MAGYAR MŰHELY
Első egész estés játékfilmjeként leforgatja a Kárhozatot (1987), majd Tarr Béla főművét, a Sátántangót (1994), utolsóként pedig a Werckmeister harmóniákat (2000). Nem egyszerűen nemzetközi rangot kivívó művekről van szó, hanem egy rendezői stílusváltásról, amelyben a fekete-fehér képeknek, a hosszú beállításoknak, lassú gépmozgásoknak formateremtő szerepük van.
Gelencsér Gábor: A fekete-fehér színárnyalatai (Medvigy Gábor 1957–2023)
Soós Tamás Dénes: „Egy test, egy lélekké váltunk” (Beszélgetés Sándor Pállal Ragályi Elemérről)
Szekfü András: Forrongó buborékok (Beszélgetés Szirtes Andrással)
Kelecsényi László: A Király Jenő-pör (Merengek a múltak ütemén 4.)
Gyöngyösi Lilla: „A magasság csak a körítés” (Beszélgetés Fésős Andrással)
FILM ÉS IRODALOM
William Friedkin (1935-2023) Új-Hollywood egyik legjelentősebb, paradigma-fordító blockbuster-rendezője: a Francia kapcsolat és az Ördögűző filmtörténeti mérföldkő és kirobbanó közönségsiker a maga zsánerében, egyszerre a sok évtizedes műfaji sémák markáns revíziói és hatékony adaptációi az irodalmi alapműnek.
Varró Attila: Keskeny kék vonal (Friedkin rendőrségi trilógiája)
Bóna László: Hol a démon? (A Kubrick titok – 2. rész)
Szabó G. Ádám: Feljegyzések a padlásról (Miriam Toews // Sarah Polley: Nők beszélgetnek)
ÚJ RAJ
Az Arany Pálmás Egy zuhanás anatómiája tárgyalótermi melodráma. A változó műfaji képlet ellenére a franciák új sztárrendezőnője mindegyik filmje egyformán szól a visszaemlékezés, az álmok és a tudatállapotok lebilincselő útvesztőiről, az igazság relatív voltáról és olyan komplex női figurákról, akik képesek önmagukat az előtérbe helyezni.
Kovács Kata: A hivatás csapdájában (Új raj: Justine Triet)
ZSÁNER-TRENDEK
Sándor Anna: A történet visszaszerzése (Indiánfilmtől őslakos tévésorozatig)
Buzsik Krisztina: A szomorúság háza (Mike Flanagan: Az Usher-ház bukása)
Baski Sándor: Ördögi víziók (Sitges)
Havassy Gergely: Papír-utópia (Egy katasztrófafilm margójára)
Pazár Sarolta – Pauló-Varga Ákos – Varró Attila: Viking vér (Skandináv zsánerek)
TELEVÍZIÓ
Murai András: Cselszövés, bujálkodás és a nemzet (Madarász Isti: Tündérkert)
FESZTIVÁL
Navarrai Mészáros Márton: Bátor döntések (San Sebastián)
Schreiber András: Ég az erdő, ég a ház is (Sehenswert/Szemrevaló)
KRITIKA
Alföldi Nóra: Ismétli önmagát (Guy Nattiv: Golda)
Szíjártó Imre: Ősz, tél, tavasz és nyár (Dorota Kobiela-Welchman – Hugh Welchman: Parasztok)
Herczeg Zsófi: Valami sorstársak (Beszélgetés Hevér Dániellel)
Fekete Tamás: Monológ három hangra (Nagy Borús Levente: Éger)
A címlapon: Hevér Dániel: Valami madarak (Szacsvay László és Kizlinger Lilla) – A Mozinet decemberi bemutatója