Filmvilág blog

Premierek a héten

Harry Brown oda csap, ahova köll

2011. október 06. - filmvilág

ÁLMOK OTTHONA – Jim Sheridan (A bal lábam, Apám nevében) filmjében egy fiatal, gyerekes házaspár (Rachel Weisz és Daniel Craig) beköltözik álmaik otthonába egy New England-i kisvárosban. A házról azonban kiderül, hogy előző lakói gyilkosság áldozatai lettek. [előzetes

VASÖKÖL – A közeljövőben hús-vér emberek helyett óriásrobotok harcolnak a ringben, a Hugh Jackman által alakított egykori boxoló, kisfia segítségével, azon ügyködik, hogy győzelemre vezessen egy ilyen monstrumot. Rendező az  Éjszaka a múzeumban 1-2. írója, Shawn Levy. [előzetes
 
HARRY BROWN – A London egyik legrosszabb hírű lakónegyedében élő nyugdíjas címszereplő barátját a helyi suhancok brutálisan meggyilkolják, mire az egykori tengerészgyalogos saját kezébe veszi az igazságszolgáltatást. Michael Caine válasza a Clint Eastwood-féle Gran Torinóra. Az egyik rosszfiú szerepében a korábban rapperként, manapság inkább soulénekesként ismert Ben Drew, alias Plan B. (Kapcsolódó összeállítás: Orosdy Dániel - Pokolfattyak, Vad kölykök a mozivásznon). [előzetes
 
 
Tovább

Előzetes: A vizsga

Thriller, magyar módra

Jövő héten mutatják be a mozik Bergendy Péter és Köbli Norbert filmjét, A vizsgát, amely 1957. december 24-én játszódik. A történet szerint az Államvédelmi Osztály munkatársai az októberi forradalom után próbára teszik titkosügynökeik lojalitását a rendszerhez. A főbb szerepekben Nagy Zsolt, Kulka János, Scherer Péter és Hámori Gabriella láthatóak.

Részlet az októberi Filmvilágban megjelent kritikából: "A vizsga egy minden ízében izgalmas ügynökthriller, pergő, fordulatos és alapvetően cselekményközpontú darab, amelyet nem terhel a nagyotmondás kényszere, és nem nehezít el az üzenetközvetítés ballasztja – miközben azért a sztorifűzés logikája a (kora)kádári rendszer fertelmes felvilágából is meg - mutat valamit. (...) Ritkaságszámba megy a hazai színtéren a hollywoodi dramaturgia ilyen pedáns alkalmazása, a ritmus remek, a fordulatok jó tempóban érkeznek."

Tovább

Tévéajánló - Szerda (10.05.)

Múmia, tata, Edward

Tengerre, tata!
Walter Matthau és Jack Lemmon egyik utolsó közös vígjátéka (sajnos nem a legjobbak közé tartozik).
Vetítik: Film+ - 21:00

Ollókezű Edward

Avagy az a Tim Burton-film, amit a rendező a mai napig remake-el, még akkor is, ha éppen konkrétan mást remake-el (lásdWilly Wonka).
Vetítik: Filmmúzeum - 21:00

A múmia visszatér

Plasztik Indiana Jones leértékelve kapható! Most archív játékdemóra emlékeztető speciális effektusokat is adunk mellé! Amíg a készlet tart: ÖRÖKKÉ!!!
Vetítik: Viasat3 - 21:15

A könyvügynök

Simonyi Balázs dokumentumfilmje.
Vetítik: Duna - 23:10

Intim fejlövés

Szajki Péter low-budget debütje. 
Vetítik: Film+ - 00:55

Itt az októberi Filmvilág!

Malick, Melankólia, Izland

MALICK
Az élet fájában benne van az összes malicki kézjegy a sajátos vágástól és hangkeveréstől kezdve a bibliai motívumokon és intellektuális vágóképeken át, az ellipszisek használatától a rendhagyóan egymásra épülő jeleneteket összemosó belső narrációig. Malick inkább panteista, mint keresztény: a természetben találja meg a maga istenét.

Varga Dénes: A felperzselt Éden (Terrence Malick: Táj és természet)
Hubai Gergely: Mozart, Wagner, Zimmer (Malick filmzenéi)
Hvalaty Tamás: Az égig érő fa (Terrence Malick: Az élet fája)

IZLAND
Tornai Szabolcs: Retrómorál (Baltasar Kormákur)
Géczi Zoltán: Észak-déli átjáró (Baltasar Kormákur: Lélegezz!)
Pintér Judit Nóra: Sorsvesztők (Izlandi vérvonal)

A GYILKOS LELKE
A drámai töltettel bíró bérgyilkosfilmek készítői leszámolnak a legyőzhetetlen  antihős imágójával, és a véreskezű főszereplők sérülékenységére, otthontalanságára, majd bukására hegyezik ki történeteiket. Idegenségérzet, életképtelenség, fatalizmus: a balladai hangvételű bérgyilkos-történetekben ezek a kulcsszavak dominálnak.

Mezei Sarolta: „Akarsz-e játszani halált?” (A slasher pszichológiája)
Szabó Ádám: Hideg, sötét csendben (Bérgyilkosballadák)
Varró Attila: Öreg gyilkos (Daniel Barber: Harry Brown)

APOKALIPSZIS ÉS MELANKÓLIA
A horror műfaja elérte lehetséges végpontját, az emberi test megcsonkításának bemutatásában kendőzetlenebb már aligha lehetne. A katasztrófafilmesek eközben egymásra licitálva, a bolygó és az emberiség egyre nagyobb hányadát semmisítették meg, egyre kreatívabb módszerekkel. A kortárs egzisztencialista melodrámák azonban sokkal hatékonyabban fejezik ki legmélyebb szorongásainkat, mint a horror- vagy katasztrófafilmek.

Pintér Judit Nóra: A magányos bolygó (Lars von Trier: Melankólia)
Baski Sándor: Az apokalipszis melankóliája (Határhelyzetek)

VALÓSÁGMÁSOLATOK
Jankovics Márton: Megkettőzve (Hasonmás-filmek)
Király Hajnal: A hely szelleme (Utazások Itáliába)

HATÁRSÁV
K. Horváth Zsolt: Dada és humor (A.E. Bizottság: Jégkrémbalett)

TELEVÍZIÓ
Huber Zoltán: Az informáltság illúziója (Gazdasági hírek)

FILMHÉT
Buglya Zsófia: Globálkolorit (Osztrák Filmhét)

FILM/REGÉNY
Varró Attila: James Sallis - Drive
Sepsi László: Amerikai kelepce (Nicolas Winding Refn: Drive – Gázt!)

KRITIKA
Vajda Judit: Négy évszak meséi (Mike Leigh: Még egy év)
Kovács Kata: Hideg sör, gyönyörű lányok (Sofia Coppola: Somewhere)
Gorácz Anikó: Iskolapéldák (Papp Gábor Zsigmond: Iskolák és rendszerek)
Palotai János: Művészettörténet-írás kamerával (Szalay Péter: A Nyolcak nyomában; Átrajzolt film)
Pápai Zsolt: Fertelmes felvilág (Bergendy Péter: A vizsga)

A címlapon: Lars von Trier: Melankólia – Kirsten Dunst (A Cirko film – Másképp Alapítvány bemutatója)
 

A Fűrész és a Végső állomás sikerének nyomában

A sors keze

Az elmúlt években a szélesebb publikum számára a horror műfaja két, igen hosszúra nyúlt filmszéria nevével fonódott össze. A nagyobb karriert kétségtelenül a hetedik etapjával (egyelőre legalábbis) nemrég véget ért Fűrész-franchise futotta be, de a hírnév tekintetében nem sokkal marad el mögötte a mostanság az ötödik résszel jelentkező Végső állomás-sorozat sem. A hangos siker ráadásul nem is annyira magától értetődő, hiszen a két filmfolyamot annak ellenére szerette meg a közönség, hogy az első Fűrész-opuszt leszámítva azok sem elsöprő látványelemekkel, sem humoros horror-reflexiókkal, sem komolyabb művészi vagy intellektuális tartalmakkal nem rendelkeznek - sőt, a zsáner ortodox hívei még a horror címkéjét is elvitatják tőlük.

A lesújtó vélemények és kritikák ellenére azonban a Fűrész-filmek az évek során nemcsak egy igen kemény rajongói tábort alakítottak ki, de világszerte jóval 800 millió dollár felett teljesítettek (miközben a hét mozi összköltségvetése alig volt több 63 millió dollárnál). Ma már hivatalosan is a Fűrész számít minden idők legjövedelmezőbb horror-szériájának. A Végső állomás ilyen imponáló nézettségi adatokkal ugyan egyelőre még nem büszkélkedhet, de sorozat sikerére jellemző, hogy a legújabb folytatás már átlépte a százmillió dolláros álomhatárt, ami bizony igen ritka dolog egy ötödik rész esetében.

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil