Május 17-én újra: Artmozik Éjszakája

2019. április 18. 12:03 - filmvilág

artmoziejszaka2019-lcd-1920x1080.jpg

Az Artmozik Éjszakáján öt fővárosi művészmozi összesen 14 termében este 6-tól másnap reggel 6-ig folyamatosan pörögnek a filmek, amelyek egyetlen belépő megvásárlásával korlátlanul látogathatók.

A népszerű és rendszerint telt házzal futó rendezvényben résztvevő mozik: Művész, Puskin, Toldi, Tabán, Kino Cafe. A belépésre szolgáló karszalagok kizárólag e mozik pénztárában, személyesen vásárolhatók meg 3500 ft /db áron. Az egyes vetítésekre nincs helyre szóló jegy, a helyfoglalás érkezési sorrendben történik.

Idén is bekerültek a műsorba olyan filmek, amelyeket az országos premier előtt, az Artmozik Éjszakán láthat először a hazai közönség, ilyen a Yao utazása Omary Sy, a Csillagok határán Robert Pattinson főszereplésével, A szavak ereje és a Mr. Casanova, Pedro Almodóvar új filmje, a Fájdalom és dicsőség, valamint a Pajzán kíváncsiság. De május 17-én éjszaka még egészen friss bemutatónak számít A szívek királynője és a magyar underground együttesekre fókuszáló Pécsi szál is.

Az elmúlt hónapok legnagyobb artmozis sikerei közül is válogathatunk, látható lesz többek között Triertől A ház, amit Jack épített; az új Csillag születik; a magyar animációs Ruben Brandt, a gyűjtő; és Gaspar Noé legutóbbi vizuálorgiája, az Extázis is. Külön említést érdemelnek továbbá azok a filmek, amelyek már kikerültek a mozik műsorából és feltehetően most láthatók utoljára nagyvásznon, mint a Suspiria, vagyis a Sóhajok, az azóta Európa-szerte remake-elt Teljesen idegenek, vagy Nicolas Cage korábbi meglepetésfilmje, a Joe.

A teljes program mozikra, illetve termekre lebontva itt található meg.

Szólj hozzá!

Filmvilág Podcast #38 - Mi az az Us?

2019. április 12. 16:37 - filmvilág

us.jpg

Új adásunkban a Mi-t, azaz Jordan Peele horrorját vesézzük ki spoileresen. Megbeszéljük többek közt, hogy

  •  hányféle filmes utalást, szimbólumot sikerült belegyömöszölni a filmbe, és hogy jó-e ez nekünk,
  • Jordan Peele-e a horrorfilmek Tarantinója,
  • milyen értelmezési lehetőségeket dob fel a rendező,
  • érdemes-e keresni a logikát,
  • hogy következik Peele komikusi múltjából a horrorkarrierje,
  • és rontja-e a filmélményt, ha láttuk a spoileres (?) előzetest?

Az epilógusban kitérünk még a Peele közreműködésével újraindított Alkonyzóna sorozatra, és a True Detective 3. évadára, szintén spoileresen.

Közreműködők: Huber Zoltán, Baski Sándor és a Geekz főszerkesztője, Rusznyák Csaba.

Tovább
Szólj hozzá!

Jön az 5. Magyar Filmhét

2019. április 11. 14:47 - filmvilág

eletmudijasok.jpgIdén rekordszámú nevezés érkezett, így a kísérő programokkal együtt összesen 203 filmet nézhet meg majd a közönség. Most először televíziós sorozatok is bekerültek a Filmhét kínálatába. A televíziós forgalmazású filmek ingyenesen tekinthetők meg, a nagyjátékfilmek pedig kedvezményes, 500 Ft-os áron. A jegyelővétel április 15-én kezdődik.

Andorai Péter, Bánsági Ildikó, Bodrogi Gyula, Koncz Gábor és Venczel Vera az az öt művész, akinek pályáját a Magyar Filmakadémia Egyesület idén először életműdíjjal méltatja. Az ünnepélyes díjátadóra az 5. Magyar Filmhét nyitóeseményén, április 22-én a budapesti Corvin moziban kerül majd sor. Az est zárásaként a Camerimage operatőri fesztiválon nagy sikerrel bemutatott Fényképezte Zsigmond Vilmos című, Zsigmond Vilmosról készült utolsó portréfilmet láthatja majd a közönség. Az Oscar-díjas Zsigmond Vilmos 1999-ben megkapta az Amerikai Filmoperatőrök Társasága (ASC) életmű-kitüntetését, 2000-ben a köztársasági elnök személyes megbecsülése jeléül elnöki Aranyéremmel tüntette ki, 2001-ben pedig a Magyar Corvin-lánc birtokosa lett. Zsigmond Vilmos tagja volt az Amerikai Operatőrök Társaságának, valamint a Magyar Operatőrök Társaságának Legenda díjas, kiemelt tagja volt is.

Tovább
Szólj hozzá!

Felvágós (ki)végzősök - Orgyilkos osztály

2019. április 05. 13:37 - Huber Zoltán

orgyilkos_osztaly1.jpgAz amerikai középiskola kasztrendszere komoly traumát jelent az örök kívülállóknak, legalábbis a témával akár csak érintőlegesen foglalkozó könyvek és filmek ezt a képet sugározzák felénk. A mikroközösségek persze mindig szigorú külső-belső szabályok szerint működnek, a beilleszkedés ellentmondásait így nyilván az is átérezheti, aki egy öltözőszekrényes kertvárosi suli helyett másfajta intézményekben próbál helyt állni. Az Orgyilkos osztályban pontosan az a jó, hogy egy mindenki számára ismerős helyzetből pokolian szórakoztató és sötét szatírát farag. A képregény elsősorban mégis azért zseniális, mert a remek sztorikat fantasztikus vizuális megoldásokkal tálalja.

Az író Rick Remender gyerekként két-három évente kénytelen volt új helyen kezdeni az iskolát, ami nyilvánvalóan traumatikus élményt jelentett a számára. A középiskola egy tinédzser számára maga a nagybetűs társadalom, ahol a hatalmi struktúrák a különféle szubkultúrák látványosan elkülönülő rétegei mentén szerveződnek. Egy kialakuló személyiség számára kiemelten fontos a megfelelő csoporthoz való tartozás, illetve a saját identitás kérdése. Remender ezeket a mindenki számára ismerős problémákat nagyítja fel és keveri a saját emlékeivel. A képregény így nemcsak a Reagan-korszak ellenkultúrájának egy különösen izgalmas és ironikus lenyomatát adja, de egyértelműen érezhető az is, hogy a történet bizonyára terápiás céllal íródott.

Tovább
Szólj hozzá!

Inkubátor Program: ez az 5 filmterv fog megvalósulni

2019. április 04. 16:42 - filmvilág

inkubatornyertesek2019_foto_filmalap_posztosjanos.jpg

A Filmalap Inkubátor Program tíz döntőse személyesen mutatta be filmterveit a szakmai közönségnek és a zsűrinek a Corvin moziban megrendezett pitchfórumon. A Filmalap célja a pályakezdő filmesek innovatív alkotói bemutatkozásának támogatása. 

A zsűri döntése és a szakmai közönség szavazatai alapján az alábbi filmtervek nyertek: 

Csáki László – Felszeghy Ádám: Kék Pelikan - Mit ér a szabadság, ha nem lehet vele élni? Az animációs-dokumentumfilm a ’90-es évek nemzetközi vonatjegy-hamisítási lázát mutatja be, három barát történetén keresztül, akik meghackelik a rendszert. De vajon mindenki megússza szárazon? 

Dér Asia: Nem haltam meg (dokumentumfilm) – Az életimádó műkincskereskedő 51 évesen megtudja, hasnyálmirigy rákja van. A túlélés esélye alig 5%, ő mégis megváltásként tekint betegségére – hiszi, ha megváltozik, és új emberré válik, túléli. 

Fazekas Máté Bence: Kilakoltatás - Egy fiatal elszánt bírósági végrehajtó és egy elkeseredett, kilakoltatás előtt álló öreg néni heroikus küzdelme egy napba sűrítve. 

Mayer Bernadette: Szemem fénye - Egy érettségi évében járó fiú szimbiózisban él fiatalos anyjával, ám életük felborul, amikor a nő megvakul. Egyre fojtóbban ragaszkodó anyja mellett családfenntartóvá, ápolóvá kell válnia, míg sorra veszíti el a számára fontos dolgokat. Ebben a présben egyszer csak már nem lehet megmaradni. 

Szilágyi Fanni: Veszélyes lehet a fagyi – Egy egypetéjű ikerpár mindkét tagja ugyanabba a férfiba szeret bele, aminek hatására kénytelenek az addig jól palástolt, hétköznapi nyomorultságukkal szembesülni. 

Tovább
Szólj hozzá!

Itt az áprilisi Filmvilág!

2019. április 02. 09:56 - filmvilág

1904.jpgMAGYAR MŰHELY
1930 és 2010 közötti nyolcvan évben készült magyar hangos nagyjátékfilmek száma tart az ezerhez. Ezekből huszonkettőnek van közvetlen köze az 1848-49-es esztendőkhöz. Közülük csak öt játszódik a szabadságharc idején, a többi a megtorlás időszakát idézi fel. A diadalmas forradalom ábrázolásának fő akadálya: minden forradalmunkat leverték.

Vincze Teréz: A nők éve (Filmrendezőnők a magyar filmben)
Kovács Ágnes: Vörös tapétán tengerkék virágok (A Szindbád színdramaturgiája)
Hirsch Tibor: Azt üzente… Mit is? (Magyar történelmi filmek: 1848-49)
Benke Attila: Thriller és történelem (Szász Attila portré)

 

REBELLIS KLASSZIKUSOK
A brit film legnagyobbjai közé tartozó Nicolas Roeg látomásos filmjeiben a kizökkent idő és a tér zavara közvetlen, testi tapasztalattá válik, és rendre összehangzik a karakterek pszichés helyzetével. A felbomlott világ magányát megélő főhősök mindig bizonytalan talajon járnak, távoli, idegen vidéken, amelynek gyakran a nyelvét sem ismerik.

Nagy V. Gergő: Amikor a kurva leveri a poharat (Nicolas Roeg 1928-2018)
Varga Zoltán: Vér és piros esőköpeny (Nicolas Roeg: Ne nézz vissza!)
Vágvölgyi B. András: Luk a lelken (Dušan Makavejev 1932-2019)

ÚJ RAJ
A kilencvenes években induló Harmony Korine, az amerikai függetlenfilm huszonéves enfant terrible-je nem követte az „indie filmesből szupersztár” karriersémát, mindmáig megőrizte az avantgárd lázadó szellemiségét. Eddigi legnagyobb sikerét a 2012-es Spring Breakersszel aratta, nem véletlenül: a popkultúrát és az avantgárdot összeeresztő esztétikai program működött, a felforgatás gesztusa paradox módon jól állt az általa kiröhögött világhoz.

Lichter Péter: Roncsköltészet, neonfényben (Harmony Korine)

LEGENDÁS ZSÁNERFILMESEK
Géczi Zoltán: Tűzben edzett rendező (Ringo Lam 1955-2018)

MESTERSÉGES INTELLIGENCIA
Borbíró András: Ép testben ép lélek (Mesterséges intelligencia)

Tovább
Szólj hozzá!

Ők a 7. Friss Hús nyertesei

2019. március 31. 20:16 - filmvilág

molvay_norbert_x_jovo_szerdan.jpg

Vasárnap délután átadták a 7. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál díjait. A március 25. ás 31. között megrendezett fesztivál vetítései szinte kivétel nélkül telt házasak voltak. 

A zsűri tagjai Nicolas Graux belga filmrendező, Galácz Karolina, a DDB kreatívigazgatója és Gabriel M. Paletz forgatókönyvíró voltak.

A magyar válogatásban a legjobb rövidfilmnek járó díjat Molvay Norbert alkotása, a Jövő szerdán című film kapta, amely egy morálisan komplex helyzetet bemutató, drámai erejével, remek forgatókönyvével és hatásos hosszú beállításával nyűgözte le a zsűrit.

A legjobb magyar animáció Tóth Luca Lidérc úr című alkotása lett, amely finomságával, rendkívüli koherenciájával és érettségével hatott a zsűrire: „a hipnotikus érzéki élmény hosszú idővel a film megtekintése után is velünk maradt” – mondta el a díjat átadó Galácz Karolina.

Az NMHH Médiatanácsa által felajánlott díj mindkét film esetében 500.000 forint.

Három film kapott elismerő oklevelet:

A Rozgonyiné (rendező: Szeleczki Rozália) – „egy régi ballada modern és innovatív adaptációja”; a Hármasban (rendező: Lengyel Balázs) – „minőségi, könnyed vígjáték, melyben újra együtt játszik két legendás magyar színész”; és az Apám szíve (rendező: Fazekas Máté Bence) – „a diszfunkcionális családi életet bemutató groteszk komédia” – fogalmazott a zsűri.

Tovább
Szólj hozzá!