Március végén visszatér a Cinema Niche című vetítéssorozhat, amelynek keretében a szervezők itthoni mozikban korábban be nem mutatott, nemzetközi fesztiválokon látott kortárs filmkülönlegességeket vetítenek.
Legközelebb a katalán provokatőr, Albert Serra grandiózus új filmjét hozzák el, amely nagy port kavart a Cannes-i Filmfesztiválon, az év végén pedig a „francia Filmvilág”, a Cahiers du Cinéma 2022 legjobb filmjévé választotta. A Pacifiction a politikai thriller műfaját megelevenítő szerzői reflexió, amely az Apokalipszis mosttal (1979), Alan J. Pakula trilógiájával és Jacques Rivette korai filmjeivel egyaránt párbeszédben áll, ezzel újabb fejezetet nyitva a rendező kontrasztokra épülő életművében.
A finom modorú, számító De Roller a régi rend, a francia kormány reprezentánsa a francia polinéziai Tahitin. Feladatköreit lazán értelmezi, mindennapjait homályos természetű intrikák szövik át. Mindeközben sötét gyanú kezd terjedni a szigeten: tengeralattjáró állomásozik a part közelében, ami a nukleáris gyakorlatozás újrakezdését jelentheti. De Roller főhadiszállásai, barátai és ellenségei között bolyong, úgy tűnik, nálunk, nézőknél sokkal jobban kiismeri magát Tahiti útvesztőiben. Az őslakosok szervezkednek, a külföldiek bizniszelnek, az egyház
hatalmaskodik, kétes figurák fordulnak meg a szigeten, mégis mindennek mintha csak abból a szempontból lenne jelentősége, hogy De Roller egzotikus bárja zavartalanul működhessen.
A főszerepet Benoît Magimel alakítja, aki olyan filmekkel kezdte a pályáját, mint a Gyűlölet vagy A zongoratanárnő, mára pedig a francia színjátszás széles körben ismert sztárja lett.
A katalán Albert Serra a kétezres évek közepén tűnt fel, és első nagyjátékfilmjeitől, a Crespiàtól (2003) és az Honor de cavalleriától (2006) fogva világos volt, hogy példa nélküli mind a világításhoz, a díszletekhez, az esztétikai tömörséghez, mind a színészekhez, az excentrikus karakterekhez és az adaptációhoz fűződő viszonya. Filmjei jellemzően kosztümös történetek feldolgozásai, amelyekben uralom és vágy, testiség és politikum, magasság és durvaság feszültségét mutatja meg festői szépségű, természetes fényeivel.
Leghíresebb munkái az Erdélyben forgatott Història de la meva mort (Story of My Death, 2013), a haldokló király történetén keresztül az abszolutizmus természetét vizsgáló La mort de Louis XIV (The Death of Louis XIV, 2016) és a totális dominancia 18. századi, színpadias-esztétikai kísérleteivel foglalkozó Liberté (2019). Egyetlen képkockáról felismerhető, páratlan stílusú filmjei az európai arisztokrácia lélektanáról, a babonákról, az etikettről, a szüntelen zabálásról, és a szadizmus élvezetéről szólnak.
A Pacifiction bemutatója Cannes-ban volt, és bár nem lett díjazott, a Cahiers du Cinéma tavaly év végi listáján a legjobb filmnek választotta. Serra nem szorul rá a kritikusok ítéletére, saját magára rendszeresen úgy hivatkozik, mint a legnagyobb élő spanyol rendezőre.
Vetítések:
2023. március 25. szombat, 20:00 - Toldi Mozi
2023. március 31. péntek, 19:00 - Apolló Mozi, Pécs
2023. április 16. vasárnap, Uránia Nemzeti Filmszínház
A premier után ismét fellépnek a Cinema Niche család barátai a Toldi Klub színpadán. Az eseményre a filmre jegyet váltott nézők ajándék karszalagot kapnak.