Filmvilág blog

Itt a júniusi Filmvilág!

Boyle, Gatsby, Indie

2013. június 02. - filmvilág

fv1306.jpgBRIT BRIGANTIK
Danny Boyle ír munkáscsaládba született, ami társadalmi realista filmezésre predesztinálhatta volna. Hogy nem így történt, azt katolikus anyja hatásának tulajdonítja, akitől nem vallásosságot, hanem humanizmust, az ember eredendő jóságába vetett idealista hitet örökölt. „Spirituális ateista”. Papnak készült, de szerinte a rendezői hivatás is hasonló jellegű. „Utat mutatunk az embereknek, nagy adag színpadiassággal”. Ezt teszi: extravagáns, szuggesztív stílusával közvetít morális tézist, társadalomkritikát, felemelő (film)élményt nyújtva kelt reményt, életvágyat a nagyközönségben.

Csiger Ádám: Milliók mozija (Danny Boyle)
Roboz Gábor: Antihipnózis(Danny Boyle: Transz)
Kránitz Bence: Ölésre ítélve (Hasfelmetsző Jack)

Kovács Marcell: Aljas napok (Ben Wheatley)
Varró Attila: A világ tetején (Brit bűnfilmek)

MAGYAR MŰHELY
A Kádár-rendszer összeomlásáról alig készültek filmek (regények se nagyon). A magyar rendszerváltásnak nincs tükörképe. Kísértet járja be Kelet-Európát, a bársonyos forradalom kísértete. Merthogy a cseh, lengyel, (kelet-)német film sem bővelkedik rendszerváltás-filmekben. Még e műfaj klasszikus darabját (Goodbye Lenin) is - ahol a szocializmus leváltása azért mégiscsak lelkesítő, eufórikus eseménynek látszik -- áthatja a szkepszis: örömteli fordulat – de nem mindenkinek.

Vincze Teréz: „A múltat kell megoldani” (Kortárs történelmi filmek)    
Schubert Gusztáv: Kísértet-história (Kapa,Pepe és a történelem)
Huber Zoltán: Teambuilding a diktatúrában (Gertler Viktor. Állami Áruház)
Kovács Kata: „Látszik valami az arcán” (Beszélgetés Nagy Dénessel)   
Bilsiczky Balázs: Spontán égés (Beszélgetés Császi Ádámmal)  

INDIE AMERIKA
A rendező neve valószínűleg csak keveseknek ismerős, de Beavis és Butt-head idétlen figurájával mindenki találkozhatott már. Judge szatirikus humora a Beavis és Butt-head lezárásával nem tűnt el, csak átalakult. Az 1997-től közel tizennégy éven keresztül sugárzott Texas királyaiban, majd a Hivatali patkányokban, a Hülyék Paradicsomában és a Kivonatban.

Pernecker Dávid: Hö-hö-hö (Mike Judge)
Orosdy Dániel: Sztárok és függetlenek (Korszakalkotók – Kortárs amerikai filmrendezők)
Horváth Eszter: Társas magány (Indie Titanic)     
Géczi Zoltán: Az Irgalmatlan Nővérek ultimátuma (Beszélgetés Jen és Sylvia Soskával)          
Teszár Dávid: A bal kéz útja (Jen és Sylvia Soska: American Mary)
Sepsi László: Csak videóra (Hatvani Balázs: Gingerclown 3D)

FITZGERALD
Varga Dénes: Mindhalálig jazz (Fitzgerald és Hollywood)
Varró Attila: Előre a Múltba (Baz Luhrmann: A nagy Gatsby)

FILMISKOLA
Geréb Anna: Balettbábszínházfilm (Alekszandr Sirjajev, az ősfilmes)     

MOZIPEST
Erdélyi Z. Ágnes: „Össze tudjuk rakni Budapestből a világot” (Beszélgetés Koltai Lajossal)

FILM/REGÉNY
Hegyi Zoltán: Újraolvasó (Boris Vian: Tajtékos napok)
Horváth Eszter: Sandacsacsa és Szívtépő (Michel Gondry: Tajtékos napok)       

KRITIKA
Sepsi László: A legenda magányossága (Wong Kar-wai: A nagymester)
Gelencsér Gábor: Pinceforradalom (Bernardo Bertolucci: Én és te)
Barotányi Zoltán: A selejt bosszúja (Dézsy Zoltán: Elment az öszöd)

A címlapon: Sean Connery a Goldfinger (1964) forgatásán.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr995340632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása