Filmvilág blog

Villámkritika - The Final Girls; The Assassin; The End of the Tour

2016. január 06. - Huber Zoltán

 final_girls1.jpg

The Final Girls

Az önreflexió mindig is jellemző volt a slasher műfajára. A kikacsintások és idézőjelek használata mögött sokáig nem valamiféle rafinált alkotói megfontolás munkált, az egyre bonyolódó kereszthivatkozásokat az üzleti célú folytatások nagyüzemi logikája diktálta. A hat-nyolc epizódra dagadó szériák egyik különös (és egészen figyelemreméltó) aspektusa, hogy az integritás és a folyamatos frissesség ellentmondásos elvárásai között őrlődve a filmesek olyan elbeszélői fogásokat vetettek be, melyekkel mostanság a csillogó franchise-mozik próbálják lenyűgözni a közönségüket. Mióta Wes Craven Sikolya életmentő vérátömlesztésként tudatosította a slasher metaságát és magával a zsáner szabályrendszerével kezdett játszadozni, menetrendszerűen érkeznek azok a darabok, melyek szeretnének a nézővel minden eddiginél jobban összekacsintani. A The Final Girls a címben jelölt kulcsfontosságú hősnő kiszámítható dramaturgiai sorsát a vígjátéki vonal és a "bűnös élvezet" esztétikai megoldásaival szeretné megbolondítani. Bár a film szórakoztató részeredményeket vitathatatlanul fel tud mutatni, messze elmarad az olyan gyöngyszemektől, mint a Ház az erdő mélyén vagy a méltatlanul alulértékelt Trancsírák.

Tovább

Tévéajánló - Szerda (01.06.)

elemi.jpgÜvegkalitka
Zsurzs Éva emlékezetes tévéfilmje Kertész Ákos műve nyomán kiváló színészekkel.
Vetítik: Duna World - 12:00

Mátyás, a sosem volt királyfi 3. rész
Fazekas Lajos és Cselényi László tévéfilmsorozata. Szereplők: Widder Kristóf, Lass Bea, Szabó Kimmel Tamás, Hollósi Frigyes, Mácsai Pál, Dengyel Iván, Koncz Gábor, Végvári Tamás, Lengyel Ferenc, Elek Ferenc, Bánfalvi Eszter.
Vetítik: m2 - 12:05

Az elveszett frigyláda fosztogatói
Minden idők egyik legszórakoztatóbb filmje, az Indiana Jones-legendárium alapköve.
Vetítik: TV2 - 21:20

Elemi ösztön
Trendteremtő botrány- és sikerfilm a kilencvenes évekből. Paul Verhoeven Hitchcock-utalásokban bővelkedő erotikus thrilleréhez Joe Eszterhas szállította az alapanyagot, de ott kísért benne a rendező hollandiai remeke, A negyedik férfi is. Főszereplők: Sharon Stone, Michael Douglas.
Vetítik: Film Mánia - 22:45

Mesterdetektív
Joseph L. Mankiewicz klasszikusának felemás remake-je Kenneth Branagh rendezőtől és Harold Pinter írótól. Az Anthony Shaffer-féle alapanyag azért így is élvezetes, ahogy Jude Law és Michael Caine játéka is.
Vetítik: Duna - 00:20

Tovább

Műfaji megkülönböztetés - Joy

joy-jennifer-lawrence-mop.jpg

David O. Russell, a Joy rendezője mintha elveszítette volna időérzékét. A jelenség derült égből lesújtó villámcsapás, hiszen a tavaly bemutatott Amerikai botrány vagy más, korábbi munkái esetében alaposan kimért zsáneradagokkal pakolta meg a tányérokat. Hogy Russell képtelen százhúsz perc alá menni játékidőben, az persze a közel három órás mozik korában egyáltalán nem kirívó. Az viszont sokkal inkább, hogy a Mágikus Felmosóval a tévés vásárlások királynőjévé avanzsált Joy Mangano küzdelmét bemutató dramedyben nagyjából nyolcvan százalék jut a drámának, a maradékon meg nevethetnek azok, akik viccesnek találják Russell családi perpatvarokra épülő humorát.

Tovább

Tévéajánló - Kedd (01.05.)

Viharban
Mihályfi Imre tévéfilmje Sarkadi Imre műve nyomán, Tímár Éva, Bujtor István, Margitai Ági és Somogyvári Rudolf főszereplésével.
Vetítik: Duna World - 11:55

Mátyás, a sosem volt királyfi 2. rész
Fazekas Lajos és Cselényi László tévéfilmsorozata. Szereplők: Widder Kristóf, Lass Bea, Szabó Kimmel Tamás, Hollósi Frigyes, Mácsai Pál, Dengyel Iván, Koncz Gábor, Végvári Tamás, Lengyel Ferenc, Elek Ferenc, Bánfalvi Eszter.
Vetítik: m2 - 12:05

Életeken át
Sorozatgyilkosos thriller Angelina Jolie-val, Kiefer Sutherlanddel és Ethan Hawke-kal.
Vetítik: Viasat3 - 21:00

Démoni harcosok
Neil Marshall elismert debütje, kiváló farkasemberes akcióhorror, ami eszünkbe juttathatja többek között a Zulut, A bolygó neve: Halált, A lápvidék harcosait, az Evil Dead-filmeket vagy éppen a Ragadozót. Főszereplők: Sean Pertwee, Kevin McKidd, Emma Cleasby, Liam Cunningham.
Vetítik: Film+ - 00:35

dog_doldier.jpg

Tovább

„Én másképp láttam a vietnami háborút” - Beszélgetés Zsigmond Vilmossal

zsigmond_deer.jpg

A január elsején, 85 éves korában elhunyt Zsigmond Vilmost a Hollywoodi Reneszánsz legkifinomultabb stilisztájaként tartja számon a filmtörténet, hiszen a hetvenes években nagy szerepet vállalt az amerikai filmek vizuális stílusának megújításában. Operatőri innovációiról, és persze neves munkatársairól, Spielbergről, Altmanról, De Palmáról, Woody Allenről beszélgettünk vele még 2015 nyarán.

A Hollywoodi Reneszánszban nemcsak az amerikai film szellemisége, de kinézete is megújult a kamerák, lencsék, nyersanyagok fejlődésének köszönhetően. Az innovációból Ön is kivette a részét: a kézbe vehető, könnyedebb Panaflex kamerát például Ön használta először nagyjátékfilmben, Steven Spielberg Sugarlandi hajtóvadászatában. Dicky Deatsszel együtt pedig kifejlesztették az első hordozható darut. Milyen újítások fűződnek még a nevéhez?

Például a film elővilágítása. Bár a fényképészek használták már ezt a módszert állóképeken, ha azt akarták, hogy a filmjük érzékenyebb legyen, és jobban lehessen rá fényképezni sötétben. Mi a McCabe és Mrs. Millernél használtuk először az elővilágítást, de más célból. Azt szerettük volna, hogy úgy nézzen ki a film, mintha száz évvel ezelőtt készült volna, ha létezett volna már mozi abban az időben. Az eljárás során meglágyítottuk a filmet, így a feketék sötétszürkévé váltak, majd pasztelles, sárgásbarnás színt adtunk hozzá, hogy a régi, szépiatónusú állóképekhez hasonlítson. Az embereknek tetszett, hogy egészen más a stílusa, mint a többi filmé. Akkoriban – főleg a színes, zenés-táncos filmekben – minden nagyon éles, nagyon színes és „túl jó” volt. Mi viszont azt akartuk, hogy a színek halványabbak, tompítottak legyenek. Ezt a stílust használtam párszor más filmekben is.

Tovább

Itt a januári Filmvilág!

fv1601.jpgBETILTOTT VÁGYAK
A hidegháború idején a szocializmus központosított kultúrpolitikája a szexuális másság minden formáját kriminalizálta és letiltotta a filmvászonról. A nyugati társadalmak mára megértették, hogy a többségi társadalomnak nincs mitől tartania: a melegség vagy a transzneműség nem bűntény, nem ragályos betegség, hanem egyéni sorsprobléma. Kelet-Európában azonban a „melegháború” a hidegháború után is folytatódik.

Vajda Judit: Ádámévák (Transzszexualitás a kortárs filmben)
Schubert Gusztáv: Elcserélt nemek (Tom Hooper: A dán lány)
Kis Katalin: Hidegmeleg (LMBTQ-filmek: Lengyelország)    

BŰNMOZI
Poirot teljes fegyverzetben pattant ki alkotója agyából. Már az első megjelenésekor (A titokzatos stylesi eset, 1920) súlya, dimenziói vannak, és a karaktere a későbbiekben legfeljebb egy-két vonással gazdagodik. Christie hamarosan rájön, hogy hibát követett el: a nyugdíjas korú hős (aki majd évtizedekig vele marad) nem öregedhet tovább. Megszabadulna tőle, de a közönségsiker nem engedi.

Zombory Erzsébet: Angol labirintus (Hercule Poirot és Miss Marple)
Ádám Péter: Géniusz a négyzeten (A Hitchbook-sztori)

MAGYAR MŰHELY

Gelencsér Gábor: Hosszú út (Máriássy Félix stílus változásai)
Morsányi Bernadett: Voltam élni (Beszélgetés Dobai Péterrel)

FILMISKOLA
Soós Tamás Dénes: „180 fokos fordulatra lenne szükség” (Beszélgetés Hartai Lászlóval)

SZERZŐI RAJZFILMEK
Azok a klasszikus történetek, amelyekben a férfihősök erővel, fegyverrel győzedelmeskednek az ellenfélen, szalonképtelenek lettek a modernizálódó és nyugatosodó Japánban, mely a szörnyű háború tanulságaként alkotmányos szinten tagadott meg minden agresszív megoldást. A heroizmus a régmúlt történeteiben és a fantáziavilágokban talált menedékre.

Dobay Ádám: Hazatérés Álomországból (Mamoru Hosoda-portré)
Kránicz Bence: Kutyavilág ez, Snoopy (Steve Martino: Snoopy és Charlie Brown)
Sepsi László: Két világ között (Anilogue 2015)
Varga Zoltán: Kollázs és karikatúra (Réber László animációi)

ÁZSIAI PANORÁMA
Stőhr Lóránt: Távoli képek, csendes életek (Tajvani hullámok – 2. rész)

FESZTIVÁL
Bilsiczky Balázs: Arcvonalak (Verzió Fesztivál)
Bartal Dóra: A tudatosság nyomógombjai (Jihlava)

KÍSÉRLETI MOZI
Lichter Péter: A nyelven túli művészet (A kortárs lírai film)

TELEVÍZIÓ       
Baski Sándor: Amerikai rémálom (Frank Spotnitz: Az ember a Fellegvárban)
Csiger Ádám: Rebootolni a világot (Travis Fickett-Terry Mattala : 12 majom)
Pernecker Dávid: Utazás az Univerzum peremére (Dan Harmon-Justin Roiland: Rick és Morty)        

KÖNYV
Veress József: M mint mozi (Bokor Pál: A film mint mozgás)

FILM/REGÉNY
Varró Attila: Máltai bálnák (Ron Howard: A tenger szívében)

KRITIKA
Árva Márton: Okkal lázadók (Deniz Gamze Ergüven: Mustang)
Pápai Zsolt: Hidegháborús hősök (Steven Spielberg: Kémek hídja)
Kovács Bálint: Kurvának áll (Szász Attila: Félvilág)

 
A címlapon: Deniz Gamze Ergüven: Mustang – A Mozinet Kft. januári bemutatója

Tévéajánló - Hétfő (01.04.)

A teljesség felé
Szalay Péter rövidfilmje Weöres Sándor azonos című műve alapján, Nyakó Júlia, Andorai Péter, Csorba Simon, Thuróczy Szabolcs és Perczel Kristóf főszereplésével.
Vetítik: Duna World - 11:30

Levelek Margitnak
Esztergályos Károly tévéfilmje.
Vetítik: Duna World - 11:50

Mátyás, a sosem volt királyfi 1. rész
Fazekas Lajos és Cselényi László tévéfilmsorozata. Szereplők: Widder Kristóf, Lass Bea, Szabó Kimmel Tamás, Hollósi Frigyes, Mácsai Pál, Dengyel Iván, Koncz Gábor,
Végvári Tamás, Lengyel Ferenc, Elek Ferenc, Bánfalvi Eszter.
Vetítik: m2 - 12:00

A fekete múmia átka
Madarász Isti televíziós vígjátéka Rejtő Jenő zseniális kisregénye, a Detektív, a cowboy és a légió alapján. Forgatókönyv: Hegedűs Bálint. Szereplők: Hajduk Károly, Haumann Péter, Hegedűs D. Géza, Józsa Imre, Radnay Csilla, Schmied Zoltán, Szervét Tibor.
Vetítik: Duna - 20:35

a-fekete-mumia-atka.jpg

Tovább
süti beállítások módosítása
Mobil