Filmvilág blog

Premierek a héten

De Palma, Hallström, Black

2013. április 25. - filmvilág

MENEDÉKA Kedves John után ismét Lasse Hallström vállalta Nicholas Sparks egyik romantikus bestsellerének adaptálását. A Menedékben egy agresszív férje elől menekülő nő és egy feleségét gyászoló, két gyermekes férfi talál egymásra. Főszerepben: kevésbé ismert színészek.

KÖDBENAz ukrán Szergej Loznyica filmje, amely pár hete a Titanic versenyszekciójában már bemutatkozott, 1942-ben, a Szovjetunióban játszódik. Főhőse egy vasutas, Szusenya, akit több társával együtt letartóztatnak a németek. Egy szabotázsakció végrehajtásával vádolják őket, Szusenyát azonban elengedik, azt sejtetve, hogy vallott társaira. Két partizán felkeresi otthonában a férfit, hogy árulása miatt bosszút álljanak rajta.

GYILKOS VÁGYAKÚj filmjében Brian De Palma egy 2010-es francia thrillert (Szerelmi bűnök) dolgozott fel és formált a saját képére. A történet egy szakmai rivalizálással tarkított szerelmi háromszög körül bonyolódik. A geometriai alakzat csúcsain: Rachelel McAdams, Noomi Rapace, Paul Anderson.

gyilkos vágyak.jpg

A Filmvilág kritikusa szerint: A Gyilkos vágyak egyszerre bohém és nosztalgikus szerzői múltidézés, ahol nem a felszínen felvonultatott alkotói kinyilatkoztatások (pl. képbőség és fétisizmus viszonyáról) villantják fel a hajdani nagymestert, mint inkább egy szívszorító Donaggio-dallam, egy émelyítő kameramozgás vagy egy groteszk duplacsavar. (Varró Attila kritikája a májusi Filmvilágban lesz olvasható.)

A HIPNOTIZŐR Lasse Hallström két filmmel is képviselteti magát a heti premierek közt. A hipnotizőrrel visszatért hazájába, Svédországba, és egy „skandináv krimit” adaptált, amely egyben családi dráma is.

A Filmvilág kritikusa szerint: A skandináv krimi ugyancsak tekinthető a giallo északi rokonának, A hipnotizőrről például a Mélyvörös juthat eszünkbe. A film noir vagy a giallo stílusában adaptálás helyett Hallström pusztán sűríti a cselekményt, ezzel kiölve belőle a suspense-t, filmje így egy televíziós Agatha Christie-feldolgozás szintjén teljesít. (Csiger Ádám kritikája a májusi Filmvilágban lesz olvasható.)

VASEMBER 3 Az év első nagyszabású szuperhősfilmjében harmadik (és szerződése lejártával talán az utolsó) alkalommal tér vissza Robert Downey Jr. a Vasember szerepében. Az excentrikus milliárdos / feltaláló / páncélos igazságosztó, Tony Stark pánikbetegséggel küzd, a kormány háttérbe szorítja, ráadásul a Mandarin (Ben Kingsley) személyében egy új, megállíthatatlannak tűnő terrorista is feltűnik.

vasember3.jpgA blog kritikusa szerint: Az első két Vasember-film a technika-fetisizmus jegyében fogant, ezért is volt különös, de annál izgalmasabb választás Shane Black a 3. felvonás író-rendezőjének. Az utolsó cserkész és a Halálos fegyver-széria forgatókönyvírója eddig nem a CGI-ban gazdag akciójelenetekben, hanem a 80-as, 90-es évek buddy movie-jaira jellemző macsó párbeszédekben és az oldschool történetvezetésben jeleskedett. A játékidő első felében sikerült is sajátos kéznyomát rajta hagynia a filmen: a történet, amely rögtön egy flashbackkel indít, karácsony idején játszódik, mint több klasszikus akciófilm, Tony Starknak pedig ezúttal a páncélja nélkül, régimódi tűzfegyverekkel kell felvennie a harcot a gonoszokkal. A fináléra aztán helyre áll a világ és a széria rendje, és sor kerül az elmaradhatatlan akcióorgiára. Utóbbi azonban már nem Black játszótere, így a(z utólagos) 3D és az IMAX-élmény ellenére feltűnően laposak ezek a jelenetek. A Vasember 3 ezzel együtt sem lóg ki a trilógiából (sőt a 2. résznél jóval szórakoztatóbb), akadnak emlékezetes pillanatai is, de joggal marad bennünk hiányérzet. Josh Whedon olyan magasra tette a lécet a Bosszúállókkal, hogy utána már nehéz önfeledten ünnepelni a középszerű profizmust. (BS

ÉBREDÉS Többek közt a Londoni és a Cannes-i Filmfesztivált is megjárt brit dráma, amelyben nem egy, hanem rögtön három, egymás szomszédságában lakó család életébe pillanthatunk bele egy kamaszlány, Skunk szemszögéből. A főbb szerepeket Tim Roth, Cillian Murphy és Eloise Laurence alakítják.

A Filmvilág kritikusa szerint: Az elsőfilmes Rufus Norris több fesztiváldíj mellett tavaly elnyerte a legjobb alkotás díját a Brit Független Filmdíjak között, de bármennyire számosak is erényei, a film távolról sem hibátlan. (Nevelős Zoltán kritikája a májusi Filmvilágban lesz olvasható.)

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr85246296

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.04.25. 15:52:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.04.25. 14:47:35

Azért a Kiss Kiss Bang Bang (vagy kis jóakarattal Az utolsó akcióhős) történetvezetése annyira nem oldschool... :)

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2013.04.25. 18:05:05

@Orosdy Dániel: Amikor leírtam a mondatot, nekem is eszembe jutottak ezek az ellenpéldák. Mentségemre: a korai filmjeire gondoltam.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2013.04.25. 18:21:39

@[bs]: Tiszta sor. Ha nem lenne 1-2 látványos ellenpélda, teljesen igazad lenne.
süti beállítások módosítása