Hajsza a föld alatt – szinkronos tévéváltozat, Pokol a metróban – feliratos VHS (The Taking of Pelham One Two Three, 1974) Rendezte: Joseph Sargent. Írta: John Godey regénye alapján Peter Stone. Szereplők: Walter Matthau (Garber), Robert Shaw (Kék), Martin Balsam (Zöld), Hector Elizondo (Szürke), Kenneth McMillan, Jerry Stiller, Tony Roberts, Nathan George, Lee Wallace.
Utazók, útra fel! – Mit kell tudni róla?
Joseph Sargent szolid klasszikusa ritka utas az amerikai film metrókocsijában: sikeresen hajtotta végre a leszállást két nagy megálló, Régi és Új Hollywood között. A rendező elsősorban tévés produkcióiról ismert és nem kifejezetten auteur-alkat, ahogy Peter Stone-t, a remek forgatókönyvírót sem az öntörvényű zsenik között jegyzi a szakma, viszont a realisztikus New York-hangulatról A francia kapcsolat operatőr-vágó párosa, Owen Roizman és Jerry Greenberg gondoskodik, a kedvelt filmzenét pedig Coppola egykori sógora, David Shire szerezte. A Hajsza a föld alatt a bemutató idején is sikeres és kedvelt mozi volt, és az elmúlt 25 évben sem kopott a fénye, amit többek között a két remake (1998 – tévé, 2009 – mozi) is bizonyít.
Egy táska rejtélyes fényei – Miről szól?
Egyenöltözéket és furcsa kódneveket viselő társaság ejti rabul a Pelham 1-2-3-as metrójárat utasait. Követelésük nem szerény: egymillió dollárt akarnak, méghozzá egy órán belül. Garber hadnagy (Walter Matthau) egyezkedni próbál az elszánt vezérrel (Robert Shaw), de a helyzet reménytelen, a polgármester végül gondoskodik a pénzről. A csere lebonyolítása nem alakul igazán tökéletesen, az egyik elkövető meglóg a pénzzel. A forró nyom gyorsan kihűlhet, csakhogy az udvarias Garber túl jó megfigyelő.
Apró különbségek – Hol jön QT a képbe?
A Kutyaszorítóbanban Joe Cabot olyan rablócsapatot szed össze, amelynek tagjai nem ismerik egymást, és a biztonság kedvéért még álneveket is ad nekik. Így Mr. Fehér, Mr. Narancs, Mr. Szőke, Mr. Rózsaszín, Mr. Barna és Mr. Kék legfeljebb személyleírással tud szolgálni a zsaruknak lebukás esetén, használható névtippel nem. Az ötlet Sargent filmjéből származik, ahol a négy terrorista Mr. Kék, Mr. Zöld, Mr. Szürke és Mr. Barna névre hallgat hasonló okok miatt. Stone cinikus-szellemes epizódokban és párbeszédekben bővelkedő forgatókönyve, a balhé kedvéért azonosan öltöző gengszterek ötlete szintén felkelthette Tarantino érdeklődését.
Csak ugatsz egész nap, kicsi kutya…? – Hommage, „lopás”, vagy valami más?
QT saját bevallása szerint öntudatlanul kölcsönzött a Hajsza a föld alattból, ami mindenképpen jobb válasz, mint a City on Fire esetén eleinte gyakran bedobott „Assetudommirőlvanszó!”. Sargent műve éppen Tarantino ifjúkorában futotta köreit az amerikai mozikban, nem túl szerény vagy obskurus produkcióról van szó, tematikailag is passzol a rendező érdeklődéséhez, így a hatását teljes mértékben letagadni némileg visszás lett volna. Egyéb közeli kapcsolat azonban nem állapítható meg a két film (vagy éppen a Sargent- és Tarantino-életmű) között, így akár el is fogadhatjuk annak gondolatát, hogy a QT ezúttal tényleg nem idézni/lopni akart, mindössze beugrott neki egy ötlet, ami akkor eredetinek tűnt. (Ezt támasztja alá az is, hogy két azonos név használatán kívül más konkrét utalás nincs a filmre, és az ötlet továbbfejlesztéseként a Kutyaszorítóbanban az önérzetes Mr. Rózsaszín még vitadélutánt is akar nyitni a színekhez fűződő asszociációkról.)
Megmondom én nektek, miről szól a Like a Virgin! – Verdikt
A Hajsza a föld alatt sikeres és elismert film volt már a hetvenes években is, elsőosztályú színészi játék, forgatókönyv és rendezés közel tökéletes ötvözete. Formabontó művészi manifesztumként biztosan nem váltja meg a világot, de a maga műfajában kiemelkedően jó és emlékezetes mozi, nem fogott rajta az idő vasfoga. Ahogy biztosan nem ártott a nimbuszának az a figyelem sem, amelyet a Kutyaszorítóban révén szerzett a bemutatása után majd’ 20 évvel, ám ez önmagában még kevés lenne két feldolgozáshoz, és számos popzenei hivatkozáshoz (pl. ott a Beastie Boys zseniális Sure Shot című számának ominózus sora). Műfaji háttere és humora ellenére ez a mozi olyan lélektani húrokat pengeket, melyek bárkire hatással lehetnek, aki fél a terroristáktól, nem szereti a bezártságot, vagy egyszerűen közlekedett már metróval, a finom szociológiai felhangokról és a korabeli New Yorkot alul-felül hitelesen bemutató képről nem is beszélve. A Kutyaszorítóbannal vonható párhuzam jó ürügy a Hajsza a föld alatt megtekintésére, de távolról sem ez az első és egyetlen lehetséges ok.
A film főcíme, alatta Shire kiváló zenéje hallható
A film előzetese.