Filmvilág blog

Nyitott szemmel - Kezdődik a 11. Verzió!

Programajánló

2014. november 10. - Bilsiczky Balázs

Nyílt társadalom kontra elnyomás, az egymástól elvben teljesen eltérő kultúrák között fellelhető párhuzamok, reményeink és csalódásaink, vagy a digitális robbanás hatása mindennapi életünkre, szabadságjogainkra – néhány téma a sok közül, amit a közelmúlt (hazai és nemzetközi) dokumentumfilm-termésének színes palettájáról immár sokadik alkalommal tárnak elénk a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál szervezői, alkotói, illetve, a bemutatott munkák szereplői, javarészt hétköznapi emberek, akiknek közös vonásuk, hogy a szkeptikus vagy beletörődő attitűd helyett tenni akarnak valamit az őket sújtó körülmények ellen.

verzio.PNG

Az idén november 11-16 között négy helyszínen, a Toldi, a Művész, a Cirkó és a Kino mozikban vetített alkotásokat az elmúlt években a világon felhalmozódott problémahalmaz okán nagyobb részben jellemzi a műfaj kritikus, esetenként provokatív válfaja, mint a csendes hétköznapokon vagy a boldog békeidőkben forgathatott, megnyugtató történetek megközelítési módja. Mindez persze nem azt jelenti, hogy a néző ne találhatna a sűrű programban pozitív hangvételű, az élet, illetve egyes emberi sorsok szépségéről szóló filmeket. Így a Magyar panoráma szekcióban vetített Karmák-sorozat két darabját, melyekben egy Down-szindrómával született, majd zenélni megtanult, mára pedig saját társulatával a világ különböző részein fellépő boldog ember, Tamás, vagy a 2010-es devecseri vörösiszap-katasztrófa következtében nincstelenné vált, optimizmusát és vidámságát mégis megőrző, Tamáshoz hasonlóan a zene iránt elkötelezett Orsós Tibi reményt és derűt sugárzó történetét. Hasonló hozzáállást tükröz Balogh László, ismertebb nevén Dr. Lala bóhocdoktor önvallomása: „Én örülök annak, ha háromszáz-négyszáz gyereket meg tudok nevettetni egy szabadtéri előadáson vagy egy művelődési ház színpadán, de jobban örülök annak, ha egy gyereket meg tudok nevettetni a betegágyánál.” A rendező, Halász Glória filmjéből az is kiderül, hogy milyen úton jutott el idáig László, és hogy micsoda küzdelmet kénytelen folytatni azért, hogy fenntarthassa alapítványát.

A küzdelemnek persze más, fizikai formája is van, ami harcba, háborúba, legvégső esetben népirtásba torkollhat. Ezt a témát járja körül a Nemzetközi panoráma néhány darabja, mint a kambodzsai Vörös Khmer rémuralmát formabontó módon feldolgozó A hiányzó kép, a német gyártásban készült és az életben maradtakon a mai napig vérző sebeket hagyó, srebrenicai mészárlásról szóló Paravánok, vagy a húsz évvel ezelőtti ruandai népirtáshoz visszanyúló Ruanda FC., amely az egymást gyilkoló etnikumok és „saját” futballklubjaik azóta is egymással szemben álló szurkolóinak megbékélését is szeretné elősegíteni.

the_missing_picture-01.jpg

 

Egy teljes népcsoport elsöpréséről ugyan nincs szó, a velük szembeni diszkriminációról viszont annál inkább, sőt az előítéletek miatti végletes erőszakról is, nevezetesen a Magyarországon 2008-2009-ben történt romagyilkosságokról, melyekről Vágvölgyi B. András emlékezik meg neves hazai színészek részvételével Bőrük volt a bűnük című etűdjében, illetve a tehetségét és érzékenységét korábban már bizonyított Hajdú Eszter a bűntény tárgyalását hihetetlen alapossággal végigkísérő Ítélet Magyarországonjával, mellyel a konkrét eseten túl a hétköznapi rasszizmus témáját is kutatja. Utóbbihoz szorosan kapcsolódik a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) produkciójában forgott Esélytelenül, mely címválasztásával már egyértelműen jelzi a jogvédő alapítvány romaprogramjának az elmúlt három évben szerzett tapasztalataiból levont konzekvenciákat.

A helyzet tehát súlyos, de nem reménytelen. Ezt tűzik ki zászlajukra a Tiltakozók szekció filmjeinek alkotói. A New York-i occupy, a spanyol Indignados, az arab tavasz (Egyiptomtól Szíriáig), vagy éppen Ukrajna és Bukarest – földrajzilag, kulturálisan, és az életszínvonal tekintetében is gyökeresen eltérő tájai a világnak, egymástól jócskán különböző emberekkel, akik valamiben mégis közösek: megelégelték a tétlenséget, azt, hogy elnyomják őket, vagy esetleg nem veszik komolyan céljaikat, és tömegesen az utcára vonulva próbálnak meg érvényt szerezni alapvető jogaiknak. A felettük álló hatalom kegyetlenségétől (vagy éppen kompromisszum-készségétől) függően a tiltakozás kimenetele megjósolhatatlan, a tüntetők mégsem tágítanak. Az Ukrajnában kvázi gerillamódszerekkel készült Euromaidan alkotói például olyan fiatalok, akik maguk is aktívan részt vettek a megmozdulásokon, sokszor testi épségüket kockáztatva. Munkájuk olyannyira jelen idejű, hogy a végleges vágásra sem maradt idejük, így – valódi kuriózumként – nem a megnyugtatásra törekvő hazai hírműsorok, hanem a filmes aktivisták nyers vágásában láthatjuk, hogy mi is történik tőlünk pár száz kilométerre.

A Hétköznapi forradalom: a változtatás művészete ugyanakkor (a fent említett párhuzamok felállításán túl) a békés megoldás lehetőségeit vizsgálja, arra a meggyőződésre alapozva, hogy az erőszakból semmi jó nem sülhet ki. Az alapelv természetesen elfogadható, de mi történik akkor, amikor egy diktatórikus rendszer maga alkalmazza az erőszakot és a megfélemlítést azokon, akik kritizálni merészelik a rendszert? Erre keresi a választ Madeleine Sackler és stábja, a fesztivál nyitófilmjének, a Veszedelmes játékoknak az alkotógárdája. Az angol-amerikai gyártású film egy belorusz színházi társulatot követ kameráival, akiket csupán azért üldöz hazájukban a rendőrség és a titkosszolgálat, azért fenyegeti őket a bebörtönzés veszélye, és azért működnek földalatti mozgalomként, mert a hatalomnak nem tetszik a politika, az öngyilkosságok vagy az alkoholizmus vizsgálata, kritikai megközelítése. A november 11-én kedden, a Toldi-moziban este hét órakor tartott megnyitót követően vetített filmet a társulatnak úgy kellett kicsempészni az országból, hogy a világ saját szemévvel láthassa: mi zajlik 2013-2014-ben, a nem is olyan messzi Fehéroroszországban. 

A fesztiválon látható filmekről az elkövetkező napokban folyamatosan tudósítunk, a részletes program pedig a http://www.verzio.org/hu/2014/schedule oldalon érhető el.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr346884095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása