intellektuálisan becsületes eljárás.

tnsnames.ora 2017.02.26. 12:52:32

@Ad Dio:
Tedd, perelj be. Veled szemben én névvel, fényképpel beazonosítható vagyok. Igen kifejezett (általam inkorrektnek tartott) kérésednek nem akarok eleget tenni. Köszönöm, hogy megengeded, hogy azt tegyem amit jónak tartok, nem mintha kértem volna hozzá engedélyt tőled.
Az a te konklúziód, hogy csonkítani akarok meg magamat fényezni (pontosan ennyit értettél meg a filmből is, meg a kommentekből is). Azt szeretném kérni tőled akadjál már le rólam, szeretnélek ignorálni hosszú hozzászólások óta, de valamiért folyamatosan kötözködsz velem.

Ad Dio 2017.02.26. 12:57:07

@tctc:

"Annyit hozzátennék, hogy a versenyző kórusban sem a helyezés volt az elsődleges motiváció, akkor is énekeltünk volna, ha nem járunk kórusversenyekre. De valóban motivált, hogy ha megdolgoztunk valamiért, volt "hivatalos" eredménye is."

Ez szerintem teljesen egészséges szemlélet. Az ember azt csinálja, amit szeret és ha eredményt is lát közben, annak is tud örülni. A legtöbben a versenyt is csak egy darabig csináljuk. Egy ponton túl, egész egyszerűen túl sok a befektetés, elmegy a hajtóerő. És ezzel sincs semmi baj. A legtöbben nem jutunk el világbajnokságokra :-).
A filmmel az az alapbajom, hogy nem ezt a fajta egészséges, életközeli szemléletet közvetíti, hanem egy torz, beteg, művészi világot teremtve a verseny szemléletet mint olyat démonizálja és a közösséget (jelentsem ez bármit) teszi kötelezővé. Ha ezen a filmen múlna, nem lenne Londoni Filharmonikusok, viszont minden sarokra jutna egy amatőr hobbi zenekar - illetve rövid úton az sem, mert a valódi profik nyújtotta élmény híján hamar eltűnne az utánpótlás :-).

Ad Dio 2017.02.26. 13:00:06

@tnsnames.ora:

"Az a te konklúziód, hogy csonkítani akarok meg magamat fényezni"

Abból kiindulva, hogy mennyit értettél meg abból amit elmondtam, feltételezem hogy a kiemeléseid sem lesznek helyénvalóak. Kifejezett kérésem ellenére jársz el a szellemi termékemmel. Intellektuálisan becstelen az eljárásod.

tnsnames.ora 2017.02.26. 13:01:47

@Ad Dio:
Barátom, a szájkaratét te nyerted!

Ad Dio 2017.02.26. 13:07:50

@tnsnames.ora:

Ebben a legutolsó kérdésben de facto nekem van igazam. Becstelenül és jogtalanul jársz el.

tnsnames.ora 2017.02.26. 13:12:59

@Ad Dio:
És mi jár annak akinek igaza van? ;)

WiteNoir (törölt) 2017.02.26. 20:20:14

@Ad Dio:

te komolyan azon vernyogsz, hogy idézték egy hsz-ed egy blogban?
valami egészen elképesztően buta vagy, politikailag is, meg ahogy látom a művészet terén is,amivel a sportversenyek szemléletet élesen szemben áll.
persze ezt manapság nem kell tudni, az órák múlva oscar-nyertes d. chazelle sem látszik tudni, ő maga a roppant ambíciózus középszer, de bizonyos versenyt megnyer, ahol nem az igazán magas szintű művészi tehetséget hanem a látszatvirtuozitást értékelik.

tnsnames.ora 2017.02.27. 05:16:49

MEGNYERTE :)

Noha egész napos vitatkozás, küszködés után én már perdöntően szomorú filmnek tartom ezt a Mindenkinek-et, az általam felállított szempontrendszer szerint az nem lehet kérdés, hogy díjra maximálisan érdemes (szubjektíve is nézve márcsak azáltal, hogy ennyire elementárisan megrázó meg inspiráló hatást váltott ki belőlem)

Azért tartom szomorúnak, mert nem lehet öröm, tanárt, iskolát, művészetet, ügyet ilyen filmbeli akcióval megalázni (akkora felüllövés a bosszú). Szeretném hinni, hogy gyerek-kórustagként - bár benne vagyok hülyeségekben -, de erről akarnám lebeszélni a többieket. Gegnek, művészi poénnak, elgondolkodtatónak abszolút jó, fontos, helyénvaló. De vidámkodni felette nem igazán életszerű.
Egy másik vitában résztvevő olvtárs azt hiszem jogosan világította meg azt is, hogy lehetetlen (költői túlzás) egy ilyen akciót végigvinni tökéletes konspirációval. Mi annó egy tanórát szabotáltunk csak, osztály szinten, 100% konszenzus mellett, és ott is volt három áruló.

Viszont a téma megérdemli a figyelmet, maga az alkotás hihetetlenül koncentrált, erős, lemosva az esetleges hibákat, problémákat. nagyon drukkoltam neki. Hozzáteszem nem gondoltam volna. Túl komplex volt a kisfilm, rengeteg lehetőséggel, hogy félre lehessen érteni a filmet (erre bőven szolgáltatott ez a topik is bizonyítékot). Hihetetlenül mély és szép az üzenet, hogy a legderüsebbnek látszó történés mögött is ott lehet a másik olvasat, az antitézis, ami a tézissel együtt alkothat szintézist. Alig hiszem, hogy volt/van/lesz olyan 25 perces film, ami ennyire inspirálni tudja az embert, még a verbalitás frontján is.

Ad Dio 2017.02.27. 08:19:45

A véleményemet kifejtettem. Szerintem a film torz valóságot ábrázol és torz értékrend mentén foglal állást egy olyan kérdésben, amiben nem szabadna állást foglalni. Erika néninek is joga van élni épp úgy, ahogy tyúkanyó Márta néninek. Mindkettőjük kórusa értékes. Egyik serleget nyer és lemezfelvételt készít, a másik meg megadja a lehetőséget egy jó kis közösségi öröméneklésre. A film óriási hibája az, hogy ahelyett hogy minden virágot hagyna nyílni, eldönti, hogy melyik a "jó" virág és a rosszat kegyetlenül lenyírja. A középszert teszi kötelezővé, amiben a film hátteréül szolgáló szocializmust reloadolja. Ez kirekesztő és semmiképpen nem követendő.

Ennek ellenére gratulálok a film készítőinek a sikerhez. Ismerve az alkotás folyamatát, sok munka van benne, ami ha számomra értéktelen eredményre is vezetett, önmagában mint erőfeszítés mindenképpen respektálandó.

zene47 2017.02.27. 10:10:49

Laikusként nagyon tudok örülni a film sikerének! A sok hozzászólás is azt mutatja, hogy elgondolkoztató, milyen gondolatokat hoz ki a nézőkből. A sikerorientált tanárnő az utolsó mondatával igencsak lealacsonyította magát (rohadékok! ) A csapatszellem nem működik így, áruló, vagy megalkuvó mindig akad. A legcsodálatosabb a sok kedves dal, mondóka, a Nemes Nagy Ágnes megzenésített verse.

Ad Dio 2017.02.27. 10:54:10

@zene47:

"A sikerorientált tanárnő az utolsó mondatával igencsak lealacsonyította magát (rohadékok! )"

Amit persze a forgatókönyvíró/rendező adott a szájába...
Látod, ezért mondom, hogy a film rossz. Az még csak hagyján, hogy olyan kérdésben foglal állást, amiben nem is szabadna, de ezt ráadásul úgy teszi, hogy közben az egyik oldalt cuki gyerekek képviselik (akik persze nem valódi gyerekek, hanem idealizált lények, a valód gyerekek nem így működnek), a másik oldalt meg egy kvint esszenciális főgonosznak állítja be: és ő azért gonosz, mert úgy öltözködik, olyan arca van, olyan orra van, olyan haja van és persze a végén lerohadékoz mindenkit. Ez az örökbecsű jelenet jutott az egészről eszembe. Erika néni pont annyira főgonosz, mint ez itt boszorkány...

www.youtube.com/watch?v=qvzNfKvIG9s

Ez művészi szemszög volna? Vajon ma még mindig a 70-es évek fekete-fehér világában élnénk? Vajon nem lettünk okosabbak kissé a Fal óta? Még mindig egybites módon kell mindent nézni? Vajon nem lehet-e hogy a történetben többet kaptunk volna, ha nem csinálnak démont az egyik oldalból míg ördögöt a másikból?

A film üzenete számomra nem teszik, de még ha tetszene is, ez a fajta egybites didaktikus látásmód akkor is kihúzná nálam a gyufát. Leben und leben lassen. Ezt Mindenki leszarja: csak az van, amit ő jónak lát... nem jó,... nem vezet előre...

juzernikk 2017.02.27. 22:07:32

Ne haragudjatok, de szerintem sokan teljesen rossz oldalról közelítitek meg a filmet. A probléma az, hogy megalázó egy gyereknek (de bárki másnak is) azt mondani, hogy tátogjon a kórusban.

Ha a kórus azért működik, hogy versenyeket nyerjen, akkor kommunikálja ezt. Ebben az esetben nem kell mindenkit felvenni. Ezt a kórusvezetőnek tudnia kell kezelni.

Aser Tzuiko (törölt) 2017.02.27. 22:38:49

Egyszerűnek tűnik a sztori, a gyerek kimondja, nem igazság.
Mi meg már szeretünk hazugságban élni csokiért, Svédországért, a többiek kedvéért.

tnsnames.ora 2017.02.27. 22:48:45

@juzernikk: Alapvetően igazad van, de nem minden körülmények között. Kérheti egy gyerek, hogy tátoghasson, mert benne akar lenni a koncertező kóruséneklés pódiumán, mert segítheti a felzárkózását. Nyilván a filmben, pláne a versenynél. nem erről van szó, hanem megalázásról, ahogy mondod.

Az igazi kérdés egyébként az, hogy miért nincs Magyarországon tátogás, és miért van angol nyelvterületen, de odáig menően, hogy botrány után kórust oszlatnak fel. Egyszerűen hogyan lehet tátogás mellett érvelni, mint opció mellett? Én még erős érvet nem olvastam, pedig jó néhány vitába beleálltam már.

tnsnames.ora 2017.02.27. 22:50:16

@Aser Tzuiko: Jah jogos. Volt itt a kommentfolymaban is ilyen motívum. Mondjuk szerintem a kisfilm pont a másik végéről (önzetlenség) oldalról közelít.

Ad Dio 2017.02.27. 22:55:04

@juzernikk:

"Ebben az esetben nem kell mindenkit felvenni."

Megvan az igazgató mondata a film elején? "...mindenkit szívesen látunk a kórusban, ez az egyik alapelvem". Erika néninek mindenkit fel KELL vennie. Nem tehet mást, meg van kötve a keze - ebben is.

"A probléma az, hogy megalázó egy gyereknek (de bárki másnak is) azt mondani, hogy tátogjon a kórusban."

Az teljesen életszerűtlen, hogy a tehetségteleneknek mindig tátognia kellene, mert akkor miért járnának a kórusba? Minden bizonnyal csak tétversenyen, illetve az azt megelőző próbákon elvárás ez azokkal szemben akik nem elég jók. Ezekre a próbákra - akárcsak a versenyre - nem kötelező elmenni. Aki viszont elmegy az akkor is részesül a sikerből, ha nem énekel, hiszen ő is megdolgozott érte (járt próbákra, nem tehet róla, hogy nincs hangja).

Semmi megalázó ebben nincs. A megalázó az, amit a gyerekek művelnek Erika nénivel, nyílt színen, mindenki előtt...

Ad Dio 2017.02.27. 22:57:51

@Aser Tzuiko:

"Egyszerűnek tűnik a sztori, a gyerek kimondja, nem igazság."

Vajon ha néhány tehetségtelen miatt nem nyer a kórus, azt "igazságnak" fogják tartani a tehetségesek? Menjél gyerekek közé és kérdezd meg őket.

Ad Dio 2017.02.27. 23:03:47

@tnsnames.ora: @juzernikk:

"Egyszerűen hogyan lehet tátogás mellett érvelni, mint opció mellett? Én még erős érvet nem olvastam, pedig jó néhány vitába beleálltam már."

Félek tőle, hogy soha nem is fogod megérteni. Ilyen a személyiséged: Te nem vagy versenyző típus. Ezzel - mint azt már több ízben mondtam - nincs is semmi baj. A probléma az, hogy más meg igen, csak Te őt simán elnyomnád, mondván hogy neked van igazad. Pedig nem. Londoni Filharmonikusokra épp úgy szükség van, mint Big Barátok Band-re a falusi kultúrban. Egyiket közösségi szemlélettel építik fel, a másikat siker orientáltan.

lajafix1 2017.02.28. 07:59:51

@Ad Dio: és a tátogás az a tiszta verseny velejárója, vagy már gyerekkorban el kell kezdeni az igazságtalanságot/alakoskodást/szortírozást? De akkor legyenek nyíltak a paraméterek, milyen dolog az már hoyg egyénileg kéri a tátogást a tanárnő, aztán a kórus harmada már tátog, holott nem tehetségtelenekről van szó és csak akkor esik le mindnekinek hogy nem egyedi Zsófi esete.

Mégegyszer: gyerekkórusról van szó, teljesen más pálya a Londoni filharmonikusok, de még ott is tiszták a feltételek, aki nem tud világszínvonalon hegedülni az nem kerül be.

Node gyerekeknél így hajtani, akik még bizony javában fejlődhetnek? Ált iskoliai gyerekkórust bezony közösségi szemlélettel kell építeni, aki nagyon kilóg az érzi.

lajafix1 2017.02.28. 08:03:44

@Ad Dio: "Vajon ha néhány tehetségtelen miatt nem nyer a kórus, azt "igazságnak" fogják tartani a tehetségesek"

Nekem 4 év kézilabda kupás tapasztalatom van a gyerekkel, bizony előfordul hogy egy két gyengébb képességű játékoson ment el a meccs, ezt kezelni edzői feladat és elég gyorsan sikerül pozitívan kijönni ezekből is.

tnsnames.ora 2017.02.28. 08:19:05

@lajafix1:
Nagyon örültem a hozzászólásaidnak, köszönöm.

Veder1 2017.02.28. 10:27:07

Kellene csinalni egy filmet ahol a korusvezeto (mondjuk Denzel Washington) az allasat is kockaztatva mindenkepp szeretne segiteni a hatranyos helyzetu kis Shanteelen akinek nincs jo hangja de hatalmas a szive ezert kitalaljak hogy a versenyen majd tatogni fog, ebben a korus is segiti es igy atverhetik a lebuktatasukra keszulo gonosz iskolaigazgatot (Malcolm Mcdowell) es az o jo hangu lanyat (Margot Robbie) es vegul kijutnak Svedorszagba.

Ad Dio 2017.02.28. 14:42:59

@lajafix1:

"és a tátogás az a tiszta verseny velejárója, vagy már gyerekkorban el kell kezdeni az igazságtalanságot/alakoskodást/szortírozást?"

Átfogalmazom amit mondtál, de ugyanazt mondom, csak más szavakkal: vajon hány évesen kell elkezdeni a helyes önkép kialakítását? Vajon hány évesen kell elkezdeni a közösségi teljesítményre nevelést? Azt, hogy van olyan helyzet, amikor fontosabb a közös cél, mint az egyéni jó közérzet? Vajon a gyermeket ne tanítsuk meg arra, hogy időnként képes legyen mások sikereiért háttérben maradni?

"Mégegyszer: gyerekkórusról van szó, teljesen más pálya a Londoni filharmonikusok, de még ott is tiszták a feltételek, aki nem tud világszínvonalon hegedülni az nem kerül be. "

Szerinted ők hány évesen kezdték? És sokadszor is: én ne azt mondom, hogy CSAK így lehet, hanem hogy ez sem bűn, amint a film sugalmazza. A film szerint csak tömegsport és csak közösségi zenélés szabad. Minden más bűn. Ez kirekesztő gondolat. Egyszer már kipróbáltuk, úgy hívták kommunizmus. Nem jött be.

"Node gyerekeknél így hajtani, akik még bizony javában fejlődhetnek? Ált iskoliai gyerekkórust bezony közösségi szemlélettel kell építeni, aki nagyon kilóg az érzi."

"Kell"? Ki szerint? Miért akarunk egymás életébe beleszólni? Miért akarunk egymásnak pályákat készíteni? Miért nem tudjuk elfogadni, hogy sokfélék vagyunk és a színek nem egymás ellen vannak, hanem egymást erősítik. Még akkor is ha konfliktusos a dolog.

Ad Dio 2017.02.28. 14:44:00

@lajafix1:

"Nekem 4 év kézilabda kupás tapasztalatom van a gyerekkel, bizony előfordul hogy egy két gyengébb képességű játékoson ment el a meccs, ezt kezelni edzői feladat és elég gyorsan sikerül pozitívan kijönni ezekből is."

Én azt kérdeztem, hogy "igazságnak" fogják-e tartani azt, ha a gyengébbek miatt veszítenek?

Ad Dio 2017.02.28. 14:46:13

@Vödör:

:-) Ilyenre én is gondoltam, de magas labdának találtam.

juzernikk 2017.02.28. 18:44:10

A film címe az, hogy "mindenki". Azért ez, mert arról szól, hogy a kórus egységesen lép fel. Mint egy csapat. Erről szól a film.

Az egységes fellépés célja most az, hogy ne legyen olyan, hogy valakinek tátognia kell, mert ezt a csoport nem tartja igazságosnak. Ilyen szempontból ez mellékes. A film nem erről szól. Ettől még persze lehet itt vitatkozni, hogy igazságos vagy sem, ez nem baj, mert az igazság az mindig szubjektív, ráadásul nem mindig tudjuk elmondani a gondolatainkat tisztán és nem is mindig értjük egymást. Ezért is van itt ennyi komment :-)

Véleményem szerint az, hogy igazságos vagy jogos-e a tátogás attól függ, hogy pontosan miért szükséges (van minimális létszámkorlát pl?), mi a kórus célja és ebben a célban a résztvevők is egyetértenek-e, őket tájékoztatták-e erről korrekten. Mert ha igen és megegyeztek abban, hogy a tátogás szükséges és a tátogók is jól érzik magukat, akkor lehet helyes. Erre példa a @Vödör nick által említett szituáció lehet. De ha ez megalázással jár, mert a kórusvezető ezt nem tudja kezelni vagy a csoport nem ért egyet ezzel, akkor igazságtalan. Az én érzésem szerint ez történik a filmben.

De a film nem a tátogásról szól és nem is arról, hogy az igazságos-e. Hanem arról, hogy a kórus csapatot alkot, egységesen lépnek fel ("mindenki") és kiállnak az igazukért még a tekintéllyel, hatalommal szemben is.

Mindenki.

De ez le is van írva Huber Zoltán blogbejegyzésének a végénél:

"A tanárnő persze alapvetően jót akar, csak nem olyan módszerekkel szeretne célt érni, ahogyan ők azt helyesnek érzik. Inkább érezze magát mindenki hasznosnak, a külső mércével megállapított siker helyett saját győzelmüket, az egyenlőséget és a szolidaritást választják"

tnsnames.ora 2017.02.28. 21:07:13

@juzernikk:
Nagyon erősek és jók a hozzászólásaid. :)
Van még egy dimenziója az általad felvetett problémának. Azt gondolom nemcsak az a kérdés mi van a tátogás hátterében (ráadásul nyelvterület-specifikusnak tűnő megkülönbeztetéssel), hanem az is, hogy (1) általános kórusfellépésen van-e tátogás avagy (2) előzetes tátogás-gyakorlással kombinált versenyen van-e. És amennyiben ez reális felvetés, akkor sokszorozódik a lehetséges esetek száma, nehezítve az értékelést.
Én fentebb a kommenttengerben amellett érveltem, hogy _függetlenül_ attól mennyire érzik jól magukat illetve mennyire konszenzusos a tátogás: (1) versenyekre, (2) tömeges léptékben, (3) stratégiaszerűen nem lehet tátogással készülni, ez elvi módon hibás, azaz az énektanár korrekcióra szorul előbb finoman majd lázadás révén. Ez egyébként egybevág a te mondandóddal ("mindegy igazságos-e") csak én bizonyítani is vélem, hogy ignorálható a film szempontjából a tátogás igazságosságának latolgatása. (Ettől még akarhatja az ember megérteni a dolog hátterét, minél teljesebben)

Ad Dio 2017.02.28. 21:31:41

@tnsnames.ora:

Jaja. Mind a kettő. Merthogy ennek a nicknek eddig pont ennyije van összesen :-). Nem tudok szabadulni attól a gondolattól, hogy valaki mintha direkte a "kedvünkért" regisztrálta volna ;-).

tnsnames.ora 2017.02.28. 21:32:51

Nagyon durva kritika. Látszik, hogy mennyire nehéz a téma, és könnyebben megy az ítélkezés, mint a falig elmenő végiggondolás.
444.hu/2017/02/28/tegyuk-a-szivunkre-a-kezunket-hiaba-kapott-oscart-nem-igazan-jo-film-a-mindenki

juzernikk 2017.02.28. 21:45:16

@tnsnames.ora:

"Ez egyébként egybevág a te mondandóddal ("mindegy igazságos-e")"
Nem pontosan értem, amit gondolsz. Én a "mindegy, igazságos-e"-t azért írtam, mert a film nem arról szól, hogy a gyerekeknek igazuk volt-e, jogosan álltak ki a tátogás ellen. Hanem arról, hogy közösen kiálltak ellene. Az csak egy plusz, hogy ez éppen egy jogos dolog volt és olyan, amivel egyet lehet érteni, mert itt gyerekeket aláznak meg és azért ezt elitélni elég könnyű.

Ha jól értem (nem vagyok benne biztos), azt írod, hogy jó teljesítményt nem lehet elérni úgy, hogy egyesek tátognak, ezért elvi probléma van a tátogással és emiatt a kórusvezető (mint a kórus teljesítményéért felelős ember) a hibás. Lehet, hogy így van, de ezt a gyerekek nem tudják és szerintem ez a filmben nem is fontos.

tnsnames.ora 2017.02.28. 21:54:32

@juzernikk:
Igen és nem. :)
(1) Adtál egy levezetést a Mindenki-re (tátogás függetlenül). Azt mondom ez helyes volt, és ebben a kontextusban minden szempontból "lényegtelen", meg nem vesézi a film a tátogás mibenlétét. Én csak annyit tettem hozzá, nem is _kellett_ a filmnek ezt veséznie, mivel elvi alapon hibás a tátogás: (1) versenyekre, (2) tömeges léptékben, (3) stratégiaszerűen. Magyarán teljességgel ignorálható a szereplők tátogáshoz való viszonya, hozzáállása. Sőt én meredekebbet mondtam, hogy ez bizonyítható is. És emiatt gáz lett volna, ha mégis megjelenik a filmben ez a szereplő-specifikus árnyalás (vagy másképp kellett volna a filmet megközelíteni hozzá az írónak-rendezőnek)

(2) Azt mondom egészen egyszerűen nincs értelmezhető motívum a tátogásra versenykontextusban (tömeges léptékben és stratégiailag). Egy negatív motívum van csak: a nyerési esély maximalizálása. Ami elfogadhatalan csalás az én olvasatomban.

tnsnames.ora 2017.02.28. 21:57:34

444-es kommentben van az alábbi videó:

Mindenki (Oscar-díjas magyar rövidfilm) - Ha a Whiplash tanára vezetné a kórust
www.youtube.com/watch?v=EMLRUHJyOfU

juzernikk 2017.02.28. 21:58:43

pont most akartam beírni ide, hogy a Whiplash-t mindenki látta, ugye? :)

juzernikk 2017.02.28. 22:07:38

@tnsnames.ora:

ok, akkor jól értettem vagy ha nem is, akkor most már értem, amit írtál

lajafix1 2017.02.28. 22:14:36

@Ad Dio: "Én azt kérdeztem, hogy "igazságnak" fogják-e tartani azt, ha a gyengébbek miatt veszítenek?"

Hál istennek még nem a hülye igazságot kergetik, megvan bennük a csapatszellem, még a leggyengébb is játszik 10 percet a 30ból. egy vereség max 5 percig tart bennük (+amíg lefutják az extra köröket... ).

lajafix1 2017.02.28. 22:23:48

@Ad Dio: "Vajon hány évesen kell elkezdeni a közösségi teljesítményre nevelést? Azt, hogy van olyan helyzet, amikor fontosabb a közös cél, mint az egyéni jó közérzet? "

nem a tátogás a módja. avagy a cél nem szentesíti az eszközt.

" A film szerint csak tömegsport és csak közösségi zenélés szabad. Minden más bűn. Ez kirekesztő gondolat. Egyszer már kipróbáltuk, úgy hívták kommunizmus. Nem jött be."
nos a kommunizmus nem éppen a közösségről szólt a gyakorlatban, hanem pont olyan módszerekről, amiket a filmben láttunk. nagyon nem értem miért épp a kommunizmus jutott az eszedbe.

"Miért nem tudjuk elfogadni, hogy sokfélék vagyunk és a színek nem egymás ellen vannak, hanem egymást erősítik. Még akkor is ha konfliktusos a dolog." mi köze ennek egy gyerekkórushoz? Összevissza kavarsz.

lajafix1 2017.02.28. 22:26:42

@Vödör: a gonosz iskolaigazgatót eljátszanád ugye Rajnák?

juzernikk 2017.02.28. 22:29:27

@Ad Dio:

"Én azt kérdeztem, hogy "igazságnak" fogják-e tartani azt, ha a gyengébbek miatt veszítenek? "

Ha a csapat kommunikált és mindenki által elfogadott célja a teljesítmény és a győzelem, akkor nyilván nem fognak örülni neki, hogy "egy két gyengébb képességű játékoson ment el a meccs". Ezt azt edzőnek tudnia kell kezelni. Vagy szereznie kell jobb játékosokat vagy elfogadtatnia a játékosokkal, hogy ennyit tudunk. Ha ezt ők nem fogadják el (akár az edző önhibáján kívül), akkor jön az elégedetlenség.

Ha a csapat kommunikált és mindenki által elfogadott célja, hogy jól érezzék magukat és fontosabb a szórakozás, mint a győzelem, akkor meg nincs kérdés, mert nem lesz ebből probléma.

A legfontosabb tehát, hogy mi a csapat kommunikált és mindenki által elfogadott célja.

juzernikk 2017.02.28. 22:37:02

@Ad Dio:

" A film szerint csak tömegsport és csak közösségi zenélés szabad. Minden más bűn. Ez kirekesztő gondolat. Egyszer már kipróbáltuk, úgy hívták kommunizmus."
Nem. A film nem erről szól. A kommunizmust meg már végépp ne keverjük már bele... :-)

Egyrészt: A film arról szól, hogy a gyerekek kiállnak a vélt vagy valós igazukért.

Másrészt: Nem az a probléma, hogy a egyeseknek tátogniuk kell a győzelem érdekében. Hanem, hogy a csoportnak a versenyen való győzelem közösen elfogadottan nem olyan fontos. Lehetett volna fordítva is, hogy azt a döntést hozzák, hogy győzni akarnak és ha kell, akkor vállalják, hogy e cél érdekében pár ember tátogjon. Ha ezt a csoport elfogadja, akkor nincs probléma. Ha a tátogóknak ez nem okoz problémát, mert őket nem zavarja, akkor nem probléma. Ha zavarja őket, akkor meg lehet őket próbálni kompenzálni valahogy.

tnsnames.ora 2017.02.28. 22:45:00

Sehol se vagyunk itt, meg az index.hu, meg blog.hu úgy en block. Perceken belül eljut mindjárt 1.000-ig a hozzászólás szám, a linkelt 444-es kritikánál. Valódi diskurzussal, infóhegyekkel. Ráadásul egyik komment jobb, mint a másik (értve ez alatt, hogy nem "zaj"). Nyilván nagyon sokkal nem értek egyet, de legalább mindegyikre jó lenne válaszolni.
Úgy hogy ezt fel kell adjam ott a komment-olvasást, érdekeljen bármennyire is a téma.

Most már egészen biztos, hogy a kisfilm, könyv után kiált, annyi elemezni való benne.
:DDDD

lajafix1 2017.02.28. 22:46:42

azt hiszem harmadikosok voltunk amikor nem tudom ki találta ki vagy miért hogy az egész osztály kórusként külön fiú és lány szólamban valami komcsi ünnepen fellép a városházán tartott versenyen. Na hát ott sajnos nem lehetett kimaradni. A próbák lementek, túléltük majd jött a fellépés. Közben bejött hogy páran vörös zászlókat lengessenek és kiáltunk valami kurva nayg színpadra, na majd jött a pofára esés. szétesett az egész. Svédország nem volt felajánlva, de nem azért.

Szvsz az énekóráktól a fiúk 80% írtózott akkor és gondolom ma is.

tnsnames.ora 2017.02.28. 23:19:08

@lajafix1:
Jó sztori.:) Én úgy emlékszem két (diszjunkt) világ volt. Volt a kórusos, zenés világ, és volt az amit te is mondasz. Én az utóbbiban voltam (kórusénekléses kapcsolódásom jóval később jött). A vicc az, hogy én úgy emlékszem nem a zenével önmagával volt a baj, hanem a módszerekkel, figurákkal, az egésznek a "leértékeltségével/cikiségével".
Még a híres Eötvös Gimiben is nagyon durva sztorik estek meg. Az én osztálytársaim konkréten sírásba kergettek egy ének tanárnőt. Volt interregnum, amikor nem volt tanár se és amúgy hetekig, hónapokig bírták szegények. Tisztára mint egy néger-gettóban játszodó amcsi filmben. Mindez 1978-82 között. Bele sem merek gondolni másutt mi lehetett.

lajafix1 2017.03.01. 15:23:44

általános harmadikban történt a fenti eset, hogyha véletlenül középiskolára gondolnál.
Felsőben 5 osztály első hét mindenki menjen az iskolai kórusba kötelezően próbálni. nem tudom hogyan nem rémlik hogy kinyitottam volna a számat de máskor már nem kellett menni. a lányok szerették.

Gimnáziumban kaptunk egy jóságos ének zene őrültet akinek mindig összerakta m a lemezjátszót, amivel kínozta az osztály nagy részét. Kötzben mindig mosolgyott.

Nekem meg 101 év kellett hogy ki merjem énekre nyitni a számat. A gyerekek szerint inkább tartsam csukva....

lajafix1 2017.03.02. 08:17:29

10 év, nem 101 persze
süti beállítások módosítása