Na’vikkal táncoló
James Cameronnak immár a világ sem elég. A perfekcionista direktor újabb, vadabb, ismeretlenebb tájakra vágyott, s újdonsült játszótere, a Pandora tényleg minden képzeletet felülmúl. A kékben tündöklő Na’vik bolygója minden apró részletében izgalmas és fantáziadús, teljesen valóságosnak tűnő, élő és lélegző szerves egész. A szivárvány színeiben – s talán még azon túli árnyalatokban is – pompázó elképesztő növényvilágról, a hatalmas, monumentális boltíveket alkotó fákról, a semmiben lebegő hegységekről és a róluk az égbe aláhulló vízesésekről ugyanúgy hosszan áradozva lehetne csak értekezni, mint a csúcsragadozókból, szárazföldi és égi hátasokból, s megannyi különleges kis teremtményből álló sosem látott állatvilágról. Ez idáig mind szép és jó, kétségtelen, hogy ilyet, de még csak hasonlót sem láttunk ezelőtt soha.
![]() |
Az Avatar azonban nem természetfilm, legalábbis nem csak az, így sajnos nem lehet elmenni szó nélkül az innen-onnan (és Cameron saját korábbi ötleteiből!) összeollózott történet mellett. Bizonyos szempontból ugyanis teljesen mindegy, hogy Cameron várva várt filmje indiánokról, afrikai bennszülöttekről, gépek által kihasznált emberekről, rákokról, vagy történetesen a Na’vikról szól. Pedig a rendező saját bevallása szerint is innen indult minden, még valamikor a ’90-es évek közepe táján… Ennek ellenére a cselekmény – nem csak összességében, de kisebb részleteiben is – totálisan kiszámítható, a tanulság végtelenül banális, a figurák pedig olyannyira elsőkörösek, hogy nem egyszer önmaguk paródiájává is válnak. Persze nem a történetmesélés reformját vártuk Camerontól, nem is ez a mesék lényege. Az azonosulás és az izgalom azonban elengedhetetlen kellékek, s ezek hiányában az Avatar „csupán” parádés, elsőosztályú vizuálorgia, semmi több.
(Klacsán Csaba)
![]() |
Forradalom helyett (rögtönzött elemzés, nyomokban spoilert tartalmazhat)
Mit lehet egy olyan filmmel kezdeni, amelyet rendezője, a mögötte álló marketinggépezet, és ennek nyomán a fél (film)világ már a bemutató előtt forradalmi jelentőségű, paradigmaváltó mesterműnek nevez? Teljesen nyilvánvaló, hogy amikor az Avatarra jegyet váltunk, nem csak a gonosz megszállók és a honvédő na’vik harcára vagyunk kíváncsiak, de James Cameron halálugrására is. A tét nem csak a film főhőseinek a sorsa, az is ugyanolyan izgalmas, hogy a rendezőt végül maga alá temeti-e a saját kezűleg feltornyozott, elképesztő méretű hype. Tíz éven át egyetlen filmtervre koncentrálni, majd azt 500 milliós rekordbüdzsével (230 milliós költségvetés + a marketingkiadások), A-kategóriás sztárok nélkül leforgatni, és mindent egy lapra tenni fel, nem egyszerűen kockázatos, de vakmerő vállalkozásnak is – tűnhet. Ám épp a projekt hihetetlen volumenei garantálják, hogy még azok is kíváncsiak lesznek a filmre, illetve arra, hogy Cameron elvéti-e a salto mortálét, akiket amúgy se a sci-fi, se a fantasy műfaja nem izgat túlságosan. Így aztán a hype mégiscsak rentábilissá tehet egy ilyen monstre produkciót – példaképpen lásd: Titanic.
![]() |
De tényleg korszakalkotó film az Avatar? A Terminator 2 annak idején az volt, még ha ez utólag lett csak egyértelmű. Ahogy Bun Zoltán levezette a júliusi Filmvilágban, ez volt az a film, amely először ötvözte az analóg és digitális technikát, és használta az úgy nevezett morphing eljárást (Michael Jackson Black or White című 1991-es klipje mellett). Az Avatarban a két minőség, a reális(nak tűnő) kép és az animáció végképp egybemosódik, szimbolikusan is: a mozgássérült főhős egy idegen gazdatestben (avatarban) kezdhet új életet. Jake Sully-t Sam Worthington alakítja – egyedül, az avatárjában azonban, a motion capture eljárásnak hála, szétválaszthatatlanul egybeolvadnak a színész gesztusai, fizikai jellegzetességei a háromméteres bennszülött lény sajátos formáival. Az egybeolvadás a film kulcsszava: a főhős előbb fizikailag, majd lelkileg is asszimilálódik egy másik fajjal, a na’vikkal, akik viszont megbonthatatlan harmóniában élnek a természettel, és szó szerint össze tudnak olvadni a Pandóra bolygó flórájával és faunájával. Mindez Cameron technikai vállalására nézve is jelképes: a határok immár végképp ledőltek, nincs különbség a valós fizikai test és a digitális kreálmány között, a vásznon (hiper)reálisnak hat mindkettő.
Csakhogy Cameron ezúttal elkésett: az első tökéletes humanoid-CGI hibrid A gyűrűk ura Gollam névre hallgató karaktere volt. Az Avatarban nem történik más, mint ennek a technikának a csúcsra járatása.
![]() |
Köztudott viszont, hogy a dicsőséget nem mindig a feltalálók aratják le, hanem azok, akik először alkalmazzák látványosan és mindenki számára nyilvánvaló hatékonysággal az újítást, ami így aztán végül összeforr a nevükkel. Nagyon is elképzelhető tehát, hogy Cameron, a mesterségesen gerjesztett, de mára önjáróvá vált hype-nak köszönhetően úgy vonulhat majd be a köztudatba, és a talán filmtörténetbe, mint a motion capture és 3D úttörője. Az Avatar ehhez képest, ha csupán a meglehetősen kiszámítható történetét vesszük, nem sokkal több, mint a Farkasokkal táncoló sci-fi köntösbe bújtatott, önmagában nem túl eredeti fantasy verziója, sablonos (vagy ha jóindulatúak vagyunk: archetipikus) karakterekkel, és a ma már szinte kötelező, ennél fogva kissé unalmas iraki inváziós áthallásokkal.
A forradalom tehát, úgy tűnik, elmarad, cserébe viszont örvendezhetünk annak, hogy Cameron világteremtő és akciórendezői képessége nem kopott meg: az Avatar az évtized egyik – ha nem a – leglátványosabb popcorn mozija, ami azért nem kevés.
(Baski Sándor)