Filmvilág blog

Novemberben jön a 22. Verzió Filmfesztivál

2025. október 02. - filmvilág

cuba_es_alaska.jpg

November 11-19. között rendezik meg Budapesten és hét vidéki városban a Verzió Filmfesztivált. A Verzió idei szlogenje, az Együtt létezünk, közös gondolkodásra invitál: miként tudunk együtt élni világunk törései, konfliktusai és kihívásai közepette. A nyitófilm a Sundance-különdíjas Együttélés, na persze… egy izraeli-palesztin stand-up komikus portréja.

A fesztiválfilmek ismét érzékeny témák feldolgozására invitálják a nézőket, bemutatva az Ukrajna, Gáza, Szudán és Irak háború sújtotta területein élők történeteit. A háború rettenetes következményein túl a Verzió idei filmjei a látszólag békében élő társadalmak problémáit is kihangosítják. Egy-egy film segítségével fókuszba kerül a klímaváltozás, a gyári munkások jogfosztottsága, a nemek közti egyenlőtlenség, az alkoholizmus, és az itthon is égetően aktuális gyermekvédelmi kihívások. A filmek a problémák tematizálásán túlmutatva megküzdési lehetőségeket is kínálnak, és árnyaltabb gondolkodásra késztetnek bennünket. A nacionalizmus erősödését, és a politikai propaganda működését történelmi párhuzamok segítségével még jobban megérthetjük, ehhez nyújtanak segítséget a fesztivál archív felvételekkel dolgozó dokumentumfilmjei. A női perspektíva tovább erősödik: idén a filmek több mint felét női rendezők jegyzik.

Tovább

Variációk hiányra - Az ELTE Mozgóképszak diplomafilm-vetítése

budapest1025_1_daniel_nagy.jpg

Szeptember 26-án az ELTE Mozgókép szak tartott diplomafilm-vetítést a Toldi moziban. A mohák (mozgókép hallgatók) az osztályfőnökük, Ferenczi Gábor segítségével jutottak el a diplomáig és a vetítésig. Az ELTE alulfinanszírozásának egyik szembetűnő példája, hogy a mohák eredetileg kaptak támogatást a filmjeik készítésére, majd ezt a támogatást megvonták az ELTE-sektől, így a Toldiban vetített hat kisjátékfilm független finanszírozásból, „családtagok, barátok, szerelmek és exek” hozzájárulásával készült

A filmtámogatási rendszer válságával megkezdődött a no- és low-budget filmek felfutása, ma Magyarországon „a szakmai összefogással” és „szívességbankolással” létrejött független film címke nemcsak gyakori, de sokszor egyfajta identitásképző erőként is megjelenik. Az ELTE-sek hozzáállásukban látszólag mást képviselnek, mint a társadalmi széthúzást és igazságtalanságokat, közéleti durvaságokat megelégelő „függetlenek” – Reisz Gáborral (Magyarázat mindenre), Szimler Bálinttal (Fekete pont), vagy éppen Fliegauf Bencével (Jimmy Jaguár) ellentétben (egy-két elvétett képet, ganget leszámítva) nem politizálnak nyíltan filmjeikben. A fiatal alkotók univerzálisabb témákra, hangulatokra és a társadalmi közérzet helyett inkább generációs élményekre fókuszálnak. Az ürességtől való félelem, ami sokszor a halállal, elmúlással kapcsolódik össze, a változatlanság vagy bénultság variációi (menni vagy maradni kérdés), az átmenetiség érzése és a küszöbtapasztalatok foglalkoztatják a filmeseket. Mindezt rendhagyó történetvezetéssel, illetve (potenciálisan elidegenítő) bonyolult megoldásokkal és képekkel beszélik el, tágra nyitva az értelmezési lehetőségeket, számtalan kérdést hagyva bennünk.

Tovább

Elhunyt Elek Judit

judit_elek_lucinda_douglas-menzies_danielfilm_studio.jpg

Hosszas betegség után, 87 éves korában elhunyt Elek Judit, Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező.

Túlélte a Budapesti gettót, majd a Színház- és Filmművészeti Főiskolán tanult, ahol Máriássy Félix osztályába járt Szabó Istvánnal és Huszárik Zoltánnal. A főiskolán írta meg az Árvácska forgatókönyvét, amelyben gyermekkori élményeit dolgozta fel. Mivel csak dramaturg diplomát kaphatott volna, híradózni kezdett, és alapító tagja lett a Balázs Béla Stúdiónak.

1962-ben első dokumentumfilmje, a Meddig él az ember versenybe került a Cannes-i Filmfesztiválon, majd 1969-ben a Sziget a szárazföldön című játékfilmje is nagy sikert aratott a Kritikusok Hetén. Bár hazai kritika elutasítóan fogadta dokumentarista stílusát, a külföldi elismerés nem maradt el. A 70-es években bányász közösségekről készült dokumentumfilmjei tananyaggá váltak világszerte, de itthon a hatalom betiltotta a bemutatójukat, mert a filmekben nyíltan ábrázolt társadalmi valóság nyomasztó volt.

Tovább

Itt az októberi Filmvilág!

fv1001.jpgVALÓSÁG ÉS FIKCIÓ
A forradalom leverését követően a frissen berendezkedő Kádár-kormány gyors léptekben megteremtette a maga verzióját az 1956-os eseményekről, amely aztán évtizedekre kikezdhetetlen tabuként uralta a társadalmi emlékezetet. Az igaz történeten alapuló Árva jócskán elszakadt a múlthamisító propagandafilmektől, az egyszemélyes dokumentumfilmekben viszont alany, tárgy és alkotó egybeolvadásával a magánvalóságból teremtenek fikciót.

Gyenge Zsolt: Mindenki árva (Nemes Jeles László: Árva)
Soós Tamás Dénes: „Nehéz volt elválasztani a zenét és a zajt” (Beszélgetés Nemes Jeles Lászlóval)

Murai András: Múlthamisítás (Az első filmek ’56-ról)
Simonyi Balázs: A megforduló kamera (Egyszemélyes dokumentumfilmek)

KOSZTÜMÖS NŐK
Kiss Dalma
: Visszatérés Austen balzsamos világába (Jane Austen-adaptációk)
Pazár Sarolta: A jövő megelevenedése (Cédric Klapisch: Rokonidők)
Kovács Bálint: Nem öregedett (Sally Potter: Orlando)
Vajda Judit: Válás a legfelső körökben (Simon Curtis: Downton Abbey – A nagy finálé)

Tovább

#184 - Robert Redford és A jelölt, Bróker Marcsi, Fesztiválszemlézés

redford2.jpg

Új adásunkban megemlékezünk a pár hete elhunyt Robert Redford karrierjéről és életéről, külön kitérve az 1972-es A jelölt című filmjére. Előtte személyes élménybeszámoló a velencei és a torontói filmfesztiválról (a megemlített filmek listája a poszt végén olvasható), utána pedig az RTL+ minisorozatát, a Bróker Marcsit beszéljük ki. 

Közreműködők: Varga Dénes, Huber Zoltán, Orosdy Dániel, Baski Sándor

Szóba kerül többek közt, hogy

  • hogyan lehet világsztárokkal összefutni Torontóban,
  • mik a sorbanállás előnyei,
  • hogyan lehet a Robert Redford-jelenséget elmesélni annak, aki soha nem hallott Robert Redfordról,
  • aktuális-e még ma is A jelölt,
  • mennyire lehet elrugaszkodni a valóságtól egy valós eseményeken alapuló sorozatban,
  • és hogy jön Kaszás Erzsi a képbe?


Menetrend:


00:00:00 - Beszámoló a Torontói és a Velencei Filmfesztiválról
01:10:45 - Robert Redfordról
01:22:00 - A jelölt Redforddal
01:59:00 - Kedvenc Redford-filmjeink még
02:04:10 - Sorozat: Bróker Marcsi

Tovább

29 új filmmel jön a Koreai Filmfesztivál

pretty_crazy.jpg

Október 10. és 17. között a Corvin moziban rendezik meg a 18. Koreai Filmfesztivált, ahol összesen 29 dél-koreai filmet láthat a közönség.

2025-ben is tematikus szekciók segítik az eligazodást a filmkínálatban, amit egy nyitó- és zárófilm is gazdagít, sőt egy Bónusz blokkot is betettek idén a szervezők. A program egyik pillére Korea nemzeti felszabadulásának 80. évfordulója: ennek tiszteletére olyan filmek is vászonra kerülnek, amelyek a történelmi emlékezést állítják középpontba. A vetítések mellett idén is exkluzív kísérőprogramok várják az érdeklődőket, így az érdeklődők találkozhatnak három alkotás filmrendezőjével, részt vehetnek közönségszavazáson és akár egy mesterkurzuson is a szakemberekkel. A Koreai Kulturális Központ, a Csondzsui Nemzetközi Filmfesztivál és a Koreai Nemzeti Filmarchívum 29 olyan alkotást mutat be egy hét alatt, amit először vetítenek hazánkban.

A fesztivál egy díjnyertes filmmel indul. A Harbin (2024) című történelmi dráma a függetlenségi mozgalom, a „koreai tavasz” aktivistája, An Dzsunggun történetét meséli el, főszerepben – a magyar nézők által is jól ismert – Hjon Binnel. Majd egy blockbusterrel búcsúznak majd az idei résztvevőktől, ugyanis a 14. Koreai Filmfesztiválon bemutatott Szupertitkos ügynök folytatását vetítik. A második rész igazi kasszasiker volt Koreában, a harmadik legtöbb bevételt hozó film az ottani mozikban. 

Tovább

Teljes a 14. Szemrevaló Filmfesztivál programja

miroirs_no3.jpg

Idén október 9-19. között rendezik meg a Svájci Nagykövetség, az Osztrák Kulturális Fórum és a Goethe Intézet közös eseményét a budapesti Művész moziban. 10 filmet mutatnak be a német nyelvterület legfrissebb alkotásaiból, ezúttal is eredeti nyelven, magyar felirattal.  A filmek mindegyikében a családi dinamikák vannak fókuszban, hol drámai, hol vígjátéki felhanggal.

Október 9-én 19 órakor a Marielle mindent tud című német fim nyitja a 14. SZEMREVALÓ│SEHENSWERT FILMFESZTIVÁLt, kivételesen a Puskin moziban. Te mit tennél, ha rájönnél, hogy a lányod telepatikus képességekkel rendelkezik, és szűrő nélkül mindent lát és hall, amit csak csinálsz? Az idei Berlinalén Guild Film Prize különdíjjal elismert alkotás a The Hollywood Reporter szerint olyan, „mint egy Yorgos Lanthimos film, amelyet M. Night Shyamalannal közösen rendezett”.

Tovább
süti beállítások módosítása