Filmvilág blog

Podcast: Scorsese vs. Marvel

2019. november 02. - filmvilág

infinity.jpg
A Marvel vajon mi? Martin Scorsese-t megkérdezték, válaszolt (szerinte nem igazi mozi, inkább csak mozgóképes vidámpark), Francis Ford Coppola rákontrázott, majd sorra szólaltak meg a Marvel házi rendezői és színészei. Új adásunkban mi is a Marvel-jelenséggel foglalkozunk, külön kitérve arra, hogy: 

  • tényleg annyira példa nélküli és káros a Marvel dominanciája,
  • mi a különbség a "film" és a "mozi" között,
  • minek köszönhető a szuperhősfilmek népszerűsége,
  • mi Scorsese és Coppola valódi problémája,
  • meddig tartható még fent a Marvel-model,
  • és miért nincs szex a Bosszúállókban?

Közreműködők: Huber Zoltán, Baski Sándor és a Geekz főszerkesztője, Rusznyák Csaba 

Tovább

Itt a novemberi Filmvilág!

1911.jpgMAGYAR MŰHELY
Sára Sándor életműve a kisebbségek melletti kiállásról szól – filmképeiből viszont egyfajta nagyság, monumentalitás, felfokozott retorika árad. A kettő eredője a társadalmi elkötelezettség és az alkotói szenvedély, ahogy azonosul a vert helyzetben élőkkel, s bemutatja keserves sorsukat.

Gelencsér Gábor: Varió egy témára (Sára Sándor képi világa)
Pólik József: Az elrabolt emlékezet (A Rákosi-korszak történelmi filmjei 2. rész)
Zalán Márk: „Közfeladatot látunk el” (Beszélgetés Ráduly Györggyel)
Kránicz Bence: Dr Jekyll és Mr Hyde az erdélyi havasokban (Beszélgetés Bagota Bélával)  
Benke Attila: Hóba temetett bűnök (Bagota Béla: Valan – Az angyalok völgye)  
Herczeg Zsófi: „A képzés a hallgatókért van” (Beszélgetés Kiss Melindával)  

VESZÉLYES GYEREKKOR
Soós Tamás Dénes
: Beszélnünk kell Benniről (Beszélgetés Herczog Máriával és Dr. Máté Gáborral)  
Schubert Gusztáv: Örvényben (Nora Fingscheidt: Kontroll nélkül)  

FILM/SZÍNHHÁZ
Pasolini és Fassbinder művei színpadra állítva csak akkor fejthet nék ki valódi hatásukat, ha valós vitákat provokálnak és megbotránkoztatóak lennének. De vajon akarjuk, hogy botrányok történjenek? Meddig lehet eljutni ezzel a radikalizmussal a színház többnyire konformista világában?

Darida Veronika: Kegyetlenség és provokáció (Pasolini és Fassbinder színháza)

BŰNFILMEK
A suspense mestere korukat messze megelőző remekműveiben (Hátsó ablak, A tévedés áldozata, Szédülés, Psycho, Madarak) olyan tematikai, narratív és formanyelvi leleményeket kristályosított ki, amelyek már a hatvanas évek hajnalán zászlót bontó európai modernista tendenciákat előlegezték.

Kovács Patrik: A lázadó mester (Hitchcock és az európai modernizmus)  
Szíjártó Imre: Zárt rendszerek (Lengyel bűnfilmek és a politika)  

KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
Huber Zoltán: Bűnös jellemek (Ed Brubaker: Criminal)  

STREAMLINE MOZI
Pernecker Dávid
: Befejezetlen valóság (Raphael Bob-Waksberg–Kate Purdy: Undone)  

FESZTIVÁL
Schubert Gusztáv
: Hatalmas nagy hazugságok (Velence)   
Baski Sándor: Fények az éjszakában (Cinefest)  

KRITIKA
Kolozsi László
: A hegyek ura (Alejandro Landes: Monos
Szalkai Réka: Lélekrablók (Hans Petter Moland: Lótolvajok)  

KÖNYV
Kovács Patrik
: Bergman beájulna (Kránicz Bence – Lichter Péter: Kalandos filmtörténet)  

A címlapon: Hlynur Palmason: A legfehérebb nap (Ída Mekkín Hlynsdóttir és Invar Sigurdsson) – A Cirko Film novemberi bemutatója

Nyolcadszorra is itt a Primanima, a fiatal animációsok ünnepe

primanima_1.jpg
Október 30. és november 2. között nyolcadik alkalommal rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, ahol négy napon keresztül ismét a fiatal animációsoké a főszerep. A budaörsi fesztiválon hazai és nemzetközi diákok és pályájuk elején álló alkotók rövidfilmjei mellett egész estés filmek, nemzetközi workshopok, mesterkurzusok, kiállítások és koncertek is színesítik a programot. A Primanima idei programja kiemelten foglalkozik a kortárs animációs dokumentumfilmekkel. A gyerekek számára összeállított gazdag mesefilm-válogatást országszerte és a határon túl is vetítik a fesztivállal egy időben, újdonságként külön filmprogram várja a kamaszokat is. 

A 8. Primanimára közel 700 filmet neveztek, ezek közül választott ki az előzsűri 60 animációt, melyek a diák-, diploma- és elsőfilm kategóriákban versenyeznek, valamint 45 animáció szerepel a gyerekfilmes, és 15 kisfilm az újonnan létrehozott PrimaTeen versenyprogramban. A számos filmprogram között Night Moves néven éjszakánként a fesztiválra nevezett legextrémebb animációkból lesz látható egy-egy összeállítás. 

Tovább

Így jön az új filmrendező-generáció – interjú az SZFE végzőseivel

A Színház- és Filmművészeti Egyetem 2019-ben végzett 6x7 osztályának hallgatói 2019. október 28-án mutatkoznak be munkáikkal az Uránia moziban. Az évfolyam diplomafilmjeit ezen az estén kivételesen együtt, egy programban láthatja a közönség. Miniinterjú-sorozatunkban a frissen végzett évfolyam alkotóit mutatjuk be.

GYIMESI ANNA

A vége egy szakítás története, melyben a pszichológus Verának szembe kell néznie azzal, hogy elhagyták.

Milyen út vezetett a rendezővé válásig?
gyimesi_anna.JPGA rendezővé válás, ha van ilyen, szerintem egy élethosszig tartó folyamat. Általános orvosként végeztem 2011-ben. Már orvostanhallgató koromban kezdtem érezni, valami „hív” a filmkészítés irányába. De akkor még nem tudtam pontosan megfogalmazni, mi ez az érzés, fogalmam sem volt arról, hogy ez azt jelenti, hogy filmeket szeretnék csinálni. Aztán ez az érzés egyre inkább körvonalazódott, egészen annyira, hogy teljesen kimondhatóvá vált: filmeket szeretnék csinálni! Pályaelhagyó, vagyis pályaváltó vagyok. Másfél év pszichiátrián töltött általános orvosi munka után döntöttem úgy, váltok, nem dolgozom tovább a klinikumban. Aztán szépen, lépésről lépésre alakultak a dolgok. A tényt, hogy nem orvos leszek, hanem inkább filmrendező, a szüleim torkán volt a legnehezebb lenyomni, de végül sikerült.  Ahhoz, hogy most ott legyek, ahol, nemcsak rám volt szükség, hanem két osztályfőnökömre, Szász Jánosra és Janisch Attilára, akik tudtak kapcsolódni hozzám, és akik előtt úgy éreztem, semmit sem kell takargatnom, vagy szégyellnem, így a pályaváltásomat sem.

Tovább

Podcast: A nagy Joker-vita

joker.jpg

Velencében Arany Oroszlánt kapott, a kritikusokat megosztja, a nézők imádják. Todd "Másnaposok" Philips Jokere már most az év egyik legvitatottabb filmje, és a diskurzusból mi sem akartunk kimaradni. Megbeszéljük (spoileresen), hogy:

  • képregényfilmnek minősíthető-e,
  • hol a helye a megidézett Scorsese-klasszikusokhoz képest,
  • egyáltalán: csak ihletet merít vagy ez már lopásnak minősül,
  • indokolja-e bármi a morális pánikot,
  • és kultuszfilm lehet-e belőle?
  • plusz: Joaquin Phoenix - zseniális játék vagy Oscar-szerzési vágyból elkövetett túltolás?


Akik vitáznak: Huber Zoltán, Rusznyák Csaba (a Geekz főszerkesztője), Baski Sándor.

Tovább

Megalakult a Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete

rendezok_84ahd_nagy.jpg

A Magyar Operatőrök Társasága (HSC), a Magyar Film- és Videovágók Egyesülete (HSE) és a Magyar Hangmérnökök Társasága (HAES) után ez év márciusában megalakult a Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete (Association of Hungarian Film Directors - AHD), amely a legalább egy, Magyarországon moziban forgalmazott, többségi magyar gyártású játékfilmmel rendelkező rendezők szakmai érdekvédelmével, érdekképviseletével foglalkozik.

Az alapító közgyűlés tavasszal Kocsis Ágnest szavazta meg elnöknek, míg az ötfős elnökség további tagjai Bereczki Csaba, Enyedi Ildikó, Schwechtje Mihály és Ujj Mészáros Károly lettek. Az elnökség megbízatása két évre szól.

Az Egyesületet a nyár folyamán bejegyezték, amely azóta nyolcvanöt taggal rendelkezik.

Az Egyesület, a leghatékonyabb szakmai munkát elősegítendő, már márciusban elkezdte kidolgozni a filmfinanszírozási rendszerrel kapcsolatos észrevételeit, javaslatait, a forgatókönyv-fejlesztéstől a forgalmazásig, illetve a filmrendezők számára olyan szerződési feltételeket kíván kialakítani, melyeket az Egyesület tagjai a jövőben optimálisnak, méltányosnak és követendőnek gondolnak. Az Egyesület legfontosabb céljai között a magyar filmek szakmai színvonalának folyamatos emelése és a tagok jogvédelme szerepel.

Az Egyesület csatlakozni kíván a hasonló európai szövetségeket tömörítő FERA (Federation of European Film Directors) szervezethez, amelynek jelenleg nincs magyar tagja.

A szövetség minden, a belépési feltételeknek megfelelő kolléga csatlakozását szeretettel várja.

Magyar lélektani krimi a Mozinet Filmnapokon

girl_on_fire.jpg

Csütörtökön, október 17-én kezdődik a 9. Mozinet Filmnapok, melynek programjában idén kilenc alkotás szerepel. Az esemény nyitófilmje Bong Joon-ho Élősködők (Parasite) című munkája, mely idén a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon elvitte az Arany Pálma-díjat. Itt lesz a Valan – Az angyalok völgye című magyar alkotás közönségtalálkozóval összekötött premierje, a Puskin moziban találkozhat továbbá a közönség Vlad Ivanovval, A hegyek szigete című film főszereplőjével és Christophe Jankovic-kal, a Medvevilág Szicíliában című rajzfilm producerével is, a Kontroll nélkül című filmhez kapcsolódóan pedig gyűjtést szerveznek a Világszép Alapítvány javára. A Mozinet Filmnapok október 20-áig tart Budapesten és számos vidéki városban.

Elindult a jegyelővétel a Puskin Moziban tartott budapesti vetítésekre, a legnagyobb érdeklődés az Arany Pálma-díjas Élősködőket övezi. A fesztivál plakátját is Bong Joon-ho filmje ihlette, a Lengyel Csaba tervezte poszter központi motívuma egy ún. szuszok kő, amely a dél-koreai rendezőfenomén (A gazdatest, Snowpiercer – Túlélők viadala, Okja) filmjében fontos szerepet tölt be és az Élősködők plakátján is feltűnik.

A Pedro Almodóvar produceri közreműködésével készült Az angyalt igaz történet inspirálta. A tizenhét éves Carlos angyali arca és göndör fürtjei mögött egy morális gátlások nélküli szörnyeteg rejtőzik, aki rettegésben tartotta a ’70-es évek Buenos Airesét.

Tovább
süti beállítások módosítása