Filmvilág blog

Miami Vice

Ma estére

2014. április 14. - filmvilág

Miami Vice – amerikai, 2006. Rendezte: Michael Mann. Írta: Anthony Yerkovich és Michael Mann. Kép: Dion Beebe. Zene: John Murphy. Szereplők: Colin Farrel (Jones ’Sonny’ Crockett), Jamie Foxx (Ricardo Tubbs), Gong Li (Isabelle). 134 perc.
Vetítik: Cinemax – 20:00 

A jelenkor jelentős hollywoodi stúdió-szerzői manapság komoly érdeklődést mutatnak a televízió mint kísérleti terep iránt – míg azonban Walter Hill (Deadwood) vagy Kathryn Bigelow (Homicide) újkeletű figyelme elsősorban a sorozatokban rejlő epikus lehetőségek felé fordul, a korszak legprogresszívebb erős műfaji rendezőjét lassan húsz éve inkább a rokon/rivális médium formai erényei izgatják. A szűkös életművet szinte kubricki eltökéltséggel, ám főként különféle thrillerekből építhető Michael Mann éppúgy a tévé emlőin nevelkedett, miként az Új-Hollywoodnak ösvényt taposó nagy generáció (Frankenheimer, Penn, Peckinpah) – épp ezért szinte jelképértékkel bír, hogy 2006-os program-filmjéhez az alapot első komoly tévésikere, az 1984-89 közt sugárzott Miami Vice-széria szolgáltatja. Akárcsak az elmúlt évtized egyik mérföldkövének tartott Szemtől szemben esetében, ami Mann 1989-es televíziós heist filmje, az L.A. Takedown szélesvásznú újragondolása (és amelynek nyitójelenetét az új film kétszer is megidézi), a Miami Vice mozifilm is egy kisképernyőre írt alapsztori (ez esetben a sorozat pilotfilmje) – hozzáigazítva egy másik médium ezredfordulós adottságaihoz. A Crockett–Tubbs-páros érdesebb, befelé fordulóbb és immár kezdettől a Mannre jellemző olajozott profizmussal dolgozik össze, a kolumbiai drogbáró multinacionális főgonosz oldalán elcsábítani való élet- és tettestárssal, a történet pedig nyitva hagyott dupla bossszúszál helyett a beépülős ügynöksztori és a tragikus szerelmi vonal közti ellenpontozás tökéletesre sűrített keveréke.

miamivice.jpg

Mann a Miami Vice elsőre epizodikusnak látszó cselekményében radikálisan szembefordul a közelmúlt akció-orientált dramaturgiai elvárásrendszerével, amikor a húszpercenként kötelező tűzharc-jeleneteket egyszerűen kiejti, és a jóformán csak feszült dialógusokra felszerkesztett történetet egyetlen hosszú és precízen kidolgozott akciófinálé előjátékaként kínálja fel a sorozat-orgazmusokra kondicionált nagyközönségnek. A Miami Vice az Álomgyár első tantra-akciófilmje, nem csupán a végletekig késleltetett erőszak-tetőpont vagy az érzelmi kapcsolatokra történő összpontosítás okán, de mert mindemellett az utat és nem a célt tartja elsődlegesnek: ezért a drámai szerkesztésmód és ezért a Mann-féle digitális stíl-kísérleteket merészen továbbfejlesztő látványvilág: a nagyfelbontású DV-kamerák ezúttal nem csak a nagyvárosi neondzsungelek fénykontrasztjaiból teremtenek egyenrangú szereplőt, de páratlan szépséggel és átéléssel adják vissza a verőfényes dél-amerikai őserdők élénk, páradús atmoszféráját is. A Miami Vice hamisítatlan tévéfilm, de a kifejezés új értelmében: két médium tartalmi-formai egyesülésének kivételes igénnyel készült úttörőjeként – amelynek hidegkékre szűrt fényvilága immár nem a fegyveracélé, hanem a katódsugarú nagyképernyőké.

Varró Attila

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr956027956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Atkakukac1989 2014.04.14. 19:56:15

Tetszett az írás, de azt hiszem hozzá kell tenni, hogy azóta sem született jobb tévéfilmből lett mozifilm, pedig számos széria volt/van, ami nagyvásznon is kiteljesedhetne. Azonban lehet ahhoz Michael Mann-nek kell lenni, hogy jól is sikerüljön. (ld. egyelőre kútba esett Knight Rider film, Friends film sem lesz, a Szex és New York félresikerült stb.)

Egyébként nem tudom az ember miért érez fétist (legalábbis én) az iránt, hogy némelyik tv-ben szereplő kedvencét a moziban is viszontlássa, miközben fizetni sem kell azért, hogy mindezt hétről-hétre átélje otthon a kanapén ülve.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2014.04.14. 20:32:14

@Atkakukac1989: Nem kötekedni akarok, csak kérdezem: Mann szted minden idők egyik legjobb "tévéfilmből lett mozifilmjét" készítette el, vagy csak azóta nem készült jobb?

Atkakukac1989 2014.04.14. 21:12:53

@Orosdy Dániel: Hmm, ezt nehéz lenne megválaszolni, mert ahhoz tudnom kellene, hogy melyik azok a tévéfilmek, amelyekből mozifilm készült. Mondjuk 1990 óta. Mert elsőre csak a Twin Peaks ugrik be, amiről halovány emlékeim vannak, de az a film nagyon tetszett. A Vice óta meg a Simpsons volt ilyen képviselő, de az nem mozifilm jellege miatt nagyszerű (animációs műfajban, főleg, ha ilyen nagyszerű az alapanyag) nehéz hibázni. (De ilyen a South Park film is).

2006 óta szerintem kijelenthető, hogy nem készült jobb (készült egyáltalán más?) Összességében meg az egyik legjobb.

Közben találtam egy listát: (sorozatból élőszereplős filmek 79 óta)
boxofficemojo.com/genres/chart/?id=basedontv.htm

Ez alapján meg bőven a top 5-ben van a Miami Vice. Számomra talán még top 3-as is.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2014.04.14. 21:42:31

Nekem a Szupercsapat sokkal jobban tetszett.

Nyilván Mann jó rendező, a Szemtől Szemben örök kedvenc. De eme filmen, nagyon unatkoztam, míg a Szupercsapat mozis verzióján nagyon jól szórakoztam,de nyilván kritikai mércével az inkább (gyenge) közepes film mint jó. Mondjuk a Miami Vice-ból egy részt sem láttam soha.

Deepblue Noir (törölt) 2014.04.15. 10:22:10

@Orosdy Dániel:

nem tudnék ennél jobb angol nyelvű filmet mondani a kétezres évekből. ambíciózusabbat, fontosabb témáról szólót, agyondícsértet, túlelemzettet igen, de nekem ez volt az egyetlen,amire simán rányomtam volna az "A" vagy esetlet 10/10-es értékelést,persze műfaját figyelembe véve.
ez persze nem általános vélekedés (bár tudok kritikusokat akik így látják), többen mondanák pl. a mulholland drive-ot, vagy a nem vénnek való vidéket, meg van még pár szerintem érdemen felül agyondícsért film az említett időszakból...

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2014.04.15. 13:34:51

@Atkakukac1989: @The Man Who Laughs: @Deepblue Noir: Én ezt a listát találtam:

en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_based_on_television_programs

Őszintén szólva sztem a Miami Vice kifejezetten közepes film, de tegyük hozzá, én már a sorozatért (amire emlékeim szerint éppen csak emlékeztet) sem lelkesedtem. Azt mindentől függetlenül aláírom, hogy a Mulholland Drive vagy a Nem vénnek való vidék túlértékelt filmek (előbb jobban, utóbbi kevésbé). Ha az a kérdés, hogy sorozatból készült-e jobb film, tucatnyi eszembe jut, ami nekem jobban tetszett, bár az valószínű, hogy a nagy részük 2006 előtti.

Deepblue Noir (törölt) 2014.04.15. 22:23:00

@Orosdy Dániel:

(én teljesen függetlenül kezelem a sorozattól, ahogy pl. a szemtől szembent is az LA takedown-tól, melyet nem is láttam:) )

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2014.04.15. 23:20:04

@Deepblue Noir: (Én sem tartom jobbnak vagy rosszabbnak a filmet a sorozat miatt, de teljesen függetlenül azért nem kezelem őket. Ami a Szemtől szembent és az LA Takedownt illeti, az már egy másik eset. Az LA Takedown nem csak ihletője vagy távoli előképe a Szemtől szembennek, hanem olyan, mint a festő vázlata egy festményhez, vagy a zenekar házidemója egy szám stúdióváltozatához. Mann csomó mindent ugyanúgy csinált meg a moziváltozatban, mint a tévéfilmben, és szinte semmit sem hagyott ki, ami már a korábbi változatban is megvolt. Szóval a két film nagyon közeli rokona egymásnak, az LA Takedownt már csak ezért is érdemes megnézni [egyébként kihagyható, önmagában annyira azért nem érdekes vagy jó cucc].
Jobb vagy rosszabb persze mindettől egyik film sem lesz, az is igaz. :) )

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2014.04.26. 21:42:24

én is csípem ezt a filmet. Mondjuk farrel bajszán nem lehet nem röhögni, de egyébként jó lett.
süti beállítások módosítása