Filmvilág blog

Spirál - Körbe-körbe

2021. június 01. - filmvilág

spiral_11.jpeg

Felméri Cecília elsőfilmjét az elbeszélőszerkezet és a motívumok szintjén a spirális elv, a céltalan visszatérés dinamikája határozza meg.

A Kolozsvárott született, negyvenes évei elején járó Felméri Cecília rövid animációs és dokumentumfilmek (Boldogságpasztilla, A Drakula dilemma, Mátyás, Mátyás, Eladó remények) és számos díj, köztük a Magyar Filmszemle Legígéretesebb fiatal tehetség díja után érkezett el most a nagyjátékfilmes debütáláshoz. A román-magyar koprodukcióban készült Spirál tematikai és dramaturgiai szempontból Felméri 2011-es kisjátékfilmjéhez, a Végtelen percekhez áll a legközelebb, mely nyolc rövid jelenetre tagolva, a nézőpontok váltogatásával mond el egy kórházban játszódó történetet.

Mindkét film középpontjában a véletlen szülte, tragikus eseményhez kapcsolódó egyéni felelősség kérdése és az emberi kapcsolatok állnak. Míg Felméri korábbi filmjei alapján tudjuk, hogy jó érzéke van a groteszkhez és a társadalomkritikához, a Spirál hangvétele végig drámai. A Végtelen percekben képeskönyvszerűen, szinte játékosan rajzolódik fel a kórházi épületben és környezetében, egymás mellett, alatt, felett zajló, összekapcsolódó események térképe, a nagyjátékfilm origója pedig a kis, tóparti ház és a környék élővilága, mely fokozatosan egyre riasztóbbá válik. Mindkét történetben megjelennek a krimi, a thriller és a melodráma elemei, de a rendező végső soron egyik műfaj mellett sem kötelezi el magát. Mindkét filmet a spirálszerűség elve mozgatja, a címben megjelölt végtelen spirál egyszerre utal a főhős lelkiállapotára, élethelyzetére és a film elbeszélőszerkezetére, melyet a célirányosság helyett a leíró jelleg dominál.

Bence (Bogdan Dumitrache) rejtélyes módon eltűnt apjától örökölt egy horgásztavat a hozzá tartozó, idilli kis házikóval, ahol a városba visszavágyódó, a vidéki csendtől és romantikától megcsömörlött, rosszkedvű Jankával (Kiss Diána Magdolna) él. Kettejük kapcsolata messze túl van a csúcson, pedig a java elvileg még hátravan. A lánykérés minden meghittségtől mentes, a családalapítás réme megkésett menstruációk képében kísért, a napokat ismeretlen eredetű, erős feszültség hatja át. Azután, hogy – ahogy Bence fogalmaz: –, Janka „elment”, megjelenik Nóra (Borbély Alexandra), és finom rámenősséggel kezébe veszi a birtok menedzselését, a férfi, bár vonzódik hozzá, a múlttól képtelen szabadulni.

spiral_02.jpeg

Felméri pontosan felépített sztorijában helyes ritmusban érkeznek a suspense-elemek, mégis elsősorban az intenzív színészi jelenlét miatt hiteles. Dumitrache visszafogott eszközökkel jeleníti meg a titkokkal teli belső vívódást, az ő játékának köszönhető, hogy a cselekmény a titkok egy részét a néző fantáziájára bízhatja, nem szükséges ezeket felfejteni. Bence története is spirál, hiszen a traumákkal való szembenézésre és a feldolgozásra nem, csak a menekülésre és az ismétlésre képes. Kiss Diána Magdolna és Borbély Alexandra összetetten ábrázolják ugyanannak a nőtípusnak a két változatát, a film pedig finom eszközökkel, egyes visszatérő motívumok újrajátszásával érzékelteti a két karakter közötti hasonlóságot és a különbségeket. A visszatérés és a spirálszerűség sokrétűen jelenik meg tehát mind a történet, mint a vizualitás szintjén, elég csak a házba berepülő madár motívumára gondolni.

A feszes szerkezet és a kimagasló színészi teljesítmények mellett a Spirál másik erőssége a sokrétű közegábrázolás. A film az első perctől nagyon finoman sejteti, hogy a tavat körülvevő élővilág ellenségessé is válhat, folyamatosan felveti ugyanakkor a természettel együtt élő, sőt, abból élő ember felelősségének kérdését, az ezekhez kapcsolódó feszültséget túlzások nélkül aknázza ki. A kamarajátékfilmes forma zárt rendszere a korlátozó tényezők, a kisszámú szereplő alkalmazása és a külvilág kizárása mellett teret enged annak, hogy az alkotók a történetmondás, a térszervezés és a karakterrajz terén bizonyítsanak, és Felméri kevéssé kockázatvállaló, ám átgondoltan felépített elsőfilmje ezt maradéktalanul teljesíti is.

Kovács Kata

 

SPIRÁL – magyar, 2020. Rendezte és írta: Felméri Cecília. Kép: Réder György. Zene: Balázs Ádám. Vágó: Politzer Péter. Szereplők: Bogdan Dumitrache (Bence), Kiss Diána Magdolna (Janka), Borbély Alexandra (Nóra), Fekete Ernő (Bogdan). Gyártó: Spirál Film. Forgalmazó: Vertigo Média. 100 perc.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr2216578822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása