KUBRICK
A hagyományosan detektív-perspektívát használó bűnügyi irodalom az 1930-as években nézőpontot váltott, már nem a nyomozó, hanem a bűnös szemszögéből figyelte a világot. JimThompson prózája a legsötétebbek közül való. Fatalista hősökkel teli életművet az elidegenedés alapélménye hatja át: a bűn elől nincs menekvés. Kubrick, Peckinpah, Frears – a Thompson-noirt csak a legmerészebb filmrendezők merték filmre vinni.
Schreiber András: Millenium Monolit (10 mínusz Kubrick)
Tim Cahill: Tíz lépés, három perc (Beszélgetés Stanley Kubrick-kal)
JIM THOMPSON
Roboz Gábor: Tűzijáték az alagút végén (Thompson-noir)
Jim Thompson: Svindlerek (regényrészlet)
Varró Attila: A köztes szerző (Stanley Kubrick--Jim Thompson: Gyilkosság)
CANNES
Létay Vera: Vértestvérek (Cannes)
KENYERES BÁLINT
Kovács András Bálint: Ember a mozgó felvevőgéppel (Kenyeres Bálint rövidfilmjeiről)
Csillag Márton: A lebegés szépsége (Beszélgetés Kenyeres Bálinttal)
TARANTINO
Tarantino ezúttal is elkoptatott műfajt turbóz fel az eredetiségig: a második világháborús kalandfilmet. A Becstelen brigantykban arra az egyébként közhelyszámba menő tényre érzett rá remekül, hogy az évszázadok óta az egységesség sokféleségében vergődő Európa egyik legproblematikusabb pontja a nyelvi, illetve általában véve a kommunikációs sokszínűség,
Géczi Zoltán: Becstelen bírák, becsületes brigantik (Világháborús mozi)
Gyenge Zsolt: Kill Hitler, avagy a nárcisztikus Quentin (Quentin Tarantino: Becstelen brigantyk)
PERZSA HÁLÓ
Az iráni újhullám gyermekszereplőinek képét egy idealizmusban gazdagabb korszak mélyen beleégette a nyugati retinákba. A védjeggyé vált kicsinyek szerepeltetésével tiszta maradhatott az üzenet, kijátszható a cenzúra, és elnyerhető egy egész glóbusz szimpátiája. A mai perzsa tinédzserek egészen mások. A realizmusra fogékony iráni mozgókép a kiélezett helyzetben új formát és fegyvert választ: a mobiltelefont és a világhálót.
Barkóczi Janka: Rettenetes gyerekek (Iráni film: Az új nemzedék)
Epres Tamás: A cenzor és a macskák (Bahman Ghobadi)
NOUVELLE VAGUE
Orosdy Dániel: Új hullámok, régi bűnök (Hitchcock és a francia új hullám)
Ádám Péter: Az írógéptől a kameráig (Nouvelle vague: A szerzői film teóriája)
TELEVÍZIÓ
Schreiber András: Hurrá nyaralunk! (A tévé gyermekei)
Kemenes Tamás:Virtuális viszonyok (A tévé mint családtag)
KÖNYV
Vincze Teréz: Arcművészet (Margitházi Beja: Az arc mozija)
Pápai Zsolt: Kamaszpanasz (Takeshi Kitano: Fiú)
KRITIKA
Varró Attila: Az utolsó gengszter (Michael Mann: Közellenség)
Gorácz Anikó: Kisköltségvetésű mágia (Zsigmond Dezső: Boszorkánykör)