Filmvilág blog

Mulholland Drive - Mi az ördög?

2022. március 23. - filmvilág

mulholland_drive2.jpg 

Felújított verzióban újra mozikba került David Lynch kultuszfilmje, ennek örömére előkerestük az eredeti magyar bemutató idején megjelent kritikát a Filmvilág 2002 áprilisi számából. A szerző Csejdy András.

Tíz óra kellett, hogy rájöjjek, Lynchnél ma nincs nagyobb rendező

Hogy a Kék bársony jobb film a Mulholland Drive-nál, már a moziban tudtam.

A szakmai vetítést követő beszélgetésekből az is kiderült számomra, hogy a legújabb Lynch-munka tovább mélyíti a szakadékot hívők és értetlen hitetlenek közt.

Értem a zavart, megengedem, az indulatokat, nekem is beletelt majd fél napba a feldolgozás, hogy azóta újra és újranézzem, bizonyos jeleneteket többször, egymás után, néhány helyen belelassítva, kockáról kockára léptetéssel. Úgy hiszem ugyanis, hogy David Lynch munkássága nélkül máshogy alakult volna az elmúlt két évtized filmművészete. Azt is szoktam gondolni róla, hogy nem csak szűkebb szakmájára, az egyetemes filmiparra gyakorol hatást, hanem azon túl – bögrén, pólón, honlapon –, a tömegkultúrában is jelen van. Idézhető, de utánozhatatlan: nem véletlen, hogy egyetlen epigon sem akadt mindezidáig, ugyanakkor Tarantino, a Coen fivérek vagy Fincher sem kérheti ki magának a szellemi, művészi rokonságot.

Megítélésem szerint David Lynch tett a legtöbbet azért, hogy a mai amerikai film nem csakis és kizárólag társadalomtudományilag értelmezendő globális jelenség és közgazdaságilag üzemeltetett iparágazat. Rendhagyó és korszakalkotó pályája miatt árnyaltabban kell gondolkoznunk Hollywood felől, amely nem csak a filmművészet temetője, hanem a mozivilág bölcsője is egyben, alfa és omega, Mekka és Ninive. 

Tovább

Indul a 12. Frankofón Filmnapok

bergman_szigete.jpg 

A legnagyobb francia színészek főszereplésével, a legnagyobb nemzetközi filmfesztiválok versenyprogramjából, valamint a César-díj jelöltjei és nyertesei közül több is megtekinthető lesz március 17-27. között a 12. Frankofón Filmnapokon. A Francia Intézet szervezésében a budapesti Uránia és Toldi moziban, az Art+ Cinemában és a Francia Intézetben 23 kortárs frankofón - francia, belga, svájci, tunéziai, marokkói és kanadai - alkotást nézhet meg a hazai közönség eredeti nyelven, magyar felirattal. Az esemény műfajilag is sokszínűnek ígérkezik. Történelmi filmek, drámák, vígjátékok, horrorfilmek, családi film, thriller, krimi, zenés film és több dokumentumfilm is található a programban.

Március 17-én, csütörtökön 20 órakor az Uránia Nemzeti Filmszínházban François Ozon legújabb alkotása, a tavaly Cannes-ban debütált, március végén forgalmazásba kerülő Minden rendben ment nyitja majd a 12. Frankofón Filmnapokat André Dussollier-val és Sophie Marceau-val a főszerepben. Jacques Audiard legújabb filmje, a Cannes-i versenyprogramban debütált Ahol a nap felkel Párizsban négy önmagát kereső fiatal felnőtt szerelmi kalandjait ábrázolja Párizs ázsiai negyedében, a 13. kerületben. A tavaly szintén Cannes-ban debütált Amíg lehet - Catherine Deneuve-vel és az idén ezért az alakításáért a legjobb férfi színész César-díjával méltatott Benoît Magimellel a főszerepben - merész alkotás a betegség elfogadásáról és a halállal való szembenézésről. Ugyancsak a Cannes-i versenyprogramban szerepelt az Elemi ösztön rendezője, Paul Verhoeven valós történeten alapuló romantikus, erotikával átszőtt történelmi drámája, a Benedetta, Virginie Efirával, Charlotte Ramplinggal és Lambert Wilsonnal a főszerepben. Szintén 2021-ben, Cannes-ban mutatták be az Intenzív találkozások című vígjátékot, mely társadalmi-politikai témát tárgyal tragikomikus hangvétellel, csakúgy, mint a bipoláris festő küzdelmeit bemutató belga szerelmesfilmet, a Nyughatatlanokat.

Tovább

Fabian – A vég kezdete

Szerelmi történet 1931-ből

fabian_a_veg_kezdete1.jpg

Szerelem a végnapjait élő Weimari Köztársaság idején.

Mielőtt megnéztem volna Dominik Graf filmjét, elolvastam Erich Kästner 1931-ben megjelent regényét, amelynek alapján a film készült. Egy 1931-es német példányt sikerült szereznem. Különös élmény volt ezt a régi, kissé elrongyolódott kiadást olvasni. Amikor kinyomtatták, sem Kästner, sem a hőse, Fabian nem sejtette a jövőt. És – velem ellentétben – ennek a példánynak az egykori olvasói sem. A regény fontosabb színhelyeit viszont éppúgy ismertem, mint az akkori olvasók. A Schaperstrassén, ahol Fabian lakott, a nyolcvanas évek végén sokszor jártam; itt volt a Gelbe Musik galéria, a világ leghíresebb avantgárd zeneboltja, amely azóta megszűnt. Átellenben vele a Berliner Festspiele székhelye, ahol többször megfordultam. Nem messze innen a Geisbergerstrasse, ahol Fabian Cornéliával a megismerkedésük estéjén sétál. Nézik a homoszexuális bárokat – 1988-ban is ugyanitt voltak a melegek és leszbikusok találkahelyei. Grunewaldban, a kihalt Königsallee-n Fabian megáll az emlékoszlopnál, ahol 1922-ben meggyilkolták Walter Rathenaut, a zsidó származású külügyminisztert. Két évig alig öt percre laktam innen. És sorolhatnám a többi helyszínt, a Kurfürstendammtól az eldugott kis utcákig. 2021-ben az 1988-as nyugat-berlini emlékeimet ébresztette fel az 1931-ben kinyomtatott könyv. Kästnerrel és Fabiannal ellentétben én láttam a berlini falat, és láttam a háború nyomait.

Tovább

#101 - A nagy Batman kibeszélő

batman1.jpg

Új adásunkban kielemezzük a legfrissebb Batmant, és a bemutató apropóján újranézzük Tim Burton 1989-es verzióját, illetve a Nolan-féle trilógia nyitó darabját, a Batman: Kezdődik!-et is. Előtte pedig ajánlunk három jó és fontos ukrán filmet.

A 101. adásból többek közt kiderül:

  • Jól öregedett-e a Burton-féle Batman,
  • mi a jobb, ha ripacs vagy ijesztő egy Joker,
  • tud-e akciójelenetet rendezni Nolan,
  • mennyire passzol a realizmus a Denevéremberhez,
  • miért depressziós Pattinson,
  • és hogyan reflektál a korszellemre az új verzió?

Menetrend:

00:30 - Ukrán filmek (Hangtalan gondolataim, Winter on Fire, Elfelejtett ősök árnyai)
22:40 - Batman (1989)
45:00 - Batman: Kezdődik! (2005)
1:02:50 - Batman (2022)
1:43:30 - Batman spoileresen

Tovább

Ingyenes vetítések a Görbe Tükör Filmfesztiválon

merkel_03.jpg

Három, hazai moziforgalmazásba nem került filmet mutat be a magyarhangya két alkalommal.

A provokatív és merész művek a menekültválságról, a pandémiáról és a kelet-európaiságról alkotott képet árnyalják azzal, hogy görbe tükröt tartanak elénk. Egy bolgár falusi tanítónő beleszeret egy afrikai menekültbe, egy román tanárnő pornóbotrányba keveredik, Angela Merkel életét pedig Orbán Viktor és kormánya keseríti meg a 2015-ös menekültválság idején. 

Félelem

A 2020-as Tallinni Filmfesztivál fődíjas filmje, Bulgária idei Oscar-nevezettje egy tanítónőről a bolgár-török határon, aki beleszeret egy afrikai menekültbe. Ivaylo Hristov ezzel a szatirikus hangvételű történettel bizonyítja, hogy a félelem a 2020-as években is ugyanúgy megeszi a lelket, ahogyan azt Fassbinder már 1974-ben megmutatta.

Tovább

Előkészületben négy új Inkubátor-film

apam_lanya_foto_little_bus_production.jpg

Breier Ádám, Hevér Dániel, Mayer Bernadett és Podhradská Lea rendezők első mozifilmjeire szavazott meg gyártási támogatást a Nemzeti Filmintézet Filmszakmai Döntőbizottsága. A pályaindító alkotások fejlesztése és gyártása a Filmintézet Inkubátor Programjának szakmai és anyagi támogatásával valósul meg.  

Júliusban kezdődik a forgatása Podhradská Lea forgatókönyvíró-rendező Apám lánya címmel készülő kreatív dokumentumfilmjének, mely egy nyomtalanul eltűnt fiatal lány története, akitől évtizedekkel később egy levél érkezik. A film egy valóságos és családi, lélektani utazás egyszerre, navigálja nézőjét múlt és jelen között, miközben szembesíti szereplőit döntéseikkel. A lányt senki sem kereste, mégis mindenkinek van egy története arról, hogy ki ő és miért tűnt el.

A Szlovákiában és Spanyolországban is forgó filmet a tervek szerint 2024 tavaszán láthatja a közönség, producere Meggyes Kriszta és Lévai Balázs. (NFI támogatás: 30 millió Ft)

Tovább
süti beállítások módosítása