Az akciófilmek műfajában időről időre felbukkannak olyan váratlanul élre törő, szilaj fekete lovak, melyek üde frissességet és lendületet pumpálnak a gyorsan elhasználódó formulákba. A Távol-Kelet mindig is kiemelten fontos szerepet játszott a zsáner felpörgetésében: Japán, Hong-Kong és Thaiföld után ezúttal egy indonéz műnek sikerült meglepően nagyot szólnia. Már a film keletkezéstörténete is meseszerű, mintha csak egy jóságos akciótündér álmodta volna meg. Gareth Evans, a kis wales-i faluból indult, huszonéves mozigeek indonéz felesége révén került kapcsolatba a silat nevű, helyi harcművészeti stílussal, majd erős első filmjével rögtön be is lopta azt a keményvonalas rajongók szívébe. A Merantau címen futó opusz nemcsak a fiatal direktor nevét tette ismertté, de felfedezte a vászon számára a korábban kézbesítőként dolgozó Iko Uwais színész-harcművészt is, és nem mellesleg Indonéziát is felhelyezte az akciófilmes világtérképre. Az alkotópáros újabb munkája egyenes folytatása és imponáló fokozása az eddigi munkásságnak. A The Raid: Redemption (A rajtaütés) óriási kritikai- és közönségsikere az idei év egyik szenzációja: a mű nemcsak sorban gyűjti a nívós fesztiváldíjakat, de a lehető legjobb úton halad afelé, hogy masszív kultusz épüljön köréje.
A film szerencsére valóban méltó a megelőlegezett hírnévre, és nemcsak kőkemény silat-jeleneteivel, de okos alapkoncepciójával is elbűvöli majd a műfaj szerelmeseit. A lepukkant tömbházat megostromló, ott csapdába kerülő speciális rendőrosztag története egyszerre idézi meg az Idegen arcok lakóblokk-szekvenciáit, Bruce Lee soha el nem készült “minden emeleten más stílus” filmtervét (Game of Death), illetve a Fűrész-vonulat torture-porn esztétikáját. A magát a tizenötödik emeleten elbarikádozó, ipari kameráival mindent ellenőrzése alatt tartó főgonosz, illetve az őt elkapni igyekvő hősök epikus összecsapása a legnemesebb ostromfilmek, az arcade-kultúra és az újabb keletű reality-horrorok erényeit ötvözi. Sőt, a cselekményben még a gore véres sokkhatásai, az ipari-naturalista parahangulatok is csomómentesen keverednek el.
Az ólomszürke képekbe csomagolt, elképesztő iramú és intenzitású összecsapások fantasztikusan jól mutatnak a lepukkant, szimbolikussá emelkedő környezetben, és még a fegyvernemek és a harcmodorok is emeletről emeletre változnak a sztori előrehaladtával. A silat sűrű, energikus technikája lélegzetelállító koreográfiákra ad lehetőséget: egyszerre ötvözi a kung-fu balettszerű légiességét, az utcai harc és a krav maga kíméletlen hatékonyságát és a thai box szikár brutalitását. Evans és Uwais tolmácsolásában így a silat egyértelműen a harcművészet modern táncaként jelenik meg előttünk, hiszen a segítségével sikerül egyesíteni és továbbgondolni a korábbi slágerstílusok legfontosabb filmes előnyeit. Az Uwais által megálmodott jelenetekben lőfegyverrel, késsel, machetével, talált tárgyakkal és ököllel is táncra perdülnek a szereplők, miközben Evans pontosan kiszámított, mindhárom dimenzióba elmozduló kamerája nemcsak kidomborítja, de fokozza is az adrenalindús látványosságot.
A tökéletesre szálkásított cselekmény legnagyobb erénye, hogy hibátlanul fogadja magába a remek akciószekvenciákat és a meglepő hangulati elemeket. Az ostrommal kezdődő, csapdahelyzettel folytatódó, majd a szintlépős játékok modorában folytatódó történet kellő motivációt és érzelmi töltést pumpál a szereplőkbe, ám eközben nem fárasztja a nézőt a manapság divatos egzisztencialista szenvelgésekkel. Evans nem vacakol sokat a ránk váró fordulatokkal sem: a hőst otthon terhes felesége várja, az antagonista maga az ördög, és itt még az áruló- és testvérdráma ismert kliséi is a megfelelő helyen vannak. A jók gyorsan fogyatkozó csapata nem lineárisan, szintről szintre halad felfelé, hanem ide-oda cikázik az épületben, lehetőséget adva az alkotóknak a klausztrofób horrorok, illetve a naturalista erőszakfilmek megidézésére. A morbidan kreatív és vérbő halálnemek, a lerobbant, piszkos hátterek, a dübörgő minimáltechno és a torzított hangsáv tökéletesen ellenpontozza a szemkápráztató harci bemutatókat és a letisztultan egyszerű sztorit: ilyen egy hibátlan akciófilm.