9/11 képeivel, traumájával, filmes feldolgozásaival az elmúlt 20 év során többször is foglalkoztunk a Filmvilágban, először rögtön a terrortámadásokat követően, majd az ötödik évfordulón, de később is beszámoltunk minden témába vágó filmről és trendről. Íme a cikkek teljes listája, egy-egy rövid részlettel. Schubert Gusztáv Képeltérítők című cikkét külön posztban közöljük.
- Spiró György: A Kéttoronyba zárva (Amerikai éjszaka)
A két torony újra meg újra lángol és összeomlik a világ tévéképernyőin, de az áldozatok nincsenek sehol, legföljebb a hozzátartozóik kiásását váró, reménykedő emberek kezében lévő képeken – de azokat sem mutogatták soká. Szóban beszámoltak arról, hogy egyes öngyilkosok kézenfogva ugrottak le a toronyból a biztos halálba, de ezt képen nem kötötték az orrunkra, nehogy másképpen rendüljünk meg, mint tanácsos. Azóta a politikusok nyomultak előtérbe, bőségesen lehet látni és hallani őket, magabiztosak, erőteljesek, fűzőt viselnek peckesen és fenyegetőznek a megnyugtatásunkra – a politikusnak az a dolga, hogy mindenből a maga számára maximálisan kedvező eredményt hozza ki, természetesen még ebből is.
A hivatalos magyarázat szerint azért nincsenek egyének a képeken, mert nem akarják a nézők idegeit borzolni, nem akarnak gyilkos indulatokat gerjeszteni bennük, meg hát a halottak és hozzátartozóik emberi jogai miatt.
Ez az érvelés hamis. Eléggé borzolják az emberek idegeit folyamatosan így is, úgy is. Csakhogy az a képi logika, amely az eltérített gépeket a diabolikus hatalommal felruházott épületeknek vezettette, mindenkinek megfelel, a hivatalos Amerikának is. Amerika éppen úgy szimbolikusan akar ezekre az épületekre gondolni, mint a terroristák. Azt kell mutatni, hogy a tudomány és technika XX. századi csodáit érte támadás, vagyis magát a civilizációt, és a meggyilkolt egyének látványa ezt a koncepciót alapjaiban ásná alá.
- Hirsch Tibor: A halál dobozai (Borzalom-dramaturgia)
Hősünk? Az a helyzet, hogy hős nincs. Vagyis van a valóságban, de nincs a belőle organikusan születő valóság-moziban. A dobozokat hősies emberekkel ugyan megtölthetjük, de az akciófilm-hősünk, az ezredfordulós mozgókép szigorú szabályai szerint – az bizony hiányzik. Merthogy ez a szabály egyszerű: hős az, aki győz. Lehet, hogy nem minden műfajban, de ebben igen. Ugyanis valamennyi dobozt összerakva, mi egy olyan történetben vagyunk, amelyet még a CNN nevezett nevén, lényegre törően, ám a zavar és megrendülés pillanataiban is hollywoodi harsánysággal: „America under Attack – Megtámadták Amerikát!”
Ne kerteljünk: ez filmcím. És nem bohózaté, nem melodrámáé, nem is mid-cult majdnem-művészfilmé, szorongásos apokalipszis-víziókkal. Ez nagy költségvetésű akciófilm. A Hírcsatorna feliratait menetközben cserélik, lesz majd belőle „Amerika visszavág!” – de ez a bontakozó mozidarabban már csak szájbarágós alcím volna. Mellőzhető. Hiszen persze hogy visszavág, ha egyszer a főcím az – rögtön az elején –, hogy megtámadták. Persze hogy visszavág, és persze, hogy győz.
- Schubert Gusztáv: Toronyiránt (9/11 filmjei)
A barbárok mindig akkor érkeznek, amikor eljön az idejük. Csalhatatlanul megszimatolják a bajt. Egy kultúra mindig akkor omlik össze, amikor nem tudja többé továbbadni önmagát, amikor elfelejti, ki is ő valójában, és mit is akart. Ha Amerika nem bíbelődik el egy kicsit önmagával, a folyamatos „félreértéssel”, amibe lassan az egész világgal keveredett, ha nem próbálja megérteni, mi is történt öt évvel ezelőtt azon a forró szeptemberi 11-én, hanem zsigerből fújja a régi nótát, vetíti a régi filmet, a szabadságról, a demokráciáról, a hősökről és a szupermenekről, az álomgyárat, akár egykoron Sumért és Babilont, belepi a por, a feledés és a sivatag homokja. Ground Zero, Hollywood. - Schubert Gusztáv: Képeltérítők (Pokoli tornyok)
- Herpai Gergely: Tabutéma (Terror-játékok)
- Hirsch Tibor: Filmek a fekete dobozból (A United 93-as)
- Varró Attila: Hérosz a gépezetben (Szuperhősök alkonya)
- Jankovics Márton: Jófiúk szürkében (Terrormozi 911 után)
- Hirsch Tibor: Amerika: zárva vagyunk (World Trade Center)
- Herpai Gergely: Sötét bábu (Pixelterroristák)
- Barotányi Zoltán: Az ember, aki hol volt, hol nem volt (A félelem hatalma; Hol az ördögben van Oszama bin Laden?)
- Vágvölgyi B. András: Kampányfilm (Michael Moore: Fahrenheit 9/11)
- Bakács Tibor Settenkedő: Tizenegyféleképp (11'09''01 – Szeptember 11.)
- Varró Attila: Zero Dark Thirty
- Géczi Zoltán: Aszimmetrikus hadviselés Amerika terrorellenes háborúja
- Benke Attila: Belső ellenségek (Kortárs amerikai politikai thrillerek)