Filmvilág blog

A Pánikkal folytatódik a Filmrendezők klubja

2025. március 23. - filmvilág

filmrendezok_klubja_panik_reklamkep_fekvo_jav.jpg

Till Attila Pánik című filmjét vetítik a Filmrendezők klubja március 24-i eseményén a Művész moziban. A vetítést követő mesterkurzuson a film rendezőjével Kocsis Ágnes beszélget.

 Szinopszis:

Harmincéves korára Zsuzsi mindent elért, amire csak nő vágyhat: jól fizető állása, szép autója, saját lakása van, és fülig szerelmes a barátjába. Aztán egy szép napon kiderül, hogy pánikbetegsége van. Amikor a szerelme is elhagyja, Zsuzsi önként bevonul a Pánik Klinikára. Itt a terapeuta dr. Berger Berta veszi kezelésbe. Úgy tűnik, hogy a klinika falain túl sem mindenki teljesen normális. Zsuzsi anyja, Elli és barátnője, Ilona leküzdhetetlen vásárlási- és kalandlázban ég, Ilona lánya betegesen félti a kisgyermekét, Zsuzsi öccse pedig szeretne az anyján segíteni. Vajon sikerül-e Zsuzsinak talpra állni, egyenesbe hozni saját és környezete életét?

Jegyvásárlás: https://muveszmozi.hu/filmek/filmrendezok-klubja-till-attila-panik

 

 

Control - Legenda vagyok

Brit Filmnapok

control.jpg

Ma kezdődik és vasárnap estig tart a hosszú idő után újraindult Brit Filmnapok, ahol két zenés életrajzi filmet is vetítenek, a 24 Hour Party People mellett az Anton Corbijn-féle Controlt. Utóbbiról még a Filmvilág 2008 októberi számában jelent meg az alábbi kritika.

A Joy Division komor posztpunk zenéjéhez tökéletesen passzoló fotóin már rajta volt Corbijn védjegye.

A popsztárok halálának körülményeit még a mindennapjaiknál is jobban ismerjük. Pontos információkkal rendelkezünk arról, kit vitt el az alkohol, kit a drog vagy az AIDS. Sorolni tudjuk az öngyilkosokat, és akiket mások öltek meg. Tudjuk, hogy az átlagosnál többen zuhantak le közülük repülőgéppel vagy haltak meg szállodai szobában, ahogy azt is, hogy sokan távoztak teljesen hétköznapi módon, ágyban, párnák közt, csak róluk kevesebbet hallunk.

Ian Curtis, a Joy Division énekese 1980. május 18-án este a legenda szerint a Stroszeket nézte a tévében, és Iggy Pop The Idiot című lemezét hallgatta, majd rendszeresen jelentkező epilepsziás rosszullétéből eszmélve olyan erős kilátástalanság-érzés lett úrrá rajta, hogy felakasztotta magát a konyhában. Az írásos megemlékezések – feltehetőleg a sokatmondónak vélt popkulturális adalékok miatt – általában a fenti részletességgel ismertetik a szomorú eseményt, és úgy tűnik, a filmek is ragaszkodnak ehhez a hagyományhoz. A Joy Division lemezeit kiadó hibbant médiamogul, Tony Wilson életét bemutató Non-stop party arcokban Ian Curtis ugyan csak mellékszereplő volt, Michael Winterbottom rendező mégis pontosan rekonstruálta a jelenetet, hosszan mutatva Herzog filmjének záró képsorát a tévéképernyőn. A Curtisre fókuszáló új életrajzi film azonban még akkurátusabb: a kamera alaposan szemügyre veszi az Iggy Pop-lemezborítót, és a tévében a Stroszek egyik emblematikus jelenetében épp a címszereplő látható – ennél pontosabb csak akkor lehetne a tájékoztatás, ha a film főcímét is mutatnák vagy legalább az aznapi oldalt a tévéújságból.

Tovább

#173 - Dűne, Mickey 17, Magánbeszélgetés, Tremors

dune1984.jpg

Új adásunkban folytatjuk a David Lynch-sorozatunkat a Dűnével, megemlékezünk Gene Hackmanről a Coppola-féle Magánbeszélgetéssel, elővesszük az idén 35 éves Tremorst, és foglalkozunk egy friss bemutatóval is (Mickey 17). Szóba kerül többek közt, hogy

  • tényleg a Dűne ihlette-e a Tremorst,
  • mennyire Lynch-film a Dűne,
  • mitől aktuális és mitől nem a Magánbeszélgetés,
  • melyik Bong Joon-ho legjobb angol nyelvű filmje,
  • és érdemes-e magyarul nézni a Mickey 17-et.
Menetrend:

Tovább

Forgatókönyvírókat keres a Friss Hús csapata

friss_hus_2024.jpg
Az írókat és a forgatókönyvírókat szólítja meg a Friss Hús a legújabb pályázatával, amelyre 2025. március 30-ig várják a jelentkezéseket. A pályamunkákat négy témában várják: “Hajtűkanyar”, “Elfelejtettem a jelszavam”, “Nézz az ég felé!”, valamint “Gyerekszemmel” tárgykörben. 
A Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál szervezőinek évtizedes tapasztalata, hogy bár számtalan sikeres magyar rövidfilm készül, a rövidfilmek forgatókönyve, dramaturgiája méltatlanul keveset tárgyalt és gyakorolt téma, illetve nagyon kevés az átjárási lehetőség a kortárs irodalom és a filmírás között. 
A Friss Hús ezen kíván változtatni pályázatával, amely kimondottan íróknak és forgatókönyvíróknak szól, és célja, hogy workshopok és fejlesztési munkák során tehetséges alkotók mentorok segítségével kisjátékfilm-forgatókönyvet fejlesszenek. A Balázs Béla-pályázatot először 2023-ban hirdette meg a fesztivál, és a program nagy szakmai érdeklődés mellett sikeresen lezajlott, idén pedig új témákkal, frissített formátumban várja a jelentkezőket a pályázat.

Tovább

Itt a márciusi Filmvilág!

fv202503.jpgDAVID LYNCH VILÁGA
Azt mondani, hogy Lynch nélkül más lenne az amerikai vagy akár az egyetemes filmművészet – kevés; de még az sem tesz igazságot, ha a vizuális kultúra egészét említjük. Nélküle más lenne a 20-21. századok fordulójának gondolkodása, énképe, öntudata, és mindenképpen szegényebb lenne a kollektív képzeletbeli.

Gyenge Zsolt: Traumák mestere (David Lynch 1946-2025)                      
Nemes Z. Márió: Lynch-árvák (Twin Peaks)                     
Lichter Péter: A katódsugárcső molylepkéi (Lynch és az avantgárd)       
Zalán Márk: Más hely, más szabályok (Lynch reklámfilmjei)       
Lynch-mozaik (26 szerző – 26 mondat)                 

MAGYAR VALÓSÁG 
A kortárs magyar (kis)film új távlatokat nyit, miközben perfektebbek, fáradságmentesen befogadhatók a történetek: jobbára szerelmekről, párkapcsolati válságokról és generációközi krízisekről, a nemzedékek közötti kommunikáció nehézségeiről szólnak – közös nevezőjük a magány.

Tovább

Podcast: Scorsese 10 legjobb filmje + Oscar-értékelő

_scorseseoscar2.jpg


A két éven át futó Martin Scorsese-sorozatunk zárásaként toplistáztuk a Mester filmjeit, de előtte még értékeljük az Oscar-gálát és az Anora nagy győzelmét.

Menetrend:

00:00:00 - Az Oscar-gála értékelése
00:18:00 - Scorsese-toplista: bevezető
00:26:00 - Scorsese-toplista

Tovább

Leos Carax is ott lesz a Frankofón Filmnapokon

boy_meets_girl_2.jpg

Leos Carax a kortárs film egyik legizgalmasabb figurája legújabb, kísérleti önéletrajzi filmje, a Leos Carax: Ez nem én vagyok hazai premierjére Budapestre érkezik a február 27-én kezdődő 15. Frankofón Filmnapokra. Ehhez kapcsolódóan a Magyarországi Francia intézet, a Cinema Niche és a Puskin Mozi február 28-ától március 2-áig retrospektív vetítéssorozatot tart a rendező munkásságából, eredeti nyelven, magyar felirattal. Ennek keretében olyan meghatározó Carax-filmeket láthat a közönség, mint a Boy Meets Girl, a Rossz vér, A Pont-Neuf szerelmesei, az Annette és a Holy Motors. A vetítések után a közönség találkozhat a világ legnagyobb A-kategóriás filmfesztiváljain többszörösen díjazott alkotóval, aki ittléte során mesterkurzust is tart majd az ELTE és a Freeszfe hallgatóinak, oktatóinak.

A költői vízióiról ismert, a világ legnagyobb A-kategóriás filmfesztiváljain többszörösen díjazott Leos Carax, igazi enfant terrible-ként robbant be a filmművészetbe. Még 24 éves sem volt, amikor 1984-ben bemutatták első nagyjátékfilmjét, a Boy Meets Girlt, amely egyben első közös munkája állandó színészével, Denis Lavant-nal. Egy feltörekvő filmrendezőt éppen most hagyott el szeretője. A film – mely február 28-án, pénteken 19 órakor lesz látható a Puskin moziban - egy hozzá hasonlóan bajba jutott fiatal nővel (Mireille Perrier) való kapcsolatát követi nyomon. A vetítés után a közönség találkozhat Leos Carax-szal.

Tovább
süti beállítások módosítása