Ő tette

Abner Pastoll: A Good Woman Is Hard to Find

2020. június 04. - Szabó G. Ádám

Ki gondolta volna, hogy egy színész az Amerikában érzékeny gyerekalakításától A Spiderwick krónikák, majd a Tudorok fő- és mellékszerepein, felejthető kacatokon (Menőkor, A Lazarus-hatás) és a forgatókönyv-fejlesztési pokolban hánykolódó It's Showtime Siberia I. világháborús Csárdáskirálynő-variánsán át a Kemény motorosok spin-offjának (Mayans M.C.) kartellfeleségéig jut? Sarah Bolger végrehajtotta ezt a bravúrt. Ritkán méltatott képességeire óriási szükség van, és az ír színésznő meg is hálálja a lehetőséget: az A Good Woman Is Hard to Find számos kihívást rejtegető, komfortzónából kizökkentő munka, melynek súlya a főszerepben tündöklő aktor vállaira nehezedik. [spoileres elemzés]

Tovább

Az évtized legjobb filmjei #3 - 2013

inside_llewyn1_1.jpg

Az év, amikor Sandra Bullockot kilőtték az űrbe, DiCaprio túltolta a kokót, és Arany Pálma járt a leszbikus szexért. Folytatjuk évtizedösszegző sorozatunk, amelyben szembesítjük magunkat a korabeli toplistáinkkal, újranézzük a kedvenc filmjeinket, és bepótoljuk a hiányosságainkat. 2020 decemberében, a sorozat végén pedig kihirdetjük az évtized legjobb filmjeit. Előzmények: 2011, 2012

A menetrend:
05:00 - Az év blockbusterei és bukásai
19:40 - Fesztiválsikerek
32:30 - Oscar-díjasok
1:07:10 - Újranézve: személyes toplisták
              1:15:20 - Feltörő színek
              1:18:50 - Csak Isten bocsáthat meg
              1:26:50 - Blue Ruin
1:29:00 - Under the Skin
1:44:20 - Halhatatlan szeretők
1:57:00 - Llewyn Davis világa
2:08:50 - Az év felfedezettjei, sztárjai és a (majdnem) kimaradt filmek
              2:10:45 - Foglyok
              2:15:45 - The Spectacular Now

Tovább

Ingyenfilmek Trianon emlékére

trianonfilmek.jpg

A Trianon100 eseménysorozathoz a Budapest Film Zrt. is csatlakozott; a korszakban játszódó ingyenesen vetített filmekkel, illetve az akkori virágzó filmes és színházi életet bemutató különleges Filmhíradóval kapcsolódik a programhoz június 4-én.

A filmek válogatását megnehezítette, hogy egyelőre kevés igazán értékes mozgókép készült a témáról. A dokumentumfilmesek direktebben fogalmaznak, a játékfilmesek a legtöbbször csak érintik Trianont, s azt, hogy mi vezetett oda, s milyen következményekkel járt a 100 évvel ezelőtti békeszerződés.

Tovább

Itt a júniusi Filmvilág!

2006.jpgMAGYAR MŰHELY
Soós Tamás Dénes: „A mozikkal együtt sírunk, együtt nevetünk” (Körinterjú a forgalmazás jövőjéről)  
P. Szabó Dénes: A viszály magvai (Jancsó-filmek a rendszerváltásról – 2. rész)
Báron György: Kortársunk, Voltaire (Kreif Zsuzsanna: Candide)  
Morsányi Bernadett: Idő van (Beszélgetés Hajdu Szabolccsal)  
Stőhr Lóránt: Harcmodor hidegháborúban (Hajdu Szabolcs: Békeidő)  

ÚJ RAJ
Ozu szellemi örököse, a számkivetettekkel mindig együttérző Hirokazu Kore-eda érzékeny, rendhagyó családi drámákkal vált világhírűvé. A Maborosi felesége az új házasságában sem képes feldolgozni első férje elvesztésének traumáját. Csoda és a Vihar után elvált, széthullott családok krónikája. Az Anyátlanok négy féltestvére mind más apától származik. A fiam családja főhőse elcserélt gyermek.

Teszár Dávid: Családban marad (Hirokazu Kore-eda)  

A ZSÁNER MESTEREI
Varga Zoltán: Sóhajok és sikolyok (Dario Argento-portré – 2. rész)  
Nemes Z. Márió: A lehetetlen film filozófiája (Lichter Péter – Máté Bori: A horror filozófiája)  

KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
Corben a Den-széria képregény-eposzában ösztönénje démonait rászabadítva szürreális látomássá transzformálta a fantasy-műfajt. Ahogy a sótlan David Neverwhere-ben acélos Denné lényegül át, úgy változnak át a Corben-magánélet elemei a fantasy műfaj színes, szélesvásznú motívumaivá.

Varró Attila: Barbárok a tudatküszöbön (Richard Corben: Neverwhere)  
Baski Sándor: Pszichedelikus mélyfúrások (Duncan Trussell – Pendleton Ward: Az éjféli evangélium)  

LATIN PANORÁMA
Lénárt András: A Disney-küldetés (Amerika-közi filmpolitika 1930-45)  
Barkóczi Janka: Távoli hangok (Kleber Mendonça Filho és az új brazil film)  
Pedro Almodóvar: Síkváltások (Karantén-napló)  

NÉMET PANTEON
Murnau filmjeiben az ember Janus-arcú meghasadt lény, éppúgy lehet Nosferatu vagy a gonoszt elűző áldozati bárány, de mindkét vonás megvan benne, és szüntelenül harcot vív a környezete és saját maga idegenségével. Test és lélek, sötétség és fény – Murnau filmjeivel mintha csak a manicheusok dualista kozmológiáját idézné.

Schreiber András: A lefejezett próféta (Friedrich Wilhelm Murnau)  
Martin Ferenc: Tájba vetített érzelmek (Murnau és a miliő)  

KÖNYV
Kránicz Bence: Jelmezes rajongók (Dr. Kárpáti György szerk.: A képregényfilm)  

VIDEÓJÁTÉK
Herpai Gergely: Apokalipszis itt és most? (Világjárvány a videójátékokban)  

TELEVÍZIÓ
Kránicz Bence: A történelemnek nincs vége (Howard Gordon és Alex Ganda: Homeland)
Pernecker Dávid: Se isten, se sors (Alex Garland: Devs)
Kovács Gellért: Megcselekedte, amit megkövetelt (Cory Finley: Romlott oktatás)  
Rejtett kincsek (HBO eredeti játékfilmek)  

A címlapon: Kreif Zsuzsanna: Candide (Candide Produkciós és Filmforgalmazó Kft.)

 

Mindörökké Fakó Lovas

Clint Eastwood városi westernjei

Clint Eastwood emblematikus westernhőse, a bosszúálló, igazságosztó „Fakó Lovas”, időről időre belovagol a modern városokba is.

clint.jpgClint Eastwood a hetvenes évekre átvette John Wayne-től „A Westernhős” szerepét, s nevével egybeforrt a Vadnyugat, illetve a „Névtelen ember” vagy „Fakó Lovas” karaktere. Eastwood pár mellékszerep után az 1959 és 1962 között futó Rawhide tévés westernsorozat Rowdy Yates-eként mutatta meg arcát a közönségnek. „Mindig is azokat a hősöket szerettem, akiknek van valamilyen gyengesége, vagy akiket valamilyen probléma nyomaszt, ami más, mint a történet megoldásra váró fő konfliktusa.” – vallja Eastwood, aki nem túlzottan kedvelte Rowdy Yates tipikus, talpig becsületes cowboyfiguráját. Sokkal jobban illett hozzá Sergio Leone Dollár-trilógiájának – Egy maréknyi dollárért (1964), Pár dollárral többért (1965), A Jó, a Rossz és a Csúf (1966) – izzó sivatagból szakadt ruhában előbukkanó, koszos, poros, borostás, cinikus Fakó Lovasa, akit az amerikai forgalmazó, a United Artists keresztelt el Névtelen embernek a Leone-filmek 1967-es tengerentúli bemutatója alkalmából. (Amúgy a „Névtelennek” mindhárom filmben volt neve: az első részben Joe-nak, a másodikban Monco-nak, a harmadikban pedig Szöszinek hívták.)

A Dollár-filmek kirobbanó amerikai sikerét sokan próbálták meglovagolni Clint Eastwood bevonásával (mint a Kelly hősei (1970), mely tulajdonképpen A Jó, a Rossz és a Csúf második világháborús változata). A siker ellenére azonban saját állítása szerint Eastwood már kezdettől el akart szakadni olasz westernhősétől: „az első [western], amit az Egyesült Államokban készítettem az európaiak után az Akasszátok őket magasra! volt. Megkerestek akkoriban egy sokkal nagyobb szabású filmtervvel, a Mackenna aranyával. Csakhogy én az előbbit akartam megcsinálni, mert abban a halálbüntetés problémája volt a kulcskérdés. Új távlatok nyíltak előttem, nem akartam visszatérni a Névtelen Cowboy karakteréhez.” Eastwood előbb vadnyugati szerepeiben váltott (Akasszátok őket magasra!, 1968, Két öszvért Sára nővérnek, 1970, Joe Kidd, 1972), majd színész-rendezőként jegyzett alkotásaiban (Fennsíkok csavargója, 1973, A törvényenkívüli Josey Wales, 1976, Fakó lovas, 1985, Nincs bocsánat, 1992) filmről filmre korrigálta az önző, cinikus Névtelen embert. Nemcsak westernjeiben, de egyéb műfajfilmjeiben is egyre esendőbb, ugyanakkor egyre emberibb, vagy legalábbis emberségesebb karakterré változtatta Fakó Lovasát. 

Tovább

#59 Tavaszi sorozatszemle

normal_people3.jpg

Új (= két hete felvett) adásunkban megbeszéltük, hogy milyen sorozatokat néztünk a karantén alatt. Van, amit merünk ajánlani, van, amit nem, és volt olyan sorozat is, ami alaposan megosztott bennünket. Vita! 

A menetrend:

1:00 - Better Call Saul S05
6:00 - Megszállottak viadala (Killing Eve)
9:00 - Futás (Run)
16:30 - Normális emberek (Normal People) [spoileres]
38:40 - Bödörék
40:30 - Apatigris
46:00 - Mellékhatás

Tovább

Ki milyen filmet rendezne a koronavírus-járványról?

lauradern.jpg

Egy spanyol cinefil blogger a Twitteren a legdurvább spanyolországi karanténnapok alatt elkezdte magából ontani a filmszinopszis paródiákat, ezekből válogatott az elespañol.com. 

DAVID LYNCH

  • Egy beteg nő, Laura Dern egy vírusról szóló filmet néz, amelynek a főszereplője Laura Dern, aki azt hiszi, hogy megfertőződött, és ezt elmondja orvosának, Laura Dernnek.
  • A cselekményt bevillanó képsorok szakítják meg, amelyben egy koldus egy szobor szemét nyalogatva ezt suttogja: „Szimbiózis.”


MARTIN SCORSESE

  • Az amerikai olasz maffia a helyzetet kihasználva maszkokkal üzérkedik.
  • A főszereplő nemrég került a maffiához, bár már majdnem 50 éves.
  • 4 órás film.
  • Egy áruló saját maszkforgalmazó hálózatot épít ki, ezért a főszereplőnek meg kell őt ölnie, és holttestét egy folyóba kell dobnia.

Tovább