Filmvilág blog

A jövő újratöltve, avagy 70 rövidfilm Velence tiszteletére

Bertoluccitól Tsukamotóig

2013. szeptember 25. - Baski Sándor

Az idén 70. születésnapját ünneplő Velencei Nemzetközi Filmfesztivál úgy tisztelgett saját maga előtt, hogy a szervezők felkérésére 70 neves filmrendező forgatott 1-1 rövidfilmet "Velence 70 - A jövő újratöltve" (Venezia 70 - Future Reloaded) jeligére. Az alkotók szabadkezet kaptak, de a téma adta magát: elmélkedés a Film jövőjéről. A 70 filmből (többségük 90 másodperces, de akad néhány 2 illetve 3 perces dolgozat) 68 megtekinthető a YouTube-on, Bernardo Bertolucci, Catherine Breillat, Atom Egoyan, James Franco, Alekszej German, Jia Zhang-ke, Abbas Kiarostami, Kim Ki-duk, Walter Salles, Paul Schrader, Ulrich Seidl, Todd Solondz, Sion Sono, Shinya Tsukamoto verziója pedig itt helyben is látható a tovább után.

A közel egy évtizede kerekesszékbe kényszerült Bertolucci (vélhetőleg) saját mindennapi küzdelmeiről forgatott egy etűdöt.


Catherine Breillat öniróniával teli filmjében egy kávézóban maga a rendezőmő értekezik a film jövőjéről, miközben a háttérben néhány fiatal elhatározza, hogy moziba megy. Persze nem az új Breillat-filmet nézik meg, valami könnyedebbre vágynak.


Atom Egoyan film és emlékezet viszonyáról elmélkedik a mobiltelefonja tárolókapacitása apropóján.


Végtelenül személyes és kaotikus - ilyen a jövő mozija, már ha jól dekódoljuk a színészet után a rendezésbe is belekóstoló James Franco etűdjét.


Az ifjabb Alekszej German komolyan vette a feladatot: másfél percben komplett sci-fi kulisszát prezentál. Ebben a jövőben a filmek már a fejben peregnek...


Jia Zhang-ke kétperces dolgozatában nem halott a film, épp ellenkezőleg, mindenki mozgóképet néz különféle méretű megjelenítőkön.


Kiarostami az egyik legkorábbi némafilmet idézi meg, összekötve ezzel a mozgókép születésének hajnalát a digitális korszak kezdetével.


Kim Ki-duk hazatelefonál édesanyjának, aki a rendező érkezésének hírére elindul bevásárolni, hogy meleg étellel fogadhassa a fiát. Hogy mi köze mindennek a film jövőjéhez vagy Velencéhez? Passz. (Talán a mama is pont 70 éves?)


Walter Salles kontemplatív etűdjéhez két fotót választott kiindulópontként: az egyik a 2005-ös, a másik a 2013-as pápaválasztás eredményének kihírdetése előtt készült - avagy így válik képpé az emlékezet.


Paul Schrader másfél percben elhadarja a digitális váltással kapcsolatban felmerülő összes kérdés és aggodalmat, majd közli a konklúziót: a forrdalom permanensnek ígérkezik.


Ulrich Seidl, aki az elmúlt évben 3 filmet is bemutatott, azt üzeni, hogy nyugi. A válogatás legmulatságosabb darabja.     


Todd Solondz elképzelte, hogyan fog kinézni a kínaiak által uralt jövőben (egész pontosan 3013-ban) egy online filmes kurzus tananyaga.


Sion Sono szerint az "én jövőm a Mozi jövője", vagyis mindenki magának forgat.


A Tetsuo rendezője, Shinya Tsukamoto egy vérbeli szörnymozit svédeltetett a fiával (?).

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr775533542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása