Filmvilág blog

#151 - Casino, Kék Pelikan, Piknik a Függő sziklánál

2024. április 08. - filmvilág

 kek_pelikan.JPG


Új adásunkban újra egy izgalmas magyar mozipremierrel foglalkozunk, Csáki László animációs-dokumentumfilmjével, a Kék Pelikannal, utána a visszavonulását bejelentő Peter Weir (Holt költők társaságaZöld kártya, Truman Show) korai remekművét (Piknik a Függő sziklánál) vesszük elő, és folytatjuk a Scorsese-sorozatunkat is a Casinóval.

Menetrend:

00:50 - Kék Pelikan
35:15 - Piknik a Függő sziklánál
1:08:30 - Scorsese-sorozat: Casino

Tovább

Forgatókönyvírókat keres a Friss Hús csapata

Fókuszban a rövidfilmírás a II. Balázs Béla-pályázaton

friss_hus_2021_06.jpeg

Az írókat és a forgatókönyvírókat szólítja meg a Friss Hús a legújabb pályázatával, amelyre 2024. május 10-ig várják a jelentkezéseket. A pályamunkákat négy témában várják: „Északi part”, „Távkapcsolat”, „Vonaton”, valamint „Gyerekszemmel” tárgykörben. 

A Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál szervezőinek évtizedes tapasztalata, hogy bár számtalan sikeres magyar rövidfilm készül, a rövidfilmek forgatókönyve, dramaturgiája méltatlanul keveset tárgyalt és gyakorolt téma, illetve nagyon kevés az átjárási lehetőség a kortárs irodalom és a filmírás között. 

A Friss Hús ezen kíván változtatni pályázatával, amely kimondottan íróknak és forgatókönyvíróknak szól, és célja, hogy workshopok és fejlesztési munkák során tehetséges alkotók mentorok segítségével kisjátékfilm-forgatókönyvet fejlesszenek. A Balázs Béla-pályázatot először 2023-ban hirdette meg a fesztivál, a program nagy szakmai érdeklődés mellett zajlott, idén pedig új témákkal, frissített formátumban várja a jelentkezőket.

Tovább

Gazdag Gyula dobozba zárt filmjei a Cirko-Gejzírben

bastyasetany_74_001.jpg

 

A Cirko-Gejzír mozi új, tavaszi retrospektív életműsorozatában ezúttal Gazdag Gyula életművét mutatja be. Az első vetítésre április 6-án, a rendező jelenlétében kerül sor.

A nyitóeseményen betiltott filmekről és egy izgalmas életpályáról lesz szó, amikor egy közönségtalálkozóval, majd a Bástyasétány ’74 című film vetítésével megkezdődik a Dobozba zárt filmek – Gazdag Gyula-retrospektív. A hosszú éveken át Amerikában élő és tanító rendezővel Víg Emőke filmesztéta beszélget majd.

A magyar direct cinema meghatározó alakjának filmjei nélkül nehezebb lenne megérteni a Kádár-rendszer gondolkodásmódját: a megtörtént, mégis rendkívül abszurd történetek a mai napig magával ragadják a nézőt.

Az elkészülésükkor dobozba zárt filmek nagy részét csak a rendszerváltás után vetítették, attól kezdve azonban világszerte. Gazdag Gyula díjnyertes alkotásainak köszönhetően került a UCLA-re tanárként, valamint a Sundance-re mentorként is. Az elmúlt években a Nemzeti Filmintézet digitalizálási és restaurálási programjának keretében több filmjét is felújították.

Tovább

Itt az áprilisi Filmvilág!

fv2404.jpgTÖRTÉNELMI FILMJEINK
A történelmi film új korszakának kezdete 2018 második felére tehető, amikor a kormánybiztost érő bírálatok szerint irányítása alatt filmgyártásunk nem fordít elég figyelmet a nemzeti múltra. Valóban nem tengett túl a zsáner, ám azt sem állíthatjuk, hogy a Nemzeti Filmalap idején (2011-2019) ne készült volna film a múltról, különösen a 20. század tragikus eseményeiről. Azóta a történelmi film elsőszámú cél lett, kerül, amibe kerül.

Murai András: Túladagolás (Új magyar történelmi filmek)
Hamar Péter: Tündérkerti kalauz (Történelmi sorozat a XVII. századi Erdélyről)


Várkonyi Zsolt: „Vannak közös ügyeink” (Beszélgetés Lóth Balázzsal)
Kolozsi László: Hősök helyett szuperhősök (Lóth Balázs: Most vagy soha!)

MAGYAR MŰHELY
Kelecsényi László: Érzékeny búcsú egy filmcsinálótól (Vitézy László 1940-2024)
Kovács Kata: A magyar találékonyság szülte (Csáki László: Kék Pelikan)
Pauló- Varga Ákos: Rendszerváltás óvatosan (Beszélgetés Csáki Lászlóval)

Tovább

Minden, amit tudni akartál a Hukkléről

hukkle1.jpg

Pálfi György Hukkléjával folytatódik a Filmrendezők klubja, amely szeretné közelebb hozni a filmrendezői szakmát a filmek iránt komolyabban érdeklődő nagyközönséghez, és egyben szakmai mesterkurzust is nyújtani a filmet tanuló diákok számára.

Az ötödik Filmrendezők klubja új helyszínre költözik, ezúttal a Corvin Mozi Jávor termébe várják a cinephile-eket. Április 4-én 19 órától Pálfi György Hukkle című filmjét láthatja a közönség nagyvásznon. A vetítést követően a film rendezője ad betekintést az alkotás mögött rejlő művészi döntésekbe, és egy mesterkurzus keretében szakmai fogásokba vezeti be a résztvevőket.

Tovább

A Pesti Est is feltámad a Kék Pelikan kedvéért

kek_pelikan.jpg

Április 4-én érkezik a mozikba Csáki László első animációs filmje, a rendszerváltás idején játszódó, humoros, valós eseményeket feldolgozó, felnőtteknek szóló Kék Pelikan. A premier apropóján a filmet forgalmazó JUNO11 Distribution életre kelti a kilencvenes évek és az ezredforduló legendás programmagazinját – az egyetlen lapszám erejéig ismét olvasható Pesti Estet az eredeti szerkesztőség tagjai készítik. A lap egy egész generáció számára jelentett első számú tájékozódási forrást.

A Kék Pelikan valós eseményeket feldolgozó, felnőtteknek szóló animációs film sok humorral és korabeli zenékkel, mely azt meséli el, hogy hogyan oldották meg okosba’ az utazást a ‘90-es évek vonatjegy-hamisító fiataljai. A hamis jegyek és ellenértékük gyakran a kor kultikus magazinjába rejtve kerültek „átadásra”, így merült fel a gondolat, hogy a film kommunikációs kampányához kapcsolódva több év kihagyás után ismét megjelenjen a Pesti Est.

Tovább

#150 - Most vagy soha, Kálmán-nap, Az ártatlanság kora, Szökevény csajok

kalmannap.jpeg


Új adásunkban kibeszéljük az egyik általunk legjobban várt új magyar filmet, a Kálmán-napot, Hajdu Szabolcs lakástrilógiájának második részét, és természetesen foglalkozunk az 1848-as márciusi forradalomról szóló, már 100 ezer néző felett járó Most vagy soha!-val is. Megnéztük a Coen testvérek egyik felének, Ethannek az első önálló rendezését is, a Szökevény csajokat, illetve folytatjuk Scorsese-sorozatunkat Az ártatlanság korával.

Az adásban szóba kerül többek közt, hogy

  • melyik a legjobb Petőfi-film,
  • miért (nem) történelemhamisítás a Most vagy Soha!,
  • mi a legnagyobb különbség az Ernelláék Farkaséknál és a Kálmán-nap között,
  • miben ismerünk magunkra a filmben,
  • túl sok vagy túl kevés a szex a Szökevény csajokban,
  • divatba tudják-e hozni Coenék a leszbikus road movie-t,
  • mi köze a Nagymenőkhöz Scorsese romantikus kosztümös drámájának,
  • és Daniel Day-Lewis volt-e a legalkalmasabb a férfi főszerepre? 


Menetrend:

Tovább
süti beállítások módosítása