A Wiesbadeni GoEast Filmfesztiválon Csuja László és Nemes Anna kapta a 7500 eurós díjazással együttjáró rendezői díjat a Szelíd című filmjükért.
A Szelíd, amelyben Csonka Eszter nemzetközi hírű testépítő alakítja a főszerepet, még látható a magyar mozikban.
A filmről elemzés, illetve egy rendezői interjú is olvasható a Filmvilág májusi számában. Utóbbiból itt olvasható egy részlet:
Mi fogott meg titeket a női testépítők világában?
Nemes Anna: Elolvastam Schwarzenegger önéletrajzát, ami teljesen más megvilágításba helyezte számomra a testépítést. Akkor döbbentem rá, hogy a testépítés a teljesítő- és teherbíró-képesség határainak feszegetéséről szól. Ő is ír róla, hogy addig kell edzeni, amíg el nem ájulsz, és az agyban végbemenő hormonális állapotváltozás hatalmas húzóerőt biztosít ehhez.
Csuja László: Az öcsém balett-táncos volt, én is balettosok között érettségiztem a Táncművészeti Egyetem gimnáziumában, táncesztétika szakra is jártam, és ott megfertőztek a testesztétikával, ezért régóta kerestem egy olyan jelenséget, ami ki tud fejezni olyan tartalmakat, amelyek addig artikulálatlanul bizsergettek. A testépítőnő, mint jelenség, rendkívül komplex, sok kérdést felvet, köztük pszichológiai jellegű kérdéseket, hogy milyen személyisége van valakinek, aki így kigyúrja magát, esztétikai jellegűeket, hogy hogyan viszonyul a testépítőnő a szépségideálunkhoz, és gender-kérdéseket is, hogy mik a férfiasság és a nőiesség attribútumai. Miközben megjeleníti a kapitalista teljesítménykényszert is, amely arra késztet, hogy folyamatos kontroll alatt tartsuk a testünket. És persze baromi szórakoztató ilyen jeleneteket kitalálni. Rengeteget nevettünk írás közben, mert a testépítőnő a puszta jelenlétével rávilágít sok hétköznapi helyzet álságosságára. Például amikor egy skanzenszerű, hagyományőrző miliőben beszorul egy matyóhímzéses ruhába.
A főszerepet játszó Csonka Eszter testépítő- és fitneszvilágbajnok személyisége mennyiben alakította a filmet?
N.A.: 90 %-ban.
Cs.L.: Eredetileg egy rape ’n’ revenge filmet írtunk, amelyben egy keresztény gyúrós fiúval alkotott Edina és az edzője szerelmi háromszöget, de miután megtaláltuk Esztit, teljesen átírtuk a történetet. A személyisége, a szelídsége, a finomsága a képi világra, a tempóra, a vágásra is hatott. A dialógjait is úgy írtuk meg, hogy az ő hangját halljuk.
N.A.: Egy testépítő életében minden mérve van, mikor kel fel, mit eszik, mit meddig csinál. Így is kommunikálnak, számokban és mértékegységekben. Az a 10 %, ami eltér a filmben Eszti személyiségétől, az az eszkort világa. Van testépítő, aki vállalja, de ő soha nem csinálná. Inkább biciklivel járt edzeni, hogy spóroljon a benzinpénzzel.