A nyugati ember hajlamos úgy tekinteni a buddhizmusra, mint valami makulátlanul tiszta, éteri jelenségre. Igaz, a keresztény és iszlám véres történelmével összevetve Buddha követése valóban erőszakmentesnek és békésnek tűnhet - ez azonban korántsem jelenti, hogy a távol-keleti vallás mentes lenne az ellentmondásoktól, a bírálható vonatkozásoktól. A Gyilkosság és lelki béke pontosan azért érdekes mozi, mert látványosan szembemegy a különböző sztereotípiákkal, és egy gyilkosság felderítésén keresztül felvillantja a thai buddhista egyház problematikusabb oldalát is. Tom Waller rendező nem kritizálja a vallást, és nem foglal állást a kolostorok intézményrendszere ellen sem, csupán egy eddig nem látott szemszögből mutatja be ezt a zárt, misztikus világot. Filmje nemcsak markáns hangulatokkal gazdagítja a jól ismert bűnügyi műfajt, de azzal is szembesíti a (nyugati) nézőt, mennyire nevetséges és giccses képzeteket ápol a buddhista szerzetesek világáról.
Maga a sztori a klasszikus krimi dramaturgiáját követi: egy ex-rendőr a különböző nyomokat követve egyre súlyosabb titkokra derít fényt, miközben az álarcok is lehullanak a különböző szereplőkről. A deduktív detektívtörténet mellett a szokatlan helyszínválasztás sem kifejezetten úttörő ötlet, hiszen a Rózsa neve óta többen kiaknázták már ezt a szokatlan párosítást (gyilkosság és szerzetesek). A rendezőt természetesen nem a konkrét eset érdekli: maga a nyomozás csak ürügyként szolgál arra, hogy a buddhista kolostorok egzotikus világába kalauzolja a közönséget. Waller célja elsősorban annak bemutatása, hogy a bűn és a lelki béke sajnos nem feltétlenül zárja ki egymást – még Buddha mosolya mellett sem.
A dohányzó, mobiltelefonáló, és az adományokat féltő szerzetesek látványa igen meghökkentő, de még ennél is elgondolkodtatóbb, miként használják ki a különböző alvilági csoportok a békés és naiv kolostori életet. Waller a már ismert módon bonyolítja a szálakat, miközben nagy energiát fordít az erős atmoszféra felfestésére, de a keserű látlelet ellenére a csodás bangkoki környezet, illetve a hit nyújtotta lelki nyugalom is átszűrődik a képeken. Bár az ügy felgöngyölítése nem sok meglepetéssel szolgál, ráadásul a történetmesélés is kissé elvéti a ritmust, maga a provokatív és izgalmas alaphelyzet végül sikeresen elviszi a filmet a hátán.
Vetítik: Toldi Mozi – 04.21. 21:00