Filmvilág blog

Menjek / maradjak: Édes otthon

2017. november 18. - Baski Sándor

verzio_logo-05.jpgÖt évvel ezelőtt kezdett a Speak Easy Project csapata, vagyis Józsa László, Imre Loránd Balázs és Hernáth Csaba a külföldön dolgozó magyarokról forgatni. A független gyártásban, önerőből és közösségi finanszírozásból készített dokumentumfilm-sorozat első állomása New York volt, után London majd Hollandia következett, a legfrissebb epizódban pedig a gazdasági migrációból hazatérőkkel foglalkoznak.  

A projektet bízvást lehet hiánypótlónak nevezni, az ország uniós csatlakozása óta több százezer honfitársunk vállalt külföldön munkát, de mindennapi tapasztalataik, a beilleszkedés és az újrakezdés nehézségei nincsenek agyontárgyalva, mármint a dokumentumfilm eszközeivel (sem). A sorozat első, New Yorkban játszódó részének még csak két szereplője volt, vagyis reprezentatívnak aligha lehetett nevezni, a második, londoni epizódnak már sikerült szélesebb keresztmetszetet bemutatnia hat különféle foglalkozású és státuszú migráns magyar mindennapjainak dokumentálásával. A harmadik, Hollandiában játszódó epizód ehhez a tablóhoz nem sokat tett hozzá.

menjekmaradjak.jpg

Az Édes otthon, ami egyfajta lezárásnak is tekinthető (bár korábban tervbe volt véve egy berlini epizód, főszerepben az egyik rendezővel, aki azóta – stílszerűen – maga is elhagyta Magyarországot), több szempontból is figyelemre méltó. Egyrészt láthatóan beletanultak a műfajba az alkotók, feszesebb a tempó, szigorúbb a szerkesztés, és kevesebb a spontánnak álcázott, de beállított szituáció. Másfelől a téma aktuálisabb, mint valaha. A kivándorolás jelenségére ma már kevesen csodálkoznak rá, elvégre mindenki ismer rokonok vagy ismerősök révén személyes történeteket, az első nagyobb hazatérési hullám ellenben mostanában tetőzik. Ahogy a bemutatott három sztoriból kiderül, ennek (mármint a visszatérésnek) nem anyagi, politikai, hanem személyes okai vannak, amelyek minden esetben a gyerekvállaláshoz vagy -neveléshez köthetők. A késő harmincas szereplők eljutottak arra a pontra, amikor végleges választ kell adniuk a menjek vagy (kint) maradjak kérdésre, mert a gyerekeik további sorsa, identitása múlik rajta.

Az Édes otthon egyik szereplőjét, Mirjamot már ismerhetjük a New York-i epizódból, ott még magányos és boldogtalan volt, ma már (brazil) férje és egy kislánya van, de ugyanúgy döntés előtt áll. Magyarországon, Brazíliában vagy az USA-ban folytassák? A másik történetben Ausztriából költözik haza egy család (egyelőre csak félig), itt a nagymama reakciója az igazán érdekes (örül, hogy többet láthatja az unokáját, de nem biztos benne, hogy hosszú távon ez a legjobb döntés), míg az utolsó fejezetben előkerül az aktuálpolitika is. A Londonból hazatérő fiatal házaspár nehezen tudja megszokni a menekültekkel riogató óriásplakátokat, ők nem divatból szolidárisak és empatikusak, „kint” tényleg megtapasztalták, milyen lehet idegenként egy befogadó országban létezni. Az Édes otthonnak ezzel a fináléval sikerül az, ami a korábbi részeknek nem: globális kontextusba helyezni a migráció jelentőségét.

Vetítik a Verzión:
11.18. szombat 20:00 - Művész

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr8613295939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.20. 06:19:23

Én úgy tudom, hogy hazaköltözni kódolt antiszemitizmus...

röf 2017.11.20. 09:47:11

Esete válogatja.
Persze legjobb el se menni, de mindig vannak életművészek, akik vallják, odakint a szar is ízesebb.
Hazafelé pedig kizárólag azt harsogják, egyszerűen mennyország a kintlét, mannát reggeliznek, szinte semmi munka mesés fizetésért.
Azonnal befogadták őket, emléklapot és "Őshonos lokálpatióta" - jelvényt kaptak.
(tisztelet a kivételnek...)

Vállalkozz · http://szallashelyek-utazas.info 2018.02.06. 00:37:07

@röf: A segédmunkások és a szakmunkások mióta életművészek? Ugyanígy az elüldözött egészségügyi dolgozók, mérnökök mióta a szar kinti élet miatt mennek el?
Van, akit ver az élet, az más kérdés, de sokaknak kint született/fogant az első, a második vagy az összes gyereke.
Kint azonnal szavazati jogot is kaptam, persze nem éltem vele, ahogy az itthonival sem, mert nem volt tervben hazatérni, ahol egy maffia és néhány tébolyult intézi a dolgokat.
Röf-röf. :) Légy jó!
süti beállítások módosítása