Van-e még szükség kritikusokra, mi a feladatuk, milyen a jó kritika? Ezeket a kérdéseket már a blogon is érintettük (lásd a Kinek van szüksége kritikusokra és az Ebert kis szabálykönyve című bejegyzésünket), akit ennél is mélyebben érdekel a téma, látogasson el a Goethe Intézet filmkritikusi napjaira október 14 és 16 között. Az első nap Oliver Baumgarten német kritikus tart előadást a filmkritika németországi helyzetéről, 16-án pedig Filmkritika és promóció címmel kerekasztal-beszélgetés lesz Libor Anita (filmhu), Stöhr Lóránt, Dudás Viktor (Vox), Oliver Baumgarten és Varga Balázs filmtörténész részvételével. 15-én tizenöt előzetesen kiválasztott pályakezdő filmkritikus egész napos angol nyelvű workshopon vehet részt. (Ez a foglalkozás ugyan zártkörű, de később olvasható lesz róla egy beszámoló a blogon.) Részletek, elérhetőségek a tovább után.
Manapság a filmkritikának mintha számos különböző érdekcsoport egymástól végletesen eltérő igényeit kellene kielégítenie. A moziba-járók információforrásnak tekintik, a kulturális és művészeti élet számára esztétikai és eszmei diskurzusok témáját kellene nyújtania, a lapkiadók azt remélik, hogy az újságjukban a filmkritikák kapcsán megjelenő sztárok növelik az eladási példányszámot. A filmkészítők azt követelik, hogy a kritika fair módon bánjon velük, az olvasók viszont azt szeretnék, ha a filmkritika szórakoztató lenne, s végül a filmgyártó cégek marketingosztálya ingyen-reklámra vágyik. Ezen elvárások között lavírozva a filmkritikának egyre nehezebb önálló műfajként helytállnia. Egyre erősebb a veszély, hogy a szerkesztőségek, az internetes igények és a filmmarketing befolyása alatt elveszíti önállóságát, és lassacskán a filmes promóció eszközévé válik.
Valóban így van ez? A téma megvitatására a Goethe Intézet Filmkritikusi napokat szervez. Vendégünk Oliver Baumgarten német filmkritikus, aki október 14-én délután előadást tart a filmkritika németországi helyzetéről. Október 15-én egész napos zártkörű workshop fiatal kritikusok számára (Oliver Baumgarten és Varga Balázs vezetésével). Október 16-án pedig egy kerekasztal-beszélgetés keretében ütköztetjük a véleményeket
A részletes program:
Október 14. Szerda, 17.30
Oliver Baumgarten: A filmkritika mai helyzete Németországban
Előadás, német nyelven, magyar szinkrontolmácsolással
Oliver Baumgarten filmkritikus, a Schnitt c. filmmagazin főszerkesztője www.schnitt.de
Az előadást követően (kb. 18.30) a „Szemtől szemben“ c. német filmtörténeti dokumentumfilm lesz látható (részletes információkat lásd alább). A filmet angol nyelven, német felirattal vetítjük.
Október 16., péntek, 10.30
Filmkritika és promóció – kerekasztal-beszélgetés
Magyar nyelven, német szinkrontolmácsolással
A beszélgetés résztvevői:
Libor Anita, a magyar.film.hu szerkesztője, Stőhr Lóránt filmkritikus
Dudás Viktor, a Vox mozimagazin főszerkesztője, Oliver Baumgarten a Schnitt magazin főszerkesztője, Varga Balázs filmtörténész.
A rendezvények helyszíne a Goethe Intézet
1092 Budapest, Ráday u. 58. – 1. emelet, rendezvényterem
További információk:
Sárossi Bogáta, tel.: 374-4074
sarossi@budapest.goethe.org
Szemtől szemben (filmtörténeti dokumentumfilm)
Rendező és forgatókönyv: Michael Althen és Hans Helmut Prinzler D, 2008, 106 perc
Százévnyi német filmtörténet gyöngyszemei: tíz kortárs német filmes beszél kedvenc filmjéről. Tom Tykwer kedvence – Friedrich Wilhelm Murnau: Nosferatu (1922) Wolfgang Kohlhaase kedvence – Robert és Curt Siodmak, Edgar Ulmer, Fred Zinnemann: Emberek vasárnap (1930) Wim Wenders kedvence – Fritz Lang: M, egy város keresi a gyilkost (1931) Christian Petzold kedvence – Helmut Käutner: A hidak alatt (1945) Hanns Zischler kedvence – Alexander Kluge: Búcsú a tegnaptól (1966) Andreas Dresen kedvence – Konrad Wolf: Solo Sunny (1980) Michael Ballhaus kedvence – Fassbinder: Maria Braun házassága (1978) Dominik Graf kedvence – Klaus Lemke: Rocker (1972) Doris Dörrie kedvence – Wim Wenders: Alice a városokban (1974) Caroline Link kedvence – Edgar Reitz: Heimat (Haza) – krónika 11 részben (1981-1984) A rajongó vallomásokat öt filmesszé egészíti ki: Berlin a filmekben, film a nácizmus idején, film az NDK-ban, filmes utazás Németországon keresztül, valamint: Mitől németek a német filmek?
Végül pedig hat asszociációs filmkép-sorozatot láthatunk: férfiszemek, női szemek, csókok, kiáltások, a cigaretta, és a telefon.