Filmvilág blog

AVATAR - villámkritika és gyorselemzés

Kettő az egyben

2009. december 16. - filmvilág

Na’vikkal táncoló

James Cameronnak immár a világ sem elég. A perfekcionista direktor újabb, vadabb, ismeretlenebb tájakra vágyott, s újdonsült játszótere, a Pandora tényleg minden képzeletet felülmúl. A kékben tündöklő Na’vik bolygója minden apró részletében izgalmas és fantáziadús, teljesen valóságosnak tűnő, élő és lélegző szerves egész. A szivárvány színeiben – s talán még azon túli árnyalatokban is – pompázó elképesztő növényvilágról, a hatalmas, monumentális boltíveket alkotó fákról, a semmiben lebegő hegységekről és a róluk az égbe aláhulló vízesésekről ugyanúgy hosszan áradozva lehetne csak értekezni, mint a csúcsragadozókból, szárazföldi és égi hátasokból, s megannyi különleges kis teremtményből álló sosem látott állatvilágról. Ez idáig mind szép és jó, kétségtelen, hogy ilyet, de még csak hasonlót sem láttunk ezelőtt soha.


Az Avatar azonban nem természetfilm, legalábbis nem csak az, így sajnos nem lehet elmenni szó nélkül az innen-onnan (és Cameron saját korábbi ötleteiből!) összeollózott történet mellett. Bizonyos szempontból ugyanis teljesen mindegy, hogy Cameron várva várt filmje indiánokról, afrikai bennszülöttekről,  gépek által kihasznált emberekről, rákokról, vagy történetesen a Na’vikról szól. Pedig a rendező saját bevallása szerint is innen indult minden, még valamikor a ’90-es évek közepe táján… Ennek ellenére a cselekmény – nem csak összességében, de kisebb részleteiben is – totálisan kiszámítható, a tanulság végtelenül banális, a figurák pedig olyannyira elsőkörösek, hogy nem egyszer önmaguk paródiájává is válnak. Persze nem a történetmesélés reformját vártuk Camerontól, nem is ez a mesék lényege. Az azonosulás és az izgalom azonban elengedhetetlen kellékek, s ezek hiányában az Avatar „csupán” parádés, elsőosztályú vizuálorgia, semmi több.


(Klacsán Csaba)
 


Forradalom helyett (rögtönzött elemzés, nyomokban spoilert tartalmazhat)

Mit lehet egy olyan filmmel kezdeni, amelyet rendezője, a mögötte álló marketinggépezet, és ennek nyomán a fél (film)világ már a bemutató előtt forradalmi jelentőségű, paradigmaváltó mesterműnek nevez? Teljesen nyilvánvaló, hogy amikor az Avatarra jegyet váltunk, nem csak a gonosz megszállók és a honvédő na’vik harcára vagyunk kíváncsiak, de James Cameron halálugrására is. A tét nem csak a film főhőseinek a sorsa, az is ugyanolyan izgalmas, hogy a rendezőt végül maga alá temeti-e a saját kezűleg feltornyozott, elképesztő méretű hype. Tíz éven át egyetlen filmtervre koncentrálni, majd azt 500 milliós rekordbüdzsével (230 milliós költségvetés + a marketingkiadások), A-kategóriás sztárok nélkül leforgatni, és mindent egy lapra tenni fel, nem egyszerűen kockázatos, de vakmerő vállalkozásnak is – tűnhet. Ám épp a projekt hihetetlen volumenei garantálják, hogy még azok is kíváncsiak lesznek a filmre, illetve arra, hogy Cameron elvéti-e a salto mortálét, akiket amúgy se a sci-fi, se a fantasy műfaja nem izgat túlságosan. Így aztán a hype mégiscsak rentábilissá tehet egy ilyen monstre produkciót – példaképpen lásd: Titanic.


De tényleg korszakalkotó film az Avatar? A Terminator 2 annak idején az volt, még ha ez utólag lett csak egyértelmű. Ahogy Bun Zoltán levezette a júliusi Filmvilágban, ez volt az a film, amely először ötvözte az analóg és digitális technikát, és használta az úgy nevezett morphing eljárást (Michael Jackson Black or White című 1991-es klipje mellett). Az Avatarban a két minőség, a reális(nak tűnő) kép és az animáció végképp egybemosódik, szimbolikusan is: a mozgássérült főhős egy idegen gazdatestben (avatarban) kezdhet új életet. Jake Sully-t Sam Worthington alakítja – egyedül, az avatárjában azonban, a motion capture eljárásnak hála, szétválaszthatatlanul egybeolvadnak a színész gesztusai, fizikai jellegzetességei a háromméteres bennszülött lény sajátos formáival. Az egybeolvadás a film kulcsszava: a főhős előbb fizikailag, majd lelkileg is asszimilálódik egy másik fajjal, a na’vikkal, akik viszont megbonthatatlan harmóniában élnek a természettel, és szó szerint össze tudnak olvadni a Pandóra bolygó flórájával és faunájával. Mindez Cameron technikai vállalására nézve is jelképes: a határok immár végképp ledőltek, nincs különbség a valós fizikai test és a digitális kreálmány között, a vásznon (hiper)reálisnak hat mindkettő.
Csakhogy Cameron ezúttal elkésett: az első tökéletes humanoid-CGI hibrid A gyűrűk ura Gollam névre hallgató karaktere volt. Az Avatarban nem történik más, mint ennek a technikának a csúcsra járatása.


Köztudott viszont, hogy a dicsőséget nem mindig a feltalálók aratják le, hanem azok, akik először alkalmazzák látványosan és mindenki számára nyilvánvaló hatékonysággal az újítást, ami így aztán végül összeforr a nevükkel. Nagyon is elképzelhető tehát, hogy Cameron, a mesterségesen gerjesztett, de mára önjáróvá vált hype-nak köszönhetően úgy vonulhat majd be a köztudatba, és a talán filmtörténetbe, mint a motion capture és 3D úttörője. Az Avatar ehhez képest, ha csupán a meglehetősen kiszámítható történetét vesszük, nem sokkal több, mint a Farkasokkal táncoló sci-fi köntösbe bújtatott, önmagában nem túl eredeti fantasy verziója, sablonos (vagy ha jóindulatúak vagyunk: archetipikus) karakterekkel, és a ma már szinte kötelező, ennél fogva kissé unalmas iraki inváziós áthallásokkal.

A forradalom tehát, úgy tűnik, elmarad, cserébe viszont örvendezhetünk annak, hogy Cameron világteremtő és akciórendezői képessége nem kopott meg: az Avatar az évtized egyik – ha nem a – leglátványosabb popcorn mozija, ami azért nem kevés.


(Baski Sándor)  

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr321601269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vichollywood 2009.12.16. 11:44:29

Ma van (nektek holnap hajnalban) a film világpremierje Hollywoodban. Természetesen ott leszek Cameron bácsival én is, már pár órával előtte ott kell lenni mert lehetőség van bemenni a moziba és megnézni a filmet a "nagyokkal". Az utóbbi pár hónapban mindegyik premieren ott voltam, erről is próbálok tudósitani, a lehető legpontosabban beszámolni a rajongóknak. Nem tudom lehet-e ide fotókat feltenni, de próbálok élvezhető tartalmat alkotni majd. Ha valakit érdekel bármilyen filmes hir vagy premier, esetleg autogram kell akkor irjatok rám. Szép napot mindenkinek! Vichollywood

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.12.16. 11:49:30

Ja, borítékolható volt, hogy egy ekkora pénzeket megmozgató projektnek valahol áldozatokat kell hozni. Az üzlet, itt a showbusiness törvénye ilyen: többet kell kivenni, mint amennyit beteszel. Ha ebbe a projektbe (szándékosan nem mondom, hogy film) belefeccöltek 500 m$-t, akkor ennél többet akarnak kivenni, ám ezt nem lehet széllel szembe pisilve megtenni. Nem lehet figyelmen kívül hagyni a tömegközönség befogadási kultúráját, igényszintjét, ilyeneket, tehát nem lehet olyan, esetleg a nagyközönség értetlenségét kiváltó dolgokkal, mint egy esetleg cizellátabb, rétegzetteb, többféle olvasatban is működő sztori, filozofikusabb felvetések, stb. Ez a film erről szólt a lehető legkorszerűbb látványkészítő teameknek, cégeknek a promóciója. A körítés beltartalma pedig könnyen fogyasztható mesemesemeskete. Disney-world ez, mégha kék is.

(Sohasem értettem az avatott szemű és agyú filmes szakik felfokozott várakozását e filmmel kapcsolatban, hiszen már ha a fent említett prekoncepció alapján nem, de a teaserekből sejthető volt, hogy ez csak egy látványmozi, semmi más. Az pedig csak egy dolog a sok más körül.)

vargatom 2009.12.16. 17:20:10

Szeretnék kiakadni az alábbi, krónikusan felbukkanó és kiirthatatlan félreértéseken.

"Mit lehet egy olyan filmmel kezdeni, amelyet ... a fél (film)világ már a bemutató előtt forradalmi jelentőségű, paradigmaváltó mesterműnek nevez?"

Nem maga a film a paradigmaváltás, hanem ahogy elkészült:
- a Fusion 3D sztereo kamera
- a CG elemeket és a motion capture-ölt színészek karaktereit vázlatosan, de valós időben megmutató virtuális kamera
- az élő + vázlatos CG elemeket valós időben kombináló "Simulcam"

Ezekkel nyitotta meg azokat az új távlatokat a filmkészítésben, amivel egyáltalán lehetséges volt elkészíteni. Plusz Cameron bevállalta a 300 millió dolláros kockázatot, hogy zuhanás közben gyártsa le magának az ejtőernyőt, a többiek már kész technológiával és barátibb költségvetéssel vághatnak bele. Lásd még Tin-tin a Spielberg + Jackson párostól, amelynek "forgatását" most fejezték be.

[QUOTE]Tíz éven át egyetlen filmtervre koncentrálni[/QUOTE]

Cameron 12 éve írta a forgatókönyvet, igen; aztán berakta egy fiókba és elment mélytengeri árkokba színesen lumineszkáló vízilényeket filmezni meg kamerát csinálni. Aztán 4-5 éve elővette a fiókból a vázlatait és beindította a gyártást. Biztos járt közben is az agya mindenféle Avatarral kapcsolatos dolgokon, de azért nem tíz éves munka van mögötte.

DR.version · http://m-12.blog.hu 2009.12.16. 17:35:32

szerintem a müanyag karakterek is bénák mint az állat, csakhát az átlagember nem tud megkülönböztetni egy kukorica torzsát egy embertöl

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.12.16. 20:08:08

@vargatom: Szándékosan nem tértem ki a technikai részletekre a cikkben, mert a lényegen ezek nem változtatnak: Cameron "csak" tökéletesítette a technikát, de semmi olyan újdonságot nem talált fel, ami új irányba indítaná el a CG-látványra vagy a 3D-re épülő filmipart. Persze: felgyorsíthatja a ma már meglévő trendeket, de speciel én nem nagyon éreztem a moziban, hogy ez a 3D nagyon különbözne attól a 3D-től amihez eddig volt szerencsém.

A kiegészítő infókat persze köszönöm.

Yesname 2009.12.22. 11:38:56

@[bs]: Ja, végül is ezt is lehet mondani, nem? A kovakő óta csak tökéletesítjük a technikát. LOL

aachi2 2009.12.26. 11:37:25

a kritika a "műértő" kötelező fanyalgásának érződik. hisz ami mindenkinek tetszik az nem jöhet be egy profi kritikusnak. milyen gáz lenne.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.12.26. 12:48:13

@aachi2: Akkor ezek a "műértők" elég gázosak, mert mindkettejüknek bejött a film (ld. filmnapló), csak éppen nem szeretnek szerelmes levelet írni kritika helyett. :)

oberka 2009.12.30. 21:15:19

amúgy, a gollamos mondat kapcsán, nem késett el vele Cameron, az egyik vele készült interjúban mondta hogy akkor döntötte el végleg hogy itt az ideje megcsinálni a filmet amikor meglátta gollam karakterét a vásznon, és ekkor vált számára egyértelművé hogy a technológia ami annakidején nem volt számára megfelelő, elérte a kellő fejlettségi szintet.

papadragon 2010.01.08. 12:23:43

Sztem attól még lehet eredeti valami ha felrémlenek más alkotások is a film nézése közben. A spontán katartikus élmény a meggyőző, és az hogy INSPIRÁL-e a film vagy csak bedöngöl a székbe.
Mikor beültem, féltem hogy a látványt sem fogom élvezni a story üressége és az erőszakképek gyomorforgatása miatt. De az egyszerű történet a nyomorék mégis tiszta tekintetű katonáról aki a film végére mindenki fölé magasodik szívhez szóló. Na persze nekem nem banalitás a jók küzdelme, összefogása, és végső győzelme, és szerencsére az emberek többségének sem.Ismerősöm mesélte hogy a nézők tapsoltak a film végén. Frankhonban!
Egyébként van VARÁZSLAT, végig kisérhető jellem fejlődés, tökéletesek a vágások és minden kocka a helyén van.
Békében Akarunk Élni. Ez banális? A nézők másként döntöttek::))

papadragon 2010.01.24. 10:47:44

csak egy "látványmozi" ??!! akkor miért tiltották be Kínában részlegesen? CBSNEWS :" There is also sensitivity to the movie's plot, which revolves around the forced evictions of the alien Na'vi race by humans a story line that some have said draws unflattering comparisons to China's own, often brutal removal of millions of residents to make way for property developers." És miért huzza le a mainstraim média ? www.nytimes.com/2010/01/20/movies/20avatar.html?scp=2&sq=avatar&st=cse

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2010.01.24. 13:16:29

@papadragon: Kínában talán még a fogkefét betiltják egyszer (ha eddig nem.)
A mainstream média pedig úgy lehúzta az Avatart, hogy kapott két Golden Globe-ot. Húzzon le engem is így.

Kapitány_1 2010.07.19. 21:12:11

Én egyszerű ember vagyok egyszerű igényekkel: kapcsoljon ki, tudjak belefeledkezni 2 órára, el ebből a szemét valós világból. Ezt elérte, és ezért nekem tetszett, a látvány meg egészen lebilincselt. Mondom, egyszerű ember vagyok. A magvas és fenkölt belemagyarázásokhoz sajna nem érek fel.
Inkább megnézem mégegyszer.)
süti beállítások módosítása