Filmvilág blog

Harry Potter a Filmvilágban

Volt egyszer egy

2011. július 13. - filmvilág

A héten mutatják be a magyar mozik a Harry Potter-filmszéria utolsó részét. A Potter-jelenségről természetesen a Filmvilágban is esett jó pár ezer karakter, még az első, Chris Columbus-féle adaptáció bemutatójakor. Boldizsár Ildikó mesekutató, Arató László tanár és Reményi József Tamás irodalmár beszélgetett a regényciklusról, a filmről és célközönség elvárásairól. Először ebből a cikkből idézünk egy részletet, majd Békés Pál kritikájából, a poszt végén pedig az összes Filmvilágban megjelent Potter-anyagot kilinkeljük.

Tovább

Mulat a közép (Férjek és feleségek)

Tévéajánló ma estére

Husbands and Wives - amerikai, 1992. Rendezte és írta: Woody Allen. Kép: Carlo Di Palma. Szereplők: Woody Allen, Judy Davis, Juliette Lewis, Mia Farrow, Liam Neeson, Sydney Pollack. 104 perc
Vetítik: Filmmúzeum - 21:00

A szerelem, nem mint egyéni érzemény, hanem mint pszichogén áramkör, állítólag az élet teteje. Mások szerint ilyen áramkör, ahogyan ezt szeretnénk, valójában képtelenség: mindenki egyedül van, kedvére termesztve metaforáit. Ám ki az, aki ezzel az okoskodással beéri szerelem helyett? Nincs szerelmed? Akkor, szép gyermekem, távol is vagy te az élet tetejétől, és hogy távol vagy, az rólad lerí. Miért, hát a szerelem nem lehet olyasmi, mint első néhány éneke egy kapcsolat hosszú eposzának? Ó, lehet, lehet. De lássuk azt az eposzt. Nem szerettél volna inkább valami másmilyen eposzt?
 
Vannak aztán, akiknek holmi nagy szerelem úgy hiányzik, mint a hátukra egy púp. Másnak meg csak élvezet a szerelem, olyan, mint a hullámvasút: borzongás, sikítás, aztán egyszercsak a szerelvény lent megáll. (Legalábbis az ő szerelvénye.) A legnagyobb szerelmek részesei egészen másképp látják, de ha tetszik, ők a legkevésbé kompetensek, hisz az ő szerelmüket csak áthághatatlan külső akadályok gerjesztették annyira fel (például: az egyik Capulet, a másik Montague). A legnagyobb szerelemélmény a legcsalárdabb, hisz éppen a hetedik mennyország küszöbén derül ki, hogy a legfelső régió csupán maga a halál. De vidáman cinikus vagy szomorú bölcsek sem számolnak mindennel; természetesen mindenki el van tájolva többé-kevésbé. A Férjek és feleségek szereplői nagyon.
 
Tovább

Heti tévéajánló

A tizedes meg a három szín

HÉTFŐ

A tizedes meg a többiek

Megunhatatlan.
Vetítik: m1 - 20:10

Elpusztíthatatlanok

"Az Elpusztíthatatlanok egy olyan film, amit az ezredforduló közönségének sürgősen rehabilitálnia kellene, mert okos, vicces, pontos, és talán Carpenter legjobb munkája: tematikájában maró szatíra, megvalósításában pedig méltó tisztelgés Sergio Leone, George Romero, John Ford, azaz a rendező személyes hősei előtt." (KD)
Vetítik: Film+ - 21:20

Cronicas

Elismert mexikói thriller.
Vetítik: RTL Klub - 23:35

Tovább

Nézze meg az utóbbi évek legjobb magyar műfaji filmjét!

A nyomozó

Felkerült az Indavideo-ra Gigor Attila bemutatkozó filmje, A nyomozó amely a 2008-as Filmszemlén, többek közt, a legjobb forgatókönyv (Gigor Attila), a legjobb vágás (Kovács Zoltán) és a legjobb férfi alakítás (Anger Zsolt) díját kapta. A mozikban "csak" 40 ezren látták, a kritika azonban nagyon lelkesen fogadta. A Filmvilágban így írtunk róla:

"Gigor Attila filmje pontosan azt tudja, amire nagyon nagy szüksége lenne a magyar filmgyártásnak: egyszerre okos, emberséges és szórakoztató. A nyomozó nem egyszerűen jól megcsinált krimi (ha pontosak akarunk lenni, inkább műfaji paródia), hanem szatirikus jellemrajz. A film főhőse egy magányos, szófukar, rend- és munkamániás boncmester, akinek boncasztalán véletlenül sem találkozik varrógép és esernyő, ha csak a vak sors rá nem töri az ajtót. De rátöri, és onnantól feje tetejére áll a boncmester addig akkurátusan rendben tartott kisvilága."  (Schubert Gusztáv)

"A nyomozó furmányos vonalvezetésű, többé-kevésbé jól centírozott dramaturgiájú, szellemes jelenetekkel és kiváló színészi teljesítményekkel teli film. Ráadásul nem csupán születésének időpontját tekintve, hanem a szemléletét illetően is abszolút kortárs, minden ízében mai, azaz maximálisan korszerű mozi." (Pápai Zsolt)

+ interjú Gigor Attilával a Filmvilágban 

Tovább

Szeretünk, Sidney Lumet! - A 12 klasszikus

Piszkos12

Idén áprilisban hunyt el az utóbbi fél évszázad amerikai filmművészetének egyik legjelentősebb alkotója, Sidney Lumet. Pályájáról, filmjeiről a Filmvilág júliusi számában emlékezünk meg hosszabban, itt a blogon pedig azon olvasóinknak kívánunk Piszkos12 rovatunk keretén belül segítséget nyújtani, akik még csak most ismerkednek ennek a meglehetősen alulértékelt rendezőnek a munkásságával. Az összeállítás első felében Lumet általunk legjobbnak, legmaradandóbbnak tartott filmjeit vesszük lajstromba, azaz a Mester 12 (plusz 1) megkerülhetetlen klasszikusát, míg a folytatásban az életmű felfedezésre váló gyöngyszemeiből válogatunk.


1. Tizenkét dühös ember (1957)

Tovább

In Kino Veritas: keresztény filmesztétika az éterben

Sajtóközlemény

A mindennapi.hu közéleti portál július elején új tartalommal bővíti portfólióját. A Mindennapi Film weboldal a keresztény filmkritikát szeretné hamvaiból feltámasztani Magyarországon. A film.mindennapi.hu tartalmai között exkluzív mozgóképek, filmkritikák és portrék találhatóak – minden más filmes oldaltól a keresztény megközelítés különbözteti meg. A szerkesztőség vallja, a film élni tanít, elvégre minden történet ősképe a Történet. 

A film.mindennapi.hu szerzői elkötelezett keresztény kritikusok, a teljesség igénye nélkül: Kolozsi László, Toroczkay András, Miklya Luzsányi Mónika, vagy a mindennapi főszerkesztője, Balavány György. Az oldalt Schreiber András szerkeszti, aki korábban a nyomtatott és online filmes sajtó legkiválóbb termékeinek volt munkatársa, a filmlapok olvasói számára neve a Filmvilág, filmhu hasábjairól lehet ismerős.

Még ma is áll: a mozgókép a legmasszívabb mennyiségben fogyasztott kultúrcikk. Társadalmi hatása felülmúlja minden más kulturális termékét, a legjelentősebb mértékben befolyásolja és formálja a gondolkodást, (köz)ízlést, lelkivilágot – miközben az átlagnézőben mindezen (tömegkulturális) hatások nem feltétlenül tudatosulnak. Sőt, gyakorta a filmek valós (ámbár rejtett) üzenete el sem jut a befogadóig.

A mindennapi.hu filmes elágazásának missziója mégsem csupán annyi, hogy segíti a felhasználót (olvasót-nézőt) eligazodni a rá zúduló mozgókép-áradatban. Mélyebb annál: írásos anyagaival a múlt felől közelíti a jelent, mozgóképes tartalmával értéket teremt és őriz. Teszi mindezt a mindennapi.hu által képviselt, felvállalt keresztény értékrend és szellemiség jegyében. 

Szerepek és kultúrák (Mediawave 2011)

Szerző: Murai András

A Mediawave Szombathelyre költözve is megőrizte kulturális sokszínűségét.

Az identitás sérülése nélkül túl lehet-e élni az élettér változását? Húszéves korában a Mediawave ugyanis elköltözött szülővárosából, Győrből, így most a komoly tapasztalattal és ranggal bíró, sokat megélt fesztivál új otthonával ismerkedik – az újdonsült házigazdák pedig második alkalommal barátkoznak a nemzetközi zenei és filmes rendezvénnyel. Úgy tűnik, a Mediawave és Szombathely a megfelelő időben (értsd: a fesztivál életképessége szempontjából az utolsó pillanatban) találkozott, mégis adódik a kérdés: lehet-e, egyáltalán érdemes-e változatlan programstratégiával az egyik helyről máshová átültetni mindazt, ami két évtized alatt a fesztivál alaptulajdonságaivá vált?  A mostani, 21. szemle mindenesetre azt mutatja, a szervezők mindent elkövetnek az eddig kialakított legjellemzőbb vonások változatlan megőrzéséért: a műfaji és kulturális sokarcúságért, a mozgóképáradat még elviselhető és kedvelhető kavalkádjáért – és úgy tűnik, a maroknyi, de megbízható közönséget képes megtartani e változatlan koncepció és ízlés.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil