Du bi quan wang da po xue di zi - hongkongi, 1976. Rendezte és írta: Wang Yu. Szereplők: Wang Yu, Chin Kang, Lung Chung-erh, Liu Chia Yung. Kép: Hu Chiu Yao. Zene: Frankie Chan. 93 perc.
Utazók, útra fel! – Mit kell tudni róla?
Ha kultikus kung-fu filmek kerülnek szóba, a rajongók lelki szemei előtt rögtön a Shaw Brothers logója villan fel, pedig akad néhány megkerülhetetlen alapvetés, melyek kisebb gyártóknál forogtak. Ezek talán leghíresebb darabja a Tajvanon készült Master of the Flying Guillotine, ami azért ezer szállal kapcsolódik a patinás hongkongi stúdióhoz is. A művet íróként, rendezőként és főszereplőként jegyző Jimmy Wang Yu karrierjét az 1967-es One-Armed Swordsman indította be. Ez a film nemcsak a wuxia megújításában játszott óriási szerepet, de a Shaw Brothers szó szerint kasszát robbantott, Wang pedig egy csapásra szupersztárrá válhatott. A pályafutása során közel hetven filmben közreműködő színész 1970-ben mégis szerződést bontott a diktatórikus módszereiről ismert stúdióval, ám a fél karral küzdő főhős ötletét magával vitte a nagyobb kreatív szabadságot garantáló, kisebb filmgyártókhoz. Wang 1971-ben, a One Armed Boxer címszereplőjeként hívta életre a legyőzhetetlenül öklöző szuperharcos Tien Lung figuráját, aki a nem hivatalos folytatásnak tekinthető Master of the Flying Guillotine főhőse is egyben. A mű másik fő inspirációs forrását, a címben említett, repülő guillotine-nal küzdő főellenség közvetlen előképét egy 1974-es Shaw Brothers mozi, A Repülő Guillotine jelentette. Jimmy Wang Yu főművéhez tehát számtalan helyről merített ihletet. A színes ötletmorzsákból a hetvenes évek ázsiai ponyva-mozijának egyik legszórakoztatóbb darabja született, melyet már jóval Tarantino színre lépése előtt masszív kultusz övezett.
Egy táska rejtélyes fényei – Miről szól?
A repülő guillotine vak mestere, az elnyomó császári hatalom bérgyilkosa társai halálát megbosszulandó a jóságos Félkarú Bokszoló (Wang) nyomába ered. A fél kezével is kitűnően harcoló hősünk nézőként egy nemzetközi kung-fu viadalon vesz részt, ám az őt üldöző szerzetes nem ismeri a pontos kilétét, így gyilkos fegyverével ártatlan résztvevőket mészárol le. Bár a tornát szervező Saskarom iskola idős vezetője megpróbálja megakadályozni az öldöklést, nem tudja megállítani a bosszúszomjas mestert. A véres események során a Félkarú Bokszoló elmenekül a helyszínről, majd maga köré gyűjti a tanítványait és furfangos csapdát állít a félelmetes ellenfelének.
Apró különbségek – Hol jön QT a képbe?
A Kill Bill iskolai egyenruhás bérgyilkosa, Gogo Yubari fegyverét a repülő guillotine ihlette: a láncra rögzített, körfűrészes fogazattal felvértezett, gyors pörgésével azonnali halált okozó eszközt Tarantino egy súlyos golyóbissal még látványosabbra alakította. Igaz, az egykor állítólag valóban létezett szerkezet számos filmben felbukkan, a Kill Bill megfelelő jelenetihez az amerikai rendező egyértelműen az itt tárgyalt alkotásból merített ihletet. A tizenhét éves pszichopata japán lány nemcsak pontosan ugyanúgy pörgeti gyilkos eszközét, mint a vak mester, de a patinás film egyik apró zenei témája a Kék Levelek Házában is felcsendül.
Megmondom én nektek, miről szól a Like a Virgin! – Verdikt
Félkarú, plafonon járkáló mester, végtagjait megnyújtani képes indiai jógi, szuperrúgásokkal sziklát aprító thai ellenfél, hallására hagyatkozva gyilkoló shaolin pap, egy kíméletlen bosszúhadjárat és egy brutális küzdőtorna - talán soha egyetlen alkotás sem párolta még ilyen ellenállhatatlan sűrűségűre mindazt a jót, amiért a filmtípust imádni lehet. A Master of the Flying Guillotine nem vacakol sokat a történet kibontásával, nem ragad le az unalmas fizikai törvények hervasztó korlátainál, inkább minden eszközével a közönség szórakoztatására koncentrál. A film ritmusa mai szemmel is feszesnek tűnik, a párbeszédek soha nem tartanak tovább harminc másodpercnél és egyetlen pillanat sem telik el akció, kung-fu vagy poén nélkül. Itt tényleg minden alkotóelem a látványos összecsapásokat szolgálja, ráadásul annyi ötletes figura és változatos harcművészeti fantázia-stílus vonul fel egymás ellen, amire mások egész filmfolyamokat alapoznak. Nem véletlen, hogy a mű popkulturális hatása már jóval a Tarantino-jelenség előtt óriási volt: az író-rendező-főszereplő Wang korszakalkotói ötletei a Véres Sport és a Kickboxer alkotóit ugyanúgy megihlették, mint a Street Fighter egyes karaktereit. Ha a klasszikus kung-fu filmek esszenciáját keressük, a Master of the Flying Guillotine egész egyszerűen megkerülhetetlen.