Filmvilág blog

Across 110th Street

Tarantino nyomában - 36.

2011. február 22. - Baski Sándor

Across 110th Street, amerikai, 1972. Rendezte: Barry Shear. Írta: Wally Ferris regényéből Luther Davis. Kép: Jack Priestley. Zene: Bobby Womack, J. J. Johnson. Szereplők: Anthony Quinn, Yaphet Kotto, Anthony Franciosa, Paul Benjamin. 102 perc.


Utazók, útra fel!Mit kell tudni róla?

Az Across 110th Street a hetvenes évek elején készült, cselekménye Harlemben játszódik, főszereplői többnyire afroamerikaiak, zenéje funky és soul alapokra épül – ennyi bőven elég volt ahhoz, hogy Barry Shear filmjét a blaxploitation irányzat egyik jeles darabjaként könyveljék el, és máig ebbe a kategóriába sorolják a különféle toplistákon. Ha a blaxploitation „műfajt” tágan értelmezzük, és minden olyan alkotást ide sorolunk, amely „fekete témákat” dolgoz fel fekete színészekkel, akkor jogos a címke, máskülönben erősen atipikus filmről van szó. Míg a Shafthez vagy a Foxy Brownhoz hasonló opuszok stílszerűen fekete-fehér világképet közvetítenek, ahol az elnyomott feketék vagány hőse rendet vág az elnyomó fehérek között, miközben minden pórusából árad a menőség, addig az Across 110th Streetben nincsenek hősök, csak deprimált szerencsétlenek és a romantika nélküli alvilág. A korabeli közönség meglepő módon mégis vevő volt erre a kíméletlen, feloldozást nem kínáló krimi thrillerre; 1973-ban a bevételi toplista 40. helyén végzett a produkció.

Egy táska rejtélyes fényei Miről szól?

Három kisstílű bűnöző zsarunak öltözve rajtaüt az olasz maffia harlemi házibankján, 300 ezer dollárt zsákmányolva, és hét hullát hagyva hátra – a veszteséglistán három fekete és két olasz gengszter található, illetve két rendőrjárőr. A maffia emberei természetesen semmilyen eszköztől nem riadnak vissza, hogy megtalálják és kivégezzék a rablókat, miközben a rendőrség is elindul a forró nyomon. Az ügyre a nyugdíjazás előtt álló, korrupt és enyhén rasszista, de kőkemény Frank Mattelli-t állítják rá, aki nehezen tudja elfogadni, hogy egy szabálykövető, fiatal fekete hadnagynak kell jelentenie. A három rabló körül közben szorul a hurok, amíg ugyanis a két idősebb igyekszik meghúzni magát, a harmadik látványos költekezésbe kezd.


Apró különbségekHol jön QT a képbe?

Tarantino a film Bobby Womack által jegyzett főcímét vette kölcsön a Jackie Brown nyitányához, de nem ugyanazt a verziót. Az eredeti jóval funkysabb, lüktetőbb, nyersebb, köszönhetően többek közt a kongadobok használatának.


Csak ugatsz egész nap kicsi kutya…?
Hommage, „lopás”, vagy valami más?

Egyfelől nyilván főhajtásról van szó egy kiváló alkotás és egy izgalmas filmes korszak előtt, másfelől Bobby Womack zenéje már a film első másodperceiben megteremti a Jackie Brown hangulatát és alapritmusát. Ekkor még nem tudni, hogy a zene szövegének  („I was the third brother of five, Doing whatever I had to do to survive. I'm not saying what I did was alright, Trying to break out of the ghetto was a day to day fight.”) van-e köze a cselekményhez, vagy a szereplő motivációjához, de a film végén, a történetet keretbe zárva, újra ez a dal hangzik fel, így a néző átgondolhatja, hogy módosult-e közben a jelentése. (Igen.)


Megmondom én nektek, miről szól a Like a Virgin!Verdikt

A film címe arra utal, hogy a 110. utcán (és a Central Parkon) túl egy másik világ található, ahol kíméletlen farkastörvények uralkodnak. Míg a „hagyományos” blaxploitation filmek ezt a környezetet erősen karikírozva mutatják be, addig az Across 110th Street annyira realista, amennyire az egy kompromisszumoktól mentes, hetvenes évekbeli gettó krimiben lehetséges. Ugyanolyan erőszakos, mint a blaxploitation klasszikusok, de ez az erőszak egy pillanatig sem szórakoztató. Akadnak sztereotip figurák is, mint a szadista maffiózók, a gettó pökhendi vezére vagy a Sidney Poitier-szerű fekete nyomozó, de a többi figura összetettebb, életszerűbb. Ilyen Anthony Quinn korrupt nyomozója, vagy a Paul Benjamin által alakított rabló, aki egy ponton a hatvanas évek polgárjogi filmjeit idéző monológot ad elő. Többek közt miatta érdemel egy megtekintést az Across 110th Street.



 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr352681310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scorsesefan 2011.02.22. 23:49:51

FÚ. Ez már régóta érdekelt. Jó írás by the way.

Odin_James 2011.02.24. 19:00:29

Nagyon jó cikk, bár egy kicsit rövidnek éreztem!

A Sweet Sweetback's Baadasssss Song-ról is írhatnátok!
süti beállítások módosítása