A Budapesti Lengyel Intézet a Budapest Filmmel közösen idén immár 16. alkalommal rendezi meg a legújabb lengyel filmeket felvonultató Lengyel Filmtavaszt. A 2010. május 6 -14. között zajló rendezvénynek Budapesten a Művész mozi, Pécsett pedig az Apolló Art mozi ad otthont.
Az idei válogatásnak nem véletlenül Fiatal farkasok II. a címe. Az első falka 1997-es feltűnése után ismét egy progresszív, energiával teli filmes generáció jelentkezett Lengyelországban. Ennek a kompromisszumot nem ismerő, alkotói útjának elején járó nemzedéknek a legújabb alkotásai kaptak helyet a fesztivál programjában.
Az idei program különlegessége, hogy a nagyjátékfilmek mellett két kiemelkedő, nemzetközi fórumokon nagy elismerést aratott dokumentumfilm is vetítésre kerül: A berlini fal nyulai (r. Bartek Konopka), melyet az idén Oscar-díjra jelöltek, valamint a Poste restante (r. Marcel Łoziński), mely elnyerte az Európa legjobb rövid dokumentumfilmje díjat.
A Filmszemle keretében Borys Lankosz Az érem másik oldala (Rewers) című filmje kerül elsőként bemutatásra, mely a tavalyi Lengyel Játékfilm Fesztiválon tizenegy kategóriában aratott elismerést, majd a Sas Lengyel Filmdíj kilencszeres kitüntetettjeként az év legünnepeltebb alkotásává lépett elő. Lankosz történetét a sztálini-korszakba helyezi, filmje humoros, intelligens, fordulatos, sajátos hangvételű alkotás.
Jacek Boruch Minden, amit szeretek (Wszystko, co kocham) című alkotása szintén a Lengyel Népköztársaság idején játszódik. Második filmjében a szerző ’80-as évekbeli ifjúságához tér vissza. A hadiállapot idején játszódó film, egy tengerparti városka életén keresztül, a felnőtté válás, a szerelem és a punk-rock iránti rajongásból kibontakozó barátság témáit felvonultatva fest igazi korképet. A rendszert kiszolgáló és az azt megtagadó, rendszerellenes család konfliktusa Rómeó és Júlia történetét idézi.
Látható még Xawery Żuławski legújabb Lengyel-ruszki háború (Wojna polsko-ruska) című alkotása, melyet nyugodtan nevezhető az elmúlt év legőrültebb filmjének. Żuławski nagy merészséggel ültette át a filmvászonra Dorota Masłowska magyar nyelven is megjelent tizennyolc éves korában írt első, azóta kultikusnak számító regényét, mely sajátos szlenget használva mutatja be a lakótelepi szubkultúrák életét.
Katarzyna Rosłaniec Plázacicák (Galerinaki) című, valós eseményeket feldolgozó első filmje merészen nyúl le napjaink plázák tarkította reáliáinak legsötétebb, polírozott bugyraiba. A napjaink szomorú valóságát bemutató film éles társadalomkritikát fogalmaz meg, rámutatva a kamasz nemzedék újkori szocializálódásának torzult perspektívájára.
Végül az idei fesztivál keretében bemutatott elsőfilmesek sorát Paweł Borowski zárja Zéró (Zero) című filmjével. Egyetlen nap történéseit láttatja huszonnégy különböző hős szemszögéből, több szálon futó elbeszélést teremtve. Az egyszerű, de korántsem könnyű sorsok egymásba fonódva alakulnak át nagyvárosi mozaikká. A Krakkói Képzőművészeti Egyetemen végzett rendező aszketikus, jól komponált képekbe sűrítve beszéli el hétköznapi küzdelmeinket.
A pontos program és további információk: itt: