Piszkos Mary, Őrült Larry, (Dirty Mary, Crazy Larry) – amerikai, 1974. Rendezte: John Hough. Írta: Richard Unekis regénye alapján Leigh Chapman és Antonio Santean. Kép: Micheal D. Marguiles. Szereplők: Peter Fonda (Larry), Susan George (Mary), Adam Roarke (Deke), Vic Morrow (Captain Franklin). 93 perc.
Utazók, útra fel! – Mit kell tudni róla?
Ha Peter Fonda neve kerül szóba, a filmrajongóknak kapásból a színészlegenda motoros filmszerepei ugranak be, mint A pokol angyalainak bandavezére vagy az új hollywoodi éra egyik nyitófilmjét jelentő Szelíd motorosok Amerika Kapitánya. Fonda azonban nemcsak motoron száguldott: A Piszkos Mary, Őrült Larry című filmben kettőről négykerékre vált, és a sebváltót is magasabb fokozatba teszi, viszont továbbra is megmarad a tőle megszokott, szabályoknak fittyet hányó, lázadó figurának. John Hough filmje Richard Unekis hatvanas években megjelent regénye alapján készült, viszont számos változtatáson esett át, hogy megfeleljen a hetvenes évekbeli trendeknek: az autótolvajok még trendibb járgányokat kaptak, míg a párbeszédeket a korabeli szlenghez igazították.
Egy táska rejtélyes fényei – Miről szól?
Larry és bűntársa, Deke, miután sikeresen megfenyegetett egy áruházi vezetőt azzal, hogy megölik a családját, megkaparint 150,000 dollárt. A zsaruk azonban a nyomukban vannak, ráadásul az elszánt rendőrfőnök, Franklin Kapitány a lehető legtöbb rendőrautót irányítja rá menekülő hőseinkre, akik Chevrolet Impalájukkal, majd egy 69-es Dodge Chargerrel szántják az aszfaltot. A duó időközben trió lesz: Larry-ékhez csatlakozik a minden lében kanál, erős texasi akcentussal beszélő, szöszi Mary is, aki bár a két tolvaj agyára megy, furfangjával mégis segítségükre lesz.
Apró különbségek – Hol jön QT a képbe?
Míg a hetvenes évek másik két ismertebb autósüldözős filmjéből, a Száguldás a semmibe és a Tolvajtempó című kultikus darabokból Tarantino a Halálbiztoshoz az elegáns vonalvezetésű autócsodákat kölcsönözte, addig a Piszkos Mary-ből a beállításokat leste el. Ugyanis grindhouse mozija az egyetlen eddigi QT-film, melyben a mester maga kapta lencsevégre a jeleneteket. QT fixa ideája volt, hogy a Halálbiztos zárójelenete dinamikus képekkel operáljon, a kamera aktív közreműködője legyen az akciónak, melyhez a Piszkos Mary tökéletes példaként szolgált. Emellett Tarantinónak megtetszett a csendes, vidéki táj és a sűrű lombkoronájú fákkal szegélyezett, kanyargós autóút is, mely ideális terep volt saját B-filmes tisztelgésének autós összecsapásához is. Harmadik átvett elemként a humort kell megemlíteni: nincs olyan jelenet, melyben Larry ne mondana egy csattanós egysorost a hajsza közben, nem is beszélve arról a rendőrről, aki a kormány mögül szórja szitkait a szélsebes tolvajhármasnak. A Halálbiztosban a verdaharc mellett a szópárbaj ugyancsak fontos szerepet kap, hisz mindig az éppen domináns fél küldi el melegebb éghajlatra a másikat. QT természetesen, ahogy az akciót, úgy a káromkodásokat is töményen adagolja.
Megmondom én nektek, miről szól a Like a Virgin! – Verdikt
A Piszkos Mary, Őrült Larry még a legnagyobb jó indulattal szemlélve is számos hiányosságot mutat fel: a szereplők jelleme kidolgozatlan, a párbeszédek, még ha viccesek is, olykor fárasztóvá válnak, és a finálé hiába próbál sokkoló lenni, azt a drámai magaslatot nem sikerül elérnie amit A száguldás a semmibe nyújt. A film megtekintése mégis megér egy próbát azoknak, akik kíváncsiak arra, milyen az, amikor Tarantinót egy film képi világa megihlet.