Filmvilág blog

A zöld sárkány gyermekei

Békaperspektíva

2012. február 11. - filmvilág

Miklauzic Bence filmje természetfilmként is nézhető. Egy furcsa pár, két eltérő kultúrájú ember barátságának alakulását követhetjük nyomon.

A ZÖLD SÁRKÁNY GYERMEKEI – magyar, 2010. Rendezte: Miklauzic Bence. Írta: Maruszki Balázs, Miklauzic Bence. Kép: Vecsernyés János. Zene: Jávorka Ádám, Hammer Zsolt. Szereplők: Yu Debin (Wu), Rátóti Zoltán (Máté), Bánfalvy Eszter (Regina). 89. perc.
Vetítik: M1 – 22:00

A zöld sárkány gyermekei, középpontjában két férfi kapcsolatával, értelmezhető úgy is, mint egzisztencialista dráma, amely az emberi viszonyok kétértelműségét elemzi – azt igazolandó: minden valóságos élet találkozás – , és úgy is, mint buddy film.

Alkotói természetesen arra törekedtek, hogy a két kifejezetten furcsa, a nyertesek közé semmiképpen sem sorolható férfi kapcsolatának alakulását nézve annak megértéséhez kerüljünk közelebb, miként is lesz önmegismerésünk mélyebb, annak köszönhetően, hogy megismerjük és megértjük a másik embert; elfogadjuk különös szokásait, idegen vonásait. Ez a csöndesen és lassan csordogáló, egy kínai férfi és egy magyar ingatlanos barátságát fókuszba állító történet arról kívánt tudósítani, miként válunk a másik közelségétől fogékonyabbakká az érzelmekre.

zöldsárk1.jpg

Az egymással néhány kínai műanyag tárgy és a Tesz-Vesz szótár segítségével kommunikáló felek azonban több mint békaugrásnyira vannak az egymásra találás nagy kalandjától (a másik megértésétől) a mai magyar pocsolyavalóságban. A két egymás iránt érdeklődő, ám a teljes elfogadáshoz meglehetősen fásult és gyámoltalan fél mozgását bőven van idő megfigyelni. Az antropológiai izgalmak persze nem hasonlíthatók a történet gerjesztette izgalmakhoz. A néző türelmes figyelemmel követheti a felek közeledését, konfliktusait. A lápmező (az életterek) ábrázolásában mindenesetre Miklauzic és csapata igen erős.

A haver-filmekben együtt kerülnek bajba a társak, egyikük túlságos magabiztossága miatt, és egymás segedelmével másznak ki a gödörből. Annak, aki mindig bakot tart, általában be nem áll a szája. A másik a hablatyolást nehezen tűri. A zöld sárkány gyermekei egyik hőse sem szószátyár. A csöndes ingatlanos (Rátóti Zoltán visszafogott, megfáradt középkorú menedzser: hiteles e szerepben is; most is bizonyítani tudja, hogy egyik legkiválóbb filmszínészünk) minden nap betér a raktárba, amit el kell passzolnia. A telephely őrizetével megbízott kínai, Wu napjait ebben a Made In China feliratú dobozokkal telezsúfolt térben tölti. Útlevelét is elvették, nem sok választása maradt: ellenérdekű fél. Eleinte csak méregetik egymást, a másik közelébe merészkednek, majd furcsa közös rituálékat alakítanak ki: labdát rúgnak, dobozba bújnak (a klausztrofóbiát leküzdendő), a tetőről ráugranak dobozokra (pont, mint a kaszkadőrök), sebességmérő-óra előtt futnak, pizzát rendelnek. Napjaikat ezek a rituálék tagolják.

zöldsárk.jpg

Wu leginkább csak a mandarin kínait fújja (elképzelhető, az alkotók fél szemmel a létező legnagyobb piac felé is sandítottak). Olykor különös öröm ragyog az arcán. Az öröm forrása a Hatos becenévre hallgató pizzafutár-lány, akinek megjelenése, és kávézása a rítus része lesz. A raktárból a barátok egy mámoros éjjelen neonfényben úszó művízesést visznek a lánynak, aki álomittasan, az ajtót félig kitárva csak annyit tud kinyögni, „de hülye egy álom”. A film fanyar humora a szituációkra épül: tulajdonképpen minden szereplőtől elég távol áll a cinikus humorizálás. Mintha ahhoz sem lenne elég merszük, hogy mondjanak valami frappánsat.

A férfihüllők – egyikük se kifejezetten sárkány – közti rivalizálás nem vérremenő. A Hatosért folytatott csöndes küzdelemben bármelyikük képes lenne lesunyt fővel félreállni. A néha tündérien realista alkotás – a Gelléri Andor Endre műveire ragasztott jelző azért is illik a filmre, mert hősei kisemberek, a társadalom aljára szorultak – a lánynak szentelt jelenetekben áll a legközelebb ahhoz, hogy olyan legyen, amilyennek alkotói elképzelték: csöndes, szép. A Hatos bukósisakján tűzijáték tükröződik. A bukósisak alatt könnyek.

A kénytelenségből egyre jobban meghúzott büdzsé miatt lett A zöld sárkány gyermekei kung-fu-tanáros filmből raktárban játszódó buddy film. Az Ébrenjárókért Miklauzic Bence megkapta a Filmszemle legjobb forgatókönyvírójának járó díját. A hozzá hasonlóan keserédes hangulatú második nagyjátékfilm forgatókönyvében túl sok a sablon mentén megrajzolt jelenet. A film végkifejlete nemcsak kiszámítható, de érzelgős is. (SPOILER) Az ingatlanos végül nyélbeüti a raktár adás-vételét, jelleme alakul is némelyest, de ez is kevés a boldogsághoz. Nincs mire áldomást inni; a két barát útjai elválnak. Életterüket, a raktárat – ahol bár ezt maguk sem mernék bevallani maguknak, boldogok is voltak – otthagyják; ketrecharcos versenyek helyszíne lesz. A zavaros felszín alatt nagyobb hüllők gyülekeznek.

Kolozsi László

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr914093320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása