Tegnap este kiosztották az első alkalommal megrendezett Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Filmfesztivál díjait. Az Animáció Nemzetközi Világnapja alkalmából szervezett bő háromnapos mustrán levetített 80 darab versenyalkotás közül magyar, amerikai, finn, francia és angol filmeket díjazott a zsűri. A Budaörs Város Önkormányzata által 2000 Euró értékben fölajánlott fődíjat a zsűri két fiatal alkotó között osztotta meg.
A háromtagú nemzetközi zsűri Jason Carpenter A bérlő (The Renter) című diplomafilmjét tartotta a legjobbnak, melyet a Los Angeles-i alkotó a Californiai Művészeti Intézetben (CalArts) készített. A film egy rendkívül erőteljes, személyes történet a félelemről, melyet egy kisfiú szemén keresztül láttat. A zsűri a történet, a grafikai világ, az animáció és a filmi ritmus kivételesen magas színvonala miatt döntött a többszörös díjnyertes amerikai kisfilm mellett.
A Bánóczki Tibor, Mette Peters és Matei Branea alkotta háromtagú nemzetközi zsűri ugyanakkor fontosnak tartotta, hogy a Primanimán a fiatal magyar alkotók tehetségét is elismerje, ezért George Pal nevével fémjelzett díjat adott át az általuk legígéretesebbnek tartott fiatal rendezőnek, Kopasz Milánnak, aki a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animáció szakán készített diákfilmjeiben nagy kísérletező kedvvel kreatív módon használja az animáció médiumában rejlő játékos, mégis markáns kifejezőerőt.
A Primanima szervezői által alapított Macskássy Gyula-díjat a Primanima közönségének szavazatai alapján legnépszerűbb magyar alkotás, Hermán Árpád MoMÉ-s diplomafilmje, a Sajnálom! kapta. A Budaörs Város Önkormányzatának Közoktatási, Művelődési, Ifjúságiés Sport Bizottsága által 500 Euró értékben felajánlott díj mellé jár a József Attila Kör és a Prae.hu művészeti portál közös kiadványaiból álló értékes ajándékcsomag is.
A legjobb vizsgafilm díja a finn Elli Vourinen friss, szellemes, szokatlan történetvezetéssel bíró Nyelvelés (Kielitiettyni) című alkotásáé. A diplomafilmek közül az amerikai Kyle Mowat Ballpitcímű filmje bizonyult a legjobbnak, melyet a zsűri a film élénk, színes, eredeti látványvilágáért értékelt, amelyet hasonló módon izgalmas zenei kíséret tesz teljessé. A film arra is kiváló példa, hogy egy kísérleti film is lehet szórakoztató. A legjobb debütáló alkotás díját a francia Osman Cerfon Balszerencse (Chroniques de la poisse) című alkotása kapta, melynek fordulatokban bővelkedő története bizarrsága ellenére is rendkívüli módon szórakoztató. A film a szakmai elismerés mellett megkapta a nézők szavazatai alapján a legnépszerűbb alkotásnak járó közönségdíjat is.
A zsűritagok saját kedvenc alkotásukat is elismerésben részesítették, így Mette Peters holland filmtörténész az edinburgh-i művészeti egyetemen tanuló Will Anderson Így készült Longbird (The Making of Longbird) című diplomafilmjét emelte ki a mezőnyből, mely rendkívül ügyesen ötvözi a dokumentumfilmet az animációs filmmel, hogy alkotásával új fejezetet nyisson az egyetemes filmtörténet-írásban. Matei Branea román képregényrajzoló és animációsfilmes a MoME-n frissen végzett fiatal alkotó, Gelley Bálint rövid workshop-filmjének, a Studenthome Internationalnak adta különdíját, mely véleménye szerint „egy üde szkeccsfilm egy értelmetlen, mégis sokatmondó diák-beszélgetésről.” Bánóczki Tibor magyar filmrendező számára legfontosabb alkotás az iráni származású Afarin Eghbal Londonban készült diplomafilmje, a Nagyanyák (Abuelas / Grandmothers), mely egy rendkívül komoly argentin politikai–történelmi problémával foglalkozik. A film jól példázza, hogy az animáció médiuma mennyire meg tudja változtatni a világról alkotott képünket.
A szakmai zsűri mellett a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium tanulóiból álló diákzsűri is értékelte a filmeket. Az általuk legnagyobbra tartott alkotás a dán Animation Workshop iskolájában végzett rendező, Bo Mathorne groteszk filmje a The Backwater Gospel.