Filmvilág blog

Itt a júliusi Filmvilág!

2022. július 02. - filmvilág

202208.jpgMAGYAR MŰHELY
A magyar filmesek a hatvanas évek aranykora óta elkötelezettjei a társadalom és a történelem elemzésének, ezt a filmtörténeti hagyományt tovább viszik a kortárs alkotók is, akik többnyire zsánerfilmekben vizsgálják a magyar múlt „vakfoltjait” vagy máig vitatott, tehát a kollektív emlékezetben „forró” eseményeit.

Benke Attila: A magyar múlt bűnügyei (Kortárs történelmi zsánerfilmek)  
Kovács Patrik: A kém álarca (Fazakas Péter: A játszma)
Béresi Csilla: Titkos történetek (Mészáros Márta hősnői)  
Soós Tamás Dénes: Elemelt realizmus (Beszélgetés Réder Györggyel)  
Vajda Judit: Az igazi hungarikum (Friss Hús 2022)  

ZSÁNERFILM ÉS POLITIKA
Az akciófilmet sokan olyan műfajnak tekintik, amely dicsőíti a harcot és a maszkulinitást. „Jobboldali” műfajnak vélik, legalábbis amerikai változatát. Közelebbről nézve azonban látni lehet, ennek épp a fordítottja igaz, az amerikai akciófilm egyenesen levezethető a liberális eszmei hagyományból.

Paár Ádám: Egyéni hős a közösségért (Az amerikai akciófilm eszmei háttere)
Győri-Drahos Martin: Obskúrus ideológia (Zsánerfilm és politika)   
Géczi Zoltán: Veteránparádé (Joseph Kosinski: Top Gun: Maverick)
Greff András: Rabszolgahad indult velük (James Vance – Dan Burr: Kings In Disguise)  

ÚJ RAJ
Szabó G. Ádám: Szellemek városa (Isabel Sandoval)  

A KRIMI KLASSZIKUSAI
Orosdy Dániel: A harmadik utas (Ross Macdonald 1915-1983)  
Nagy V. Gergő: Két hajnal (Lichter Péter: A titokzatos stylesi eset)  
Varró Attila: Vágy a mélybe (Goodis és Fuller)  

FILMARCHÍVUM ÉS FILMEMLÉKEZET
A filmörökség megőrzésére létrehozott intézményi hálózat és a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetsége (FIAF) a második világháború előestéjén, a legfeszültebb történelmi pillanatban jött létre, de a „filmarchiválás” gondolata alig három évvel a mozgókép feltalálása után már megszületett.

Barkóczy Janka: Mi a FIAF? (A filmarchiválás szervezetei)  
Schubert Gusztáv: A mozgókép őskora (Füzi Izabella: A vurslitól a moziig)  
Gerencsér Péter: Párhuzamosok találkozása (Bródy István: A munkászubbony)  

FESZTIVÁL
Buglya Zsófia: Ki a buborékból (Graz/Linz)  
Vincze Teréz: Piros betűs ünnep (Udine)  

KRITIKA
Kovács Patrik: Szögre akasztott idő (Baranyi Gábor Benő: Zanox)  
Huber Zoltán: Ketrecbe zárva (Odegnál Róbert – Horváth Illés: Lélekpark)

FILM/ZENE
Déri Zsolt: Sötét dalnok fehér köpenyben (Andrew Dominik: Nick Cave – This Much I Know To Be True)

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr5717873193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása