Filmvilág blog

Tarantino nyomában - 1.

A menyasszony feketében volt

2009. július 29. - Baski Sándor

A menyasszony feketében volt (La mariée était en noir, 1968). Rendezte: François Truffaut. Írta: Cornell Woolrich regényéből François Truffaut és Jean-Louis Richard. Szereplők: Jeanne Moreau (Julie Kohler), Michel Bouquet (Coral), Jean-Claude Brialy (Corey), Charles Denner (Fergus), Claude Rich (Bliss). 107 perc.



Mit kell tudni róla?
A menyasszony feketében volt 1968-ban került a mozikba, alig egy évvel az után, hogy Truffaut kiadta Hitchcockkal készített interjúkötetét. A bűnfilm brit nagymesterének hatása egyértelműen érződik a filmen, a forgatókönyv ráadásképpen Cornell Woolrich egyik regényén alapul, aki (többek között) a Hátsó ablakot is írta, miközben a zenét is egy Hitchcock-közeli komponista, Bernard Herrmann (Pszicho, Szédülés) szerezte. Bár nem ez az egyetlen olyan alkotása Truffaut-nak, amely Hitchcockhoz köthető (ilyen még a Lőj a zongoristára! vagy a Végre vasárnap! is), ebben sikerült legegyértelműbben kifejeznie rajongását. 


Miről szól?
A főhős egy csinos harmincas nő (Jeanne Moreau), akiről kezdetben nem tudunk szinte semmit, azt leszámítva, hogy rögtön az első jelenetben öngyilkos akar lenni. A későbbiekben feltűnik egy estélyen, ahol szóba elegyedik egy bizonyos Bliss úrral, akit már előző nap, a férfi hotelében is megpróbált elérni, noha - mint kiderül - korábban soha nem találkoztak még egymással. Kihívja őt az erkélyre, a mélybe löki, majd elmenekül. A folytatásban újabb férfiakat keres fel, akiket különböző, ravasznál ravaszabb módszerekkel kivégez, közben néhány flashback nyomán fény derül az indítékaira is: ezek az emberek voltak azok, akik anno megölték a férjét – rögtön az esküvő után, a templomból kilépve lőtték agyon.



Hol jön QT a képbe?

Aligha van szükség komolyabb nyomozati munkára, hogy felfedezzük a hasonlóságot a Kill Bill-lel. Tarantino bosszúfilmjében is a saját esküvőjén válik özveggyé a főhős, ezt követően pedig egyenként vadássza le azt az öt embert, akik megölték élete szerelmét (illetve a komplett násznépet.) Uma Thurman mennyasszonya ráadásul egy halállistát készít, amin rögtön át is húzza a frissen kiiktatott ellenség nevét, épp úgy, ahogy Julie Kohler (Truffaut filmjének főhőse) teszi. 


Hommage, „lopás”, vagy valami más?
Tarantino állítja: soha nem látta a tárgyalt filmet – mint mondja, legfőképp azért nem, mert nem rajong különösebben Truffaut-ért, mindig is Godard-fan volt –, de ezt azért jobb, ha fenntartással kezeljük. Az azonban bizonyos, hogy bár a két történet kiindulópontja szinte megegyezik, azok a bizonyos „apró különbségek”, amelyek Tarantinónál annyit számítanak (lásd a Ponyvaregény vonatkozó jelenetét) itt elég nagyok. A leglényegesebb, hogy Julie Kohler csak férfiakat öl, áldozatai mindannyian, különböző mértékben ugyan, de lekezelően bánnak a nőkkel, ilyenformán akár egy feminista olvasata is lehet a történetnek. A gyilkosság viszont korántsem kollektív, előre megfontolt aktus, mint a Kill Bill-ben, hanem egy szerencsétlen baleset. A menyasszony feketében volt legnagyobb hiányossága egyébiránt éppen az, hogy nem foglalkozik a részletekkel. Nem derül ki, hogyan jön rá Julie, ki ölte meg a férjét, nem világos az sem, miért akar mind az öttel végezni, amikor csak egyikük húzta meg a ravaszt, a leszámolások kivitelezése pedig épp annyira hiteles csak, mint a Kill Bill akciójelenetei. 


Verdikt
Minekutána A menyasszony feketében volt bevallottan egy hommage, amely jóval többet merít Hitchcock filmjeiből, mint amennyit belőle a Kill Bill, Tarantinót legfeljebb azért lehetne kérdőre vonni, hogy nem vallja be: innen vette az alapötletet - már ha valóban ez a helyzet. Truffaut filmje mindenesetre egy rendkívül stílusos, elegáns dolgozat, amelyet minden hiányossága – a már említett hitelességi problémák – ellenére nyugodtan ajánlhatunk Tarantino rajongóinak – is. 


Mi is ez a rovat? Kattints, mielőtt kommentelsz.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr781272802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FeroxX 2009.07.29. 18:14:50

nyeheh.. újszülöttnek minden vicc új..

Martian (törölt) 2009.07.29. 18:17:45

A Sándor Mátyást a Monte Cristo-ból lopták vagy fordítva?
Az Elfújta a szél ihletője pedig a Háború és béke volt...

Martian (törölt) 2009.07.29. 18:21:58

Ééés az a pletykát hallottátok, hogy (az egyre véresebb) Harry Potter utolsó részét Tarantino fogja rendezni és az alcíme "Kill Voldemort" lesz?
:)))

Ratarak 2009.07.29. 18:25:47

Hát ez igazán mekkora breaking news.Tarantino lop.
Pár hónapja még játszotta is a filmet Zone Europa.

Kitartás filmvilág blog.
Hátha egyszer még írtok is valamiről ami releváns.

lessknownJFK 2009.07.29. 18:37:22

Ez sajnos valóban szar post...

Varga Denes 2009.07.29. 18:42:32

De itt nem az a breaking news, hogy Tarantino lop. Ezt tényleg mindenki tudja. Hanem az, hogy Truffaut filmjéből pontosan miket is emelhetett át az ex-videotékás. Tarantino nyilatkozata a hülyeség, hogy soha nem látta a Menyasszony feketében voltot. Egyáltalán nem lenne ciki ha bevallaná, márcsak azért sem, mert a Kill Bill sokkal elegánsabb és izgalmasabb a letagadott elődjénél.

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.07.29. 18:49:38

A Kill Bill milliónyi forrásból merít, nem csak innen. Szép lassan végigvesszük a többit is. (Lady Snowblood, They called her one eyed, stb.)

A rovatnak pont az a lényege, hogy a rövidebb, általánosabb cikkekkel szemben mi tényleg megnézzük az adott filmet, és KONKRÉTAN leírjuk, honnan, mit vett át QT.

Mellesleg egyik kedvenc rendezőmről van szó, és nem tartom bűnnek azt, ha valaki más filmekből merít.

nemecsek ernő áruló 2009.07.29. 18:58:05

@Ratarak: Gratulálok.

Egyébként az index főoldalán lévő szöveg tényleg kicsit megtévesztő volt magának a cikknek a kicsngését illetően.

Darázs Csaba 2009.07.29. 18:59:13

Hamár hommage:

Luc Besson 1985: Subway, Christophe Lambert főszereplésével

Antal Nimród 2003: Kontroll, Csányi Sándor fsz

komplett jelenetek egy az egyben átvéve. Ha nem lett volna a kedvenc filmem anno az "eredeti", talán fel sem tűnik a közel húsz év eltelte miatt

nemecsek ernő áruló 2009.07.29. 18:59:29

Persze az is tény, hogy másképp talán nem kattintottam rá, pedig érdekes volt. Rá is keresek a filmre! :)

Varga Denes 2009.07.29. 19:07:08

@Darázs Csaba: A Kontrollban milyen jelenetre gondolsz?

Hpisti 2009.07.29. 19:10:36

Már hosszú ideje nincs új a nap alatt... ergo mindenki lop. Max. Tarantinonak egyszerűbb. A hajdani videotékás nagyon sok filmet látott. :)

Case · http://streetartbp.hu/ 2009.07.29. 19:13:19

Nem látta az eredetit Tarantino. Ahamm. :D A Reservoir Dogs esetében is állította, hogy soha nem látta a City On Fire-t, miközben az előbbi gyakorlatilag a Ringo Lam film utolsó kb. fél órájának elnyújtása volt, sokszor képről képre átvett jelenetekkel.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2009.07.29. 19:15:59

Én nem akadok fenn ezen, annyi ilyen "lopás" van. Ennyi erővel kb minden fantasy a kelta és egyéb mondavilágokból "lop". Vagy akár a Gyűrűk Urából, ami szintén ilyen gyökerekből táplálkozik. Kill Bill ugyan nem volt a kedvenc Tarantino filmem, de megnéztem. A többi viszont egész jó volt, ha "lopta", ha nem. Nálunk érdekes módon soha nincs ilyen jól sikerült "lopás" :) Lehet lopni is meg kéne tanulni Magyarisztánban :)

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.07.29. 19:18:56

Jöhetnek javaslatok is, hogy melyik film kerüljön jövő héten terítékre.

A City on Fire nem valószínű, mert azt már igen alaposan kivesézte Kubiszyn kolléga a Filmvágban:
www.filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=4802

csunderlik.péter · http://csucsuka.blog.hu/ 2009.07.29. 19:21:32

Woody Allen a Csillagporos emlékekben.

Rendezőt alakít, és a filmbemutatón megkérdezik tőle az újságírók, hogy új filmjében ez és ez a jelenet "tisztelgés Bergman előtt?"
Mire Woody Allen:
"Nem tisztelgés. Egyszerűen elloptam."

Lord_Cica (törölt) 2009.07.29. 19:23:45

Már aszittem a "Bride with white hair"-ről lesz szó :) Az egész jó volt.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2009.07.29. 19:26:39

Már a cím is hülyeség: persze, hogy lopta! Minden filmje ízléses lopás, de ezt sosem tagadta, sőt, büszke rá.

ProjectG 2009.07.29. 19:26:59

azért az élete szerelme túlzás...itt a kölkön volt a hangsúly

a Nanga Parbat rabjai 2009.07.29. 19:33:33

Én láttam a franciát is, kutya szart lopás!

nemecsek ernő áruló 2009.07.29. 19:37:08

@Orosdy Dániel: Index főoldalon a cím: Tarantino lopta a Kill Billt?

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.07.29. 19:39:56

@GerzSonka: Tudom, de azt inkább az indexen kéne kifogásolni, nem?

victor vacendak 2009.07.29. 19:40:23

tartino nézhető filmjei lopások, az egy saját kútfő meg szar. Talán ezért is készít ilyen keveset. Hátha így nem feltűnő...

millesei (törölt) 2009.07.29. 19:41:39

Bazeg. A Ponyvaregényben volt róla szó. Dögös Ötös. Rémlik? A pilot, amiben Mia Wallace játszott, de nem lett belőle mozifilm. Hanem leszámolás...

_Venom_ · http://venomblog.blog.hu 2009.07.29. 20:10:03

Érdekli a rákot, a Kill Billt egy világ ismeri, a francia "eredetit" pedig csak az, aki megtalálta valahol, hogy aztán összevesse a kettőt. Amúgy Tarantino bevallottan merít mindenhonnan, nem kell ezen fennakadni.

j311 2009.07.29. 20:12:53

@Martian: Dumbledor is gay. Ja és meg is hal.

Köteles Carradine 2009.07.29. 20:15:11

nem láttam a Truffaut-filmet, pedig nagyon-nagyon érdekelne. Ötlet, hogy hol tudom beszerezni? megköszönöm!

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2009.07.29. 20:15:40

Valahol nem értem, hogy ha a poszt írója veszi a kibaszott fáradtságot, hogy egy értelmes kis cikket basszon ide le elétek, amit ráadásul ügyes munkával képekkel is "fűszerez", akkor miért kell rögtön rátámadni!
Csak az vegye magára, aki ostoba volt a kommentek elején!

Leeroy of SMV Design 2009.07.29. 20:35:17

Tudjuk, hogy QT "lop", vagyis inkább "magáévá teszi" az ötleteket, és vegyíti a saját szája ízével. És ez így jó.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.07.29. 21:01:22

nem mindegy h lopta-e, ha nevetséges a killbill?

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.07.29. 21:21:08

@Köteles Carradine: kijött dvd-n, potom 990-ért adják:
www.xpress.hu/dvd/film.asp?FILMAZ=9583&VID=066-868789579-88153503929136459

A rovat egyik célja egyébként épp az, hogy Tarantino munkásságából kiindulva ajánljunk kevésbé ismert, de ma is működő, jó filmeket.

jdavidpeter (törölt) 2009.07.29. 21:29:37

A Kill Bill gyakorlatilag végig "lopás". Szinte semmi eredeti nincs a részleteiben, csak a nagy egész válik azzá. Én erre a helyében inkább büszke lennék, ez is komoly teljesítmény.

Viktus 2009.07.29. 21:35:04

Rita béna szarkeverés ... ezek szerint az akciófilmek 100%-a lopás , mert mindegyikben ugyanaz van a szimpi-pozitív-jó letolja a csúnya-unszimpi-gonoszt ...

El Argentino 2009.07.29. 21:56:09

Érdekes kérdés, hogy lop-e. Valószínűleg merít innen-onnan. Nincs ezzel baj, mert elég jó köntösbe bújtatja a filmjeit, kivéve ezt az utolsót, ami szerintem borzalmasra sikeredett.
A Kill Bill-el kapcsolatosan, lehet lenyúlta az egészet, de jól tette, mert így nem ismertem volna meg ezt a remek alkotást.

gócpont · http://gocpont.blog.hu 2009.07.29. 22:19:11

érdekes érvelés, hogy, idézem:
"Minden filmje ízléses lopás, de ezt sosem tagadta, sőt, büszke rá."
akkor, amikor a postban meg ez:
"Tarantino állítja: soha nem látta a tárgyalt filmet"
nagyon büszke...

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.07.29. 22:25:22

@_Venom_:
1. Senki nem akadt fenn semmin.
2. A francia eredetit meglehetősen sokan ismerik. A világ egyik legismertebb filmrendezőjének klasszikusa. Sokan nézték a maga idejében, sokan nézik azóta is.
3. Már az "eredeti" sem volt eredeti a szó szoros értelmében, de ez senkit nem zavar, ez is szóba kerül a cikkben (vállalt Hitchcock-hommage-ról van szó).

AKINEK INGE:

Senki nem mondta, hogy Tarantino ellopta volna a maga filmjéhez Truffaut-ét, legalábbis ezen a blogon biztosan nem!

Javaslom, néhányan a kommentelők közül fontolják meg az olvasás tudományának elsajátítását is, az írás a jelek szerint már megy.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.07.29. 22:37:04

@gócpont: Az érveléssel nincs semmi gond, ezzel a filmmel kapcsolatban (még) nem ismerte el QT, hogy hatott a Kill Billre. Volt ő így más filmekkel is korábban (City on fire). Vagy éppen tudat alatt hatott rá, erre is volt példa korábban saját bevallása szerint (The taking of Pelham 1-2-3). De ha nem így van, akkor sincs ellentmondás az érvelésben, hiszen QT minden filmje kb. 100 másikat sűrít magába (ezek többségét büszkén emlegeti mindenfelé), és a cikk elég megalapozott a részleteket illetően (vagyis nem a szerzőnek kell védenie az álláspontját, mert már megtette a magáét).

QT többnyire tényleg büszke rá, hogy honnan veszi az ötleteit, nyíltan utal rájuk interjúban, stáblistán, vagy magában a filmben akár. Nézz utána bátran.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2009.07.29. 22:39:56

Nyikita-bérgyilkosnő
Magas szőke-magas barna férfi...
stb

hRaVeN 2009.07.29. 22:55:43

hát nemtudom hogy "lopta-é" vagy sem, mindenesetre a Kill Bill zseniálisra sikeredett, ugyanazon morbiditás beteges eleganciájának diszkrét bája sugárzik belőle amiért a Nip/Tuck is nagy kedvenc. Imádom.

Yo! Maaan! 2009.07.29. 23:13:40

Metro vs. agyonajnározott Kontroll? :D

Mr. Ligthman 2009.07.29. 23:15:38

@Gyurma73:
Ezek nem lopások, hanem remake-k.
A francia "siker"filmeket rendre megcsinálják az amcsik...ötlet hiján.
pl. Taxi, Egy indián Párizsban, Két tűz között (a francia eredeti címét sajna nem tudom).
De máshonnan is:
Vanilla Sky,Tégla...

tumpara 2009.07.29. 23:49:30

Tarantino lopott? Na és? Jótól lopni nem szégyen. Nem beismerni viszont gáz.

Ja és javítsuk már ki, hogy Kill Bill-lel. Nincs olyan rag a magyarban, hogy -al, -el, csak hasonuló -val, -vel. Ez azért alap. Egy sajtótermék blogjánál meg pláne.

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.07.29. 23:57:29

@tumpara: végre egy konstruktív komment. :)
javítottam.

zetorov 2009.07.30. 00:33:41

Tehetséges ember nem baj, ha "lop", mert úgyis más, új minőség kerül ki a keze alól. Egyszerűen nem tudja elrontani... Miért ne csinálja, ha a végeredmény értékes?

Ha a szellemi javakhoz az anyagi javakhoz hasonló jogokat kapcsolunk, az katasztrofális következméyekkel járhat a kultúránkra nézve.

algi 2009.07.30. 00:52:04

Mindkét film azonos klisék homage-a, ennyi. Egyikben sem eredeti az ötlet.

Ez olyan, mintha egy sci-fiben abba kötnénk bele, hogy más sci-fiben is van sugárpisztoly.

gitáros 2009.07.30. 02:15:04

@tumpara: bocsánat, félsiker.

Nem Bill-lel, hanem Billel... Ebben a szituációban nem írunk le három egyforma mássalhangzót. Ugyanez a helyzet pl. a viccel is, azt se úgy írjuk, hogy "vicc-cel".

algi 2009.07.30. 06:23:11

@gitáros:

"217. c) A mássalhangzót jelölő kettőzött betűre végződő idegen tulajdonnevekhez az azonos
betűvel kezdődő magyar toldalékot (s így a -val, -vel és a -vá, -vé rag megfelelő alakját is)
kötőjellel kapcsoljuk, hogy a név alapformája világosan kitűnjék: Mann-nak, Tallinn-nál,
Scott-tól, Falstaff-fal, Grimm-mel, Scott-tal stb."

- A magyar helyesírás szabályai

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.07.30. 07:09:25

@algi: Nem éppen erről van szó, sőt. A "bosszúálló menyasszony" annyira nem elterjedt ötlet, hogy klisének nevezzük, ráadásul Truffaut filmje -- minden idézet, tisztelgés, utalás ellenére -- egy ismert író regényén alapul, ami tovább bonyolítja a helyzetet.
A sci-fi nem jó példa, a műfajnak szinte állandó eleme a sugárpisztoly (mint a westernben a revolver). A cikkben szereplő közös elemek túl egyediek ahhoz, hogy így le lehetne őket egyszerűsíteni.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2009.07.30. 08:49:12

Szvsz épp Tarantino az, aki a (művészi célú) lopást a legmagasabb szinten kanonizálta, így felesleges bármilyen lopást a szemére hányni. Azt eddig is tudni róla, hogy emberileg nem egy különösebb nagyság, itt legfeljebb azt lehet szemére hányni, hogy nem ismeri be. Egyéb esetekben ráadásul lazán-faszán be is vallotta: Ja nyúltam. Na és?

Amúgy, amióta művészi alkotásnak nevezzük az önkifejezés különböző formáit, mindig is volt lopás: még az a bizonyos bölényt a barlang falára festő ősember is valszeg nyúlta a technikát, ábrázolási módot, amivel felfestette áldozatának mását. Legfeljebb még nem találták meg az eredeti forrást. Azóta azonban mindenki nyúl, inkluzíve Leonardo Da Vinci, JSBach, Mozart, Shakespeare, hogy csak viszonylag ismert művészeket említsek.
Hogy a lopást, nyúlást mindek nevezzük, hommage-nak, mimetikának, vagy akárminek, az tök mindegy, lényég a lényeg: jó-e a mű, vagy nem.

hozé77 2009.07.30. 09:06:07

Tetszik, hogy többen biztosan tudjátok, Tarantino látta a Truffot filmet, csak hazudik. A hangsúly a bizonyosságon van.
Azért akadt néhány film- és irodalomi alkotás ami a szerelme halálát megbosszuló nőről szólt, vagy amiben "halállista" szerepelt stb.
Oké a repülős képek tényleg elgondolkodtatók, szóval LEHET, hogy Tarantino mégis látta a filmet :)

a biztosat tudóknak meg ajánlanám ezt a kis rádio spotot:
www.radiocafe.hu/files/soundcafe/216_piknik_4.mp3

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.07.30. 09:28:24

@efes: Ez így van, éppen ezért tettem a cikkben idézőjelbe a lopást. :)
@hozé77: A harmadik megoldás: nem látta a filmet, csak ismerte hallomásból a sztoriját.

Deliria · http://deliriahungaria.blogspot.com/ 2009.07.30. 09:42:13

Tarantino hommage-technikáját én két részre osztanám: vannak a néhány mondatos, egysnittes referenciák (pl.a mennyasszony felébred és köp egyet - ez utalás a PATRICK című filmre,amiben a kómában fekvő srác leköpi a nővért), a másik pedig az,amikor maga a váz egy másik filmből van átemelve (CITY ON FIRE,a szóban forgó Truffaut-film). Azt nem tudom, melyik számít poszt-modern coolságnak és melyik a plágium (egyik kutya,másik eb esete), de biztos nem árt végigvenni azokat a régebbi dolgokat,amik a KILL BILL-t megihlették, pláne mivel sokaknak fogalmuk sincs róluk.
A cikk szerzőjének őszinte részvétem a kommentek miatt...

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.07.30. 10:23:45

@Deliria: nem csak a Kill Billen megyünk végig, hanem az egész életművön, teljesen random módon. Jó lett volna persze a Becstelen Brigantykkal kezdeni, de azt még nem láttuk.

Ezt mondjuk vehetjük a széria nulladik részének:
filmvilag.blog.hu/2009/05/25/becstelen_brigantik

Ratarak 2009.07.30. 11:41:51

Index főcím: "Tarantino lopta a kill bill ötletét?"
Alcímben:
"Hommage, „lopás”, vagy valami más?"
No igen.Hát itt aztán tényleg semmi/senki nem sugallta a lopást.
Szerintem neked sem ártana megfontolni az olvasás tudományának elsajátítását, legalább a saját blogod erejéig.Más különben ki tudja, milyen óriási kultúrtörténeti relevanciájú felfedezést teszel még? Netán a biblia sztoriját is lopták?
Vagy Mozart a frazírozását?

Varga Denes 2009.07.30. 14:26:23

Valamelyik következő részben a Death Rides a Horse című spagettiwesternt is elővehetnétek. Állítólag abban is sok a "Kill Bill". Igaz, ahhoz túl régen láttam, hogy ezt megerősítsem. Ami biztos, hogy hasonló szerkezetű bosszútörténet, mint a Bill vagy a Menyasszony..

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.07.30. 16:50:59

@Ratarak: Ha jól tévedek, ez nekem szól, bár nem én vagyok a poszt szerzője (igaz, minden sorával egyetértek).
- Az index főoldalán szereplő címet nem mi adtuk. Apróság, de lényeges.
- Az alcímben szereplő idézőjeles, kérdőjeles "lopás" nem igazán sugall semmit. Az alatta olvasható bekezdés meg főleg nem azt, amit kiolvastál belőle.
- A szöveg értelme, amit a befogadó az olvasásnak nevezett csoda segítségével jobb esetben képes magáévá tenni, nem éppen annak a hagymázas lázálomnak a létjogosultságát erősíti, mely szerint mi úgy gondoljuk, hogy a bűnös Tarantino álmában kirabolta az ártatlan Truffaut-t.
- A legtöbb helyen a blogban "lopás" helyett következetesen ötletek, elemek "átvétele" szerepel, ami egyrészt nem véletlen, másrészt viszont nem egy esetben tagadhatatlan.
- Jobban ütne a kultúrtörténeti relevanciájú felfedezésekkel való ironizálás, ha tényleg elolvastad és értelmezted volna a cikket. Ugyanis:
- Továbbra sem arról szól, hogy QT meglopta Truffaut-t, amiért el kell ítélni ("Rossz Quentin, dobod el azonnal Francois filmjét!"). A szerző megvizsgálta a témát, adatokat gyűjtött, érvelt, véleményt alkotott. Egy bevallottan posztmodern idézetgyűjteményekben utazó alkotó művének adott szempontú elemzését összemosni a biblia sztorijának és a frazírozásnak az "ellopásával" enyhén szólva nem túl meggyőző érvelés.
- Továbbra is csak az olvasás-szövegértelmezés gyakorlását tudom javasolni. A válasz a nagy kérdésre ott van a szövegben, még csak nem is a sorok között. "Lopta BS szerint QT a Kill Billt?" A verdikt, azaz ítélet nem pont erre utal...

algi 2009.08.03. 00:02:38

@Orosdy Dániel: Igazad van, a bosszúálló menyasszony nem klisé, de nem olyan nehéz kitalálni. A többi viszont már ebből következik. Egyszer-egyszer ekkora egybeesés még megengedhető, főleg, ha a pakliba belevesszük a tudatalatti kölcsönzést is.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.08.07. 23:55:26

@algi: Végül is ennyi erővel mi az, amit "nehéz kitalálni"? :)
Mi nem kiáltjuk ki QT-t tolvajnak (bár valóban ez volt a látszat), csak felhívjuk a figyelmet az ilyesféle érdekességekre, egybeesésekre, és elemezzük őket. Hogy látta-e Tarantino Truffaut filmjét? Nem tudom. Hogy talán tudat alatt kölcsönzött ebből a filmből? Lehet. Mindenesetre ha nem ítéljük el, ne is mentsük fel, egyikhez sincs elég bizonyítékunk. :)

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.08.12. 23:17:55

Apró adalék QT Truffaut-val kapcsolatos ellenérzéseihez (ő ugye "Godard-fan"): a Pulp Fiction Bonnie Situation c. epizódjában két barát találkozik, név szerint Jules és Jim(mie)...
Mérget ne vegyünk a kapcsolatra, de azért érdekes megfigyelés.

Baski Sándor · http://filmvilag.blog.hu 2009.08.13. 01:00:05

@Orosdy Dániel: Szégyenszemre ez eddig nekem fel se tűnt.

Orosdy Dániel · http://danielorosdy.blog.hu/ 2009.08.13. 07:06:48

@[bs]: Ne aggódj, így nekem sem. Azon viszont sokszor elgondolkodtam, vajh miért hívják Jackson karakterét pont Jules-nak... Hát ez egy korrekt magyarázat.

bloodhound v2.0 2009.08.19. 20:35:21

csak az a "probléma", hogy amíg a kill bill a lopáshegyek ellenére egy hihetetlenül jó mozi, addig a menyasszony feketében volt egy hihetetlenül gyenge kínlódás, igazi foshalom, ha ezen egy film alapján kellene megítélnem truffaut-ot, hát nem sok jót tudnék mondani. úgy is mondhatnám, hogy meg kellene inkább köszönni qt-nek, hogy ebből a nézhetetlen szemétből filmet csinált.
süti beállítások módosítása