UTAZÁS A REJTÉLYES SZIGETRE – Amerikai kalandfilm, amelynek ugyanaz a főhőse, mint a két évvel ezelőtti Utazás a Föld középpontja felé Verne-adaptációjának. Mindenki más (rendezők, írók, színészek) kicserélődött, Brendan Fraser helyett ezúttal Dwayne "The Rock" Johnson és Michael Caine asszisztál a kalandokhoz. [előzetes]
KÉMES HÁRMAS – McG (Charlie angyalai, Terminátor – Megváltás) filmje a Hollywoodban valamiért különösen népszerű akció-kémvígjátékok sorát gazdagítja. A címben jelzett szerelmi háromszög csúcsain: Reese Witherspoon és a CIA-ügynököket alakító Tom Hardy és Chris Pine. [előzetes]
MINDENKI SZERETI A BÁLNÁKAT – Megtörtént eseten és az ebből íródott regényen (Tom Rose: Freeing the Whales) alapuló romantikus film Drew Barrymore, Kristen Bell, John Krasinski, és a megmentésre váró, jég alá szorul szürkebálnák főszereplésével. [előzetes]
CSALÁDBAN MARAD – Zűrös és zavaros családi viszonyok, avagy a zágrábi felső tízezer élete, Rajko Grlić szerint. Műfaj: dramedy. Ismert(ebb) főszereplő: Miki Manojlovic. [előzetes]
A Filmvilág kritikusa szerint: A háború utáni horvát film egyik legfontosabb alakja, Rajko Grlić ezzel a melodrámai alaphelyzetre épített, édesbús komédiával a politikamentes balkán mozi kiválóságát bizonyítja. (Kovács Kata kritikája a márciusi Filmvilágban lesz olvasható.)
THE ARTIST – A NÉMAFILMES – A francia Michel Hazanavicius Oscar-jelölésekkel és díjak tucatjaival elhalmozott filmje a tavalyi év egyik szenzációja volt. Némafilm egy némafilmsztárról, akit a hangosfilm megjelenése tönkretesz. [előzetes]
A Filmvilág kritikusa szerint: Hazanavicius mert nagyot álmodni, és látszólag teljesen értéktelen alkotóelemekből, lejárt szavatosságúnak csúfolt módszerekkel óriási sikerfilmet épített. Az unalomig ismert szerelmi történetet a klasszikus amerikai némafilmek modorában tárja elénk, de közben sikeresen kerüli el a giccs, a ragacsos nosztalgia és a maró irónia csapdáit is. (Huber Zoltán kritikája a márciusi Filmvilágban lesz olvasható.)
AURORA – Öt évvel a kritikailag óriási sikereket arató Lazarescu úr halála után forgatta le következő filmjét Cristi Puiu, amelynek ezúttal a főszerepét is elvállalta. Egy Viorel nevű középkorú férfit alakít, aki készül valamire: fegyvert vásárol, megfigyel és vár – mindezt három órán keresztül. [előzetes]
A Filmvilág kritikusa szerint: Noha a valóban mesteri zárójelenetben (…) végképp nem marad kétségünk a dolgok állása felől, addigra túl hosszú utat kellett megtennie Viorelnek – és a nézőnek is. (Margitházi Beja kritikája a márciusi Filmvilágban lesz olvasható.)
SHAME – A SZÉGYENTELEN – A ’81-es IRA-éhségsztrájkot feldolgozó brutális erejű Éhség az utóbbi évek egyik leghatásosabb elsőfilmes belépője volt. A pályáját képzőművészként, video installációkkal kezdő Steve McQueen új filmje a szexfüggőség témáját járja körbe. Főszereplője a Michael Fassbender által alakított New York-i yuppie, akihez beköltözik a húga (Carey Mulligan), felkavarva ezzel a férfi jól megszokott világát. [előzetes]
A Filmvilág kritikusa szerint: McQueen újfent csak dokumentál, anélkül hogy ítélkezne vagy magyarázna: nem keni domináns és távolságtartó anyákra a lelkibajt, nem teremt sokat mondó, önreflektív párhuzamokat korunk kép- és szexéhsége között, nem veti alá mélyanalízisnek főhősét. Egyszerűen végigvisz egy fiatal férfit saját nemi megszállottsága (f)elismerésének stációin, mintha egy anonim csoportterápia kezdőfokait örökítené meg. (Varró Attila kritikája a márciusi Filmvilágban lesz olvasható.)