Október 24. és 27. között hetedszer rendezik meg a budaörsi Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, amelyen a főszereplők a pályájuk elején álló fiatal animációsfilm-alkotók. A négynapos fesztiválon hazai és nemzetközi diákok, fiatal alkotók rövidfilmjei mellett egész estés filmek, workshopok, mesterkurzusok, kiállítások és koncertek is színesítik a programot. A kicsik sem maradnak filmek nélkül: országszerte és határon túl is animációs vetítések várják őket.
A 7. Primanimára közel félezer nevezés érkezett 26 országból, amelyből az előzsűri 14 elsőfilmet, 26 diplomafilmet és 21 diákfilmet, azaz összesen 61 rövidfilmet, valamint 32 gyerekfilmet választott ki, amelyek a Primanima díjaiért szállnak versenybe.
Az idei fesztivál mottója akár az is lehetne: éld túl az életet animációval. A londoni Royal College of Arts-on végzett Diyala Muir 2016-ban a legjobb diplomafilmnek járó elismerést kapta A buli másnapján (The Day After The Party) című filmjéért, idén a Kék kezek (Blue Hands) című elsőfilmje került a versenyprogramba, melyben egy közösségi médiában elmerülő fiatal lány próbálja feldolgozni az elfojtott gyászát. Szintén első önálló filmjével jelentkezik Martina Scarpelli, akinek Cosmoetico című szokatlan hangulatú kisfilmje után Tojás című szürreális alkotása látható a fesztiválon, amely az étkezési zavarokkal élők fejébe enged betekintést a rendező saját élményei alapján. Paulina Ziolkowska az Oh, anyám! (Oh Mother!) sikeres fesztiválkörútja után ismét egy diákfilmmel jelentkezik: az idei Berlinalén külön elismerésben részesült Egészségedre! (Bless You!) az emberek egymás közti zsörtölődő és idegbajos viszonyára reflektál egy absztrakt, vibráló színű animációban. Hegyi Olivér MOME-s diplomafilmje, a szakítás utórezgéseit fájóan humorosan bemutató Take Me Please című film többek közt Annecyban és Szarajevóban is szerepelt.
Az idei versenyprogramban több olyan rövidfilm is helyet kap, amelyek kvalifikálták magukat az Oscar-díj-jelölésre: a belga-holland Bloeistraat 11, melyet Annecyban a legjobb rövidfilmnek járó Kristály-díjjal jutalmaztak, meglepő érzékletességgel ábrázolja két tinédzser lány felnőtté válását. A svájci animációs dokumentumfilm, az Intimitás (Intimity) szintén kendőzetlenül beszél a női szexualitásról egy pornószínésznő önvallomása alapján. A Romániából érkező A váratlan, boldog halál (The Blissful Accidental Death) című digitális bábfilm egy szürreális utazásra invitálja a nézőt a 20. század eleji román dadaizmus korszakába. A rövidfilmes versenyprogramban szerepel továbbá a Cannes-i Filmfesztivál diákfilmeket felvonultató Cinéfondation programjában harmadik díjat elnyerő látványos Élettelen (Inanimate) című angol-olasz bábanimáció, melyben egy hétköznapi lány élete törik darabokra – szó szerint. Az 5 évvel a háború után című francia animációs dokumentumfilmben egy etnikailag „terhelt” hátterű (zsidó anya és iraki apa gyermekeként születő) fiú keresi a helyét a mai, politikailag széthúzó világban.
A Primanimán is bemutatkozik Turai Balázs első függetlenfilmje, a pimasz módon társadalomkritikus Róma bukása, melyben egy posztapokaliptikus paradicsomban vergődnek az atomtámadást túlélő lakosok. Varga Tímea Annecyt is megjárt MOME-s diplomafilmje, a Még nem egy magára hagyott kisfiú szemszögéből világít rá azokra a kínzó kérdésekre, amelyre sok egyedülálló szülő kényszerül.
A gyerekfilmek válogatásában számos hazai alkotás mellett többek között fiatal francia, német, angol, belga, lengyel, orosz és cseh animációs rendezők gyerekeknek készült meséi mutatkoznak be. A magyar filmek között vetítik a Kipp-kopp a fűben című Marék Veronika-mese adaptációját, illetve a Hajótöröttek című új magyar rajzfilm-sorozat egyik frissen elkészült epizódját. A nemzetközi mezőnyben helyett kapott a kanadai-horvát koprodukcióban készült A sündisznó otthona (Hedgehog's Home) című fesztiváldíjas bábfilm, amely Branco Ćopić bosnyák író ismert meséjét dolgozza fel a rendíthetetlen kis sünről, aki megvédi otthonát az erdő fenevadjaitól. A francia Csere (Flipped) egy játékos mese arról, mi lenne, ha szerepet cserélnének a gyerekek és a felnőttek.
A díjakat idén is háromtagú nemzetközi zsűri ítéli oda: Ducki Tomek lengyel-magyar animációs rendező, Kreet Paljas, a budapesti Anilogue programigazgatója és Pálos György filmrendező, producer. A gyerekfilmes versenyprogram zsűritagjai Balázs Zoltán, a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetem Képzőművészeti Tanszék vezetője, Czakó Judit többszörös Arany Olló- és Balázs Béla-díjas vágó, Gelley Bálint animációs rendező, producer.
A Primanima fődíja mellett kiosztják a legígéretesebb magyar alkotónak járó George Pal-díjat, valamint a legnépszerűbb magyar animációnak járó Macskássy Gyula-díjat, melyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság támogat. A két éve alapított Csermák Tibor-díjat a gyerekközönség körében legnépszerűbb mesefilm kapja, ezen kívül többek közt jutalmazzák a legjobb elsőfilmet, a legjobb diplomafilmet, valamint a legjobb diákfilmet is, illetve a közonség, a diákzsűri, hangzsűri és a civilekből álló PrimAlter zsűri is kiválasztja kedvencét.
A versenyfilmeken túl szertegazó panorámavetítések színesítik a programot. Televíziós premier előtt, a Primanimán lehet először, nyilvánosan megtekinteni a nemrég befejezett Candide kalandjai című sorozat valamennyi epizódját. Szintén premier előtt vetítik az új egész estés magyar animációs filmet, Milorad Krstić rég várt Ruben Brandt, a gyűjtő című akció-thrillerjét az alkotók jelenlétében. Műsorra tűzik a neves ír stúdió, a Cartoon Saloon idén februárban Oscar-díjra is jelölt filmjét, A kenyérkeresőt, Wes Anderson szédítő tempójú posztapkaliptikus Kutyák szigete című bábanimációját, valamint Lichter Péter és Máté Bori a Berlini Kritikusok Hetén debütált The Rub című experimentális Hamlet-adaptációját. A Primanimán látható Magyarországon először az idei Zágrábi, majd az Ottawai Nemzetközi Animációs Filmfesztivál fődíját is elnyerő Micsoda pompás torta! (This Magnificent Cake!) című belga bábanimáció is. A meghökkentő kinézetű gyapjúbábokat felvonultató film Marc James Roels és Emma De Swaef rendezőpáros első egész estés munkája, amely Afrika gyarmatosítását posztkoloniális szemszögből mutatja be.
A 7. Primanima filmes kínálatát workshopok, kiállítások, mesterkurzusok és koncertek színesítik. Lichter Péter és Máté Bori filmrendezők a talált filmek nyersanyagát (ún. ‘found footage’) felhasználó kísérleti filmezés trükkjeibe avatják be a jelentkezőket, Kránicz Bence filmkritikus az animációs filmekről való szöveges elmélkedésben próbál utat mutatni a kritikaíró workshopon. Szabó Zsuzsa bábanimátor és Iszlai József hangdesigner közös műhelye a helyspecifikus animációsfilm-készítés lehetőségeit kutatja Az alkalmazott művészként (plakáttervezőként és videoklip-rendezőként) is dolgozó Ducki Tomek saját munkáin keresztül mutatja be az animált mozgó- és grafikus állókép közti kapcsolódási pontokat. Kuriózumértékű képregényeket mutat be a Magyarországon élő angol Neil Wolstenholme keramikusművész és képregényrajongó magángyűjteménye, amelyen Mœbius, Bill Sienkiewicz, Brian Bolland és Gilbert Shelton munkái mellett Richard Piers Rayner Hellblazer képregényének eredeti rajzai is láthatóak lesznek. Az esti jókedvet olyan népszerű világzenei együttesek biztosítják, mint a Zuboly, a DzsinnKaladzsi és a Csángálló.
A Primanima fő helyszíne idén is a budaörsi Jókai Mór Művelődési Központ és a BABtér, amely egész évben animációs programokkal várja az érdeklődőket. A gyerekfilmek versenyprogramját, szintén már hagyományos módon, a budaörsi helyszín mellett az alábbi magyarországi és határon túli városokban is kereshetik a családok: Pécs, Sopron, Szekszárd, Csíkszereda, Kolozsvár, Nagyvárad, Sepsiszentgyörgy, Székelyudvarhely.