Filmvilág blog

Itt a szeptemberi Filmvilág!

Magyar fiatalok, giallo, szinkronvita

2013. szeptember 02. - filmvilág

1309.jpgMAGYAR FIATALOK
A nemzedéki közérzetfilmekben a hagyományos történetmondás általában a háttérbe szorul, az elbeszélések egyszerűek, eszköztelenek, vagy éppen szándékoltan sablonosak, akár banálisak. A rendszerváltás nem adta vissza a fiatalok illúzióit. Az elmúlt két évtized nemzedéki közérzetfilmjeiben megalázó hatalmi játszmákba keveredő, céltalan figurák lézengenek.

Kránicz Bence: Passzív ellenállás (Nemzedéki közérzetfilmek)
Hirsch Tibor: Kontroll alatt (Kádár-kori fiatalok)
Bilsiczky Balázs: Ördögi színjáték (Beszélgetés Bodzsár Márkkal)

 

A GIALLO KEZDETEI
A német zsánerfilmezésről ritkán írnak elemzéseket, pedig az NSZK filmesek már Sergio Leone színrelépése előtt népszerűvé tették az európai westernt Karl May-feldolgozásaikkal, az Edgar Wallace-adaptációk másfél évtizedes, rendkívül népszerű „krimi”-ciklusa pedig a giallo műfaj előképe lett.

Hegedüs Márk Sebestyén: A német kapcsolat (Krimi és giallo)
Varga Zoltán: Rokonszenves hüllők (Sergio Martino giallói)
Nagy V. Gergő: Periszkóp a nappaliban (Giuliano Petrelli: Szemek a fal mögött)

CHILE ’73
Lénárt András: A rend tébolya (Chile ’73)

FILMISKOLA
Huber Zoltán: Betűhangolás (Szinkron vagy felirat?)
Nevelős Zoltán: Magyar hangja (Szinkronkészítők régen és most)

CINEFEST
Díszlet az egész világ. Trauner Sándor ars poétikáját a nyers valóságra kíváncsi cinéma vérité ugyan félretolta, de a Szerelmek városa, vagy a Legénylakás költői erővel teremtett díszlet-valósága nem veszített értékéből. A francia „költői realizmusnak” és Billy Wilder nagyvárosi vígjátékainak egyaránt ő adta meg máig hatásos és hiteles közegét és vizuális zenekíséretét.

Takács Ferenc: A város szerelmese (Trauner Sándor)
Csiger Ádám: „Nincs olyan, hogy fesztiválfilm” (Beszélgetés Bíró Tiborral)

MOZIPEST
Sipos Júlia: A városi ember művészete (Beszélgetés Dévényi Tamás építésszel)

FESZTIVÁL
Baski Sándor: Krízisek és újrakezdések (Szemrevaló/Sehenswert)
Barkóczi Janka: Minden egész (Karlovy Vary)

FILM ÉS IRODALOM
Gelencsér Gábor: Drámai keretek (Taviani-testvérek: Cézárnak meg kell halnia; Philippe Le Guay: Molière két keréken)
Ádám Péter: Mauriac „fekete angyala” (Claude Miller: Tékozló szív)
Bocsor Péter: Mit tudott Maisie? (Henry James: Maisie tudja)
Varró Attila: Tágra nyílt szemek (Scott Mcgehee-David Siegel: Maisie tudja)

KÖNYV
Zalán Vince: Hazatérőben (Ember a havason. Szőts István 100)

TELEVÍZIÓ
Szabó Dénes: Kossuthkifli (Beszélgetés Rudolf Péterrel)

KRITIKA
Sepsi László: Megváltó betegség (Neill Blomkamp: Elyzium)

A címlapon: Ulrich Seidl: A remény Paradicsoma (Melanie Lenz) – Az Anjou Lafayette bemutatója

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr735488534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása