Once Upon a Time in America – olasz-amerikai. Rendezte: Sergio Leone. Producer: Arnon Milchan. Írta: Harry Grey regénye nyomán Leonardo Benvenuti, Piero de Bernardi, Enrico Medioli, Franco Arcalli, Franco Ferrini, Stuart Kaminsky, Sergio Leone, Ernesto Gastaldi (stáblistán nem jelölik). Fényképezte: Tonino Delli Colli. Zene: Ennio Morricone. Vágó: Nino Baragli. Látványtervező: Carlo Simi. Szereplők Robert De Niro (Noodles [Nudli]), James Woods (Max), Elizabeth McGovern (Deborah), Jennifer Connelly (Deborah fiatalon), Treat Williams (Jimmy O’Donnell), Tuesday Weld (Carol), Burt Yound (Joe), Joe Pesci (Frankie), Danny Aiello (Vincent Aiello rendőrfőnök), William Forsythe (Kancsal), James Hayden (Patsy), Larry Rapp (Dagi Moe), James Russo (Bugsy), Olga Karlatos, Richard Foronjy, Darlanne Fluegel, Scott Tiler, Rusty Jacobs, Brian Bloom, Adrian Curran, Mike Monezzi, Mario Brega, Richard Bright, Sergio Leone, Arnon Milchan. 139/227/259 perc.
Utazók, útra fel! – Mit kell tudni róla?
Ez volt Sergio Leone utolsó filmje, mely részben maratoni hossza, részben az ennek „orvoslására” kivágott jelenetek okozta dramaturgiai problémák miatt nem került azonos státuszba a hasonló című, ugyancsak műfajösszegző jellegű Volt egyszer egy Vadnyugattal. Utóbbi film forgatókönyve sem volt tökéletes a forgatás kezdetén (a rendező már a helyszínen jött rá, hogy ha nem vonja be sürgősen Sergio Donatit dramaturgként, egy 5 és fél órás monstrumot kell leadnia a stúdiónak), a Volt egyszer egy Amerika azonban érdekes módon pont rendezője maximalizmusának vált áldozatává: Leone évtizedeken át, írók tucatjának segítségével csiszolta a forgatókönyvet, így mire eljutottak az első forgatási napig, már az anyja (pontosabban apja, Harry Grey regényíró) sem ismert volna rá az eredetileg The Hoods című, személyes emlékekből táplálkozó gengsztertörténetre. A sok csiszolás miatt némileg fókuszát vesztette a szereplők tömegét mozgató, flashbackekkel és flashforwardokkal teli történet, ráadásul az egyre hosszabb csendekkel-szünetekkel dolgozó direktor még az eleve eposzira tervezett játékidőt is jelentősen túllépte a maximális hosszúságúra nyújtott jeleneteknek köszönhetően (egy anekdota szerint ezen még Robert De Niro is ironizált egy keveset, amikor egy felvétel során direkt idegesítően hosszú ideig kevergette a kávéját – Leone persze ezt is benne hagyta a kész filmben).
