AMERIKA HÁBORÚI
Az ezredforduló táján az Egyesült Államok három nagyobb konfliktusban vesz részt hadviselő félként: Kuvaitban, ez az Öbölháború, Irakban, és Afganisztánban. E korszak a képek háborúja is. A háborúkat már szinte egyenesben teszik követhetővé a hírcsatornák (a győztes oldaláról nézve, vagyis egyoldalú képet adva), a videójátékaink valódi frontokra visznek, és nincs egyetlen háború sem, amit filmen ne örökítettek volna meg szinte nyomban.
Kolozsi László: Megszállottak (Amerika háborúi)
Barotányi Zoltán: Véres emlékek (Az iraki konfliktus dokumentumfilmen)
Barkóczi Janka: A másik élete (Izraeli-arab háborúk)
BRET EASTON ELLIS
Az instant érzelmek hű krónikása, Bret Easton Ellis három évtizede jegyzeteli szorgosan a média látszatvalóságán és talmi értékrendszerén szocializálódott, a karrier mindenhatóságát valló generációnak a történetét, melyhez ő maga is tartozik. A gazdasági világválság új megvilágításba helyezi szatíráit és a belőlük készült filmadaptációkat: a felpumpált és a fogyasztás dicsőítésére felengedett luftballont, mely tavaly ősszel pukkadt ki végérvényesen.
Hungler Tímea: Nárcisz és Psycho (Ellis Csodaországban)
Scott Tobias: Filmgyári capriccio (Beszélgetés Bret Easton Ellis-szel)
FRANCE NOIR
A film noir, neve ellenére amerikai találmány, de Clouzot végzetdrámái is ott vannak a műfaj klasszikusai között. Clouzot-noir nem követi szolgaian a tengeren túlról kapott szabásmintákat. Még az amerikai műfajhoz leginkább közel álló Quai des Orfèvres is kilóg a sorból, már csak azért is, mert a társadalomrajz és pszichológiai hitelesség itt sokkal fontosabb a bűntény felgöngyölítésénél.
Ádám Péter: A szorongás jegyében (Henri-George Clouzot és a film noir)
Ádám Péter: A pokol bugyraiban (Henri-George Clouzot: A pokol)
Sepsi László: Véresen tálalva (Új francia horrorfilmek)
GREENAWAY
Lajta Gábor: Mérföldnyi festett sötétség (Rembrandt és Greenaway)
KEN LOACH
Gyenge Zsolt: Ha egyet láttál, mindet láttad? (Ken Loach)
Graham Fuller: Szegény Anglia (Beszélgetés Ken Loach-csal)
Takács Ferenc: Egy szelíd szabadságharcos (Ken Loach: Szabad világ; Barátom Eric)
TELEVÍZIÓ
Orosdy Dániel: Kistelepesek (Szomszédok)
NETMOZI
Baski Sándor: Hamarosan a mozikban (A filmelőzetesek története – 1. rész)
Hirsch Tibor: Szecskázz! (YouTube-mozi)
KÖNYV
Parragh Ádám: Ömlesztett vércsoportosítás (Vajdovich Györgyi – Varga Zoltán: A vámpírfilm alakváltozásai)
KRITIKA
Stőhr Lóránt: Kötél általi bizonyítás (Sopsits Árpád: A hetedik kör)
Csáki Judit: Nincs kegyelem (Mundruczó Kornél: A Nibelung-lakópark)
Tüske Zsuzsanna: Drámába zárva (Köves Krisztián Károly: Halálkeringő)
Nevelős Zoltán: A tükör túloldalán (Terry Gilliam: Doctor Parnassus és a képzelet birodalma)
A címlapon: Terry Gilliam: Doctor Parnassus és a képzelet birodalma (Lily Cole) – A Budapest Film januári bemutatója