Csütörtöktől szerdáig mutatták be a Toldi moziban a 8. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál versenyprogramjába beválogatott magyar és külföldi rövidfilmeket. Szerda délután átadták a fesztivál díjait.
A zsűrik döntését szerda délután, a Toldi mozi nagytermében rendezett ünnepélyes díjátadón jelentették be. A magyar versenyszekció zsűrijének tagjai Slava Doytcheva filmrendező, Wouter Jansen, a Square Eyes nemzetközi forgalmazó tulajdonosa és Lisa Ogdie, a Sundance filmfesztivál rövidfilmes programigazgatója voltak.
A magyar válogatásban a legjobb rövidfilmnek járó díjat Kölcsey Levente alkotása, a Szünet című film kapta, amely a narratíva és stilisztikai megközelítés tökéletes összhangjával nyűgözte le a zsűrit: „Nézőként szembesülünk a fájdalmas valósággal, hogy hogyan nyomja el az emberi oldalt a bürokrácia és adminisztráció az oktatási rendszerben.”
A legjobb magyar animáció Andrasev Nadja Szimbiózis című alkotása lett: „Lebilincselő, költői és érzelmes részletekben gazdag film, amely a féltékenység egyszerű témáját a nőiesség és közösségvállalás vizuális ünnepévé emeli” – hangzott az indoklás.
A díj mindkét film esetében 300.000 forint.
A legígéretesebb 30 év alatti magyar rendezőnek ítélt, 300.000 forintos jutalommal járó díjat Beleznai Márk Agapé című filmje kapta két idegen vonzalmának meggyőző bemutatásáért, a pontos és naturalisztikus forgatókönyvért és a remek színészvezetésért.
Idén először kiosztották a Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete zsűrijének díját a legjobb magyar kisjátékfilmnek a Studio Spájz felajánlásából. A zsűri (Csoma Sándor, Csuja László, Lichter Péter, Sólyom András, Szász Attila rendezők) Az Ezredes a vörös nőért sír című rövidfilmet, Nagy V. Gergő alkotását választották nyertesnek. „Az Ezredes a vörös nőért sír című rövidfilm egészen eredeti módon keveri az egymással gyakran ellentétes hangnemeket: az abszurd humort a finom költőiséggel, a nyitott, elliptikus dramaturgiát a titokzatosságba mártott műfajisággal” – fogalmazott a zsűri.
Elismerő oklevelet kapott Ászity Boglárka Alvások című animációja, amely „finom érzékenységgel nyitott ajtót a rendező legbensőbb világára”.
A legjobb magyar színésznő és színész díját is kiosztották. A legjobb színésznő Széll Viktória (Minden este, mikor leviszed a szemetet) lett. „Alakítása révén tetten érhető az a pillanat, amikor serdülőként először kezdünk gondolkozni arra, mi vár ránk az életben. A színésznő kedves ártatlansággal mutatta meg az első szerelem vágyakozásának érzését, amely szorongással és izgalommal keveredik.” Kenéz Ágostont pedig az Agapé című filmben nyújtott alakításáért díjazták. „Magával ragadó és természetesen könnyed alakítása mindannyiunkat megindított” – indokolta választását a zsűri.
A nemzetközi szekció zsűrijének tagjai Marcin Luczaj, a New Europe Film Sales forgalmazó cég munkatársa, Pálos Gergely operatőr és Petrányi Viktória producer voltak. Az általuk kiválasztott, 1000 euró díjazásban részesülő legjobb nemzetközi rövidfilm Vytautas Katkus (Litvánia) Community Gardens című filmje lett „bátor és szokatlan elbeszélésmódjáért és az élet egyszerű pillanatait megmutató különleges megközelítésért”. Elismerő oklevelet kapott Pham Thien An (Vietnám) Stay Awake, Be Ready című alkotása. A zsűri az alkotás egyedi filmnyelvét és a különlegesen emberi történet újszerű megközelítését értékelte.
Szakmai programok: Budapest Debut Film Forum és Friss Hús Pitchfórum
A Budapest Debut Film Forum célja, hogy hogy az első nagyjátékfilmjüket készítő rendezők és producerek tapasztalatokat cserélhessenek az európai, elsősorban visegrádi régióból érkező kollégáikkal, illetve szakmai iránymutatást kapjanak készülő projektjük sikeres megvalósításához az ideérkező mentoroktól. A fórumon két díjat osztottak ki. A Budapest Debut Film Award a BDFF legjobb filmötletéért a Nincs itt semmi látnivaló című projekté lett, amelynek rendezője Nagy Borbála, producere Horváth-Szabó Ágnes és Muhi András Pires (ELF Pictures), koprodukcióban a német Zeitgeist Filmproduktionnal. „A történet megmutatja, hogyan található meg a legkisebb közösségben is a totalitárius rezsimekre jellemző működés csírája, és hogyan nőhet egyszer csak óriási fává. A projekt különlegessége az a finom humor, amelyre nagyon nagy szükségünk van manapság” – hangzott a zsűri indoklása.
A BDFF különdíját (amely révén elkészülhet a film felirata a V4 országok nyelvére) a 2000: A Post-War Odyssey című koszovói projekt kapta. Rendezője Zgijm Terziqi, producere: Valmira Hyseni. A zsűri a projekt nemzetközi potenciálját hangsúlyozta, és elmondta, hogy a filmterv „különleges és izgalmas utazásra visz minket egy utazó cirkuszi társulathoz csatlakozó fiú története révén a háború utáni Koszovóban”.
A hatodik magyar pitchfórumra csütörtökön került sor a Toldi moziban, ahol a fórumra kiválogatott, fejlesztés alatt álló rövidfilmek terveit (pitcheit) mutatták be a filmek alkotói. A beérkezett több mint 80 pályázatból a kiválasztott tervek szakmai zsűri előtt mutatkoztak be, melynek tagja Dombrovszky Linda filmrendező, Orosz Anna Ida, a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál kurátora, programigazgatója és Tóth Barnabás filmrendező
voltak. A 300.000 forintos nyereménnyel járó Lovas Nándor-díjat (a Friss Hús Pitchfórum fődíját), amely filmszakmai felajánlásokból állt össze, Hegyi Olivér A szív kertje című animációs filmterve kapta. A zsűri így indokolta döntését: „A számunkra legígéretesebbnek tetsző film magától értetődő módon él az abszurd, nevettetően groteszk fogalmazásmóddal, a történet „szenvtelen személyessége" miatt a néző számára maximálisan átélhetővé teszi az alkotó ember önbizalmát kikezdő örök gyötrődéseket és kételyeket, humorral mutatja be mindannyiunk esendőségét. Nem utolsósorban egy rendkívül eredeti ötvözete a pszichológiának, a lelki terápiának és a zoológiának.”
A Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének zsűrije (Cserhalmi Sára, Fésős András, Pálos György) a pitchfórumon is odaítélte a díját az ARIZONA MPS jóvoltából. Regős Ábel Maja dala című tervére esett a választásuk: „A film egy mély emberi történeten és azon belül egy izgalmas képi ötleten keresztül leplezi le a média működésének visszásságait.”