A szélessávú internet elterjedésével és digitális korszak egyértelmű beköszöntével a nyolcvanas-kilencvenes évek másolt vhs- és audiókazettákkal, bakelitlemezekkel, antikváriumok legalsó polcairól előtúrt kultuszkönyvekkel üzletelő szubkultúrái egyértelműen nosztalgia tárgyává lettek. Miközben a műalkotások sokszorosíthatóságának problémáját Walter Benjamin már a múlt század első felében tematizálta, hogy aztán a kérdést évtizedekkel később Andy Warhol életművének leghíresebb darabjaival kommentálja, a Danny Plotnick kisfilmjében bemutatott huszonegynéhány évvel ezelőtti világ már rég túllépett ezen a körön: a hajdani szubkultúra, amely előtt az Out of Print tiszteleg, ugyanúgy ignorálta a szerzői jogok problémáját, mint bármely mai warez-fórum tagsága, ahogyan a szimpla műélvezeten (megváltoztatja az életed!) túllépő esztétikai-filozófiai felvetéseket is meghagyta a hivatalból ezzel foglalatoskodóknak. Plotnick nosztalgiáját nem az fűti, hogy az analóg másolat bármilyen szinten „jobb” lenne, mint a digitális: az Out of Print szerint a letöltés kora elsősorban két ok miatt adhat okot visszavágyódásra az analóg univerzumba – ezen okok az esetenként több éves kincsvadászat bizsergető élményének eltűnése és a cserehálózatok, illetve a közös érdeklődés mentén kialakult baráti társaságok megszűnése.
Amiről az Out of Print nem beszél, hogy ez a szubkultúra nem eltűnt, csupán átalakult. Ahogyan a két videóval történő kazettamásolás a maga korában az adott alkotás beszerzésének legegyszerűbb módját jelentette, úgy ma ez a mód a letöltés. A kuriózum és a „kincs” fogalma nem eltűnt, csupán a határai tolódtak el: egyetlen délután alatt beszerezhető egy majdnem teljes Chantal Akerman- vagy Russ Meyer-kollekció, de mindig akadnak olyan darabok, melyek még nem, vagy nem megfelelő minőségben kerültek fel a világhálóra. Miközben a legismertebb torrent-site-ok és warez-fórumok elsősorban az átlagfelhasználónak szánt mainstream tartalmakat kínálnak letöltésre, számos különlegességekre specializálódott zártkörű oldal viszi tovább a nyolcvanas-kilencvenes évek szubkultúráinak a digitális korszakhoz idomított hagyományát: feltöltők ezrei osztják meg barátaikkal ritka szerzeményeiket, hogy aztán kommentekben elemezgessék azokat; apró műhelyek tucatjaiban készülnek feliratok a kínai filmművészet remekeihez, hogy azok a csak angolul beszélők számára is élvezhetőek legyenek.
Miközben az Out of Printet nézed, néha jusson eszedbe, hogy éppen YouTube-ról streameled. Máshogy soha nem jutott volna el hozzád.
Részemről le is töltöttem, hogy akkor is meglegyen, ha az internet esetleg összeomlik. Ennél sokkal jobb minőségben.
Danny Plotnick honlapja: http://www.dannyplotnick.com/