Filmvilág blog

10 napon át falhatjuk a frankofón filmeket

2017. február 17. - filmvilág

frankofon2017.jpgA 7. Frankofón Filmnapok és Fesztivál keretében a Budapesti Francia Intézet és partnerei ismét elhozzák Magyarországra a legfrissebb frankofón filmeket. Francia, belga, kanadai, marokkói, svájci és román alkotások is szerepelnek a tíz napig tartó mustra programjában. Oscar- és César-díj esélyes filmek is kerülnek az Uránia Nemzeti Filmszínház, az Art+ Cinema és a Francia Intézet vetítőtermeibe március 1-től 10-ig.

A szervezők kizárólag a filmnapokon látható alkotásokkal, premier előtti vetítésekkel és beszélgetésekkel készülnek az évente megrendezett eseményre. Xavier Dolan, Romain Duris, Nathalie Baye, Léa Seydoux, Tahar Rahim, Sophie Marceau, Vincent Macaigne – csak néhány név a legnagyobbak közül, akik feltűnnek az idei válogatásban. A budapesti filmnapok után a vetítések 11 nagyvárosban tovább folytatódnak, miközben koncertek, előadások, felolvasóestek és további francia nyelvi programok is várják a frankofón közönséget április elsejéig.

A Filmnapokat a Tahar Rahim és Emmanuelle Seigner főszereplésével készült Szívvel-lélekkel nyitja meg. Rendezője, Katell Quillévéré nem ismeretlen a magyar közönség számára, hiszen Suzanne c. filmjét már 2014-ben láthatták a Frankofón Filmnapokon. A fiatal francia tehetség Maylis de Kerangal azonos című regényéből készült negyedik nagyjátékfilmjét Xavier Dolan Mommyjához is hasonlítják. 

A 29 nagyjátékfilmből és 2 rövidfilm-válogatásból álló mustra három fő témakör köré szerveződik, amelyek a hétköznapi emberi problémákra hívják fel a figyelmet. A Patthelyzet blokk alkotásai a társadalmi-gazdasági kényszerre kérdeznek rá. Hol van az a határ, ameddig hajlandóak vagyunk elmenni, csak hogy kilábaljunk a bajból? A boldogulás útjait egy groteszk komédiában (Másodállás), egy szürrealizmussal és abszurditással  játszó felnövéstörténetben (Baden Baden) és egy mélylélektani thrillerben (Feddhetetlen) tálalják elénk. Hasonlóan összetett helyzetre próbál megoldást találni Joachim Lafosse rendező (Sárdobálók, Gyermekeink, The White Knights) Rég nem szerelem című filmjében, amelyben nem egy házasság megromlását mutatja be, hanem realista módon tárja fel a szereplők jelen idejű próbálkozásait az idegőrlő helyzet megoldására. A francia-belga drámát a két főszereplő erőteljes alakítása teszi igazán emlékezetessé: a feleséget A némafilmesért Oscar-díjra jelölt Bérénice Bejo alakítja, a férjet az elsősorban író-filmrendezőként ismert Cédric Kahn. A filmet Cannes-ban a Rendezők Kéthete szekciójában mutatták be.

Az Igazságkeresés szekcióban társadalmi igazságtalanságok, korrupció és családi titkok kerülnek a felszínre. A Rabságban című börtöndrámában Sophie Marceau mutatkozik be új oldaláról, a Go Home-ban pedig a feltörekvő francia-iráni színésznő, Golshifteh Farahani (Jim Jarmusch Patersonjának női főszereplője) alakítja a családi tragédiákkal megküzdő fiatal lányt. A harmadik témakör a Válságkezelés, amelyben további kényes kérdések vetődnek föl: összecsiszolódnak-e a nemzedékek, megtörhető-e a szokásrend, elegendő támaszt nyújt-e a hit. Hiszen ahány ház, annyi világlátás, annyi megingathatatlannak tűnő elv és meggyőződés. De vajon mennyire vagyunk képesek elfogadni egymást? A többszörös César-díj jelölt Ártatlanok, a tinédzserkori identitáskeresést realista módon ábrázoló 17 évesen című Téchiné-film és az André Dussolier kakarakterére építő szituációs vígjáték, a Háziúr kiadó is erre próbál választ adni. Az utóbbi filmet rendezője, François Desagnat és egyik szereplője, Julia Piaton kíséri el Budapestre.

Bátran kijelenthetjük, Nathalie Baye Franciaország egyik legnagyobb és legfoglalkoztatottabb színésznője. Pályája során a filmtörténet olyan megkerülhetetlen rendezőivel dolgozott, mint François Truffaut, Jean-Luc Godard vagy Claude Chabrol. Alakításait eddig kilenc alkalommal nevezték a César-díjra, amelyet Xavier Beauvois A kis hadnagy című filmjének egyik főszerepéért 2006-ban vihetett haza.

A közelmúltban a 2016-os, francia-svájci koprodukcióban készült Kávéban tűnt fel, valamint a kanadai Xavier Dolan legújabb, Ez csak a világ vége című nagyjátékfilmjében láthattuk (a 2012-es közös munka, az Laurence Anyways után ismét) remekelni. A színésznőt sokféle szerepben felvonultató retrospektív vetítéssorozat elsősorban fiatal, és nem feltétlenül francia rendezők alkotásaira koncentrál. Nathalie Baye mellett a sokoldalú Tahar Rahim is reflektorfénybe kerül.

A Filmnapok utolsó estéjén, március 10-én az Art+Cinemában egészen hajnali 4-ig tartanak a vetítések. A Francia Intézet és a Daazo tematikus válogatásában játékfilmek, animációs filmek és rövidfilmek várják azokat, akik a filmvászon előtt is belemerülnének az éjszakába. Itt mutatkozik be A pornófilmes című filmjéért 2001-ben a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon a nemzetközi kritikusok FIPRESCI-díjával jutalmazott Bertrand Bonello (Saint Laurent, Bordélyház) legújabb filmje, az Eközben Párizsban (Nocturama), amely a társadalom különböző rétegeiből érkező fiatalok dühét és lázadását követi végig a francia fővárosban.

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr8412269286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása