Filmvilág blog

Fasizmus liberálisoknak

S. Craig Zahler: Fury of the Strongman - Forgatókönyvkritika

2022. január 14. - Szabó G. Ádám

s_craig_zahler.jpg

Szélsőséges erőszakábrázolás ironikus tálalásban, avagy balos mozi a legerőszakosabb módon. Jon Davison, a Robotzsaru executive producere így összegezte az egyszerre társadalomkritikus, ugyanakkor néha rajzfilmszerűen túlzó klasszikus politikai beágyazottságát. Noha viszonylag kevés rokon vonás mutatható ki Verhoeven és az ő életművében, plusz 3 éve utalt is rá, nem jobb vagy baloldali programfilmekként tekint a munkáira, S. Craig Zahler egyik földalatti, leporolt szkriptje (Fury of the Strongman) hasonlóan épül fel - "az erőember bosszúja" egyrészt virtigli trash-futam, másrészt nem várt árnyalatokkal, tartalmakkal vértezett szkript, így a szakács-zenész-operatőr-író-képregényrajzoló-rendező-polihisztor eddigi legmeglepőbb, bizonyos pontjain legérettebb dobása.

És bár Zahler kategorikusan elutasítja a konverzativizmus vádját, nem mehetünk el szó nélkül a műveit övező jobbos felhangok mellett: a Csontok és skalpok, valamint a Büntető ököl rendkívül tradicionális vonalvezetésű, asszonymentő-narratívára húzott, kannibálokat vagy csúf mexikóikat, koreaiakat tizedelő fehér emberek sztorija, míg velük szemben a republikánus Mel Gibsonnal és Vince Vaughnnal forgatott Kegyetlen zsaruk épp a tesztoszterontól bűzlő toxikus maszkulinitás hiábavalóságáról szőtt költemény. Újfent a politikai értelmezés mellett szól, hogy az író-rendező honnan jön: a Cinestate nevű, korábbi rendezéseit forgalmazó indie stúdió ugyanis nyíltan "Trump közönségének" pozicionálta kultdarabjait, mígnem Adam Donaghey producert (David Lowery gyerekkori barátját) letartóztatták szexuális zaklatásért és Zahler pénzosztó cimborája, Dallas Sonnier is agresszív magatartást tanúsított a forgatásokon. Így a cégnek le kellett húznia a rolót, tavaly alakult újjá Bonfire Legend néven (ismét jobboldali érdekeltségként, méghozzá a The Daily Wire nevű hírportál részeként) - tehát ha kérdéses volna, egy ideje miért nem láthatunk újabb filmet a direktortól, itt az egyik válasz.

Tovább

Idén is ingyenes és online a japán filmfesztivál

aristocrats_sub4.jpg

A Japán Alapítvány Budapesti Iroda idén is online formában rendezi meg a JFF Online Japán Filmfesztivált.

Február 14. és 27. között 20 japán filmet hoz el Magyarországra a JFF Online Japán Filmfesztivál, köztük Japán egyik legígéretesebb női rendezője, Nishikawa Miwa a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában debütált és számos nemzetközi fesztiváldíjat nyert Szabad levegőn című filmjét. A Naoki-díjas szerző, Saki Ryuzo egyik művének filmes adaptációjában Mikami, egy volt jakuzatag 13 év után szabadul a börtönből. Szeretne tiszta lappal indítani, de vajon képes lesz megvetni a lábát a társadalomban? A főszerepet játszó Yakusho Koji az egyik leghíresebb kortárs színész Japánban.

A Takada Kaoru azonos című regénye alapján készült Mio szakácskönyve az Edo-korban játszódik. A XVII.-XIX. századig tartó 200 év a kulturális virágzás ideje volt Japánban. Az izgalmas történeten túl a filmkockákon megjelenő aprólékosan elkészített ételek e korszak esszenciáját jelenítik meg.

Tovább

Toplistázás: 2021 legjobb filmjei

greem_knight.jpg 

Folytatjuk a hagyományokat, értékeltük az elmúlt évet három top 10-es listában. A 2020-as moziszegény évhez képest tavaly szerencsére sokkal nagyobb volt a merítés. Akadtak meglepetések is a listákon, de átfedések is bőven.

Menetrend:

03:17 - A három 10-es lista
2:03:45 - A legjobb magyar filmek
2:07:15 - A kimaradtak

Tovább

Vasárnap indul az V. Blue Danube Nemzetközi Filmfesztivál

a_school_in_cerro_hueso.jpg

Ötödik alkalommal rendezik meg Blue Danube Nemzetközi Filmfesztivált Bécsben és Budapesten 2022. január 16 és 23 között.

A fesztivál elkötelezett abban, hogy elhozza a világ legfrissebb rövidfilmes termésének a legjavát a magyar és az osztrák nézőknek, a programban rendszeresen helyet kapnak nagy sikereket elért, köztük Oscar-díjra, Európai Filmdíjra jelölt alkotások.

A fesztivál filmjeinek vetítése idén Bécsben és Budapesten moziban, valamint Ausztriában és Magyarországon online is lesz, mely szakmai vitafórummal is kiegészül,  rövidfilmes rendezők, producerek, fesztiválszervezők és állami döntéshozók között. 

A versenyprogram filmjeit Bécsben az Amerlinghausban, Budapesten, az Art+Cinema moziban élőben is vetítik. 

Tovább

Mátrix: Feltámadások

matrix2.jpg

 

Mennyit ér egy simulatte felmelegítve? Felvettük a Filmvilág Podcast hivatalos évösszegző-toplistázó adását, jövő héten hallható is lesz, de előtte az új Mátrix-filmről is meg akartunk emlékezni. Az adás enyhén spoileres, cserébe rövid. Az ellenvélemények jöhetnek a kommentek közt.

Menetrend:

0:00 - Mátrix: Feltámadások

Tovább

Új dokumentumfilm dicsőíti a magyar szinkront

pannonia_studio.png

Közvetlen állami támogatás nélkül, több tucat színész és a szinkronszakmában dolgozó neves szakember megszólalásával készül a Magyar hangja… című egészestés dokumentumfilm.

Miből fakad a magyarok szinkronimádata, miért preferálják még ma is sokan a hazai változatokat az eredeti, feliratos formátum helyett? Hogyan készülnek a szinkronizált filmek, milyen kihívásokat tartogat a szinkronkészítés a színészek és szakemberek számára?

Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ a Magyar hangja… című, most készülő egészestés dokumentumfilm, amely azt is vizsgálja, hogy miképp vált a magyar kultúrörökség és kultúrkincs részévé a szinkronizálás és néhány emblematikus magyar szinkron.

A magyar szinkron évtizedeken át kézműves alapossággal készült, számos szinkronhang visszavonhatatlanul összeforrott az eredeti színészekkel. Szállóigévé vált fordítások sora épült be a közbeszédbe, egy-egy jobb-rosszabb szinkron parázs vitákat generál a közönség körében. Visszatérő kérdés, hogy a szinkronizált filmek miatt rosszabb-e a magyarok idegennyelv-ismerete, és hogy a szinkronizált alkotással megváltozik-e, és ha igen, mennyire egy mozi színvonala.

Tovább

Itt januári Filmvilág!

fv202201.jpgMAGYAR PANTHEON
Tompa Andrea: Meztelen arccal (Törőcsik Mari a színpadon)  
Kelecsényi László: „Csoda, hogy élek” (Beszélgetés Törőcsik Marival)

KÖZÖSSÉGI MÉDIA
A közösségi média (social media) hatásairól szóló filmek összegyűjtik és felerősítik a netpesszimista nézeteket, de a politikai polarizáció, az álhírek terjedése és a techfüggés nem a közösségi médiával (YouTube, Facebook, Twitter) kezdődött. Ugyanakkor jogos az óvatosság, csakis a felelős és tudatos internethasználat csökkentheti a közösségi médiában rejlő veszélyeket.

 

Soós Tamás Dénes: A fogyasztók öntudatra ébredése (Kerekasztal-beszélgetés a közösségi médiáról)
Kovács Gellért: Farkas a cseten (Barbora Chalupová – Vít Klusák: Csapda a neten)  
Sós Áron Árpád: A social media hatalma (Tony Ayres – Christian White: Clickbait)  

ÚJ RAJ
A francia Mia Hansen-Løve a Bergman szigetével eddigi életművének legjobb darabját készítette el. Nemrég egy sajtótájékoztatón elmondta, magányosnak érzi magát a francia rendezők között, nincs senki, akivel egy iskolát, stílusirányzatot alkotnának. Legközelebbinek a dán Joachim Trier világát érzi magához.

Bartal Dóra: Az érzékenység monopóliuma (Mia Hansen-Løve)  

Tovább
süti beállítások módosítása