Filmvilág blog

Olasz recept, magyar ízek

Ötvös Csöpi és Piedone

2009. szeptember 26. - Orosdy Dániel

Bujtor István nagyjából 30 éve magyar Bud Spencerként él a köztudatban, ami egyrészt annak köszönhető, hogy ő volt Bud Spencer állandó szinkronhangja, másrészt főhőse A pogány Madonnával (1980) indult sorozatnak, de nem csak ennyi kapcsolat van közte és olasz kollégája között. Spencer és Bujtor életpályája bővelkedik a hasonlóságokban-párhuzamokban, kezdve azzal, hogy mindketten aktívan sportoltak, műkedvelőként – színiiskola elvégzése nélkül – kerültek a filmvászonra, nem elégedtek meg a csak előadóként elért babérokkal, illetve mindkettejükről egyfajta „leegyszerűsödött” kép él a köztudatban (ahogyan az gyakran előfordul, szerep és alakítója összekeveredett a közönség fejében).
 

Sokszínűsége ellenére a vegyészmérnöki és jogi tanulmányokat folytató, zenével, írással foglalkozó, találmányokat szabadalmaztató, sikeres vállalkozásokat működtető, újabban politizáló Pedersoli sokaknak mindörökké csak Terence Hill nagydarab, jószívű, de lassú partnere marad. Hasonlóképpen a nagyközönség elsősorban szinkronmunkái és a népszerű Ötvös Csöpi-karakter miatt jegyzi Bujtort, aki színházi színészként, íróként, rendezőként, producerként, színigazgatóként dolgozott, díjakkal ismerték el filmes teljesítményét, a magyar művészfilm fénykorában több jelentős alkotásnak szereplője volt (többek között Simó Sándor, Jancsó Miklós, Szabó István, Szörény Rezső, Szomjas György műveiben játszott), ráadásul a híres Gundel-család sarja, testvérei, Latinovits Zoltán és Freinreisz Károly szintén neves művészek.













A számtalan párhuzam mellett persze akadnak fontos különbségek is kettejük között, konkrétan főleg a szerzői, pontosabban alkotói viszonyulás tekintetében.

Carlo Pedersoli életútja és személyisége csak apróságokban állítható párhuzamba az általa alakított karakterekkel, akiknek egyébként is inkább a viselkedése fontos, semmint a múltja vagy jövője. Spencer megelégszik vele, hogy tőle független szerepeket alakít, még íróként sem törekedett rá, hogy privát önmagáról, személyes élettörténetéről meséljen a filmjeiben. Érdekes módon Bujtor a Piedone-sorozat lemásolásával arra is jó lehetőséget kapott, hogy a személyiségét belevigye néhány filmbe, íróként-főszereplőként és később rendezőként önmagára szabja a mástól kölcsönvett mintát és karaktert.

Bujtor már „készen kapta” a tökéletesített receptet, így a hőst is eltérő  helyzetből indíthatta. Ötvös „Csöpi” Tibor már az első részben „elnyomott szuperzsaru”, aki nem csak kitartóbb a főnökeinél, de jóval értelmesebb is, ráadásul ért a nők nyelvén, megszállott sportember, és bárhol feltalálja magát. (A sorozat későbbi epizódjai tovább színesítik a személyiségét, pl. kiderül róla, hogy nem veti meg az egyéjszakás kalandokat és adott esetben szívesen fogyaszt bort, sört, tömény szeszt – mindezek Rizzo felügyelőtől távol állnak.) 













Az első két Piedone-filmben tapasztalható felettes-ellenesség oka a címszereplő verekedési hajlama: nem hord fegyvert, inkább az öklét használja. Bujtor ezt is átvette, de a rendőrségen viszonylag sokat mutatkozó, ranglétrán előrelépő Piedonével ellentétben mintha Ötvös eleve kívül lenne a rendszeren, és valamiféle „független problémamegoldó” akciókősként lépne fel a sok tehetetlen hivatalnok között-helyett (kívülállását erősíti az is, hogy folyton a kirúgás határán táncol, kényszerszabadságra küldik, lefokozzák, börtönnel fenyegetik). Érdekes módon Bujtor alkotói szerepkörének bővülésével és a politikai helyzet változásával párhuzamosan a szereplő is egyre jobban függetlenedett a szervezettől.


Minőségét tekintve a sorozatból minden bizonnyal A pogány Madonna sikerült a legjobban. Hildebrand István (nem mellesleg Az aranyfej és Az oroszlán ugrani készül mellett A pogány Madonnához nagyon hasonló balatoni világot bemutató A veréb is madár (1968) operatőre is ő volt) kamerája előtt a Balaton és vidéke idilli üdülőhelyként jelenik meg, amit tökéletesen kiegészít Aldobólyi Nagy György derűs és emlékezetes zenéje, Mészáros Gyula a finomabb poénokat és a börleszket, a verekedést és az autós üldözést egyaránt hatásosan rendezi, a színészek pedig tökéletesen hozzák a szerepüket.

Ugyan műfaji filmekről, szórakoztató célú produkciókról és archetípusokról van szó, mégis tény: a magyar Piedonét nézve sokkal inkább a fő alkotót, Bujtor Istvánt látjuk, mint amennyire az olasz Piedonében felfedezhetjük a vele azonosított Bud Spencer személyiségét. 
 


A cikk egy hosszabb tanulmány része, teljes terjedelmében a Prizma folyóirat második, októberben megjelenő számában olvasható. (A lapszám témája: a magyar műfaji film sajátosságai.)

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr741407820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csabosz · http://bibliaprogramok.blog.hu 2009.09.26. 09:18:20

Köszi, jó kis összehasonlítás!

Grigorij 2009.09.26. 10:51:03

Érdekes, de roppant "vékony" történet...
"Pedersoli sokaknak mindörökké csak Terence Hill nagydarab, jószívű, de lassú partnere marad."

Egy nagy lóputtyot! Pedersoli PIEDONE felügyelő, főleg azért illene ezt figyelembe venni, mert ezt követően a komplett anyag Piedone és Ötvös Csöpi összevetéséből áll...

Szerintem csak a készítő életkora az, ami miatt sok minden össze lett mosva, hogy Bujtor és Pedersoli sportmúltja eléggé eltérő, hiszen Bujtor nem volt nemzetközi hírű sportoló, vagy az sem mellékes, hogy Pedersoli a nyomorból érte el, amit, ezzel szemben Bujtor egy kimondottan neves, jómódú és befolyásos család tagja!

Mindez nem baj, csak a tények...

Grigorij 2009.09.26. 10:54:50

És ami lényeges! 30 év felettieknek Bujtor NEM CSAK Ötvös Csöpi, hanem például az ezt megelőző 52(!!!) film(fő)szerep, színházi szerepei vagy rendezései! Jó lenne, ha egy ember nem egyetlen szerepe/rendezése alapján ítélnének meg!

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.09.26. 11:04:13

@Grigorij: A szerző nem arról ír szerintem, hogy Bujtor = Ötvös Csöpi, hanem, hogy a nagyközönség ezzel a szereppel azonosította leginkább. A hangsúly a "nagyközönségen" van.

☉ ☾ 2009.09.26. 11:08:46

Nem nevezhetjük kapcsolatnak, ami Bud Spencer és Bujtor között volt, mert amíg Bujtor minden klisét kimásolt a népszerű olasz spagetti gagyiból, addig Bud Spencer nemigen kaphatott inspirációkat a fröccsöntött magyar "közönségfilmekből". Ez utóbbiak sztárját azért túlzás művésznek nevezni...

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.09.26. 11:21:35

@Grigorij: Kár, hogy a kommentjeid nem arról szólnak, amit én írtam, hanem amit te kiolvastál a szövegből. Így nem is érdemes rájuk érdemben válaszolni: nem velem keveredtél vitába, legfeljebb önmagaddal.

☉ ☾ 2009.09.26. 11:26:28

Nem olvastam el amit írtál.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.09.26. 11:28:55

@1478 97 277: Egyértelmű volt, ezért is nem neked, hanem Grigorijnak válaszoltam az imént.

Dagobert MegCsíp 2009.09.26. 11:59:30

Nekem azért egy kicsit Zentay Dezsőként is megmarad... Mármint Bujtor

Dester 2009.09.26. 12:10:27

Viszont nem csak Bujtor másolt Spencertől, habár nyilvánvalóan teljesen mások az arányok. A tekegolyós jelenetet (Pogány Madonna) Bud Spencer vette át Bujtor Istvántól bevallottan. Ismerték is egymást egyébként, találkoztak személyesen is.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.09.26. 12:16:13

@Dester: A cikk teljes változatának egyik lábjegyzetében eloszlatom ezt a közkeletű félreértést: Budék semmit sem vettek át Bujtortól, bevallottan meg főleg nem. A tekegolyós jelenet a Bűnvadászokban szerepel, ami három évvel korábban készült, mint A pogány Madonna. Bujtor egy kertévé egyik riportjában hivatkozott erre, tévesen (biztosan az tévesztette meg, hogy a Spencer-filmek több éves késéssel jutottak el Magyarországra, vagy egyszerűen csak megcsalta az emlékezete).

OZ a Kételkedő 2009.09.26. 12:37:16

Szerintem eleve elhibázott dolog értéksorrendbe állítani Bud Spencert és Bujtort. Persze hasonló filmekben szerepeltek, de ennyi. Mindkettő eljátszotta a mackó rendőr figuráját, de ebben Bujtor semmivel sem volt gyengébb, mint Spencer, csak más költségvetéssel készített filmekben játszott, kevesebb országban ismerhették. Viszont ezeket a filmeket ő találta ki, ő valósította meg, nem csak a főszereplőjük volt. Azon kívül sok más szerepből ismerhetjük Dezső bátyámtól kezdve Sándor Mátyásig.
Veszített vele az ország, nyugodjék békében, illetve ne nyogodjék, hanem hajózzon tovább, ahol lehet.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.09.26. 12:47:29

@OZ a Kételkedő: A cikk nem állít fel értéksorrendet köztük, viszont az sem igaz, hogy szimplán csak hasonló filmekben szerepeltek (Bujtor bevallottan másolta Spencert, tehát már a "kitalálásban" sem volt teljesen független). Azt sem írtam, hogy Bujtornak nem voltak egyéb fontos, ismert alakításai, csak éppen a szöveg nem ezekről szól.

Puncskocka 2009.09.26. 12:48:56

Bujtor István egyszerre volt remek szinkronszínész és színpadi színész!

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.09.26. 12:51:37

@Sherrer: És filmszínész. :) De én még forgatókönyvíróként és rendezőként sem sorolom az utolsók közé.

Stack Pointer 2009.09.26. 13:13:14

Tegnap szintén megnézetem a Pogány Madonnát ...
Nem nagy durranás, picit erőltetett. Szerintem Bujtort és a filmjeit ne hasonlítsuk se Spencerhez, se a filmjeihez. Ég és föld. A magyar csak koppintott, erőltetett, szar utánzat. Rizzo felügyelő a király.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.09.26. 13:17:50

@Stack Pointer: Tőlem hasonlíthatjuk A pogány Madonnát az Andalúziai kutyához is, csak talán nincs sok értelme. :)
Mellesleg a nagy király Rizzo felügyelőhöz ugyanúgy máshonnan vették az alkotók az ihletet, mint Bujtor Ötvös Csöpihez. (Bővebben: Prizma, októberi szám.)

Stack Pointer 2009.09.26. 13:25:27

@Orosdy Dániel: Ahham akkor is szar... Azok legalább jót csináltak a koppintásból. A magyaroknak még ez sem megy.

Stack Pointer 2009.09.26. 13:46:55

@Orosdy Dániel: nem nyilván, mert biztosan van akinek tetszik. Nekem nem.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.09.26. 13:49:27

@Stack Pointer: Speciel a korábbi kommentedből nem úgy tűnt, mintha meghagynád másoknak a jogot, hogy eltérően gondolkodjanak, ezért is írtam a "nyilván"-t. Neked nem tetszik A pogány Madonna, másoknak igen - ízlések és pofonok. Ennyi.

Audifever · http://www.autostat.hu/markatoertenetek/7-markatoertenetek/352-audi 2009.09.26. 14:06:14

valóban erős párhuzam volt, de azért jóval több a különbség. az viszont biztos, hogy ötvös csöpi és piedone karaktere majdnem ugyanaz. ez engem inkább idegesített mindig, mert egyszerű lopásnak éltem meg. ettől függetlenül jó hogy megcsinálta a bujtor mert egy magyar kultfilmet alkotott erre alapozva ami rengeteg embernek hozott remek szórakozást. és le a kalappal a színészi teljesítménye előtt (nem csak a csöpire gondolok)...

2009.09.28. 11:43:39

Kiváló elemzés.

SzÁ 2010.01.14. 10:48:24

Szia,

tetszett a szöveg, de szívesebben olvastam volna tovább. :-)

amikor megláttam a címet, nekem az volt kézenfekvö, hogy ÖCs igazából afféle bajnokfigura, a félhülye Kern-karakter mellett mindent ö csinál jól, és érti a gyerekek nyelvét, meg vitorlázik is (nem tudom, a 80as években ez mennyire volt státusszimbólum, a hajdani burzsoázia hobbijainak birtokbavétele), a mindenkori BudSpencer inkább afféle prolihös, ideálja a hagymás bab, banánt vagy akármi mást fuvaroz, és szívja a fogát, hogy a szöke herceg terence hill nélkül nem szerzi vissza a kamionját. Szóval nekem a társadalmi háttér az evidensebb, ezért volt érdekes ez az alkotásmechanikai vizsgálat, a tiéd.

ja, meg nagy élvezettel olvasom általában, amit írsz. ("btw, i admire your pictures very much")

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.01.14. 16:08:11

Hildebrand István nemcsak a Pogány Madonna (és az említett más filmek) operatőre volt, hanem Bódy Gábor Psychéjének is, ami egy teljesen más, unikális vizuális kategória. Csak mondom, hogy nem akármilyen sarki fényképészek csinálták az Ötvös Csöpi-filmeket.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2010.01.14. 16:58:22

@SzÁ: Köszi. :) Szerencsére módodban áll továbbolvasni az írást, csak meg kell venni hozzá a Prizma új számát (szóba kerül benne más is, nem csak a Spencer-connection).

Ehun az infók:

prizmafolyoirat.com/arusito-helyek/

@efes: A hosszabb változatban ez úgyszintén szóba kerül, konkrétan Illés György és Gulyás Buda révén.
Hildebrand valóban Bódy operatőre volt egy filmben, de ez afféle "egyedi projekt" volt (az ifjú titánokat hozták össze a vén rókákkal, tudatosan), a pályája ettől eltekintve sokkal inkább a Fuss, hogy utolérjenek-vonalhoz áll közel, semmint a Kutya éji dalához (persze előbbieket is remekül fényképezte)
süti beállítások módosítása